niedziela, 22 października 2017

Jesień w Ogrodach Kapias w Goczałkowicach







W taki mglisty przedświt wyczaruję słowa
by ogrzały cierpkie chłody października
wśród nagości brązów karmin uczuć schowam
akapitem słońca w szarościach  zaświta

czas przysiadł na kroplach ostatnich jarzębin
mimozom od szronu suknie spopielały
w ciepłych frazach wiersza niech miłość zatętni
kiedy jesień w smętkach pogubiła miary

i cóż, że zabraknie kolorów w ogrodach
ptaki nie zagrają na klawiszach nieba
gdy mnie rankiem tulisz wraca znów pogoda
i za wiosną tęsknić już mi nie potrzeba...








Jesień... Nie przepadam za tą porą roku... Nie lubię jesiennej szarugi, krótkich, bardzo często pochmurnych dni, szalejącej grypy,  pojawiającej się melancholii
i przygnębienia... Muszę się jednak przyznać, że zachwycam się jesiennymi kolorami... Te dni są  jak  jedno mgnienie oka... Faktycznie, trwają  stosunkowo krótko...  Te chwile są jednak  wyjątkowe i  niezapomniane... Zachwycam się wtedy drzewami ponieważ  mają  najintensywniejsze barwy liści... A gdy jest słonecznie, to w owym czasie wyglądają  bajecznie...

Wczoraj,  pierwszy  raz  w  tym  roku  postanowiłam  poszukać  jesieni... Gdzie   znaleźć ją najłatwiej? Oczywiście   w  Ogrodach   Kapias w  Goczałkowicach...
To wymarzona sceneria na  jesienny spacer... W słoneczny dzień, ogród powinien mienić się wieloma barwami... Miałam nadzieję, że liście wielu krzewów i roślin  przywdziały barwy czerwone... Nie przewidziałam jednego, jesiennych mgieł...








Mgła  bardzo szczelnie otulała Stary i Nowy Ogród... Może się mylę ale prawdopodobnie winowajcą było  pobliskie Jezioro Goczałkowickie i mgły stamtąd wypełzły... Odczekałam godzinę...  Mgła w dalszym ciągu  ograniczała dalszą widoczność... Nie mogłam nacieszyć się oddalonymi widokami... Trudno... Pewnie  ktoś powie mi, że to są właśnie  uroki jesieni... W końcu zaczęły pojawiać się  zamazane krajobrazy, z których wyłoniły się lekko zarysowane drzewa...
Z każdą chwilą widoczność  poprawiała się  i wtedy ruszyłam do ogrodu...







Mimo, że październik to jeszcze w wielu miejscach królowały róże... Jak na tę porę roku wyglądały przepięknie... Nie mogło zabraknąć różnych odmian astrów jesiennych potocznie zwanych marcinkami...  Oczywiście, w tym czasie główną rolę w ogrodzie grają zwiewne, delikatne przebarwiające się  trawy ozdobne...

To one będą bohaterkami kolejnego postu... Kwitły wrzosy, rozchodniki, zawilce japońskie,  bodziszki...  Zachwyciły mnie przekwitające kwiatostany hortensji bukietowej, wyglądały bardzo dekoracyjnie... Ogród w dalszym ciągu spowija delikatna mgła, wciąż  miałam wrażenie, że pragnie przede mną ukryć jakieś tajemnice... Wierzcie mi - czuć było  magię tego miejsca...








Ogrody Kapias są jedną z najpopularniejszych atrakcji powiatu pszczyńskiego... Nie jestem tym zaskoczona ponieważ są przepiękne a wstęp  darmowy co jest w obecnym czasie rzadkością... Ogrody urządzono z niezwykłym artyzmem i miłością do przyrody... Każdy zakątek a jest ich tutaj wiele jest zadbany i urządzony w sposób  przemyślany... Tutaj mogę delektować się pięknymi widokami, cudowną architekturą zieleni, wspaniałą roślinnością i , niezliczoną ilością kwiatów... Too wszystko sprawia, że bywam tutaj dosyć często bo jest to wymarzone miejsce na miłe spędzenie czasu na wolnym powietrzu...

* Spacer po ogrodzie goczałkowickim

* Jesienne dekoracje

* Róże, kwiaty pachnące milością

* Sielskie klimaty

* Czerwcowy Ogród

* Namiastka Toskanii

* Nowe Ogrody

* Goczałkowickie ogrody






Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę szczęśliwego, słonecznego weekendu i tygodnia...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...




90 komentarzy:

  1. W takim miejscu każda pora roku piękna:)))ja też za jesienną szarugą nie przepadam ale kiedy zaświeci słoneczko to wokół jest cudnie:)))pozdrawiam serdecznie:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, tak się jakoś złożyło, że nigdy nie byłam zimą. Jeżeli tylko będzie śnieżnie i słonecznie odwiedzę Ogrody w Goczałkowicach.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Wiele razy spacerowałam wirtualnie po tych ogrodach, zawsze byłam zachwycona widokami, ale Twoje dzisiejsze zdjęcia są niesamowite! Ogród spowity mgłą wygląda baśniowo! Jestem zachwycona! Dziękuję Lusiu za te cudowne zdjęcia:) Mazurki pożywiające się nasionami rudbekii(chyba) - wspaniałe!
    Miłego niedzielnego popołudnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tez zamieściłam linki kilku postów, przypuszczam, że i tak nikt do nich nie zaglądnie. Kiedy zobaczyłam mgłę, miałam ochotę wracać do domu. Dobrze, że Eryk wybił mi z głowy ten pomysł. Aniu, na przekwitłych dzielżanach, rudbekiach, jeżówkach były setki ptaszków. Tam mają pod dostatkiem pożywienia ponieważ nie wycina się przekwitłych kwiatostanów. Wiosną robi się tego typu porządki.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Lovely scenery, Maria-Lucia! The round window in the wall looks like an invitation into a secret world.

    The statue looks a lot like the actress Angelina Jolie...who is it?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right, Sandi. Windows invite you to the enchanted world.
      Unfortunately. It's not Angelina Jolie. This is a garden sculpture.
      Happy week:)

      Usuń
  4. Witaj Lusiu! Tak, ja to powiem! Magia zamglonych ogrodów powaliła mnie na kolana. Ogromna dawka jesiennego uroku. Pewnie też chciałbym zobaczyć Ogrody Kapias w jesiennej, ale słonecznej odsłonie. Ale ta mgła.. Cudna, Pięknie ujęłaś to na zdjęciach. Pstrykanie fotek w słońcu to żadna sztuka... A Twoje zdjęcia są piękne i zaczarowane. Tak jak Ogrody Kapiasów :-) Serdeczności Lusiu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzejku!
      będę szczera. Zastanawiałam się czy opublikować ten post. Bardzo ucieszył mnie Twój komentarz. Podniósł na duchu. Z całego serca bardzo dziękuję.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Łucjo zaczarowałaś mnie dzisiaj ogrodem Kapiasów.
    Jak to dobrze, że nie wyszło słońce. Dzięki temu Twoje zdjęcia to istna magia.
    Nie będę się powtarzać i zgadzam się w zupełności z opinią Andrzeja.
    Pięknie, pięknie ...
    Życzę Ci miłego tygodnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario!
      Przyznaję, że zasklepiłam się w skorupie i nie chciałam inaczej odbierać jesieni. Od zawsze uważam, że ta pora roku jest nostalgiczna, mglista, apatyczna, i zadławiona szarugami. Jak takie coś może być piękne? Hmm, jakoś nie jestem jeszcze przekonana.
      Bez wątpienia uważasz, że to jest ładne?
      I ja Tobie życzę miłego, słonecznego tygodnia:)

      Usuń
    2. Bez dwóch zdań tak uważam:)
      Zdjęcia we mgle są bardzo nastrojowe i tajemnicze:)
      Kiedyś również do takiej pogody podchodziłam dość sceptycznie, ale od jakiegoś czasu dostrzegam jej uroki.
      Fakt, faktem, że zimna nadal nie cierpię:)

      Usuń
    3. Mario, nie masz pojęcia jak trudno mi się do tego przekonać.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Piękny jest ten jesienny ogród państwa Kapiasów. Dobrze, że poczekałaś, te mgły są cudne.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę?
      Pomimo mgieł, widziałam w Ogrodzie wiele wspaniałych kwiatów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę, ogród zawsze mnie zachwycał.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Współczesna rzeźba typu kolekcja kaloszy nie jest wstanie mnie zachwycić za to murki owszem :) Cudowny klimat stworzyły w tym ogrodzie. Przepiękny, bajeczny i trochę tajemniczy. Tam rzeczywiście jesień jest piękna, bardzo mi się podoba :)
    buziaki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatko,
      w Ogrodach Kapias jest ciekawie zaaranżowany spory plac zabaw dla dzieci, labirynt, i właśnie takie skwerki z kaloszami. Te kalosze właśnie budzą ich zainteresowanie. Są też inne ciekawostki dla dzieciaczków. Masz rację. W tym ogrodzie stworzono cudowny klimat.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Piekne ogrody; jeszcze nigdy tam nie byłam.
    Zrobiłaś śliczne fotografie wielu kwiatom. Widać, że lubisz fotografować kwiaty.
    A mgły dodałyby uroku tym miejscom :)
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hanno!
      Faktycznie nawet jak na tę porę roku zrobiłam mnóstwo zdjęć. Kwiatów też.
      Miłego tygodnia:)

      Usuń
  10. Ileż wdzięku, nastrojowego klimatu i zwyczajnego piękna mają w sobie takie obrazki, Wg mnie jesień, szczególnie ta kolorowa i pogodna powinna trwać znacznie dłużej, niż to jest zazwyczaj, zaledwie chwila.... Dziękuje za kolejną ucztę dla moich oczu, pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą, że taka piękna, słoneczna jesień powinna trwać o wiele dłużej.
      I chociaż zbliża się ochłodzenie (W Rumunii spadł śnieg) mam nadzieję, że wróci ciepło.
      Niestety, drzewa będą już bez kolorowych liści, gołe i w niedługim czasie być może okryje je pierzynka śniegowa.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Ja uwielbiam jesień za wszystko. Kwiaty w tym ogrodzie są cudne. Alejki zachwycają, parasolki i kaloszki dodają im uroku i te ławeczki w zakamarkach zapraszają do odpoczynku. Urocze to miejsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię jedynie złotą polską jesień. Deszczy, mżawek, mgieł nie lubię.

      Usuń
  12. Trzeba przyznć ,że w tym ogordzie jesień jest wyjątkowo piękna :-)
    taka jesień może być.
    Ale i tak mam dosyć deszczu , mgieł, mżawki...
    Pozdrawiam deszczowo :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam powyżej uszu deszczu, mżawki i mgieł.
      Gdyby w tym dniu było słońce to ogród wyglądałby bajecznie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Wiem, że słoneczna aura byłaby w tym przypadku bardziej na miejscu, ale i taki zamglony ogród ma swój urok. Bardzo klimatyczne, jesienne zdjęcia.
    Pozdrawiam, miłego tygodnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, trochę słońca ożywiło by ten ogród.
      Niby klimatyczne ale czegoś im brakuje. Wiesz, że ja nie przepadam za taką pogodą.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Łucjo, przecudnie się ten ogród prezentuje. My nie mamy do niego daleko, ale jeszcze nie trafiliśmy tam. Na razie to plany.
    Jak będzie tak blisko, to zapraszamy na kawkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sikoreczko
      jeżeli poprawi się pogoda albo wiosną, to polecam Wam ten ogród. Jest autentycznie piękny.
      Bardzo nam miło. Jeżeli będziemy w pobliżu to Cię poinformuję.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Sin embargo a mí tus bellas fotografías me hacen amar los colores de otoño.

    Toda esa serie de fotografías es un canto a la belleza que proporciona el otoño.

    Besos


    OdpowiedzUsuń
  16. Kolory za mgłą przepiękne.
    Nie podobają mi się natomiast "dodatki".
    Kalosze na kołkach, parasolki na drzewach, itp.
    Ktoś z właścicieli ma plastyczne wizje... może ja się na tym nie znam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogno,
      Te " dodatki" są prawie niezauważalne. Ogród bardzo licznie odwiedzają dzieciaczki ze swoimi rodzicami. One lubię oglądać kolorowe gumowce, czasami porównują do swoich.
      To jest normalne, że nie wszystko w danym miejscu może się podobać. W tym Nowym Ogrodzie do zwiedzania są 42 różne zakątki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Arquitectura y naturaleza, especialmente naturaleza, perfectamente entremezcladas en esta serie de fotografías a las que la niebla da un ambiente especial.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  18. Here in California, weather is very dry.. from march until October sun really blazes.. I eagerly wait for the fall-winter time.. when we get rain...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krishna
      My jet is cold and it is still raining.
      The snow has fallen in the mountains. I love the warmth and sands of the desert.
      Greetings from autumn Poland.

      Usuń
  19. Dear Lucia, I love this post. I relate to the feelings you have, as Autumn brings thoughts of winter. Spring is my favourite season.
    However, Autumn does have beauty, even with mist and cold and when the sun comes, it lifts those feelings of melancholy.
    Thank you for sharing these beautiful photos. Framing of views and beautiful aspects - you are a true artist. I especially love photo number 15.
    Hoping for more sunny days for you.
    Betty ox

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Betty!!!
      I'm happy to visit you.
      I am glad to see you every visit.
      Greetings.

      Usuń
  20. Tegoroczna jesień wszędzie jest piękna. Przecudne są Łazienki Królewskie w Warszawie. Ale te Ogrody Kapias to rzeczywiście bajka.
    Serdeczności Łucjo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stokrotko,
      masz rację. Ogrody Kapias są piękne o każdej porze roku. Właściwie to nie byłam jeszcze zimą. Muszę to zmienić.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Kiitos paljon kauniista postauksesta. Rakastan kaikkia kauiista luonosta kukkasista ja puista
    Näin harmaana syksyisenä päivä näitä kauniita kuvia kaipaakin Terveisä.

    OdpowiedzUsuń
  22. Wczoraj mnie również towarzyszyla mgła. Tyle że ja ją lubię też niedipowiedżenić w naturze, kształty nieostre. To daje pole dla wyobraźni. A jesień w ogrodzie goczalkowickim okazała się dla odwiedzających bardzo szczodra.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, pokarało mnie korzystanie z internetu w telefonie. Tyle razy obiecywałam sobie tego nie robić, bo przeinacza wyrazy - miało być niedopowiedzenia.

      Usuń
    2. Gosiu,
      znam ten problem. Od jakiegoś czasu przestałam pisać z komentarze w telefonie.
      Zawsze przeinacza wyrazy. Nie sądziłam, że 21 października będę mogła zobaczyć tak dużo kwitnących kwiatów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Mgła przydała temu ogrodowi trochę tajemniczości...
    Bardzo podoba mi się aleja z wiszącymi parasolkami, a na widok kaloszy uśmiechnęłam się :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przychylam się to Twojego stwierdzenia, że mgła przydała temu ogrodowi trochę tajemniczości.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Wspaniała nasza, polska jesień na Twoich fotografiach.Ciepło pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eljocie, ta złota polska jesień autentycznie jest piękna.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Beautiful garden !!!!! Beautiful pictures and flowers !!!
    Have a lovely week !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak widać na zdjęciach... jesienny ogród też ma swój smaczek i cudnie sie prezentuje
    pozdrawiam Lusiu :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Hello dear LUCIA!
    Beautiful gardens with flowers, autumn is wonderful, thank you sharing!
    A beautiful and easy week I want!
    I kiss you, hug and thank you for visiting!

    OdpowiedzUsuń
  28. Wspaniałe miejsce - do tego wszystkiego kawa na tarasie restauracji i mamy idealnie spędzony dzień :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. Była kawa i pyszna tarta ze śliwkami. Niestety, nie na tarasie ale w tutejszej restauracji.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  29. So lovely garden and so beautiful autumn photos!
    Greetings and have a nice week!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sirpa,
      this garden is beautifully presented.
      I like to visit it.
      Greetings.

      Usuń
  30. Beautiful garden! Umbrellas and boots are fun in the garden. Have a nice evening;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anne, you're right. This garden is very beautiful and I like to visit it.
      Greetings:)

      Usuń
  31. Wow. Very beautiful garden. Your photos are so amazing. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  32. Hi. Awesome garden. I love photo of sparrow.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Matti, in this garden was plenty of birds.
      For you, photographers of this garden are paradise.
      Greetings.

      Usuń
  33. nie przepadam za jesienią szczególnie taką pluchawą jak ta aktualna... ale w tym ogrodzie prezentuje się bajecznie, kwitnące jeszcze kwiaty, zasypane kolorowymi liśćmi i mgła która owiła to wszystko nutką magii, zresztą te ogrody zawsze pięknie się prezentują
    uściski Lusiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko
      ja nie lubię jesieni. Nie cierpię deszczu, mgieł, mżawki, zimna.
      Byłam zaskoczona, ze o tej porze roku będę mogła podziwiać piękne róże, cudowne trawy, clematisy...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  34. Cudowne klimatyczne miejsce! Piękne zdjęcia!
    Pozdrawiam serdecznie!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Basiu!
      Te ogrody są wyjątkowo piękne.
      Podziwiam owoce pracy Państwa Kapias. Podziwiam ich wysiłek i trud włożony w przygotowanie i pielęgnacje tego miejsca.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  35. i adore our autumns, the skies have been so blue and the temperatures so comfortable. i LOVED the umbrellas and the boots, and that bird and all the beautiful purple flowers - gorgeous as well!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 127/5000
      Debbie
      I also dream about the sunny weather during the trip.
      Unfortunately, most often it rains or the sky is cloudy.
      Greetings.

      Usuń
  36. Powiem krótko, coś pięknego :) Można tam odpocząć.

    OdpowiedzUsuń
  37. Dzięki Tobie trafiłam do Pszczyny, to może i tam trafię następnym roku, w drodze Szczyrku. Zachęciłaś mnie. Ptaszyny obłędne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że bez trudu trafisz do Goczałkowic a może i do Promnic?
      Też Ci się spodoba.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  38. Dear Lucia Maria – Your autumn is perfectly lovely, and I’m marveled at your photos of this wonderful park. The inanimate things like sculptures, umbrellas and rain boots are harmonious to both the beautiful blooms and colored leaves of nature. To me, the bird made of a stone and steel, and the umbrella street are interesting. Thank you for this gorgeous walk.

    Yoko

    OdpowiedzUsuń
  39. Wspaniały ogród,a ile ptaków. Mimo,że październik to kwitnie tam jeszcze dużo kwiatów. Nie lubię mgieł,ale ten ogród nią otuliny wygląda urokliwe.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ptaków jesienią w tym ogrodzie jest całe mnóstwo.
      Bardzo lubię ten ogród i dlatego często go odwiedzam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  40. Cudowne ujęcia i niesamowitej urody jesień :-)))
    Buziaczki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz spotkałam taką mglistą jesień w Goczałkowicach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  41. Niin lumoavan kaunista,
    Ihanaa elämän jatkoa sinulle.

    OdpowiedzUsuń
  42. Byłam tam w zeszły wtorek. Chciałam pokazać to miejsce przyjaciółce. Zrobiłam sporo zdjęć...oczywiście.:D Twoje zamglone są jednak bardziej magiczne. Są naprawdę cudowne. Tym bardziej czuć magie tego miejsca. Zrobiłaś perfekcyjne zdjęcie ptaka. Zakochałam się. W całym poście czuć magię. Chciałabym zobaczyć Ogrody Kapias właśnie tak, jak ty je zobaczyłaś. Post pełen magii, nieziemski!!! Bardzo serdecznie Cię pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  43. Przepiękny ogród z jesiennymi widokami jak z bajki! Jeszcze tam nie byłam ale napewno kiedyś pojadę!
    Dziekuje za piękny spacer, pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  44. Właśnie zarażam lokacją Żonę ;)

    OdpowiedzUsuń
  45. Marzę, żeby tam pojechać, a tu życie inaczej układa plany...

    OdpowiedzUsuń
  46. Byłam niedawno w naszym krakowskim ogrodzie botanicznym i też jest prześlicznie. Tyle kwiatów i zielone drzewa. Pięknie jest.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...