piątek, 1 marca 2019

Monumentalny zamek Czocha










Nie otrzymujemy krótkiego życia:
lecz go takim czynimy.
Nie brakuje nam czasu,
lecz trwonimy go.

(Seneka Młodszy)













Dolny Śląsk to jeden z najpiękniejszych regionów w Polsce... Jest miejscem z przebogatą, czasem nieprawdopodobną   historią,  wieloma tajemnicami, niesamowitymi walorami przyrodniczymi, ze zjawiskowymi pejzażami, z największą ilością pałaców i zamków...

W ostatni weekend czerwca, zamiast siedzieć w domu postanowiliśmy pojechać na Dolny Śląsk... Miało być bardzo pięknie, jednak pogoda zrobiła nam niemiłą niespodziankę... Po przejechaniu 200 km niebo zasnuło się chmurami i zaczęło padać... Tylko przez chwilę zastanawialiśmy się czy nie zawrócić do domu... Od dosyć dawna planowaliśmy poznanie zamku Czocha w Suchej w gminie Leśna i nawet deszczowa pogoda nie zraziła nas do tego pomysłu...

Około 40 km od Jeleniej Góry ponieważ były objazdy, tuż nad doliną zalewu rzeki Kwisy, na potężnej skale został zbudowany monumentalny zamek Czocha... Kamienna twierdza powstała  w połowie XIII wieku... Prawdopodobnie jej fundatorem był Wacław I lub jego syn Przemysław II Ottokar... Niektórzy naukowcy przypisują jej zbudowanie Bolkowi I Surowemu, księciu świdnicko-jaworskiemu... Losy zamku są bardzo burzliwe... Przechodził z rąk do rąk, na krótko przeszedł  w posiadanie Piastów śląskich... Ostatecznie był w posiadaniu książąt czeskich i niemieckich...










Po wykupieniu bilety z określoną godziną zwiedzania, przechodzimy do holu gdzie czekamy na przewodnika... Prowadzi nas do dwukondygnacyjnej Sali Rycerskiej, w której znajduje się ogromny, neogotycki kominek z symbolizującymi rzeźbami: dobra i zła... Uwagę przykuwa ciemna, dębowa boazeria i szafa, która jest jedynym oryginalnym meblem z wyposażenia... Jak to w zamku bywa, umieszczono liczne trofea myśliwskie...

Jedną z atrakcji zwiedzania jest przechodzenie tajnymi przejściami do podziemia gdzie znajdował się skarbiec... Przed wojną, w zamku zgromadzono przebogatą kolekcję dzieł sztuki, wspaniałe meble i klejnoty... Po wojnie z tego skarbu, odzyskano tylko jego niewielką część... Pomieszczenie z najcenniejszymi zbiorami było puste... Krętymi schodami schodzimy do zbrojowni w której znajduje  się makieta zamku oraz repliki uzbrojenia... Z zamkiem  związany jest też ślad szpiegowski, szkolono tutaj szyfrantów Abwehry... W tym  pomieszczeniu  znajdowała się niemiecka maszyna do łamania szyfrów...







Zamek skrywa niejedną tajemnicę, co przyciąga turystów  głodnych emocji,  poszukiwaczy skarbów i opowieści z dreszczykiem... Wiele osób w dramatycznych okolicznościach skończyło życie w tych monumentalnych murach... Tutaj rozgrywały się mroczne, rodzinne dramaty... Rezyduje tutaj kilkanaście duchów z różnych epok... Jednak jednym z najbardziej interesujących aspektów zamku są legendy...

Miejscowa legenda wspomina o niewiarygodnej historii Białej Damy... Ukazuje się ona w każdą setną rocznicę śmierci swego brata, zabitego przez wojska husyckie, które nocą do zamku sama sprowadziła... Brat ów w chwili śmierci przeklął ją... Klątwę zdjąć może osoba urodzona w niedzielę, która obłaskawi towarzyszącego jej groźnego psa... Nagrodą będzie skarb, którego oboje strzegą...

Jednym z właścicieli zamku był Joachim von Nostitz... Kiedy przebywał w dwuletniej misji dyplomatycznej, jego żona Ulrika dopuściła się zdrady małżeńskiej... Jej owocem było dziecko... Joachim wrzucił żonę do studni, a jej nieślubne dziecko żywcem zamurował w kominku wielkiej komnaty... Od tamtej pory, gdy ktoś o północy nachyli się nad studnią, podobno usłyszy jej jęki i wołanie o pomoc... Jest jeszcze kilka historii mrożących krew w żyłach...








Sekretnym przejściem przechodzimy do Biblioteki... Nie zachowały bogate zbiory właścicieli zamku... Część książek, starodruków spłonęła w pożarze w 1793 roku... Odzyskane zbiory trafiły do Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu...

Kolejnym pomieszczeniem jest Komnata Książęca, w której znajduje się ogromne łoże z baldachimem... Łoże posiadała zapadnię przeznaczoną dla niewiernych małżonek i  kochanek księcia... Na wyposażeniu jest piękny kominek, krzesła a w oknach witraże z czasów, gdy  rzucano tu klątwy... Po zakończeniu zwiedzania z przewodnikiem, można indywidualnie wejść na wieżę zamkową skąd rozpościerają się na malowniczy zalew i okolicę...

Dodatkową atrakcją jest rejs stateczkiem po Zalewie Leśniańskim... Mimo, że padał deszcz nie mogliśmy odmówić sobie tej przyjemności...  Z jeziora można zobaczyć pięknie położony zamek, skały, plażę, zaporę oraz piękne okazy przyrody...








Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę szczęśliwego, słonecznego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...







53 komentarze:

  1. To prawda Śląsk obfituje w zamki i pałace :)
    Zamek Czocha .... słyszałam o nim , ale nie miałam okazji zwiedzić. Dzięki Twoim zdjęciom nabrałam ochoty , aby zobaczyć zamek na własne oczy !

    OdpowiedzUsuń
  2. Widok z wieży niesamowity:)))lubię takie legendy:))zamek też robi wrażenie:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny zamek i trochę czasu czekałam, żeby go zobaczyć. Nie oglądałam go niestety od strony Zalewu, brakło czasu :( Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  4. Byłam , zwiedziłam, pełen tajemnic i bogato wyposażony, trafiliśmy akurat na zlot sympatyków H.Pottera, bardzo im ta sceneria pasowała...

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniały zamek i okolice. Oczu nie można oderwać :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. what an interesting place/castle, i like the communications center!! the views and stained glass are so beautiful, and those roses, WOW!!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. What a beautiful castle in a stunning surroundings. History is very interesting! Thank you for sharing these photos, happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
  8. Beautiful garden. Nice bed, have it been good to sleep ;-) Greeetings

    OdpowiedzUsuń
  9. The castle is really beautiful. The garden is a crown jewel.

    OdpowiedzUsuń
  10. Interesting and beautiful Castle. And garden. Wow. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
  11. Son muy interesantes las imágenes que muestras de su interior. En sus bellos jardines se ven ciertos principios de primavera.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  12. I was going to say it would be wonderful to be able to go back in time when this was being built and the art was being carved, but then I read the part about the wife and the fireplace. That is horrible. :/

    I am not sure I understood about the trap door in the bed and the disbeliever's spouse. I am google translating and sometimes it gets creative!

    I just read something in the news about the EU putting pressure on Poland. I am praying for you. I think they are pushing too much and Poland should make its own decisions. I hope your leaders are wise.

    Bless you,
    Sandi

    OdpowiedzUsuń
  13. Me ha gustado todo, se ve maravilloso. Un beso.

    OdpowiedzUsuń
  14. Hello dear LUCIA!
    Interesting and beautiful your posting, the photos are splendid!
    I wish you a happy March and a wonderful spring, my dear
    I embrace you with love and thank you for your visit and beautiful thoughts!

    OdpowiedzUsuń
  15. Przechodzenie tajemnymi korytarzami bardzo uatrakcyjnia zwiedzanie tego zamku. My trafiliśmy na przewodnika, który opowiadał mnóstwo ciekawych anegdot związanych z ukrytymi skarbami i ich poszukiwaczami. Dzieci nie mogły narzekać na nudę :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Już od dawna mam ochotę na ten zamek, tylko ode mnie jest strasznie daleko.
    Mam nadzieję połączyć kiedyś dwa w jednym - wizytę w Cechach z Zamkiem Czocha:)
    Nie przypuszczałam, że jego wnętrza są aż tak bogate i pełne ciekawych historii.
    Piękna jest też okolica.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Marzę, aby wybrać się do zamku Czocha :) Może w tym roku się uda.. 2 tygodnie temu byłam w jego okolicach.. w Karpaczu ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wycieczka super , słyszałam, czytałam wiele o tym zamku wybrać się będzie trzeba bo ode mnie niezbyt daleko;) Takie male centrale telefoniczne nazywane potocznie sznurowymi lub " na klapki" funkcjonowały w niektórych firmach jeszcze w latach 80-tych XX wieku. Nauczyłam się ją obsługiwać na lekcjach PO w liceum ;) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  19. To prawda, że jest wiele pięknych miejsc na Dolnym Śląsku. Mieszkam tam, ale powiem szczerze, że o kilku perełkach dowiedziałam się z telewizji. Zamek Czocha robi wrażenie. Myślę, że jeszcze kiedyś tam wrócę. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zatęskniłam za tą zielenią ze zdjęć. Teraz pozostaje mi posiedzieć w takiej pięknej bibliotece.
    Na nadchodzący tydzień życzę wiele optymizmu
    Ściskam mocno przesyłając uśmiech

    OdpowiedzUsuń
  21. Wspaniały i tajemniczy Zamek! Miałem przyjemność kiedyś go zwiedzać :-) Ale na pewno jeszcze tam powrócę. Warto, bo to piękne miejsce. A Dolny Śląsk uwielbiam cały! Serdeczności Lusiu, miłego weekendu :-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Molto interessante! È bello vedere com’è ben conservato il castello. Naturalmente, come in tutti i castelli anche qui c’è una bella leggenda.
    Felice weekend, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo ciekawy z tymi postaciami siedzącymi, chętnie zwiedze. Pozdrawiam serdecznie :) ❤

    OdpowiedzUsuń
  24. Rzeczywiście monumentalny byłam kilkanaście lat temu (muszę odkopać zdjęcia). Łoże, które pokazałaś jest bardzo niebezpieczne (można zlecieć w przepaść).
    Zamek ostatnio stał się bardzo słynny dzięki zlotom miłośników Harrego Poterra.

    OdpowiedzUsuń
  25. Wspaniały zamek, chociaż legenda z nim związana bardzo mroczna. Zawsze marzyłam o takiej bibliotece;)
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo lubię takie miejsca z tajemniczymi historiami, a byłam już w wielu. Zamek Czocha pamietam i chętnie z tobą pospacerowalam.
    Serdecznie pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
  27. Słyszałam o tym zamku, niestety jeszcze nie miałam okazji go zwiedzić. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  28. Na tym zamku kręcony był film "Gdzie jest generał".
    Pozdrawiam serdecznie Łucjo.

    OdpowiedzUsuń
  29. Interesting castle with beautiful garden and view.

    OdpowiedzUsuń
  30. Wspaniały i pełen tajemnic zamek. Doskonale go nam przedstawiłaś w swojej relacji. Dawno temu go zwiedzałem, ale nie mam zdjęć. Ładny widok od strony jeziora. To jeden z ładniejszych zamków w Polsce, chciałbym go jeszcze kiedyś zobaczyć.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Imponujące mury, ale niestety ekspozycja... Tu już nie chodzi nawet o brak oryginalności, mi najtrudniej było zaakceptować brak myśli przewodniej. To zresztą bolączka wielu zamków i ich ekspozycji. Czasami zresztą mówią o tym sami kustosze, którym wciska się a to jakieś poroże, a to starą komodę itp. a potem zamiast wnętrz rezydencyjnych mamy... lamusy.

    Natomiast rekonstrukcja "twierdzy szyfrów" ciekawa, to w ogóle niesamowita historia. Mówi się o pierwszym komputerze brytyjskim... Ale urządzenia niemieckie pełniły tę samą rolę. Powiedział bym nawet iż są bardziej zgodne ze standardami współczesnymi gdzie zamiast megajednostki centralnej stosuje się procesy rozproszone.

    Reasumując - Pszczyna to nie jest, ale warto odwiedzić.

    OdpowiedzUsuń
  32. Byłam jeden raz w tej pięknej krainie i niestety- zabrakło czasu na ten zamek- żałuję!!!

    OdpowiedzUsuń
  33. Hello my friend!
    Long time since I been visiting your blog. Now I`m back.:)
    Spring is coming, I have started sowing inside and outside. Helleborus and Gelanthus is arrived in the garden:)
    Hope you are doing well:)

    OdpowiedzUsuń
  34. cudowne miejsce, wciąż poza moim zasięgiem, a nie od dziś marzy mi się pobuszowanie po dolnośląskich zamkach i ruinkach, fajnie było zwiedzić zamek z Wami Lusiu,
    ściskam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  35. Es todo un tesoro con todo el trabajo de madera que hay en las habitaciones y los tesoros guardados durante la guerra, que tiempos aquellos fueron, proteger los tesoros de las destrucciones.
    Una feliz semana

    OdpowiedzUsuń
  36. Jak tam teraz pięknie Ja byłam w Zamku Czocha gdzies w latach 60 -tych ub.wieku Wszystko było jeszcze bardzo zaniedbana Takie niedoczyszczone nie domyte.Teraz jest wszystko pieknie odrestaurowane i te kwiaty Tak pięknie cieszą oczy.Tyle wspaniałości tak pieknie pokazanych i te Wasze zdjecia sa wprost obłędne Lusiu pozdrawiam cię serdecznie moja kochana.

    OdpowiedzUsuń
  37. Hermoso lugar y hermosas fotos, muchas gracias por compartirlas Lucja-Maria. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  38. Bellissimo posto! Questi vecchi giardini sono i migliori da vedere. Ti fanno pensare a chi li ha piantati e seminati! Buona giornata e grazie per queste belle immagini :)

    OdpowiedzUsuń
  39. Kochana!
    Piękna foto-relacja, jak zawsze:)
    Uśmiechnęłam się, choć u mnie obolały dzień dziś.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  40. Przepiękny zamek i przepiękne kwiatki. Zwłaszcza te różowe!

    OdpowiedzUsuń
  41. Ja dziś tylko na temat motta. Jakiez to mądre. Skąd Seneka wiedział ze tyle czasu, tyle życia pozre nam telewizor interent, telefon? I do tego Mlodszy☺

    OdpowiedzUsuń
  42. Jeden z moich ulubionych zamków w Polsce. Jest przepiękny i w dodatku ma taką bogatą historię.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  43. pamiętam wakacje nad tym jeziorem. niezwykle udane.

    OdpowiedzUsuń
  44. Piękna relacja i oczywiście zdjęcia. Piękny, pełen ciekawej historii zamek.
    Byliśmy tam z Córką i Zięciem, nie miałam odwagi opublikować zdjęć. To była jedna z ostatnich naszych wspólnych wycieczek...
    Moc pozdrowień Łucjo.

    OdpowiedzUsuń
  45. Kilkakrotnie zwiedzałam ten zamek, bo urodziłam się na Dolnym Śląsku i gdy podczas wakacji odwiedzałam rodzinę, zawsze wybieraliśmy się w objazd. Mam mnóstwo zdjęć z zamku, ale przeważnie fotografowałam córkę i męża na tle zamku i otoczenia..
    Kąpałam się też w jeziorze Czocha, który ma bardzo zimną wodę.
    Trzeba wspomnieć, że nakręcono wiele scen w tym zamku, gdy nagrywano film "Gdzie jest generał".
    Dziękuję za wspomnienia z minionych lat.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  46. Many thanks for sharing this visit to the castle of Czocha, what a wonderful place.
    Excellent photo report.
    Have a nice weekend
    Hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    OdpowiedzUsuń
  47. Jakie ładne zdjęcia :-)
    Ja takich nie potrafię robić,
    naprawdę masz talent :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  48. Υπέροχες φωτογραφίες από ένα τόσο ενδιαφέρον Κάστρο!
    Η Πολωνία είναι πολύ όμορφη!
    Πολλά φιλιά

    OdpowiedzUsuń
  49. Witaj niedzielnym porankiem
    I znowu przez tydzień nie wędrowałam po wirtualnym świecie. Czekałam na przyjście pierwszych trwałych zwiastunów wiosny. Chciałam cieszyć się zbliżającym się ciepłem, świeżością zieleni i paletą barw Ale niestety…
    Miło jest jednak ponownie wpaść do Ciebie z wizytą i odbyć dzięki Tobie kolejną ciekawą wycieczkę. Najbardziej jednak zachwyciły mnie ostatnie zdjęcia z rejsu stateczkiem.
    Życzę Ci pękających pachnących pąków kwiatów, słońca, które grzeje

    OdpowiedzUsuń
  50. Thank you for your always interesting and beautiful posts. I hope you are well.
    Betty

    OdpowiedzUsuń
  51. Zamek i jego okolice przepiękne ! Miejsce do zwiedzania po prostu cudne !
    Lusiu, jestem zaniepokojona Twoją nieobecnością, mam nadzeję że u Ciebie wszystko w porządku !
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...