czwartek, 29 listopada 2012

Kapadocja, fascynująca kraina... Turcja.


Jeszcze kilka dni temu,  w komentarzach zadawano mi  pytanie...  Co ono przedstawiało  zdjęcie na dawnej czołówce bloga... Ja dawno o nim zapomniałam...  Nie spodziewałam się, że ono utkwiło w Waszej pamięci..  Faktycznie, mój blog już jakiś czas ma nową szatę graficzną...  Jestem jednak zobowiązana wyjaśnić czego to zdjęcie  dotyczyło... Przedstawiało baśniową,  zjawiskową krainę...  Jest to niewątpliwie prawdziwy cud natury... A kraina nazywa się  KAPADOCJA !!!  Położona jest  w środkowej Turcji... Pragnę przedstawić kilkanaście zdjęć z tego niezwykłego miejsca...









Turcja jest wyjątkową krainą...  Kto ją raz zobaczy, to pragnie ponownie do niej wracać... To kraj nie tylko łagodnego klimatu śródziemnomorskiego, rozkosznego, błękitnego morza, pięknych zatoczek, gór ale i smakowitej... chałwy. Mam wrażenie, że jest to również raj na Ziemi... Raj, którego wg legendy kazał szukać król Pergamonu Attalos...  Turcja, to kraj w którym mogłam oglądać m.in. nieziemską krainę Kapadocję... Kiedy zobaczyłam tutejsze krajobrazy wiedziałam, że z czymś mi się kojarzą. Tak... To właśnie w Kapadocji reżyser George Lucas kręcił  część  zdjęć  do  filmu "Gwiezdne wojny"... Gdy zobaczyłam Kapadocję, to wiedziałam, że nigdzie reżyser nie znalazł by tak księżycowego krajobrazu jak tutaj...






Pragnę przedstawić trochę krótkie dzieje z tego niezwykłego miejsca... Kraina została ukształtowana około 60 milionów lat temu... A wszystko  za sprawą trzech aktywnych wulkanów... Procesy, jakie doprowadziły  do dzisiejszego ukształtowania terenu były dość złożone i trwały długo... Trzy miliony lat temu już  całą okolicę szczelnie przykrył tuf wulkaniczny... Wiatr, deszcz, śnieg smagając ziemię, rzeźbił spektakularne posągi skalne, piramidy, kominy, wieżyczki, ołówki, grzyby, stożki...  Przyznaję, gdy zobaczyłam to miejsce miałam wrażenie, że znalazłam się na innej planecie... Miękka skała poddała się też ludzkiej woli...  Zaczęto w niej drążyć groty... W czasach Bizancjum powstawało tutaj wiele kaplic i klasztorów...




W Kapadocji oglądałam tajemnicze podziemne miasta...  Przez wiele kilometrów ciągnące się piwniczne labirynty... Najniższe piętra położone są ponad 40 metrów pod powierzchnią ziemi... Mieszkańcy tej krainy znajdowali schronienie w podziemiach, przed najazdami wrogów... Te mieszkania dawały im przyjemny chłód w upalne dni i ciepło podczas chłodniejszych nocy.. . Schodząc z przewodnikami do podziemi, aż trudno uwierzyć, że żyły tutaj zwierzęta, były zbiorniki na oliwę, wino i  ogromne spiżarnie  ze zbożem, pozwalające ukrywać się nawet przez wiele miesięcy... Były też doskonałe szyby wentylacyjne... A gdy zobaczyłam ogromny plac mogący pomieścić 10 tysięcy ludzi, to już nic nie mogło mnie zaskoczyć w tym wyjątkowym regionie...






Stałam jak oniemiała przed nieziemskimi figurami...  Nie mogłam uwierzyć, że coś tak fantastycznego mogła stworzyć przyroda... Patrzyłam i podziwiałam... Wyglądały jakby kształt nadał im surrealistyczny artysta... Zachwycałam się ich zmieniającą się w słońcu gamą barw...  Były; żółte, popielate, szare, beżowe, czerwonawe i prawie grafitowe...  Czyż miejsce to nie jest piękne? Te fantastyczne grzyby fotografowałam na trasie do Ürgüp, Göreme, Uçhisar...






Patrząc,  wydawało mi się, że  okolicę  zamieszkały czarodziejki wróżki albo gnomy a może  elfy?  Kto był w Kapadocji, ten nigdy nie zapomni tej baśniowej krainy... To tylko część zdjęć z Kapadocji... Kolejne przedstawię w innych postach... Nie jestem zdziwiona i zaskoczona, że przedstawiona Kapadocja na czołówce bloga, stała się obiektem zainteresowania... Bardzo dziękuję, że to zdjęcie wzbudziło Wasze zainteresowanie... Jest mi niezmiernie miło...




101 komentarzy:

  1. To magiczne miejsce,baśniowe i kosmiczne:))))piękne zdjęcia.Pozdrawiam i podziwiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, masz rację. Nigdy nie zapomnę tego miejsca, chociaż widziałam wiele ciekawych miejsc.
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. ŁUCJO :) WITAJ
    Masz rację Kapadocja to baśniowa kraina , z rok temu miałam szansę tam właśnie pojechać ale niestety nie udało się , ale u Ciebie częściowo
    nadrobię stratę :)
    Miłego wieczoru Ilona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ilono,szkoda, że nie pojechałaś. Musiała to być bardzo ważna przyczyna.
      Moje zdjęcia nigdy nie oddadzą piękna tego miejsca. Faktycznie jest baśniowe.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Really great landscape! A part of Star Wars was also filmed in Norway :-)
    You show up so many nice places, and you take so many nice pictures. Have a nice evening!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right. Some of the photos were shot in Cappadocia and some in Norway.

      Usuń
  4. Od lat marzę, żeby pojechać do Kapadocji, to zaczarowane miejsce - ale chyba nic z tego nie będzie - szkoda, że człowiek nie może zobaczyć tego co by chciał. Buziaki Śpij słodko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Basiu, już oczami wyobraźni widzę Twoje zdjęcia.
      To byłoby CUDO!!!!
      Życzę Ci spokojnej nocki.

      Usuń
  5. É mesmo deslumbrante ver isso! Imagino de pertinho! Aqui no Brasil está passando uma novela na televisão e aparece a Capadócia! Lindo teu post! beijos,chica

    OdpowiedzUsuń
  6. faktycznie Łucjo baśniowa kraina.... wręcz kosmiczna;
    zastanawiam się jaka jest różnica temperatur na zewnątrz od tej w wewnątrz ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu, kiedy byłam w Kapadocji na zewnątrz było około 30 st.C w podziemnych miastach czuło się nawet niewielkie przeciągi. Przewodnik turecki kazał nam zabrać ze sobą sweterki.
      Ślę pozdrowienia.

      Usuń
    2. jednym słowem idealne miejsce na schronienie ...

      Usuń
  7. Hi Lucja, fabulous post, very impressive buildings. I did a similar entry a while ago. Your pictures are very impressive and beautiful.
    A big hug.

    http://cisnesyrosas.blogspot.com.ar/2010/01/casas-de-piedra.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Kapadocja to też miejsce ,które koniecznie chce zobaczyć.Teraz pozostaje tylko powzdychać do Twoich zdjęć. Turcja też wydawała mi się cudowna- do momentu trzęsienia ziemi , które tam przeżyłam.Mówiłam wtedy ,że nigdy tam nie wrócę.Teraz z perspektywy półrocza pojechałabym nawet jutro.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko, do Turcji pragnę kolejny raz powrócić.
      Dojechałam do Kachty u Kurdów. Byłam na Nemrtut Dag.
      Pragnę dojechać do Jeziora Van. Czy marzenie zrealizujemy?
      W tej chwili nie potrafię odpowiedzieć.
      Pozdrawiam

      Usuń
  9. Wiedziałam o tym niesamowitym miejscu i moim marzeniem było tam pojechać. Byłam w Turcji, ale krótko i zbyt daleko od Kapadocji. Zdjęcia są cudowne i dziękuję za nie . Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gigo, w Turcji byłam trzy razy. Nigdy na pobytówkach.
      Szkoda czasu na leżenie na plaży, kiedy tyle cudownych miejsc tam czeka.
      Pozdrawiam

      Usuń
  10. Powtórzę to, co chyba pisałam na poprzednim blogu- kiedy byłam w Grecji i podziwiałam meteory ktoś z wycieczki powiedział, rzeczywiście są piękne, ale piękniejsza jest Kapadocja. Przyznam, że chyba wówczas po raz pierwszy usłyszałam tę nazwę w kontekście rzeczywistej, istniejące krainy. Do tej pory wydawało mi się, że to baśniowa kraina z Podróży Pana Kleksa. Miałam okazję być w Kapadocji; robi duże wrażenie. Na mnie Kapadocja i Pamukalle zrobiły największe wrażenie. Właściwie byłam zaledwie tydzień i poza tymi dwoma wycieczkami organizator nie zagwarantował innych atrakcji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu, masz rację, że Kapadocja i Pamukalle robią wrażenie.
      Jak wiesz, mam bzyka na punkcie rzymskich, hellenistycznych zabytków. A w Turcji jest tego wyjątkowo dużo; Pergamon, Troja, Side, Aspendos,Efez...No właśnie, organizator urządza jedną, dwie wycieczki a na objazdówce, jedziesz od miasta do miasta...
      Serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  11. jantoni341.bloog.pl29 listopada 2012 23:26

    Pierwszy "grzybek", to teściowa,
    a dalej rodzice z dzieckiem,
    w tradycyjnym układzie:
    tata na przedzie, a z tyłu
    mama z potomkiem.
    Tak się wymądrzam, bo byłem
    tam miesiąc temu i też mam
    kilkadziesiąt zdjęć,
    które nie są tak
    okazałe jak Twoje.
    Pozdrawiam
    i zapraszam.
    LW

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toni, nie musisz być taki skromny.
      Doskonale znam Twoje zdjęcia i wiem ,że są bardzo piękne.
      Zachwycił mnie Twój komentarz.
      Pozdrawiam

      Usuń
  12. Ciekawa kraina, góry jakby nie góry i ta miękka skała ...

    OdpowiedzUsuń
  13. Que bellas fotos. Besitos y que pases muy buena noche.

    OdpowiedzUsuń
  14. What an amazing place! I would love to go to Turkey sometime and visit there. I especially would like to see inside the caves - it seems extraordinary!

    OdpowiedzUsuń
  15. Hi, my friend! Over a number of his wonderful photos, which I like. Congratulations, show images and text quite educational! hug

    OdpowiedzUsuń
  16. Wczesnym rankiem wybrałam się z Tobą do tej pięknej krainy.Jest urocza jak z bajki,coś pięknego.
    Zdjęcia jak zwykle cudne.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halszko, wybrałaś dobrą godzinę.
      Jeden dzień na Kapadocję to mało.
      Spędziłam tutaj trzy dni.
      Pozdrawiam

      Usuń
  17. It is really a wonderful place! Great photos!

    OdpowiedzUsuń
  18. Witaj ,, magiczne miejsce, a te zdjęcia są po prostu cudowne...buziaki

    OdpowiedzUsuń
  19. impressionnante ces maisons

    OdpowiedzUsuń
  20. Kapadocja to wspaniała kraina, a dzięki Tobie Łucjo mogłam odbyć podróż po niej nie wychodząc z domu. Dziękuję za tak wspaniałą wycieczkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko, zgadzam się z Tobą, że Kapadocja jest piękną krainą.
      Pozdrawiam

      Usuń
  21. Za kazdym razem,kiedy wchodze na ktorys z twoich blogow mam wrazenie iz,czeka mnie uczta duchowa.Twoje poczucie estetyki i formy daje wspanialy rezultat.Jest na czym oko zawiesic /przepraszam za kolokwializm/Temat tego wpisu -wspaniala Kapadocja nie na darmo zostala nazwana jednym z cudow swiata.Moja corka byla w Turcji i przywiozla wiele zdjec ale,przyznam uczciwie jestes o niebo lepsza.Twoje zdjecia sa bardzo profesjonalne.Lucjo bardzo sobie cenie co robisz.To dla takich ludzi z fotela jest piekne zwiedzanie swiata.Mam ograniczone mozliwoscido ogladania cudownych miejsc a,dzieki Tobie moge powiedziec,ze tez tam bylam.Pozdrawiam Cie serdecznie i bardzo dziekuje za twoje wielkie wsparcie mojej osoby.Nigdy Ci tego nie zapomne.Halina

    OdpowiedzUsuń
  22. POZDRAWIAM Z REHABILITACJI GDZIE PADA ŚNIEG PO RAZ PIERSZY CMOK KAMA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kamilko, martwiłam się co dzieje się z Tobą.
      To świetnie. Jesteś w sanatorium.
      Pozdrawiam

      Usuń
  23. After reading this post, I really want to go to Turkey. Amazing, amazing, amazing.

    OdpowiedzUsuń
  24. Oj jak fajnie tu się wraca, żeby tym słoneczkiem kości ogrzać. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Rzeczywiście cudowna kraina!
    Krajobraz tu księżycowy.
    Nie dziwię się, że ci, którzy raz tam byli, wracają w to miejsce.
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krajobraz księżycowy. Wspaniałe kościoły, a obecnie w wielu grotach kawiarenki, restauracje.
      Pozdrawiam

      Usuń
  26. A very interesting place, indeed. And good pictures from there.
    I wish you a nice weekend, we'll spend here little-Christmas time this weekend!
    Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  27. ...nie do wiary, że są tak piękne miejsca na świecie !
    Jestem oczarowana!!!
    Zapraszam Cię Miła na mój drugi blog http://megg68.blogspot.com/
    Serdeczności zasyłam!
    Miłego weekendu życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Dopiero niedawno oglądałam podobne fotografie na fotosiku, przepiękna kraina, bo tak bardzo różni się od naszego krajobrazu, więc jest egzotyczna. Kiedy mam zły nastrój, albo chcę odpocząć, oglądam obrazki w internecie, bo to i uczy i cieszy. Mam też masę wirtualnych panoram, lubię po nich chodzić. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lotko, taka jest właśnie Turcja. Tutaj co krok poznajemy coś pięknego, interesującego...
      Pozdrawiam

      Usuń
  29. FANTAZJA - Lusiu eeech - w tej Kapadocji nawet wielbłąd i osiołek wydają się cudami ...
    TO WŁAŚNIE JEST PIĘKNO

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu, wiesz, że podczas swoich wojaży lubię fotografować zwierzęta i kwiaty.
      Pozdrawiam

      Usuń
  30. I have never seen pictures of this area Lucia, and you are right, this is a very magical place, almost as if it is from another planet. Your photos and descriptions are fantastic.

    OdpowiedzUsuń
  31. The rock faces are fantastic. Wonderful shots!

    OdpowiedzUsuń
  32. Piękne zdjęcia, mi Kapadocja kojarzy się z panem Kleksem i jego podróżami.
    Szkoda, że w Turcji..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mażenko, dlaczego szkoda, że w Turcji?
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Bo nie mogę męża namówić na Turcję, nawet żeby zobaczyć miejsce Troi.

      Usuń
    3. Owszem Troja jest sławna. Jak wiesz odkrył ją H. Schliemann, ale czy w porównaniu z innymi zabytkami powala?
      Będąc we Turcji koniecznie należy zobaczyć Pergamon; Miasto Dolne i Górne, sławny Efez, Pamukalle,i starożytny Hierapolis, Konyę, Adampol, Didima, Milet...i oczywiście Stambuł.
      Powiem Ci szczerze, bardzo chcę tam kolejny raz wracać.
      Pozdrawiam

      Usuń
  33. Przepiekna kraina i bardzo zazdroszczę Ci tych widoków Łucjo.
    Pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
  34. Turcję chętnie bym odwiedził ;) To magiczne miejsce, sklamrowane kulturą orientu i europy :) Moze też dlatego jest to w krajach wschodu najbliższe miejsce dla europejczyka :) Chociaż nie mi tam mieszkac, ja lubię chłodniejszy klimat ;)
    Pozdrawiam, dobra robota :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może pojedziesz tam naukowo?
      Tam jest wiele pracy dla archeologów.
      Połączenie Orientu z Europą, zobaczysz jedynie w Stambule.
      A bardziej w głąb w Turcji, tam niema żadnej europeizacji.
      W wioskach tureckich cywilizacja, to początek lat 20-tych XX wieku.
      Dla Europejczyka najlepsze miejsce na leżakowanie, to Riwiera Turecka.
      Ciekawi mnie spod jakiego jesteś znaku, że nie lubisz wyższych temperatur?
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Jestem strzelcem jeśli chodzi Ci o znak zodiaku ;D i lubię jesień i zimę, to moje temperatury :) No, tam najwięcej pracy mają archeolodzy związani z paleolitem, neolitem, cos też można znaleśc dla "brązownika". Ale średniowieczne badania są tam zaniedbane, a szkoda bo materiału nie brakuje... Poza tym - wyjazd opłaca się z własnej kieszeni podczas praktyk, a to granica nie do przełamania ;)
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. Teraz rozumiem dlaczego lubisz jesień i zimę.
      Faktycznie, archeolodzy mają zapewnioną pracę na setki lat.
      No tak, rozumiem. Wyjazdy są opłacane z własnej kieszeni. Szkoda, że nasze państwo trochę nierozważnie gospodaruje środkami i na takie cele nie ma pieniędzy.
      Polscy archeolodzy są przecież bardzo cenieni w świecie. Sądzę, że do tego grona Ty również dołączysz. Domyślam się, że Ciebie interesuje epoka Brązu? Czy mam rację?
      Całe ekipy pracują, pracowaly w Egipcie m.in.
      Prof. Myśliwiec pracując w Saqqarze, nie można zapomnieć o nieżyjącym już profesorze Michałowskim; w Palmirze, w Fajos ( przed zatopieniem)w Aleksandrii...
      Sławne nazwiska można pisać w nieskończoność.
      Serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  35. Lucia, when people say about Turkey one can imagine the beach, sea, hotels etc. You've shown a different country place, very interesting and awesome. Great pictures!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadezda, Turkey is a country rich in monuments.
      This is a very beautiful country.

      Usuń
  36. What gorgeous rock sculptures, lovin the soft, pretty light in these!

    OdpowiedzUsuń
  37. Witaj Łucjo! Fajnie by było pewnie zobaczyć to miasto.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  38. Tereniu, ktoś kto nie był w podziemnym mieście ma trudności sobie je wyobrazić.
    Powiem Ci, że jest niezwykłe.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  39. Piękne zdjęcia wielkiego narodu. Impress kształty skał i piękne krajobrazy.

    Buziaki

    http://ventanadefoto.blogspot.com.es/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ventana, dziękuję.
      Turcja jest pięknym krajem.
      Pozdrawiam

      Usuń
  40. Piękne widoki, ale według mnie to świat krasnoludów...

    OdpowiedzUsuń
  41. Jest to chyba kraina jedyna w swoim rodzaju.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  42. Cudowne miejsce. Jestem oczarowany. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Oj,tak...Turcja,a szczegolnie magiczna Kapadocja warta jest zwiedzenia.Znojoma z Eskişehir mowila,ze w Turcji jest niewielka miejscowosc zamieszkana przez samych polskich emigrantow z poczatku IX wieku,ale niestety nie znalazlam informacji na ten temat w internecie.Pozdrawiam Szanowna Lusie i zycze udanego weekendu!Sara

    OdpowiedzUsuń
  44. Cudowne miejsce, jestem oczarowana zdjęciami i niesamowitymi widokami, chciałabym je kiedyś zobaczyć na własne oczy. Dziękuję za pokazanie tak niezwykłego miejsca.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Przyszłam się zagrzać jak tu cieplutko <3 A z tym kontaktem to raz w miesiącu by mnie satysfakcjonował. No cóż czasami to bardzo boli.

    OdpowiedzUsuń
  46. Witaj !
    Los był dziś wspaniały i skierował moje oczy na TWÓJ BLOOG !!!
    Jestem nim oczarowany i będę często do CIEBIE zaglądał.
    Sam jestem romantykiem i swój bloog piszę tylko wierszem.
    Me serce dyktuje to dla CIEBIE :
    -Świat jest wspaniały , ludzie cudowni ,
    -Potrafią podziwiać życie ,
    -Pokazać piękno naszej ziemii ,
    -Co dla wielu jest odkryciem .
    -TY pokazałaś cudowne widoki
    -Z naszej matki ziemi ,
    -Dlatego jesteśmy uszczęśliwieni .
    Pozdrawia i zaprasza romantyk PAKO !
    Pako2.bloog.pl.

    OdpowiedzUsuń
  47. Zabrać nam bardzo ciekawe miejsce z pięknymi zdjęciami.
    Dobry weekend i pozdrowienia z Janina!

    OdpowiedzUsuń
  48. Piękne i cudowe miejsce nie tyko Turcja ale cały BLISKI Wschód (oby tylko te wojny się skończyły) serdecznie pozdrawiam miło bylo na wycieczce razem z Tobą po Kapadocji

    OdpowiedzUsuń
  49. Piękna wycieczka...ja się wybieram, wybieram w tamtą stronę i ciągle na jakieś greckiej wyspie ląduje, najbliżej na Rodos - rzut okiem ;)...Ale może w przyszłym roku?, kto wie...
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  50. Nie znam Kapadocji, bo nigdy w Turcji nie byłam. Ale mój młodszy syn był i też wrócił zachwycony tymi krajobrazami.
    Jak zwykle piękne zdjęcia i opis Łucjo.
    Serdeczności :-)

    OdpowiedzUsuń
  51. No hay palabras para describir tanta belleza, es una verdadera maravilla.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  52. Så flott!..jeg har også lurt på hvor dette var..nå har jeg lært en masse og ønsker å besøke stedet:)

    OdpowiedzUsuń
  53. Wow! To są krajobrazy! Nie dziwię się że wykorzystano je w filmie! Cudowne miejsce - takie inne! Dziękuję Ci za super podróż!

    OdpowiedzUsuń
  54. Te skały mają niesamowity wygląd

    OdpowiedzUsuń
  55. Piękne zdjęcia i piękne miejsce. Niesamowity widok!

    OdpowiedzUsuń
  56. W Kapadocji jeszcze nie byłam, chociaż mało brakowało. Dlatego wiem, że jeszcze do Turcji powrócę.
    Straciłam namiary na Twój blog wraz ze stratą swojego bloga. Na szczęście większość udało mi się odzyskać i udało mi się również odnaleźć Twojego bloga. Dodaje do ulubionych :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...