czwartek, 12 listopada 2020

Ogród Kapias skąpany w jesiennej mgle

 






Gdy mgła z wiatrem taniec powolny rozpoczną,
Zawirują oboje w sennym tempie walca
W poufnym zbliżeniu, leciutko na palcach
Wzniosą się w czułym objęciu i w górze odpoczną.

Wczesnym rankiem we mgle świat tonie jesienny
Strojne bielą drzewa, wysokie konary,
A w woalu przejrzystym omszałe oczary
Patrzą na spektakl dziwny, na bal niecodzienny.








Ogrody Kapias w Goczałkowicach odwiedzam systematycznie od lat... Cały kompleks zlokalizowany jest koło Pszczyny, w województwie śląskim... Faktycznie jest to - Centrum Ogrodnicze Kapias... Swą nazwę wzięło od nazwiska swego twórcy i jednocześnie właściciela - Pana Bronisława Kapiasa... Dawniej dzieliły się na Stare i Nowe Ogrody... Jednak po nawałnicy, która przyniosła ogromne zniszczenia, Stare Ogrody zostały wyłączone ze zwiedzania... 

Nowe Ogrody zaczęły powstawać w 2008 roku, na powierzchni 4 ha... Niewiele osób o tym magicznym miejscu słyszało, ja jestem nim oczarowana bo to miejsce wyjątkowe na odwiedziny bez względu na pogodę i porę roku...

* Ogród Kapias w majowej odsłonie *

* Grudniowy spacer po Ogrodzie Kapias *

* Czerwiec w Ogrodzie Kapias - Zieleń *

* Czerwiec w Ogrodzie Kapias *

* Czerwiec w Ogrodzie Kapias *

* Czerwiec w Ogrodzie Kapias *

* Wiosna w Ogrodzie Kapias *

* Końcówka lata w Ogrodzie Kapias *

* Końcówka lata w Ogrodzie Kapias *

* Końcówka lata w Ogrodzie Kapias *

* Jesień w Ogrodzie Kapias *

* Jesień w Ogrodzie Kapias *








I chociaż już na dobre w ogrodzie  rozpanoszyła się jesień to tu i ówdzie kwitną jeszcze róże... Są takie urokliwe, piękne, przyciągają uwagę i tak bardzo cieszą moje oczy... Nie mogłam przejść obok nich obojętnie, a na tle przebarwiających się krzewów wyglądały wprost zjawiskowo...








Zima zbliża się szybkimi krokami... Silniejsze podmuchy wiatru sprawiły, że wiele krzewów i drzew liściastych straciły ostatnie, brunatne, zaschnięte liście... W ogrodzie na wielu "frontach" trwają prace czyszczenia, grabienia, przycinania, porządkowania... Rośliny są  przygotowywane do nadchodzących mrozów i opadów śniegu... Spaceruję alejkami... Teraz w ogrodzie niewiele barwnych kwiatów, ale uroku i dynamiki dodają mu trawy ozdobne, które królują na wielu rabatach i tworzą niezwykle efektowne kompozycje..








Rabaty już utraciły swoje walory ozdobne ich miejsce w obecnym czasie idealnie zastąpiły trawy... Szczególnie pięknie prezentują się w Zakątku - Ogród lato... Nad stawem naturalnym rośnie kolekcja traw zdobnych, które teraz jesienią minią się kolorami złota i brązu... Wiele gatunków jesienią przebarwią się, ukazują piękno  swoich kwiatostanów i cieszą oczy... Spacerując podziwiam miskanty, rozplenice, imperatę, trzcinniki...







Ogrody Kapias to jedne z najpiękniejszych ogrodów w Polsce... Są niezwykle ciekawą atrakcją, w sezonie tętniące życiem, gdzie mieszkańcy jak i turyści mogą miło spędzić swój czas... To miejsce jest wyjątkowe potrafi od razu oczarować, zrelaksować, uspokoić i napełnić pozytywną energią... Odwiedzam go bez względu na pogodę... Tego dnia  było spowite delikatną mgłą... Gdy tylko przekroczyłam bramę ogrodu, zachwycił mnie swoją tajemniczością  i powtórzyłam za Władimirem Wysockim:  

Popatrz na mgłę, ileż cudów ukrywa!

Chcesz do nich dojść, lecz niewiele masz szans,

mgła cię pochłonie, ale wiedz - kiedy przegrasz z nią,

zęby zaciśnij i idź jeszcze raz!


Zawsze i wszędzie, nawet we śnie,

pamiętaj, że wygrać potrafisz,

byle we mgle wiary nie stracić,

byle we mgle odnaleźć się!

Spacerując po ogrodzie miałam nadzieję, że chociaż przez chwilę na niebie pojawi się słońce... Niestety, mgły nie ustępowały ale "kisiły się" zasilane wilgocią... Nie sposób było  w pełni podziwiać ogród... Jednak z zachwytem wpatrywałam się w zamazane obrazy i krajobrazy, z których wyłaniały się lekko zarysowane kształty... Ogród otulony mgłą też był piękny...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


32 komentarze:

  1. Enchantingly beautiful flowers. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale cudowna ta altana.

    www.natalia-i-jej-świat.pl

    OdpowiedzUsuń
  3. No właśnie, nawet mgła dała im urok, choć inny.
    Trawy mają to do siebie, że cały rok są piękne. Kiedyś fociłam takie w warszawskich Łazienkach. Równie urocze posadzili w opolskim ZOO. Fajnie, że mieszkasz tak blisko i możesz często tam zaglądać.
    Odnośnie róż te w kropeczki są obłędne. Dobrze, że teraz są takie odmiany, które kwitną cały rok. U mnie w mieście przy tzw. głównej ulicy posadzili szpaler, który kwitnie od wiosny do grudnia.
    Piękne jest to zdjęcie z opadłymi liśćmi klonu. Wyglądają jak gwiazdki na niebie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudowne kolory jesieni i moje ukochane róże...

    OdpowiedzUsuń
  5. To już ostatnie tak piękne chwile, dlatego oglądam i delektuję się nimi. Ogrody Kapias czarują każdą porą roku. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakie pzepiękne jesienne zdjęcia <3 I ta Młoda Para w tle ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Droga Łucjo! Bardzo lubię spacery z Tobą po ogrodach Kapias, bez względu na porę roku, bo każda z nich w innym ujęciu pokazuje zmiany w przyrodzie - gdy wiosną wszystko wybucha soczystą zielenią, latem obfitym, różnobarwnym kwieciem, jesienią uspokaja i koi całą paletą brązów, by wreszcie zasnąć zimą... Ot, piękno natury!
    Cieplutko pozdrawiam i dołączam uściski :-))
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  8. Mgła chyba zawsze nadaje uroku, a zarazem napaja tajemnicą otaczający nas świat.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  9. It is wonderful that the gardens have reopened and that visitors may once again enjoy the beauty of it all. I can see why you enjoy going back there Lucja. Stay well and stay healthy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak ja Ci zazdroszczę, że masz blisko do ogrodów pp. Kapias i możesz tam wpaść o każdej porze. Zdjęcia są piękne, rośliny całkiem dorodne, jesień w tym roku jest zachwycająca. Urzekły mnie bujne trawy i parasolki.:))
    Moc serdeczności przesyłam.:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kocham mgły, widzę w nich duży czar, jakby otulały naturę, jakby były takimi aniołkami natury. :) Fantastyczne zdjęcia, magiczne. Zawsze zapominam, że mam tak blisko do tego ogrodu, to Ty mi zawsze o nim przypomnisz. hehe No i oczywiście mam teraz myśli... Znowu...jak to możliwe, że znowu zapomniałam o tym miejscu... Chętnie tam pojadę pospacerować z przyjaciółką, bo obie potrzebujemy takiego miejsca. Pozdrawiam droga Łucjo, miłego dnia, miłego weekendu. :))) <3

    OdpowiedzUsuń
  12. Gorgeous flowers, colors and pictures !!!!
    Thanks for sharing !!!
    Have a cozy weekend !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  13. Ogrody Kopias są na mojej liście " do zwiedzania". Mam nadzieję, że covid kiedyś odpuści i uda mi się zrealizować to co na liście zapisane. Ogrody znam tylko z filmików na yoytobie i też jestem nimi zauroczona, ale wiem że filmik to nie to samo co rzeczywistość. Piękne zdjęcia załaczyłaś.

    OdpowiedzUsuń
  14. Już tyle razy oglądając gdzieś na blogach zdjęcia z tego miejsca, obiecywałam sobie, że muszę tam pojechać w końcu. Dziękuję za kolejne przypomnienie :) <3 A mgła - dodaje tajemniczości, klimatu...

    OdpowiedzUsuń
  15. Cada una de estas imágenes, encierra una gran belleza.

    Hay una que especialmente me ha cautivado, por esa atmósfera tan romántica. Me refiero a la imagen que ocupa el puesto 4. A su especial belleza se le añade ese aire tan romántico.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  16. Zachwyca o każdej porze roku:)))wspaniałe trawy:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny jest gród Kapias w czasie jesieni.
    Zachwycają zwłaszcza kwiaty.
    Serdecznie pozdrawiam, Łucjo :)

    OdpowiedzUsuń
  18. ooooh how i adore the umbrella walkway...and the gazebo!! like my beloved longwood gardens, finding beauty in each season is easy!! the fall grasses re gorgeous!!

    such a pretty peach rose!!

    OdpowiedzUsuń
  19. Ale tam jest pięknie. O każdej porze roku ogród jest bajkowy. Pozdrawiam serdecznie ❤️🍁🌿🍂

    OdpowiedzUsuń
  20. Es un jardín que me encantaría conocer, es precioso. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  21. Za każdym razem odwiedzania Ogrodów Kopias, u Twojego boku, zachwyca mnie wszystko. To wspaniałe założenie ogrodowe zmieniające się wraz z porami roku. Tu , jesienią pierwszą rolę grają trawy. Cudnie wyglądają w tych kolorach.
    Chciałam w tym roku, latem je odwiedzić, nawet wynajęliśmy domek koło Wisły. Mieliśmy jeździć po okolicy, niestety COVID pokrzyżował nam plany.
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ogrody są piękne. Mimo, że byliśmy tam raz, marzy się nam powrót. Mamy tak bliziutko, a drugi raz jeszcze nie zawitaliśmy do Kapiasów. Musimy się zmobilizowac, bo warto, bo jest tam tak pięknie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Oglądam i czytam i relaksuję się jak zawsze. Piękne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  24. Uwielbiam z Toba spacerować po ogrodach Kapias w każdej porze roku. Pomimo mgły jest on bardzo piękny i zarazem tajemniczy. Szkoda, że znajduje się on daleko od mojego miejsca zamieszkania.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  25. Bardzo lubię spacerować po parkach i ogrodach... o każdej porze roku :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Łucjo we mgle Ogrody Kapias są jakże tajemnicze, baśniowa wręcz aura.
    Zdjęcia przepiękne.:)
    Mieliśmy pojechać dzisiaj, ale jestem jeszcze za słaba na dłuższy spacer, więc zdecydowaliśmy się szukać końca złotej jesieni w naszym Rybniku.:)
    Pozdrawiam Cię ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  27. Czarowne zdjęcia- zaraz przeniosę się w grudzień.

    OdpowiedzUsuń
  28. Ogród piękny o każdej porze roku. Zachwycił mnie ten guzikowiec, musze trochę o nim poczytać, może zmieszczę w swoim ogrodzie;)
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Byłam kilka lat temu, ale w listopadzie, kiedy jeszcze było trochę kolorów, ale też
    snieg przyprószył ogród:)

    OdpowiedzUsuń
  30. Naprawdę bardzo fajnie napisano. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...