środa, 3 lipca 2019

Czerwiec w Ogrodzie Kapias - Ogród Skandynawski







Ogród powinien docierać do głębi.
Odmienić serce, zasmucić, uszlachetnić.
Jego rolą jest skłonić nas do zadumy nad przemijalnością wszystkiego,
co nas otacza.
Ten szczególny punkt w czasie, kiedy ostatni liść już - już ma opaść,
gdy ostatni płatek już - już ma się osypać,
ten moment zawiera wszystko, co w życiu piękne i bolesne.

(Tan Twan Eng)








Ogród skandynawski odzwierciedla surowość klimatu północy... Kolory przybierają szaro-niebieskie odcienie dające uczucie chłodu... Taki ogród najczęściej charakteryzuje prostota form architektonicznych, surowy charakter, równowaga kompozycji, naturalne materiały, takie jak  kamienie,  żwir, drewno, głazy,  półdzikie rośliny... Urokliwości ogrodowi dodają też kwiaty kwitnące w różnych porach roku... Jednak tutejszy (skandynawski) klimat utrudnia uprawę wielu roślin... Głównym elementem takiego ogrodu  są iglaki - sosny, jodły świerki ale także brzozy... 







W 2008 roku na powierzchni 4 ha rozpoczęto budowę Nowych Ogrodów... Ogród skandynawski zaczął powstawać w 2016 roku a więc jest bardzo młody... Jest trochę surowy z uboższą roślinnością... Dominujące gatunki drzew to: brzozy i sosny...  Ogród położony jest na skarpach dlatego  schody są bardzo ważnym elementem architektonicznym... Prowadzone są zakosami...  Są równe, stabilne a ich powierzchnia nie jest śliska...  Podobnie jak murki oporowe układane są z piaskowca, tym samym tworzą spójną całość...







W miesiącu czerwcu dominującą rośliną w Ogrodzie skandynawskim jest krwawnik ogrodowy (Achillea millefolium)... Jest to hodowlana odmiana krwawnika pospolitego... Rośliny dopiero zaczynały kwitnąć a już mogłam podziwiać ich walory ozdobne i różnobarwne kwiaty... Gdzieniegdzie posadzono bodziszki, szałwię, krwawnik wiązówkowaty, który pochodzi z Kaukazu i ma żółty kolor...  Skarpy obsadzone są truskawką ozdobną  różowo kwitnącą... 

Jest też spory zbiornik wodny, symbolizujący fiordy, są wodospady... Dno zbiornika zostało wysypane kamieniami -  granitem i piaskowcem by wyglądało naturalnie... Nad fiordem przysiadł troll a nad brzegiem rzeki czapla siwa gotowa jest do lotu... W kłodach wyżłobiono wygodne  siedziska... Zadaszone wiaty wykonano z bardzo trwałego,  drewna dębowego...  Pod podłogą jednej z wiat przepływa rzeczka, która sprawia, że nawet w upalny dzień jest bardzo przyjemnie...

Nie wszystkim się  ogród podoba ponieważ jest  prostoty, surowy według mnie jest bardzo malowniczy i pięknie się prezentuje... Uważam, że  jednak stworzono tutaj małą, urokliwą Skandynawię...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


64 komentarze:

  1. Hi Lucja. A beautiful and interesting place. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right. This garden is beautiful and very interesting.
      Greetings, Sami:)

      Usuń
  2. I like that place a lot. Fantastic. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh yes. This garden is fantastic and fascinating.
      Greetings, Matti:)

      Usuń
  3. Oddaje klimat. Mnie się podoba mimo, że ubogi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też się bardzo podoba a kwitnące krwawniki podbiły moje serce.Są wyjątkowe i niezwykle piękne.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Wspaniałe miejsce, piękne zdjęcia jeszcze potęgują ten efekt "wow". Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wiesz, jestem oczarowana Ogrodami Kapias dlatego często tam bywam i prezentuję na swoim blogu. To nie jest zlecona reklama jak sugerowano w komentarzach. Jestem na 100 % pewna, że Państwo Kapias nie wiedzą o istnieniu mojego bloga.
      Serdecznie Cie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Nie ma brzydkich kwiatów i nie ma brzydkich ogrodów, ale styl skandynawski jest dla mnie zbyt surowy. Ale i on mnie zachwycił w tym wydaniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, zgadzam się z Tobą, że nie ma brzydkich kwiatów i nie ma brzydkich ogrodów. Skandynawowie uwielbiają prostotę, naturalność, funkcjonalność. Mnie też się spodobał goczałkowicki ogród skandynawski.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Łucjo, nie wiem, jak to wygląda w naturze. Na zdjęciach ogród jest bajeczny. Prostota nie pozbawia piękna i wdzięku.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marijano, ten ogród w naturze wygląda bajecznie. Mam nadzieję, że kiedyś zobaczysz Ogrody Kapias.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Witaj Łucjo

    Jak zwykle piękny post pełen bajecznych fotek. Lubię być otoczona kwiatami i drzewami. Styl skandynawski może odrobinę surowy ale nie powiem żeby mi się nie podobał.

    Ściskam mocno Kasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu!
      I tu też jesteśmy zgodne. Mnie też się bardzo podoba styl skandynawski.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  8. awesome article :)
    have a nice day

    OdpowiedzUsuń
  9. Po cóż mam dokądkolwiek jechać, kiedy wszystko czego potrzebuję mam na twoim blogu :) Przepiękne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatko mam nadzieję, że się nie obrazisz na to co teraz napiszę.
      Nigdy nie wahaj się pojechać daleko, za morza, granice, przemierzaj kraje bo to co osobiście zobaczysz nigdy nie da Ci żaden blog. Jednak doskonale rozumiem, że czasem wiele obowiązków po pracy zawodowej, rodzina, zmęczenie nie pozwalają na wojaże.
      A co do ogrodów Kapias to faktycznie jest to przepiękne miejsce:)

      Usuń
  10. Czy może być przyjemniejszy spacer i wypoczynek jednocześnie od takiego właśnie? chyba nie, zapach kwiatów, zieleń, woda... i te wspaniale kompozycje, to ładunek odprężenia i wspanialej pozytywnej energii której podczas lata szczególnie nam potrzeba. Od samego oglądania jucz poczułem się znacznie lepiej... :) Dziękuje zatem Łucjo i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogusławie dla mnie zwiedzanie, przebywanie, spacer w takich miejscach jest lepsze niż najpiękniejszy sen. A spacer w takich miejscach jak ten atrakcyjny ogród pełen kwiatów i wspaniałych roślin jest bardzo odprężający i atrakcyjny.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Chciałabym się wybrać do tego ogrodu, wygląda pięknie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że pełni się Twoje marzenie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Wow, cudne miejsce do zrelaksowania się:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, Nati. Cudowne miejsce do zrelaksowania się:)

      Usuń
  13. Kochana
    Takie miejsca uwielbiam:)
    Zawsze wyobrażam sobie, ile pracy, wysiłku, czasem pieniędzy kosztuje taki zadbany ogród.
    Dziękuję, miło było obejrzeć Twoją kolorową foto-relację:)
    Serdeczności ślę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię odwiedzać takie ogrody.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  14. Piękny choć jak dla mnie to zbyt "surowy". Dziękuję za kolejne nowe doznania i pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może jest "surowy" ale przyciąga oko swoją prostotą.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Piękny ogród - z klimatem. A różowy krwawnik też budzi wrażenie.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jaki piękny i kolorowy ten ogród :)

    Pozdrawiam,
    Łukasz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Goczałkowicki ogród jest godny odwiedzenia. Jest tutaj mnóstwo oryginalnych roślin i fantastycznych kwiatów.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  17. A beautiful park !!!!!!
    Have a shinny day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I like to visit this wonderful garden with beautiful vegetation.
      Greetings.

      Usuń
  18. Great structures in this beautiful, but young garden. A Finn's point of view: I don't find much Scandinavian feeling / style at present. Maybe in later years when the birches grow taller and show their white trunks. Beautiful post anyway, thank you for sharing <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Riitta, this garden is actually young.
      In a few years he will change his face.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  19. Bardzo pomysłowo skomponowany ogród, widziałam i podziwialam. Mnie zachwycił twój opis, we wszystkim dostrzegasz jakieś szczególne cechy i z pozoru mało efektowny obraz nabiera nowych wartości, podziwiam.
    Pozdrawiam serdecznie.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cecylio, porównując inne tutejsze zakątki ogrodowe to ogród skandynawski faktycznie jest prosty, naturalny. Wiem, że za kilka lat zmieni swoje oblicze i będzie budził zachwyt u osób lubiących ten styl.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Podoba mi się ten ogród. Kocham wodę, a jest w nim jej sporo. kojarzy mi się ona z fiordami. Ciekawe aranżacje, lubię taką surowość. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, mnie też podoba się ten ogród. Woda kojarzy się z fiordami, kamienie, brzozy, sosny, skąpa roślinność kojarzy się ze stylem skandynawskim.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Hi Lucja-Maria! Beautiful flowers. Have a nice evening

    OdpowiedzUsuń
  22. Tiene maravillosos rincones y palantas hermosas. Me imagino la paz que se encuentra, caminando por todas sus veredas.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  23. Marzę o tym aby tam kiedyś pojechać:))wszystko jedno w jakim czasie:))tam jest cudownie:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzięki Tobie, Lusiu, mogę podziwiać i zachwycać się Ogrodami Kapias wiosną, latem i jesienią bez wychodzenia z domu. Dziękuję Ci za to, a za razem pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  25. Hola Lucja-Maria. Muchas gracias por mostrarnos tanta belleza. Las fotos son espectaculares. Un enorme abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  26. Lubie wszystkie ogrody Kapias, ale tu podoba mi się najbardziej. Jest wszystko to co kocham:
    woda, kamienie, drewno, a przede wszystkim wrażenie chłodu;)Pozdrawiam Lusiu:)
    Ps. Dziękuję Lusiu za polecenie cyklu "Znachorka", czytam już trzecią część;)

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo przypadł mi do gustu ten typ ogrodu. Kolorowe krwawniki niedawno odkryłam u siebie na łace idąc nad morze.

    OdpowiedzUsuń
  28. Mnie również Ogród Państwa Kapias zachwycił. A w szczególności Skandynawski, choć prosty czy ubogi to ma w sobie jakąś skandynawską magię.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  29. W zeszłą niedzielę wybraliśmy się z Pieronkiem do Ogrodów Kapias :).
    Zjedliśmy obiad i poświęciliśmy 5 minut na zwiedzanie ... był wtedy taki upał, że każdy krok, to była udręka ...

    Mi się też podoba, to miejsce :).

    OdpowiedzUsuń
  30. A mí me parece muy bonito. Gracias y besitos.

    OdpowiedzUsuń
  31. Hermoso jardín con unas flores preciosas. Toda la serie es muy colorida.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  32. Witaj już w lipcu
    jak co roku nie chce mi się wierzyć, że pierwsza połowa roku minęła tak szybko. Niestety zegary i kalendarze nie zważają na to, że niektórzy choć na chwilę chcieliby się zatrzymać.
    Chciałabym Ci życzyć:
    "Zatrzymaj się, rozejrzyj się dookoła i zaprzyjaźnij z płowowłosą królewną Lato"
    Ale przecież stale rozglądasz się dookoła i tymi widokami dzielisz się tutaj. Dlatego napiszę:
    Usiądź na ławce
    pokrytej powojem
    w pełni lata
    i poczekaj
    przyniosę ci kwiaty z ogrodu
    Sołtysiak Aleksandra
    Pozdrawiam letnim powiewem wiatru i uciekającą chwilą już w drugim półroczu

    OdpowiedzUsuń
  33. Zawsze z ogromną uwagą czytam Twoje posty i oglądam zdjęcia z Ogrodów Kapiasów. Ten post szczególnie mnie zaciekawił, bo nie widziałem jeszcze tamtejszego Ogrodu Skandynawskiego. Pora chyba nadrobić zaległości. Bardzo dziękuję Lusiu za wspaniałe fotki i jak zawsze ciekawy opis. Serdeczności, miłego tygodnia.

    OdpowiedzUsuń
  34. Pięknie, że pokazujesz ogród - fragmentami, konkretnymi rodzajami ogrodów.
    Cudowne zdjęcia. :)
    Znowu namawiam M. na wyjazd, ale nadchodzący weekend spędzimy u Jego rodziny. Ogrodów Kapias nigdy za dużo :)
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  35. Powiem Wam, że marzę o pięknym ogrodzie, ale niestety obawiam się, że nie będę w stanie zająć się nim w taki sposób jak trzeba. Czy wystarczy regularne podlewanie, pielęgnacja i nawożenie produktami http://www.substral.pl/ Nic więcej nie potrzeba?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogród wymaga bardzo dużo pracy. Nie znam takiego ogrodu w którym wystarcza regularne podlewanie, pielęgnacja i nawożenie. Wiem coś na ten temat ponieważ mam ogród.
      Być może jakiś projektant zaprojektuje Ci taki bezproblemowy ogród. Jeżeli masz kwiaty na balkonie to i one przecież wymagają jakiejś pracy. Należy im spulchnić glebę, oberwać przekwitnięte kwiaty, nawozić, przyciąć...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  36. Zawsze tak samo zachwyca 🌼🌻🌺

    OdpowiedzUsuń
  37. Piękny ogród. W czerwcu tego roku przystąpiłem do urządzenia swojego ogrodu. Wziąłem pożyczkę z https://taktofinanse.pl/ i wynająłem architekta krajobrazów i urządziłem sobie najpiękniejszy ogród na świecie.

    OdpowiedzUsuń
  38. Bardzo ciekawie napisane. Fajny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  39. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  40. Nie wiem czy uda mi się taki efekt w moim ogrodzie osiągnąć, ale oczywiście będę do tego dążył. Jestem także zdania, że doskonale sprawdza się współpraca z ogrodnikiem http://ogrodnik-wroclaw.pl/ gdyż moim zdaniem taka pomoc fachowca jest wręcz niezastąpiona.

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo fajnie napisany artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  42. To prawda ogrody są zawsze bardzo bajeczne i ja również jestem zdania, ze gdy tylko nadarzy się okazja to warto jest w nim wypocząć. Właśnie dlatego ja również kupiłam do siebie świetne meble ogrodowe z https://ogrodolandia.pl/ i już teraz wiem, że był to bardzo mądry wybór.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...