poniedziałek, 17 lutego 2020

Niecodzienna kolekcja wikliniarska Władysława Wołkowskiego






Nad wodą wielką i czystą
Stały rzędami opoki,
I woda tonią przejrzysta
Odbiła twarze ich czarne;

Nad wodą wielką i czystą
Przebiegły czarne obłoki,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła kształty ich marne;

Nad wodą wielką i czystą
Błysnęło wzdłuż i grom ryknął,
I woda tonią przejrzystą
Odbiła światło, głos zniknął.

A woda, jak dawniej czysta,
Stoi wielka i przejrzysta.

(Adam Mickiewicz)







W pięknych, kameralnych wnętrzach  XIX -wiecznego dworku Machnickich przedstawiono 120 prac Władysława Wołkowskiego... Gdy weszłam do muzeum dosłownie oniemiałam z zachwytu i z wrażenia... Nigdy nie przypuszczałam, że z wikliny można wykonać takie fantastyczne obrazy jak: Kapliczka polska, Kurpianka czy Ojciec zadżumionych... Wołkowski z wikliny stworzył prawdziwe dzieła sztuki...

Władysław Wołkowski

Domyślam się, że mało kto wie  kim był Władysław Wołkowski... Ja też do tej pory nigdy o nim nie słyszałam... Otóż Władysław Wołkowski to prawdziwy  mistrz wiklinowego splotu, który tworzył meble, portrety, pejzaże, makaty, ołtarze historii... Urodził się w 1902 roku w Sulisławicach kolo Miechowa... Był wybitnym artystą uznanym w Polsce i na świecie... Absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych...

Jego twórczość powstawała w oparciu o naturalne materiały... Posługiwał się wikliną, słomą, trzciną, sznurkiem lnianym i konopnym, drewnem, bambusem... Był pasjonatem polskiej tradycji i sztuki ludowej... Jego prace zaskakują nie tylko stylem, ale przede wszystkim lekkością... 









Stworzył Koncepcję Mieszkania Poetyckiego gdzie wszystkie przedmioty zostały wykonane z naturalnych materiałów... Wołkowski uważał, że dzieło sztuki, oprócz piękna i użyteczności, powinno posiadać ślady epoki, w której powstało i musi być podbudowane narodową tożsamością twórcy... Artysta był wielbicielem sztuki ekologicznej... Marzył aby jego przedmioty zastąpiły masowo produkowane formy plastikowe...

Wiklina, młode pędy kilku gatunków wierzb, po obróbce wykorzystywane są w wikliniarstwie... Wierzba to bardzo piękna i ciekawa roślina... Wierzba wpisała się w polski krajobraz jako symbol kultury ludowej... Należy do roślin pionierskich... Po powodziach, wichurach bardzo szybko zasiedla zdewastowane tereny... Większość wierzb rośnie na brzegach rzek, strumieni, potoków, stawów, jezior lub w otwartym polu, rzadko stanowią element składowy lasów... Roślina ta lubi chłodne, wilgotne ale słoneczne stanowiska... Jest niezwykle łatwa w uprawie... Wystarczy uciąć gałązkę włożyć do gleby i po kilku dniach  ukorzeni się...




Władysław Wołkowski tworzył Ołtarze historii... Jednym z nich jest praca nazwana : Wejście do krematorium w Oświęcimiu... Prace tego artysty są wyjątkowe... Nie można przejść obok nich obojętnie!

Artysta zafascynowany był możliwościami,  jakie dają naturalne materiały... Jego projekty w zaskakujący i odważny sposób pokazują możliwości tworzenia ze sznurka... Powstają bardzo piękne, barwne obrazy...


Powrót wiosny


Dzwon Zygmunta


Wajdelota


Kapłanka konia


Liść


Demon stepowy


Władysław Wołkowski pisał: "Mieszkanie poetyckie jest moja koncepcją i odpowiedzią na nurtujący wielu ludzi na świecie problem "otoczenia człowieka". Nowe kształtowanie "otoczenia człowieka " musi połączyć działanie architekta i urbanisty -  pracujących dotąd oddzielnie. Ich wysiłek spełni wówczas tylko swoje zadanie, jeśli wciągnie do udziału inne dziedziny sztuki, jak plastyka i muzyka, jeśli ułatwi rozwój wszystkich wartości ludzkich". 






Sułkowski na koniu


Głowa Witolda,  Głowa Krzyżaka,  Głowa Jagiełły


W kompozycji "Bitwy pod Grunwaldem" artysta stworzył wiklinowe portrety króla Władysława Jagiełły, księcia Witolda, królowej Jadwigi, Krzyżaka, dwa duże miecze...



Bardzo dziękuje za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


60 komentarzy:

  1. They are really stunning. Very interesting.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I was also delighted with the wicker compositions.
      Keep well, Sami:)

      Usuń
  2. Przepiękne eksponaty z wikliny. Mnie zachwyciły.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznaję, że nie znalam tego artysty ale jestem zachwycona jego dziełami z wikliny. Dziękuję za wspaniała lekcję. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wcześniej nie słyszałam o tym artyście pracującym w wiklinie.
      Często jest określany jako Michał Anioł Wikliny.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Bardzo lubię rzeczy z wikliny:)))Te wyroby są wspaniałe:)))mój wujek robił meble z wikliny:)))jak byłam małą dziewczynką zrobił mi fotelik i łóżeczko dla lalek:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także lubię wyroby z wikliny, i z naturalnych surowców.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. Piękne miejsce i cudowne są te meble wiklinowe. Piękne wnętrza. Pozdrawiam Łucjo gorąco :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wołkowski wielki wpływ wywarł na współczesny design i wzornictwo przemysłowe. Cieszę się, ze poznałam to muzeum muzeum, w którym prezentowane są jego prace - meble, makaty, pejzaże czy tak zwane strojeńce polskie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Non conoscevo Władysław Wołkowski , vedendo quello che ha creato devo dire che è un fenomeno, sono tutti molto belli.
    Buona serata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sì. Le opere dell'artista sono bellissime.
      Abbracci e saluti, Giancarlo:)

      Usuń
  7. Son muy vistosas las decoraciones del interior del edificio. Me han sorprendido, por su originalidad.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy wpis.W nastroju wiosennym, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prace tego artysty nadal zachwycają współczesnych.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Wonderful furniture & other art objects!

    OdpowiedzUsuń
  10. Zachwyciły mnie wyroby z wikliny. Bardzo lubię przedmioty wykonane z naturalnych surowców.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękna wystawa. Jakie piękne eksponaty z wikliny.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też zachwyciły prace tego artysty. Uważam, że są bardzo piękne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Unusual and wonderful exhibition.
    Beautiful poem.
    Hugs and all the best

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This poem is on one of the artist's works.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  13. Wiele wyrobów wikliniarskich miałam okazję oglądać, bo mieszkałam kilka lat w Rudniku nad Sanem, określanym jako zagłębie wikliniarstwa, ale to były w przeważającej większości przedmioty użytkowe. Jednak dzieła Władysława Wołkowskiego, które przedstawiłaś Łucjo w swojej relacji, to prawdziwe perełki. Artysta był ponadczasowym wizjonerem, a jego pragnienie wciąż tak aktualne: aby przedmioty naturalne zastąpiły masowo produkowany plastik...
    Przesyłam Łucjo uściski i gorące pozdrowienia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wim, że Rudnik nad Sanem jest określany jak Stolica Wikliny. Zatem rzemiosło wikliniarskie musi mieć tam wieloletnią tradycję i szeroką gamę produktów. Masz rację. To był artysta wyjątkowy!. Jego projekty w latach 50 -tych XX wieku były niesamowicie odważne, mające nowoczesną linię i ponadczasowy dizajn.
      Przesyłam Ci moc serdeczności:)

      Usuń
  14. what amazing and interesting wicker creations!! i think people in this area use bamboo to create art like this. the birds and horses are very memorable to me!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Debbie, I am also delighted with amazing wicker items.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  15. Sztuka broni się sama i jest ponadczasowa. Meble jak najnowszy trend. Gdy zobaczyłam od razu skojarzyło mi się z ulubioną secesją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jego meble są niesamowicie odważne, mające nowoczesną linię i ponadczasowy dizajn.
      Zachwyciły mnie jak tylko je zobaczyłam.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  16. Interesujące wykorzystanie wikliny. Pewnie jak większości wiklina kojarzy mi się z przedmiotami użytkowymi a tu taka niespodzianka. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ten artysta oczarował. Każdy eksponat jest wart uwagi. Szkoda, że to Muzeum jest tak malo rozpropagowane.
      Serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  17. To wielki artysta, a jego prace są wyjątkowe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielki, niesamowity a jednak prawie nikt o nim nie słyszał.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Nigdy nie słyszałam o tym artyście. Prace są wyjątkowe, subtelne i piękne. Kocham wiklinę i wiele wyrobów widziałam, ale głównie użytkowe, a tutaj taka piękna niespodzianka. Dziękuję Lusiu. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janeczko, ja też wcześniej nie słyszałam. Jednak zachwyciły mnie swoją delikatnością, nowoczesnością, subtelnością i pomysłowością.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Looks amzing!!! Thank you for this very interesting post.
    Happy days and all my best
    Elisabeth

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you very much for visiting and comment left.
      The museum with wicker exhibits is very interesting.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  20. Kocham wiklinę !!! Mój mąż ciągle próbuje coś z niej wyplatać i nawet udaje mu się to. Nie wiedziałam, że jest takie muzeum... i to w dodatku w Olkuszu, w którym to byliśmy w zeszłym roku ( !!! ).
    Znak to, że znów musimy tam pojechać ! Dziękuję za tę wycieczkę i informacje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ula, ćwiczenia tworzą mistrza, więc może będziesz miała też takie ciekawe eksponaty.
      Ostatni majowy weekend nie był dla Was łaskawy, niemal cały czas padało i bylo bardzo zimno.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Lusiu, oniemiałam. Dziękuję Ci, że pokazałaś te cuda, że mogłam je zobaczyć :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też oniemiałam, gdy je zobaczyłam.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  22. Ciekawe miejsce i piekne prace. Gorąco pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Ciekawe miejsce i piękne prace.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  23. Uma exposição com trabalhos muito interessantes.
    Um abraço e continuação de uma boa semana.

    Andarilhar
    Dedais de Francisco e Idalisa
    O prazer dos livros

    OdpowiedzUsuń
  24. Łucjo, kolejny raz obejrzałam Twój piekny post i się zamyśliłam nad tym, jaki styl pozostawimy po sobie, kiedy praktycznie wszystko jest modne i retro i skandynawski i wiele, wiele innych.
    Podziwiam prace artysty, te użytkowe i te ozdobne mają niesamowitą moc, są bardzo nowoczesne... Szkoda, że wiklina nie zastąpiła plastiku.
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Cecylio!

      Ja też bardzo boleję, że wiklina w wielu przypadkach nie zastąpiła plastiku. Szukałam prac tego artysty w internecie. Są niedostępne a gdy były do sprzedaży to ich cena była bardzo wysoka.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Preciosos trabajos en mimbre. Auténticas obras de arte.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  26. Prawdziwe dzieła sztuki, nigdy bym nie pomyślała nawet, że z wikliny można tworzyć nawet obrazy które tyle wyrażają. A wszystko to przecież naturalny i przyjazny dla człowieka surowiec.
    Wspaniała kolekcja i rzetelna relacja. Pozdrawiam i kolejny raz dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też zaskoczyły obrazy z wikliny. Zamurowało mnie, gdy weszłam do pierwszej sali i zobaczyłam eksponaty.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  27. Przyznam szczerze nie słyszałam o tym artyście.
    A jego prace wyglądają bardzo ciekawie.
    Pozdrawiam)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie słyszałam. Stara mądrość mówi, że podróże kształcą. W naszym kraju jest wiele ciekawych miejsc do odkrycia i zaprezentowania na blogu.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Nigdy bym nie przypuszczała, że można wyczarować z wikliny takie cuda będące połączeniem talentu i wyobraźni. Naprawdę jestem zaskoczona i zauroczona tymi wiklinowymi arcydziełami. Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też byłam bardzo miło zaskoczona i zauroczona tymi wiklinowymi arcydziełami.
      Nie przypuszczałam, że w tym mieście zobaczę takie interesujące eksponaty.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Wow! I was speechless too, Lucja, these artworks are magnificent and stunning!
    It's a great museum to visit!

    Have a wonderful day!

    OdpowiedzUsuń
  30. Unos diseños modernos y originales a la vez, que tengas buen día.

    OdpowiedzUsuń
  31. Me parecen unas obras maravillosas, me han gustado mucho. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  32. Mistrzostwo! Prawdziwy artysta!
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  33. Wielki artysta, którego kreatywność nie zna granic.
    Jestem zachwycona :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...