sobota, 19 stycznia 2019

Kościół św. Karola Boromeusza - Wiedeń







Jeśli nie stworzysz własnego planu na życie,
prawdopodobnie znajdziesz się w planie kogoś innego.
Zgadnij, co w nim dla Ciebie przygotowano?
Nic specjalnego.

(Jim Rohn)


Na granicy pierwszej i czwartej dzielnicy Wiednia znajduje się  miejski Plac Karola  (Karlplatz), który jest jednym z najważniejszych punktów miasta pod względem ruchu drogowego... Mnie jednak interesowała  najsłynniejsza budowla barokowa w Wiedniu a może i w Europie, Kościół Rektoratu świętego Karola Boromeusza...

Święty Karol pochodził z ważnego rodu arystokratyczne w Lombardii... Urodził się w 1538 roku na zamku w Aronie 50 km od Mediolanu... Był włoskim kardynałem, arcybiskupem Mediolanu a przede wszystkim franciszkańskim tercjarzem... Przeszedł do historii jako reformator, który w duchu Soboru Trydenckiego odnowił i umocnił Kościół po atakach reformacji... Podczas wielkiej zarazy w 1576 roku nawiedzał chorych, zaopatrywał umierających, przewodniczył ulicznym procesjom pokutnym, boso, z powrozem na szyi i krzyżem w ręku... Był surowy dla siebie, oddany pracy duszpasterskiej.... Cały swój majątek rozdał ubogim... Umarł w Mediolanie 1584 roku, gdy opiekował się ofiarami wielkiej zarazy... Kanonizowany dosyć prędko bo już w 1610 roku przez papieża Pawła V 







Epidemia czarnej śmierci zaczęła atakować w 1709 roku Europę... W 1713 roku  nawiedziła  Wiedeń, na szczęście była  jedną już z ostatnich, która tak boleśnie dotknęła Austrię...  Po jej wygaśnięciu cesarz Karol VI postanowił ufundować kościół wotywny... W drodze konkursu wyłoniono autora projektu... Został nim jeden z czołowych przedstawicieli baroku, wybitny dworski architekt austriacki Johann Bernhard Fischer von Erlach... W Wiedniu wzniósł znane budowle: pałac cesarski Schönbrunn, pałac Eugeniusza Sabaudzkiego...

Kościół św. Karola Boromeusza swym wyglądem przypomina Hagię Sofię czyli Mądrość Boga w Stambule, w przeszłości świątynię chrześcijańską, następnie meczet, obecnie muzeum... Hagia Sofia uważana jest za najwspanialszy zabytek architektury i budownictwa całego pierwszego tysiąclecia naszej ery...

Fischer von Erlach zaprojektował w tym kościele wiele kontrastujących elementów, które wspaniale łączą się w harmonijny obraz... Te dwie kolumny wysokie na 47 metrów wzorowane są na kolumnach: Trajana (ukończona w 113 r n.e. wznosi się nad Forum Romanum)) i Marka Aureliusza (upamiętnia zwycięstwa cesarza, ukończona w 196 r n.e. i jest na Piazza Colonna)... Na kolumnach znajdują się sceny z życia Karola Boromeusza...








W centrum fasady, na osi z kopułą, został umieszczony portyk tak charakterystyczny dla świątyń greckich i rzymskich... Jest z sześcioma kolumnami, które wspierają trójkątny tympanon... Po bokach świątyni dwie dzwonnice z rzymskimi łukami triumfalnymi, których szczyty  zostały zrobione w oparciu buddyjskie pagody...

Kopuła bardzo przypomina tę z Bazyliki świętego Piotra w Rzymie, jest trochę odmieniona ponieważ podstawa jest wydłużoną elipsą... 










Wnętrze kościoła jest bardzo jasne z dekoracjami ze złota i białego stiuku...  W  ołtarzu głównym, scena przedstawia wniebowstąpienie świętego Karola Boromeusza... Powyżej grupa rzeźb, aniołów i promieni słonecznych... Fresk przedstawia świętego, który wraz z Matką Boską błaga Trójcę Świętą o zniesienie zarazy w Wiedniu... Jest też anioł podpalający Biblię Lutra... 

Całość tego kościoła jest niezwykła, choć odnoszę wrażenie, że trochę teatralna, jak to zawsze bywa w sztuce barokowej...

Nie jestem fanką tego stylu ale w ostatnim czasie tak się składa, że coraz częściej  przedstawiam  go na swoim blogu... Prawda jednak jest taka, że mam ulubione style - gotycki, romański i bizantyjski... Bez względu na styl  lubię odwiedzać wszystkie świątynie... Jednak od pewnego czasu w moje łaski  wkrada się barok... Z biegiem czasu coraz bardziej zaczynam go doceniać...






Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę wszystkim miłości, zgody i porozumienia międzyludzkiego...
Pozostawiam serdeczne pozdrowienia...



57 komentarzy:

  1. Herzlichen Dank für diesen herrlichen interessanten Post
    Schönes Wochenende wünsche ich dir.
    Gott segne dich
    Umarmung Crissi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Liebe Crissi!
      Vielen Dank für den schönen Kommentar und die Wünsche eines schönen Wochenendes.
      Ich wünsche Ihnen ein gesegnetes Wochenende:)

      Usuń
  2. Przepiękny kościół! Jak wiesz uwielbiam barok :-) Szczególnie w architekturze sakralnej i w wystroju wnętrz świątyń :-) Coś cudownego :-) Serdeczności Lusiu, miłej niedzieli!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzejku doskonale pamiętam, że barok należy do Twoich ulubionych stylów. Ja też zaczynam dostrzegać jego piękno. Bardzo dziękuję za komentarze zawsze pełne ciepła.
      Serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  3. How lovely roses! Have a nice Sunday;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. During my visit to Vienna, roses bloomed in the parks of this city.
      Also in the park in Schönbrunnie.
      Greetings:)

      Usuń
  4. Piękna świątynia! Kolumny robią niesamowite wrażenie!
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,
      kolumny przy kościele były dla mnie sporym zaskoczeniem. Są niesamowicie podobne do oryginałów: kolumny Trajana i Aureliusza.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Świątynia wygląda bardzo majestatycznie. Na pewno jak kiedyś będzie mi dane zobaczyć Wiedeń, to przejadę się w to miejsce... Pozdrawiam ciepło! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maksiu,
      jestem niemal pewna, że będąc w Wiedniu odwiedzisz również kościół św. Karola Boromeusza.
      Serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Beautiful roses. Temple are awesome. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This church is very impressive.
      It's a real masterpiece of sacred art.
      Greetings, Sami.

      Usuń
  7. Awesome. Your blog is special. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh Matti!
      Thank you very much for your kind words.
      I wish you and your family a happy weekend:)

      Usuń
  8. Dość dawno byłam w Wiedniu i nie mogę sobie przypomnieć, czy przechodziłam obok tego kościoła. Na pewno nie byłam w jego wnętrzu, bo nie miałam na to czasu, a gdybym była, to na pewno bym pamiętała, bo wystrój barakowy trudno jest zapomnieć.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno zapomnieć zarówno kościół świętego Karola Boromeusza jak i jego wnętrze. Hmm, Wiedeń jest miastem które budowano z wielkim rozmachem. Nie można się temu dziwić, przecież przez wieki był stolicą imperium Habsburgów, jednej z najwspanialszych dynastii Europy.
      Anno, ślę do Ciebie moc serdecznych pozdrowień:)

      Usuń
  9. Piękne te zdjęcia ,czy to w Twoim wykonaniu?
    Łucjo ,pozdrawiam Cię serdecznie w Nowym Roku,dziękuję za Twoje wpisy u mnie,może wrócę któregoś dnia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, nawet nie wyobrażasz sobie jak bardzo tęsknię za Tobą i Twoimi postami.
      Jestem niemal pewna, że jest nas dużo więcej. Proszę gorąco, wróć!
      Bardzo dziękuję za ocenę moich zdjęć.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Imponująca świątynia. Podziwiam geniusz architekta i budowniczych!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Architekt Fischer von Erlach przez pewien czas pracował u wielkiego włoskiego mistrza baroku, Giovanniego Lorenzo Bernini'niego, który stworzył niesamowitą, niezapomnianą barokową grupę rzeźbiarska - Ekstaza świętej Teresy.
      Serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Uwielbiam takie kościoły:))piękny wpis:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, jak pewnie wiesz, ja też bardzo lubię odwiedzać kościoły nie tylko dlatego, że to moja chrześcijańska potrzeba. Bardzo lubię uklęknąć bądź usiąść przed krzyżem, ołtarzem i tabernakulum albo przed pięknym obrazem czy ikoną i pomodlić się. Ze smutkiem muszę stwierdzić, że w naszym kraju nawet w sobotę jest zamknięte na cztery spusty. Szkoda.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. La iglesia se ve preciosa. Un beso Lucia.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wczoraj było pięknie. Zastanawiam się, jak będzie jutro?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sandi, dla mnie wczorajszy dzień też był pełen smutku.
      Jak będzie jutro? Nie mam zielonego pojęcia.
      Życzę Ci szczęśliwej niedzieli:)

      Usuń
  14. a beautiful and very regal temple for sure!! the roses are so lovely!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A truly royal church and actually, beautiful roses.
      Have a nice Sunday, Debbie:)

      Usuń
  15. Lovely roses! Great photos, Lucja!
    Hugs and greetings<3

    OdpowiedzUsuń
  16. Witaj w tą styczniową niedzielę
    U mnie za oknem świat pokryty szronem, dlatego z chęcią wyruszyłam na wycieczkę Twoimi ścieżkami. Czasem warto oderwać się od rzeczywistości, nie tylko z powodu zimna.
    Mam pytanie, czy także nie możesz dodawać komentarzy u Wietrzyka w ogrodzie, czy tylko ja mam ten problem?
    Pozdrawiam niedzielnym porankiem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ismenko, Wietrzyk ma wyłączone komentowanie. Wiem, że jak większość z nas Polaków jest pogrążona w bólu po morderstwie na wspaniałym człowieku, Panu Prezydencie Gdańska:)

      U mnie też jest straszna ślizgawica. Po pierwszej mszy świętej byłam na cmentarzu u rodziców, okropnie śliska droga.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Thank you for showing us your wonderful photographs of this Baroque Church

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margaret,
      I am happy that you like my relationship and photos.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  18. Hello dear LUCIA!
    The blue sky in your photos warmed my soul on a cold winter day and for that I thank you!
    Beautiful Sunday I wish you!
    A hug and a thank-you visit!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elena, is it too cold in yours?
      In my morning it was - 9 ° C, now it is only -6 °
      Happy Sunday.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  19. Droga Łucjo, kolejny wspaniały post. Świątynia robi wrażenie.
    Byłam we Wiedniu 2 lata temu, ale bardzo krótko i nie dotarłam do tego miejsca.
    Dzięki Tobie wiem, że warto.:)
    Pozdrawiam Cię ciepło w mroźną niedzielę. Wiem od męża, bo ja jeszcze nie wychodzę z domu, oprócz wizyt u lekarza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najdroższa Basiu!
      Rozpieszczasz mnie swoimi cudownymi komentarzami. Wiedeń jest miastem, któremu jednak trzeba poświęcić więcej czasu.
      Basiu wiem, że pragniesz wyjść na powietrze, jednak musisz o sobie zadbać.
      Całuję i serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Ta świątynia rzeczywiście przypomina rzymskie, czy to z powodu kopuły, czy kolumn, na których wzorował się architekt. A wiesz, że ja mam podobnie, jeśli idzie o barok, kiedyś postrzegany jako wyraz kiczu i przeładowania, dzisiaj dostrzegam jego piękno i harmonię i choć wolę umiar w sztuce niż przesadę bywają świątynie barokowe, które przyciągają uwagę. I nie wiem, czy kiedyś to pisałam, podziwiam twoją znajomość języków, odpisujesz na komentarze i po niemiecku i angielsku i chyba w innych językach. Ja jestem kompletna noga w tym kierunku, tzn. rozumiem trochę włoski, słabo znam angielski, ale nie na poziomie konwersacyjnym, raczej takim niezbędnym do pozyskania podstawowym informacji na temat dojazdu, wyżywienia, drogi..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, przeceniasz mnie. Nie jestem poliglotą i muszę się przyznać, że nie jestem systematyczna w nauce. Mój Eryk codziennie poświęca po pół godziny na naukę niemieckiego i angielskiego. Włoski też rozumiem i bez problemu na prosty komentarz odpowiem bez trudu.
      Pamiętam Twoje podejście na temat baroku. Cóż, myślę, że dobrze się stało gdy umiemy się przyznać do zmiany przekonań.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  21. That is one beautiful church and quite wonderful inside as well

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Billy!
      I also like this church. It is very beautiful and well maintained.
      Have a nice, joyful week:)

      Usuń
  22. Wiedeń i ten kościół oddziałałam wiele lat temu. Dziękuję za wspaniałe przypomnienie. Chętnie przeczytałam całą historię.
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię odświeżać swoje wspomnienia. Lubię też wracać do miejsc, które mają coś do zaoferowania.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Hello dear Maria Lucja!
    What a wonderful baroque church! Great architecture and i like the interior of the church and the impressive paintings in the church!The roses are so beautiful! Thank you for sharing all those stunning pictures with us and for all those interesting informations! Have a happy new week! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello dear Dimi!
      I also like this church, its interior and architecture.
      Happy week.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  24. Gran ciudad, donde las obras de arte se prodigan. Esta es una buena muestra de lo que podemos encontrar.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  25. To prawdziwe wielkie dzieło sztuki, niezwykle piękny i okazały, szczególnie te dwie wieże nadają charakter i wygląd całości, no i do tego jakże burzliwa jego historia. Prawdziwa perła Wiednia, którą mam okazję poznać i nacieszyć się jej urokami. Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Światynia robi niesamowite wrażenie. Byłam w ùbieglym roku na wycieczce w Wiedniu,ale niestety nie udało mi się podziwiać teho kościoła .
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Bellissimo post! Belle le foto e molto interessante la parte storica.
    Felice giornata, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  28. Bogactwo formy nieco przytłacza bogactwo ducha. Tu akurat barok jest łamany odnośnikami do antyku, dlatego ta forma jest lżejsza.
    Przechodziliśmy obok, ale woleliśmy szukać tego z czego Wiedeń słynie... lekkości.

    OdpowiedzUsuń
  29. Hello Lucia, did you get my E-Mails?
    Hug Crissi 😘

    OdpowiedzUsuń
  30. Es de una gran belleza y sus columnas!!!.
    Gracias por compartir tan bonitos detalles de esta magnifica iglesia.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja z kolei coraz bardziej zakochuję się w baroku a ostatni pobyt w Dreźnie tylko mnie w tej miłości umocnił.
    Piękny ten kościół i gdybym nie przeczytała tytułu to myślałabym że to Włochy. A tu proszę, takie cuda w Wiedniu. Ołtarz prześliczny, na pewno zapada w pamięć.

    OdpowiedzUsuń
  32. Preciosa iglesia enmarcada por esas dos interesantes columnas que me han hecho recordar la Columna Trajana de Roma.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  33. Jutro idę obejrzeć to cudo. Dziękuję za info

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...