piątek, 25 stycznia 2019

Zamek Moszna - atrakcja Opolszczyzny








Zaczynaj wszystko, co możesz zrobić lub o czym marzysz.
Zuchwałość mieści w sobie geniusz, siłę i czary.
Nie zwlekaj!

(Johann Wolfgang Goethe)








Zamek w Mosznej jest jedną z największych atrakcji Opolszczyzny... Jest też jednym z najciekawszych zamków w Polsce... I chociaż nie jest największym i najstarszym w Polsce, to jednak robi niesamowite, oszałamiające wrażenie..  Zamek i otaczający park jest miejscem urzekającym, przykuwającym uwagę i dlatego odwiedziłam go już kilka razy... Tym razem do Mosznej przyjechałam w  lipcową niedzielę, być może słoneczna pogoda sprawiła, że ściągnęły na zamek tłumy ludzi z całego Śląska, a może tak jak ja przyjechali poszukać spokoju i piękna...  

* Bajkowy zamek w Mosznej *

* Zamek jak z bajki *







Budowla powstała w połowie XVIII wieku jako pałac barokowy... Jednak po pożarze w 1896 roku powstaje eklektyczna bryła, którą tworzą trzy różne stylistyczne części, i taką obecnie oglądamy... Zamek jest zbudowany z kamienia, dwukondygnacyjny, natomiast skrzydła boczne trzykondygnacyjne... Zachodnia część zamku jest wręcz skromna ale harmonijna i czterokondygnacyjna... Została zaplanowana na planie zbliżonym do prostokąta...

Już z daleka intryguje ogromna ilość ryzalitów i prawdopodobnie 99 wież, wieżyczek,  a gdy podejdzie się bliżej ukazuje się głowa niedźwiedzia, dzika, kościotrup... Elewacja zamku  pełna jest elementów zdobniczych, przypisanych różnym stylom... Od strony północnej jest też piękny arkadowy krużganek....








Pierwsza wzmianka historyczna  o Mosznej pochodzi z 1310 roku... Majątek podobnie jak wiele innych, przechodził z rąk do rąk... W 1866 roku został sprzedany Hubertowi von Tiele-Wincklerowi z Miechowic... Jego syn Franciszek Hubert był pomysłodawcą tej budowli... Pragnął aby zamek był chlubą jego rodu, dlatego nie szczędził na niego środków...Powstała architektoniczna bajka z 365 pomieszczeniami, tyle ile jest dni w roku... Zamek cechuje ogromne zróżnicowanie kształtów, wysokości i zawiłość układu  poszczególnych elementów architektonicznych...

Cudowny zamek i  malowniczy park, niestety wszędzie  spore tłumy... Ogromna kolejka do kawiarni, restauracji i nawet  do WC, wszystko wypełnione po brzegi... Kto jednak nie zna zamku w Mosznej, polecam aby pojechać i zobaczyć...







Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę udanego, słonecznego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...




72 komentarze:

  1. The castle is really stunning. It would probably be great to live.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This castle is stunning. I like it very much.
      Best wishes:)

      Usuń
  2. Superb. Fantastic castle. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam tam nie jeden raz i zawsze mnie zachwyca, zawsze znajduję jakieś nowe szczegóły. Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wielką przyjemnością odwiedzałam zamek w Mosznej. Zdobywa coraz większą sławę i robi się strasznie tłoczno.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Gorgeous, Lucja-Maria...except the monster heads! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. These monsters are only sculptures.
      They are harmless.
      Greetings.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. A magnificent castle with interesting architecture.
      Greetings.

      Usuń
  6. Uwielbiam ten zamek! Jest jak z bajki. Bardzo podoba mi się również park przy zamku. Piękny! I taki naturalny :-) No i z różanecznikami i azaliami, dzięki czemu jeszcze bardziej mnie zachwyca :-) Serdeczności Lusiu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubiłam ten zamek, szczególnie, że zaraz z parku można było przejść nad stawy. Teraz są one odcięte od zamku. Zastanawiam się czy w dalszym ciągu pływają tam jeszcze łabędzie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Pięknie pokazałaś co cudowne miejsce ! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. El palacio es precioso, me encanta. Feliz fin de semana. Besitos.

    OdpowiedzUsuń
  9. Podoba mi się krużganek. Ciekawe, dla kogo został stworzony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krużganek mnie również zachwycił ale nie mam pojęcia dla kogo został stworzony.Przewodnik zamkowy też tego nie wyjaśnia.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Bardzo piękny post. Zabrałam tam rodziców i brata, rok temu w moje urodziny. Było to w styczniu, to też nie było ludzi i bardzo mi to odpowiadało. hehe Zamek robi ogromne zważenie, można się poczuć jak prawdziwa księżniczka. buhahaha No, naprawdę można, co powiesz Łucjo? :)))

    Życzę bardzo radosnego weekendu. :****

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zimową porą jeszcze tam nie byłam. Przypuszczam, że przy pięknej pogodzie wygląda zjawiskowo. Urodziny w plenerze? fantastyczny pomysł.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  11. Łucjo piękne zdjęcia i opis. W 2018 roku udało się i mi zobaczyć ten zamek na żywo. Szczerze, chciałabym pojechać tam jeszcze raz na wiosnę. Czy się uda? Nie wiem - może w drodze na Poznań zahaczymy chociaż na chwilkę??
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edytko, doskonale pamiętam Twój post z Mosznej. Zdjęcia prezentowane na Twoim blogu były fantastyczne.
      Koniecznie pojedź na wiosnę gdy zakwitną różaneczniki i azalie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Naprawdę niesamowity i do tego w pięknym ogrodzie. jest na co popatrzeć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten zamek robi wrażenie. Na długo zapada w pamięci.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Zamek robi ogromne wrażenie... Pozdrawiam ciepło! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Piekne zdjecia,zachecasz do zwiedzenia,dziekuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Historical 😊 thanks for your sharing 😊
    https://camdandusler.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Lusiu, jak zawsze zachwycasz piękną fotorelacją ! Jeszcze tam nie byłam dlatego jestem Tobie bardzo wdzięczna za cudowną wirtualną podróż !!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. So beautiful place! Have a nice weekend Lucja-Maria!

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękny zamek, byłam tam w zeszłym roku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też były tłumy odwiedzających?
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Serdecznie dziekuje za odwiedziny,pozdrawiam cieplo

    OdpowiedzUsuń
  20. Ten kamień sprawia, że dla mnie to taki typowy zamek z bajki. Wspaniały!
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Warto tam pojechać, gdy kwitną rododendrony!!!
    Mój syn robi tam mnóstwo plenerów ślubnych mimo ogromnej odległości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miejsce zachwyca. Nowożeńcy zawsze są tam spotykani a wiosną i jesienią gdy wokoło pełno kolorów, szczególnie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Fantastyczny zamek! Tłumy zawsze bardzo psuja mi przyjemność zwiedzania, bo chciałabym w spokoju nacieszyć się obserwacją przepięknych detali, wyobrazić sobie jak wyglądało tu kiedyś życie mieszkańców zamku.... Ale w chłodniejszych porach roku z kolei nie można w pełni podziwiać urody otoczenia. W każdym razie to miejsce warto zobaczyć :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam podobne zdanie, że to miejsce warto zobaczyć. Cieszy mnie, że coraz więcej osób pragnie poznawać Polskę i świat. Jednak z drugiej strony nie przepadam za tłumami i czasem muszę poświęcić zbyt wiele czasu aby w kadrze nie mieć ludzi.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Linna on todella kaunis ja puutarha ihana. Hyvää viikonloppua :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Piękny, niesamowity zamek w otoczeniu pięknego parku robi wrażenie. Uwagę przuciągają jeho detale,aź trudno uwierzyć że znajduje się w Polsce .
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można go porównać do zamku Ludwika Bawarskiego. To miejsce przyciąga wielu turystów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. dziękuję za kolejną letnią wycieczkę. U mnie Pani Zima na chwilę otuliła świat białą pierzynką. Świat dookoła wypiękniał, wyciszył się. Niestety zawitał do nas też nieodłączny jej ostatnio towarzysz - Pan Smog. Dlatego chętnie uciekłabym do świata, który opisujesz.
    Dlatego chciałabym Ci życzyć:
    czystej wody i powietrza,
    białego śniegu w zimie
    zapachu kwiatów wiosną,
    pięknych pól i czystych lasów
    a dookoła i w sercu zawsze zielonej Wiosny:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Smog, faktycznie jest dokuczliwy i szkodliwy dla naszego zdrowia.
      Bardzo dziękuję za piękne życzenia.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Es como un castillo de hadas, sus picos tan esbeltos y como un encanto de misterio.
    Un feliz domingo.

    OdpowiedzUsuń
  27. Es un hermoso palacio, con detalles impresionantes. Es de apreciar la belleza de estos castillos. me imagino las fiestas que tendrían lugar en sus salones.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  28. Wybieram się, bo nie raz o nim słyszłam, ale ciągle jakoś nie po drodze.
    Piękne słoneczne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie zaplanuj wizytę w zamku w Mosznej. Warto poznać architekturę tej budowli.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  29. Na pewno warto obejrzeć ten zamek, ale mi nie przypadł do gustu, bo jest przeładowany wszystkimi możliwymi detalami, a ja wolę wysmakowaną prostotę.
    Gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie należy go zobaczyć ponieważ wzbudza emocje. Jedni są nim zachwyceni inni uważają go za kicz. trzeba przyznać, że jest bardzo oryginalny.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Dziękuję za wycieczkę, zamek jest na mojej liście podróży. Tylko kiedy tam jechać żeby było mało ludzi a pogoda piękna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mysiu, bardzo dziękuję za odwiedziny.
      A co się tyczy zamku, to koniecznie pojedź w maju gdy będą kwitnąc azalie i różaneczniki.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Jest potężny i piękny:)))Dziękuję za kolejne miłe zwiedzanie i serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Reniu. Jest potężny, piękny i posiada wspaniały park.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  32. What a splendid castle! It is amazing that Poland has so many beautiful castles.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krishna, although Poland is not the largest country, it has a lot of interesting castles and interesting places.
      Greetings.

      Usuń
  33. Dziękuję za kolejną cudną wycieczkę <3 Uwielbiam z Tobą zwiedzać, zawsze tak dużo się dowiaduję :D
    Pozdrawiam serdecznie, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Beautiful castle, just like a castle from a fairy tale story book. Great place to visit.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh yes. This is a small castle, which I visit with great pleasure.
      Greetings.

      Usuń
  35. Αγαπημένη μου φίλη
    Τι μαγικό Κάστρο, σαν παραμύθι!!! Οι φωτογραφίες σου εξαιρετικές!
    Πολλά φιλιά

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo ciekawy zamek. Szkoda, że ode mnie tak daleko.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek w Mosznej faktycznie jest bardzo ciekawy.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  37. Buen reportaje de un bello castillo en el que se entremezclan distintos estilos arquitectónicos. Muy interesantes detalles de animales y oficios en su decoración.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  38. A mnie się ten zamek podobał pomimo całego tego " kiczu ".
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  39. Trudno się nie zachwycać, prawda? Jest bajkowo...

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...