środa, 1 maja 2024

Zamek Książ - Festiwal kwiatów 2024 część 1

 







Kwiaty przypominają nam, że nawet jeśli mamy trudności, 

możemy zawsze znaleźć radość.

(Szang Chzeng)







Zamek Książ to jeden z najpiękniejszych i największych zamków w Polsce... Ulokowany jest na skalistym cyplu o urwistych stokach, nad doliną Pełcznicy... Położony na Dolnym Śląsku na terenie Książańskiego Parku Krajobrazowego, na północ od Wałbrzycha...

Został wybudowany przez w latach 1288 -1292 przez księcia świdnicko-jaworskiego Bolka I Surowego... Jak wiele innych zamków, miał też wielce burzliwe dzieje... Często przechodził z rąk do rąk... Jego historia jest niezwykle ciekawa i pełna tajemnic...

Budowla posiada ponad 400 pomieszczeń, a jej powierzchnia od parteru do czwartego piętra liczy 10 062 m²... Zamek owiany legendami i kryje w sobie ślady bogatej przeszłości... 

W tym roku odbywa się w salach zamkowych XXXIV Festiwal kwiatów i Sztuki, który trwa od 1 - 5 maja... Tematem przewodnim Książ sercem Europy... W najpiękniejszych przestrzeniach zamkowych można oglądać aranżacje florystyczne, których motywem jest 20 rocznica wstąpienia Polski do Unii Europejskiej... 

Ponad 100 wybitnych florystów z całej Polski układało tysiące wspaniałych kwiatów w przepiękne aranżacje w ponad 30 salach... Wśród kwiatów królują angielskie i francuskie róże, włoskie irysy, hiszpańskie hibiskusy, holenderskie tulipany... Wczoraj odwiedziłam Zamek Książ... Muszę przyznać, że byłam zachwycona i oszołomiona jednocześnie... Każdy skrawek przestrzeni zamku Książ był ozdobiony kwietnymi girlandami, bukietami i bardzo oryginalnymi kompozycjami... Mimo to, cały czas jeszcze trwały prace dekoracyjne  aby 1 Maja w chwili otwarcia, zwiedzający mogli podziwiać wszystko gotowe...  Dzisiaj pragnę zaprezentować trzy sale zamkowe: 

- Sypialnię księcia Jana Henryka XI,

- Salę Krzywą - "Cztery pory roku",

- Salon księżnej Daisy,














Zamkowe wnętrza oglądałam dwukrotnie, ostatni raz było to w 2018 roku... To co obecnie zobaczyłam całkowicie mnie zaskoczyło... Komnaty są przepiękne i na każdym kroku widać, że zamkowi przywracany jest przedwojenny splendor...

Sypialnia Jana Henryka XI w kolorze przytłumionego niebieskiego przepięknie się prezentuje i budzi mój autentyczny podziw... Głównym elementem wyposażenia jest neorokokowe drewniane łóżko dekorowane snycerskimi ornamentami... Bardzo skromnie umeblowanie uzupełnia fotel w stylu Ludwika XIV... Na ścianach liczne obrazy... 

Oryginalny kominek a nad nim, wiszące majolikowe tondo z przedstawieniem Madonny z Dzieciątkiem (biały wizerunek, na błękitnym płaskim tle) w kwietno-owocowym wieńcu... Jest to wyrób florenckiej wytwórni Cantagalli z końca XIX wieku... Tondo zostało stworzone według wzoru słynnego włoskiego renesansowego rzeźbiarza i mistrza ceramiki Andrea della Robbia...

Wyjątkowe a jakże piękne kompozycje z żywych kwiatów są doskonale dobranym elementem dekoracyjnym tego wnętrza... Ogromne bukiety zostały zrobione z niebieskich i białych ostróżek, które zachwycają swoimi bujnymi, strzelistymi kwiatostanami... Uzupełnieniem są niebieskie i szafirowe hortensje i elementy zielone...

* Zamek Książ - perła Dolnego Śląska *

* Zwiedzanie zamku Książ *

* Baśniowy Zamek Książ *

















W urokliwym skrzydle południowym położona jest Sala Krzywa...  Z pomieszczenia rozpościera się wspaniały widok na gęste lasy otaczające zamek oraz wąwóz Pełcznicy... Sala swym charakterem przywodzi dawne zamkowe dzieje... Jest tutaj przepiękny, bogato zdobiony kominek a na ścianach oryginalne obrazy...

W tej podłużnej sali urządzono kompozycje: Cztery pory roku... Jestem nimi zachwycona...  Wchodząc widzimy - Zimę i oszronione drzewo, suche trawy, kwitnące ciemierniki białe i kosz ze śniegiem... Dalej jest  - Wiosna... Ogromne kwitnące drzewo, mnóstwo białych hiacyntów, białe czosnki, białe lwie paszczki, dużo dodatków zielonych, a w koszu umieszczono cebule dalii, mieczyków, kalii... Lato obfituje w kwiaty, a na drzewie niebieskie motyle i zielone jabłka...  Jesień jest niezwykle kolorowa za sprawą czerwonych chryzantem, hortensji, jabłek... Oglądając te wszystkie cuda florystyczne nasuwa mi się wiersz:

Piękno w kwitach zawarte
Zapachem i barwą zachwyca,
Jest Nieba odbiciem na ziemi,
Którym się dusza nasyca...

(Teresa Zajewska)















Salon księżnej Daisy zniszczony przez nazistów tzn. przez Organizację TODT, która w 1944 roku zamierzała zmienić to miejsce w siedzibę Hitlera i jego świty...  Zgodnie z planami niemieckich architektów miała się  znajduje się tu mieścić ich jadalnia i pokój narad dla sztabu... Salon księżny w południowym skrzydle głównego budynku zamkowego, na drugim piętrze... Na podstawie dawnych zdjęć odtworzono lustra, żardiniery, stoliki... Ciepłe barwy ścian, bibeloty, meble, oryginalne obrazy przekazane przez wnuka księżnej, sprawiają, że ten salon naprawdę jest bardzo piękny... Wczoraj dodatkowo  ozdabiały go ogromne bukiety żywych, przepięknych róż...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę udanego, słonecznego, długiego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...



53 komentarze:

  1. W Książu w tym roku nie byłam pierwszy raz. Zawsze, rokrocznie, jestem tam na festiwalu kwiatów. Ten rok jest inny, wyjątkowy. Po pierwsze - brak nastroju, po drugie rwa kulszowa unieruchomiła mnie w domu, ale myślę, że jest to jedyny rok, w którym odpuściłam sobie to kwiatowe święto.
    Tak że ogromne podziękowania, kochana, że mogłam tam być i w tym roku, dzięki Twoim cudnym zdjęciom :)
    Pozdrawiam Cię gorąco...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iwonko!
      Bardzo Ci współczuję. Wiem co to jest rwa kulszowa i jak bardzo jest dokuczliwa. Wizyta nawet przed rozpoczęciem festiwalu jest niesamowitym przeżyciem. Dobrze, że pojechałam wczoraj. Dzisiaj już od samego rana są ogromne tłumy. Oglądałam niezapomniane róże francuskie, hiszpańskie hibiskusy, holenderskie tulipany, włoskie irysy oraz angielskie róże w błękitnym odcieniu, przecudne storczyki, hortensje... Trudno wymienić chociaż namiastkę tego co tutaj można zobaczyć.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Hola Lucja María. Muchas gracias por compartir tanta belleza. Es un lugar maravilloso. Los arreglos florales de Delphinium azul son espectacalores. Besos

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes. Blue Delphiniums (pol. ostróżki) are gorgeous.
      Kisses and greetings:)

      Usuń
  3. Pieķne miejsce wybrano na taki piękny festiwal. Dzięki za ten super post. Miłej majówki i całego tugodnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek Książ godny jest tego festiwalu. Takich ilości kwiatów zgromadzonych w jednym miejscu nigdy w życiu nie widziałam. Cały czas podjeżdżały ciężarówki z całym mnóstwem kwiatów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Super zdjęcia. Zamek Książki pięknie odremontowany, byłam tam, ale nie miałam okazji odwiedzić go podczas Festiwalu Kwiatów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek Książ jest niesamowity, jeśli chodzi o wygląd i miejsce gdzie jest położony.
      Przypuszczam, że przywrócono mu dawny blask jak za czasów Hochbergów, ostatnich właścicieli. Każdy kto zobaczy ten zamek przyzna, że jest przepiękny.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. Lusiu, pokazałaś coś wspaniałego, ponad trzydzieści sal, stu florystów to prawdziwy zawrót głowy i jeszcze do tego moje ukochane ostróżki towarzystwie hortensji, prześliczne róże, stokrotki i wszystko inne po prostu bajeczne. W Książu byłam z Martą w 2019 roku, jeszcze nie było tylu pokoi otwartych dla zwiedzających, więc się cieszę, że idzie to w dobrą stronę i zamek odzyskuje swoją świetność. Oczywiście czekam na ciąg dalszy, dobrze że mamy takiego latającego reportera jak Ty. Ściskam i serdecznie pozdrawiam, życzę pięknych majowych dni!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było niesamowite przeżycie. Zamek Książ tonący w setkach tysięcy kwiatów. One były wszędzie, w komnatach, na korytarzach i dziedzińcu. Każda aranżacja kwiatowa była niesamowita, nie można było przejść obojętnie, nie można było oderwać oczu. Prawdziwe cuda stworzone przez wyjątkowych florystów z całej Polski. Na dziedzińcu ułożono przepiękny, ogromny dywan z kwiatów, który z góry wyglądał zjawiskowo!
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Zamek w Książu jest bardzo ciekawym miejscem, naprawdę wartym odwiedzeniu.
      W czasie festiwalu całkowicie oczaruje i zachwyci.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Świetna impreza rozsławiająca zamek i jego niezwykłych właścicieli. Oglądam relacje z jej przebiegu już od kilku lat, ale kiedyś zobaczę tę wystawę na własne oczy. Dzięki Ci wielkie za te piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też oglądałam relacje z tej imprezy bo zawsze je przegapiłam albo coś niespodziewanego wypadło. Tym razem musiałam pojechać i zobaczyć na własne oczy. Usiu, tego widowiska nie można opisać i sfotografować, to należy zobaczyć.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  8. Cudowne miejsce. Znam je od dzieciństwa ale nigdy nie byłam na tym festiwalu. Łucjo pozdrawiam serdecznie z Gdyni. Odpocznę i wrócę. Uściski 🤗 JoAnna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JoAsiu!
      Odpoczywaj, relaksuj się tego Ci bardzo potrzeba po przebytej chorobie i stresującej pracy.
      Życzę ci cudownej pogody, miłych przeżyć w miejscu, które bardzo lubisz.
      Ściskam Cię bardzo mocno:)

      Usuń
    2. Jest cudnie, wysłucham szkolenia od Pani Dyrektor i biegnę nad morze!
      Serdeczności Łucjo!

      Usuń
    3. Wspaniale, że pogoda dopisuje i tym samym pozwala mile spędzić czas.
      Przesyłam Ci moc uścisków:)

      Usuń
  9. Chętnie odwiedziłabym Zamek Książ :D Super zdjęcia!
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz jeszcze trzy dni aby zobaczyć prawdziwe atrakcje na zamku Książ.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  10. Byłam kiedyś w Szczawnie Zdroju . Wysłał mnie tam NFZ, a ze Szczawna do Książa blisko. To było akurat o tej porze, bo też był ten festiwal kwiatów. Potwierdzam, coś pięknego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu!
      Faktycznie ze Szczawna do Zamku Książ jest niedaleko. W każdym roku są inne atrakcje. Ja byłam 30 kwietnia więc nie widziałam ich. Oglądam je w internecie ale to już nie to, co widzieć na żywo.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. The Książ castle is very impressive.
    Flowers create a fairy-tale feel.
    Impressive anniversary of twenty years in the European Union, which was originally done to avoid wars!
    Thanks for this great post!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Castle Książ is a beautiful Polish monument. All its equipment was looted by the Red Army during World War II and after the war. Its former glory is being restored.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  12. Chętnie bym się kiedyś wybrała na taki zamkowy festiwal kwiatów. Świetnie to wygląda. Piękne kompozycje i ile barw! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam w przeddzień festiwalu i byłam oczarowana kompozycjami kwiatowymi i przede wszystkim kwiatami. Panie florystki cały czas pracowały jak w ukropie. Prawdzie cuda można dopiero zobaczyć w czasie festiwalu. Wczoraj i dzisiaj oglądałam relacje w Internecie. Jestem pewna każdy był zachwycony tym miejscem.
      Serdeczności:)

      Usuń
  13. Absolutely gorgeous flowers, place and pictures !
    Have a shinny day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anna!
      I saw only some of these wonderful bouquets and arrangements.
      Yesterday everything was prepared for the Flower Festival.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  14. Fotografie molto belle, un castello da visitare e quel parco fiorito è stupendo.
    Buona giornata.

    OdpowiedzUsuń
  15. The flowers are magnificent and would bring joy to all who see them; often the interior decor seems to match the blooms too, with subtle pinks and other delicate shades. All the best - David

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. David!
      In our busy and often stressful world, flowers bring joy, harmony and peace. These wonderful gifts of nature not only transform our surroundings, giving them colors and scents, but also have the ability to influence our well-being.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  16. Łucjo, cieszę się ogromnie, że w ubiegłym roku po raz pierwszy odwiedziłam przepiękny zamek Książ... ale dzięki Twojej cudownej fotorelacji mogłam go zobaczyć w niesamowitej oprawie! Skąpany w kwiatach sprawia jeszcze większe wrażenie 🤗
    Urzekły mnie niebieskie kompozycje z ostróżek i hortensji, jak również różane bukiety w sypialni księżnej.
    Kwiaty w rękach florystów zamieniają się w żywe dzieła sztuki!
    W oczekiwaniu na kolejną relację ślę najcieplejsze pozdrowienia 😘
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Anitko!
      Ja przyznaję się do tego, że jestem totalnie uzależniona od zamków, dworów, pałaców. A może jestem uzależniona od miejsc z duszą, starymi przedmiotami, klimatem vintage? Nie ważne... I chociaż dany zamek już widziałam, to lubię do niego wracać. Tak jest z zamkiem Książ. A teraz gdy miałam możliwość zobaczyć tysiąc przecudnych kwiatów to jestem naprawdę cała happy! Masz rację, kwiaty w rękach mistrzów florystyki zamieniają się na dzieła sztuki.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Odpowiedzi
    1. Anne!
      I'm sure you would be delighted with the flowers at this festival.
      Have a nice weekend:)

      Usuń
  18. Udało mi się kiedyś odwiedzić ten zamek i potwierdzam, że wygląda cudownie. Jest bardzo charakterystyczny z piękną architekturą. Z pewnością na długo pozostanie w mojej pamięci 😊. Nawiązując do kwiatów - uwielbiam je😊. Coś pięknego dla oka! Cieszę się, że wiosna już nadeszła, bo można podziwiać piękno natury. To zdecydowanie moja ulubiona pora roku pełna uroku jednocześnie skrywająca w sobie coś magicznego😊.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek Książ, to monumentalna budowla, położona malowniczo w górskim krajobrazie, obecnie w granicach miasta Wałbrzych. Każdy kto go zobaczy, przyzna, że architektura i historia tego jednego z największych zamków Europy naprawdę robią wrażenie! Dawna siedziba rodu von Hochberg do dziś nosi znamiona czasów arystokratycznych: zamkowe bramy strzeżone są przez królewskie lwy, szeroki dziedziniec honorowy otaczają posągi mitologicznych bogów, a fasada zamku wygląda jak bajeczna rezydencja. W czasie festiwalu zamek i całe otoczenie jeszcze bardziej zachwycają.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Piękne kwiaty są na tym festiwalu, jest to cudowny festiwal i piękny zamek.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możemy podziwiać wspaniałe francuskie i angielskie róże, włoskie irysy, holenderskie tulipany, wspaniałe goździki, kwitnące drzewka oliwne, tysiące storczyków, hiacyntów i wszędzie towarzyszy nam cudowny zapach kwiatów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Ależ wspaniała wystawa, tam gdzie są kwiaty ciągnie mnie jak magnez, kocham takie klimaty, tyle piękna w jednym, do tego tak wspaniałym miejscu, to prawdziwy raj dla zmysłów.
    Pozdrawiam serdecznie, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, muszę się przyznać, że miałam i mam na punkcie kwiatów kompletnego bzika. Byłam oczarowana tym, co stworzyli niezwykli floryści.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Mam wrażenie, że Jesteś czarodziejką, że udało Ci się tyle piękna zobaczyć bez tłumów ludzi jacy tam zawsze o tej porze roku bywają. Ja już dawno przestałam w dniach majówki tam jeździć. A rzeczywiście te dekoracyjne kompozycje wyglądają niesamowicie. Fajnie, że pokazałaś te piękne kompozycje kwiatowe. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Olu!
      Mnie też przerażają tłumy i dlatego pojechałam przez rozpoczęciem festiwalu. Wiele straciłam ale i tak byłam bardzo szczęśliwa, że mogłam podziwiać florystyczne dzieła sztuki.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Tyle piękna w jednym miejscu...ale najpiękniejsze są bukiety z ostróżek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też byłam nimi oczarowana. Ostróżki są szczególnie lubiane za swoje oryginalne kształty w postaci strzelistych kwiatostanów, które mocno przyciągają uwagę za sprawą intensywnych kolorów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Uczta dla moich oczu;) A ostróżki najbardziej mnie zachwycają. Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu!
      Ja też ostróżkami byłam zachwycona. To nie tylko bardzo piękne kwiaty ale są również bardzo efektowne. One nie tylko zdobiły ale i ożywiły całe to pomieszczenie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Łucjo Twoja relacja z wizyty w zamku Książ jest absolutnie porywająca! Przeniosłeś mnie do tych magicznych wnętrz i malowniczych ogrodów z takim życiem i pasją, że aż samemej mam ochotę tam być! Opisując szczegóły i historię zamku, sprawiłeś, że nawet osoby, które nigdy tam nie były, mogą poczuć jego niepowtarzalny klimat. Festiwal kwiatów i Sztuki brzmi jak niezapomniane doświadczenie, a Twoje opisy kompozycji kwiatowych sa niesamowite i mam ochotę osobiście zobaczyć te cuda! Byliśmy raz w tym zamku ale tak ladbke nie było jak na Twoich zdjeciach :) Dziękuję za tak inspirującą relację :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja byłam parę lat temu. W trakcie trwania tego unikatowego festiwalu kwiatów. To jest coś pięknego. Feeria barw i przepiękne kompozycje kwiatowe. Macie rację tam z roku na roku jest mnóstwo ludzi.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  26. Se ve todo precioso y las flores muy bonitas. Abrazos.

    OdpowiedzUsuń
  27. Witam.
    Zamek Książ to miejsce warte obejrzenia. Powróciły wspomnienia z ostatniej wizyty z moimi Ukochanymi Bliskimi i z poprzednich wypadów z dziećmi. Piękne zdjęcia i piękne kompozycje florystyczne. Pozdrawiam - Małgorzata N.

    OdpowiedzUsuń
  28. Czekam z niecierpliwością na ciąg dalszy. Małgorzata N.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...