wtorek, 26 lutego 2019

Zamek Pszczyński - Sala Lustrzana








Jeżeli czujesz przygnębienie, to dlatego,
że żyjesz  w przeszłości.
Jeśli czujesz niepokój, to dlatego, że żyjesz w przyszłości.
Jeśli czujesz spokój, to dlatego,
że żyjesz w teraźniejszości.

(Lao Tzu)












Jedną z najpiękniejszych sal w zamku pszczyńskim jest dawna jadalnia, dziś zwana Salą Lustrzaną...  Jest niczym wisienka na torcie...  Sala zajmuje wysokość dwóch kondygnacji i powstała w latach siedemdziesiątych XIX wieku...  Jak łatwo się domyślić, jej nazwa pochodzi od dwóch ogromnych luster, każde o powierzchni 14 m²...  Są umieszczone na wschodniej i zachodniej ścianie Sali Lustrzanej...

* Muzeum Zamkowe - część I *

* Muzeum Zamkowe - część II *








Wnętrze zdobi plafon z iluzorycznie malowanym niebem i fryzem kwiatowym nad gzymsem...  Pod gzymsem obrazy  przedstawiające alegorie czterech pór roku i znaków zodiaku... Ściany i boazerie sali nasycone są mocnymi kolorami oraz ozdobione dekoracjami stiukowymi...  Można wyjść piętro wyżej i z góry podziwiać Salę Lustrzaną...







Sala służyła jako jadalnia o czym przypomina dekoracyjny marmurowy bufet przy ścianie wschodniej, na którym stoją marmurowe popiersia z XVIII i XIX wieku... Sala  nawiązuje w swej formie do osiemnastowiecznych sal balowych... W Sali Lustrzanej są inkrustowane szafki,  krzesła w stylu Ludwika XIV, zegary... Wnętrze oświetlają  wspaniałe kryształowe żyrandole z II połowy XIX wieku... Wielka szkoda, że nie można przysiąść na jednym z krzeseł i  rozkoszować się pięknem tej sali....


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...



55 komentarzy:

  1. Piękna sala, piękny Zamek, piękna Pszczyna... Pamiętam tę salę, zachwyciła mnie. A Ty Lusiu teraz przywracasz moje wspomnienia :-) Bardzo dziękuję :-) Serdeczności :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wiesz, uwielbiam Pszczynę ze wszystkimi jej wspaniałościami:)

      Usuń
  2. Łucjo, ja też zachwyciłam się Salą Lustrzaną. Kiedy zobaczyłam ją po raz pierwszy nie mogłam się wprost napatrzeć. Szczególnie z I piętra prezentuje się zjawiskowo - no i ten sufit:)
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam Mario, Twój post z Pszczyny i zachwyt nad Salą Lustrzaną.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Wowww beautiful !!!....
    Great pictures...Thanks for share live Ria 💙💙💙

    OdpowiedzUsuń
  4. Love this ceiling, Lucja! It seems like the natural blue sky. The decoration, sculptures are amazing, it's rich Hall of mirrors.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepięknie. Trudno się nie zachwycić takim widokiem. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
  6. Πολύ πλούσιο παλάτι και οι φωτογραφίες σου εξαιρετικές, αγαπημένη μου φίλη!
    Πολλά φιλιά

    OdpowiedzUsuń
  7. Que maravilha estas decorações, aproveito para desejar a continuação de uma boa semana.

    Andarilhar
    Dedais de Francisco e Idalisa
    O prazer dos livros

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniały pałac z śliczną salą lustrzaną.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że przetrwał do naszych czasów i nie został zniszczony w czasie i po wojnie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Dawno temu spędzaliśmy z mężem urlop nad jeziorem w Goczałkowicach i zorganizowano na wycieczkę do Pszczyny. Niestety, tak bardzo się opaliłam, że nie mogłam się ruszać, więc tylko pojechał mój mąż z naszymi przyjaciółmi.
    Bardzo podobała mu się Sala Lustrzana i nawet przywiózł stamtąd widokówki, które mamy do tej pory.
    Nie oglądałam sali w Pszczynie, ale za to przespacerowałam się przez Salę Lustrzaną w Wersalu.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też podziwiałam Salę Lustrzaną w Wersalu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Amazing details !!!
    Thanks for sharing !
    Have a nice day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  11. Szkoda, że mnie tam nie było i nie będzie, Przepiękne wnętrze :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Bogno!
      Może kiedyś zobaczysz Pszczynę i jej wspaniałości.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. W takiej sali zjeść posiłek...marzenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jednak teraz możesz posłuchać wspaniałego koncertu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Widzę ją u Ciebie w pełnej krasie, jest piękna. Jak ja byłam w zamku, to ta sala była w częściowym remoncie. Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam czas kiedy przeprowadzono jej renowację.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Oh, how beautiful, decorative and colorful place! Have a nice evening Lucja-Maria!

    OdpowiedzUsuń
  15. Suntuoso lujo en cada una de las estancias. Es una maravilla el palacio.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  16. Ta sala jest nie tylko najpieknejsza w Pszczynie, wydaje mi się, że jest piękniejsza od sali Maksymiliana w Ksiazu. Mnie zaskoczył fakt, że te ogromne tafle luster zostały przywiezione pociągiem każde w jednym kawałku.
    Pozdrawiam ciepło.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą. Ta sala jest nie tylko najpiękniejsza w Pszczynie, wydaje mi się, że jest piękniejsza od sali Maksymiliana w Książu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Todella kaunis palatsi. Huoneet kaikki hyvin kaunita.Terveiset!

    OdpowiedzUsuń
  18. Todo se ve maravilloso. Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  19. Este tipo de castillos es para pasarse horas contemplando tantos detalles y belleza que encierran.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  20. To chyba najpiękniejsze pomieszczenie w tym zamku :). Mam wrażenie, że jedyne, które zaprojektował "fachowiec" - jest bardzo spójne stylistycznie, wszystkie elementy pasują do siebie i dają wrażenie harmonii i spokoju, mimo że dekoracji jest tak dużo. Nie dziwię się, że poświęciłaś tej sali osobny post :). Rzeczywiście, miło by było posiedzieć tam dłużej i poprzyglądać się wszystkim szczegółom :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, ta sala jest wyjątkowa. I najważniejsze, że całe jej wyposażenie jest oryginalne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Cudny,bardzo mądry cytat, był mi dziś potrzebny.
    Bardzo lubię efekt niekończących się odbić, jaki daje powieszenie dwóch luster vis a vis. Ale w tej sali chyba wiszą zbyt daleko od siebie? Miejsce wspaniałe
    Pozdrawiam serdecznie☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Efekt niekończących się odbić można zobaczyć w kilku zamkach m.im.w zamku Ludwika Bawarskiego Linderhof.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Za każdym razem podziwiam tę salę. Jest przepiękna.
    Cytat trafny...Baaardzo.
    Moc uścisków!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też ja bardzo lubię. To jedna z piękniejszych zabytkowych Sal tamtych czasów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  23. I love visiting museums, what a wonderful place.
    I loved the details.
    Warm hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    OdpowiedzUsuń
  24. A tej sali niestety sobie nie przypominam, chociaż założę się, że zwiedzałam ją podczas wycieczki. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sali Lustrzanej raczej się nie zapomina. Być może w tym czasie była renowacja.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Przepiękny i bardzo zadbany zamek. Niezwykłe jest jego położenie. Urokliwe zakątki. Dziękuję za kolejną podróż wirtualną. To bardzo ciekawe. Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  26. Przepiękna sala! Mogłabym godzinami delektować się tymi zdobieniami, malowidłami, rzeźbami. Najbardziej urzekły mnie żyrandole.
    Pozdrawiam raz jeszcze:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Hola Lucja-Maria, es un lugar espectacular y tus fotos muy hermosas. Muchas gracias. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  28. Z przyjemnością zwiedziłam dzięki Tobie kolejne piękne miejsce. Ściskam ciepło :-)

    OdpowiedzUsuń
  29. plafon z iluzorycznie malowanym niebem powinno być

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Już poprawiam.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...