piątek, 28 września 2018

Stadnina koni w Książu







Pogalopuj ze mną... Przed siebie... Tak bez celu...
Poznaj smak wolności... Nie bój się, wrócisz...
Zobaczysz świat bez końca i początku... 
Deszcz zmyje twój niepokój... 
Blask gwiazd napełni nadzieją...
Pospiesz się!
Ja już jestem daleko...
Znajdziesz drogę?







Konie to cudowne  stworzenia, inteligentne, wierne, dumne, piękne i bardzo mądre... Są pełne wdzięku, gracji, darzą ogromną miłością, są przyjacielskie... To zwierzęta stadne i chętnie uznają dominację człowieka jako przewodnika stada... Każdy koń ma inne zalety, możliwości, potrzeby, temperament czy charakter... Jeden ma wspaniały lekki chód, inny jest niezwykle spokojny, jednak bywa też  koń złośliwy... Ktoś powiedział: Nie sztuką jest kochać konie, sztuką jest sprawić by one pokochały Ciebie...

Konie i ich piękno fascynowały i uwodziły człowieka od zarania dziejów... Koń od zawsze był podziwiany i kochany... Ta fascynacja człowieka koniem stanowiła i nadal stanowi niezmierzone źródło inspiracji dla wielu ludzi m.in. malarzy, pisarzy, poetów, muzyków... Tym pięknym zwierzętom poświęcono wiele opowiadań, wierszy, pieśni, baśni, obrazów, legend...

Lubię odwiedzać stadninę latem, wtedy konie najczęściej są na wybiegu, można je długo obserwować i   podziwiać ich niezwykłą urodę...  One też bardzo  ufnie podchodzą do ogrodzenia aby je pogłaskać...


                                                                  * Źródło *

W czasie wizyty na zamku w Książu, odwiedziłam również interesującą stadninę... Jest to jedno z tych miejsc, które powinno się zobaczyć... Budynki stadniny obejmują również zabytkowe stajnie, które zostały zbudowane w 1884 roku w formie czworoboku z murów typu pruskiego oraz krytą ujeżdżalnię zaliczaną do jednych z najpiękniejszych w Europie...








W tutejszej stadninie jest prowadzona hodowla koni  grupująca ogiery głównie rasy śląskiej...  Popularnie nazywane "ślązakami", to przede wszystkim doskonałe wierzchowce... Ta rasa powstała na bazie koni z Dolnego i Górnego Śląska i odnosi duże sukcesy jako konie zaprzęgowe  w dyscyplinie powożenia... Są uznawane na świecie jako jedne z najlepszych... Początki tej rasy zostały zapisane w rejestrach hodowlanych już w XV wieku... Za krainę pochodzenia tej rasy uważa się Oldenburg...

Koń śląski jest silny, masywny, o łagodnym temperamencie i wydajnych, eleganckich chodach...  Jego wzrost to 160 -170 cm... Od 2005 roku klacze ze stadniny w Książu objęte są ochroną ras... Obecne Stado Ogierów Książ funkcjonuje od 1947 roku... Jest głównym ośrodkiem hodowli koni rasy śląskiej w Polsce... 







W jednym z murowanych  budynków znajduje się powozownia... Tutaj przechowywane są pojazdy zaprzęgowe czyli zaprzęgi... W powozowni znajdują się bryczki, sanie spacerowe, kalesze czyli duże, eleganckie reprezentacyjne powozy, landolety czyli  czterokołowe otwarte pojazdy konne...


W stadninie znajduje się około 90 ogierów i 40 klaczy... Oprócz ogierów rasy śląskiej obecnie są także ogiery rasy pełnej rasy angielskiej, wielkopolskie, małopolskie, szlachetnej półkrwi, angloarabskie i zimnokrwiste... 

Uwielbiam obserwować jak na  rozległych, pagórkowatych zielonych łąkach pasą się stada pięknych koni i końska młodzież... W stajniach pozostały klacze, które czekały na oźrebienie lub były już po...
Widać było, że mamy i źrebięta są silne, zdrowe i zadowolone z życia...





Wokół konia krążą liczne legendy... Jedna z nich opowiada, że do czasów Salomona konie miały skrzydła, żyły w morzu i nie wychodziły na suchy  ląd. Gdy Salomon zaprosił je na ląd, król koni rzekł:  - Przyjdziemy, ale pod warunkiem, że kobiety nie będą nas dosiadać.
Po tym, jak ród Adama złamał tę obietnicę, koniom opadły skrzydła i stały się takie, jakie są teraz.

Pierwszym człowiekiem, który wsiadł na konia był Kain. Po tym, jak zabił swojego brata Abla, ze strachu przed Adamem, wsiadł na konia i uciekł w kierunku Jemenu. Tego dnia wszystkie zwierzęta zdziczały i odtąd bały się ludzi. Strachliwe były zwłaszcza konie. Nie pozwalały, aby ktoś się do nich zbliżył i wsiadł na nie.  Było tak aż do Abrahama. Gdy Abraham z Izmaelem (syn patriarchy zrodzony z niewolnicy Hagar) zbudowali Ka'be (świątynia w Mekce), Bóg rzekł do nich: Skarb dla was przygotowałem, który dam wam dzisiaj jako zapłatę za wybudowanie Domu, a skarbem tym jest koń.  Po czym kazał Izmaelowi wejść na wzgórze i nauczył go modlitwy. Gdy Izmael powiedział modlitwę, wszystkie konie, jakie były w Arabii przybyły do niego i były posłuszne. Od tego dnia dzikie konie oswoiły się z ludźmi.

Allah (Bóg wyznawców islamu) stworzył pierwszą klacz z południowego wiatru. Była ona błogosławieństwem dla dobra, a nieszczęściem dla zła. szczęście mieszkało na jej grzbiecie.
Koran mówi też, że ten kto dobrze czyni dla swej klaczy, z całą pewnością otrzyma łaskawość Boga, a ten, kto źle się z nią obchodzi, zasłuży na klątwę.





Bardzo dziękuje za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


















46 komentarzy:

  1. Wonderful post! Have a nice weekend Lucja-Maria

    OdpowiedzUsuń
  2. Buen lugar, el que nos ofrece. la belleza de los caballos y de sus carruajes, son indiscutible.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie napisałaś o koniach. Ja bardzo je kocham i porównuję z pięknymi kobietami:))) Jak byłam młoda to jeździłam konno, nawet występowałam w zawodach...Muszę się przyznać, że studiowałam hodowlę koni i praktyki miałam w stadninie w Janowie Podlaskim. W Książu także byłam, ale to już tylko mgliste wspomnienia:) Ty Łucjo przypomniałaś mi te miłe chwile swoim wpisem:) Dziękuję Ci i pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
  4. Konie to piękne zwierzęta:))a stadnina robi ogromne wrażenie:))zachwycam się również powozami:)))znów dużo piękna pokazujesz:)))Dziękuję i serdecznie pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
  5. Kocham konie, ale to chyba w mojej rodzinie jest dziedziczne, ponieważ obydwaj moi dziadkowie pałali się hodowlą tych zwierząt. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. Kilka lat temu tam byłam i byłam oczarowana tymi dostojnymi i pięknymi zwierzętami.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie byłam w Książu i dziękuję że mnie tam zabrałaś:) Konie to najpiękniejsze zwierzęta. Żałuję że nie nauczyłam się jeździć konno, chociaż próbowałam. No cóż, człowiek był młody i głupi;)
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Good morning dear Maria Lucja!
    What a great experience to visit this beautiful place!
    I love horses! Such beautiful Carriages!
    And the surroundings are fantastic! Superb pictures!
    Thank you for sharing this beauty!
    Wishing you a lovely day and a happy weekend! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
  9. Wspaniale wyglądają budynki z góry :)
    Szkoda, że zwiedzając zamek nie pomyślałam także o stadninie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pomyślałaś aby wstąpić do tej stadniny?
      Szkoda, bo to wyjątkowe miejsce.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Przepięknie o koniach napisalas i pokazalas, koniki mają w stajni moje ulubione mozaiki.
    Mam wrażenie, że w pewnej religii klacze są lepiej traktowane niż kobiety, jakoś jestem uczulona na taką dyskryminację.
    Pozdrawiam cieplutko
    :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mozaiki w tej stadninie są wyjątkowo ładne.
      Zgadzam się z Tobą, że w pewnej religii konie traktowane są z uwielbieniem a kobiety?
      Wiem, że jesteś uczulona na dyskryminację.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  11. Konie to cudowne zwierzęta,a pokazana przez Ciebie stadnina robi pozytywne wrażenie. Dawno temu byłam w Książu,ale stadniny nie widziałam.Piękne zdjęcia.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niewiele osób wie o tej stadninie. Może brakuje na jej temat informacji?
      Konie to wspaniałe zwierzęta.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Witaj Lusiu, ta stadnina to faktycznie bardzo ciekawe miejsce. konie bardzo lubię, ale... jedynie oglądać. I to z pewnej odległości. To piękne i mądre zwierzęta, ale ja się ich najzwyczajniej w świecie boję. Tak jak krów. Natomiast bardzo lubię je oglądać, podziwiać piękną, lśniącą sierść, krok, bieg, grzywę. Uwielbiam dzikie konie. Czasami mam wrażenie, że ludzie w podły sposób wykorzystują teraz konie (Morskie Oko, zawody hippiczne, wyścigi konne itp). Do jazdy preferuję konie mechaniczne ;-) Serdeczności Lusiu, miłego weekendu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzejku, nie wierzę. Boisz się koni i krów? ja boję się byków.
      Woźnice w Morskim Oku nie mają sumienia, dla nich liczą się tylko "dudki".
      Niektóre konie kochają zawody, tą adrenalinę, kochają skakać, ścigać się.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  13. Witaj
    Cieszę się, że znowu się odezwałaś. Cóż nie każdy może lubić jesień, ja niestety też czasem tak mam. Jednak tutaj wolę dostrzegać jej dobre cechy, zwłaszcza, że teraz trwa czas Aniołów. Może niedługo spełnią się za jego sprawą oczekiwania, nadzieje.....
    Niech Ci się przyśnią aniołki...
    Urwisy, wścibskie wesołki,
    pyzate jak pyza z dziurką,
    przykryte jedwabną chmurką.
    A co do Książa i koni. W Książu byłam kilka razy, a konie zawsze mnie zachwycają.
    Życzę Tobie spełnienia marzeń, zwłaszcza tych najprostszych…

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam Twój wspaniały post o aniołach na dawnym blogu.
      Ja też jestem nimi zachwycona, uwielbiam je za ich piękno, siłę, mądrość.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  14. What a perfect place to visit for people that loves horses !!!!
    Great pictures !
    Have a shinny weekend !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes. This is a fantastic place for people who love horses.
      Greetings.

      Usuń
  15. Przepięknie je opisałaś Łucjo.
    Ta stadnina jest cudna.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stadnina jest zabytkowa, wyłożona przepięknymi kafelkami.
      A co do koni? to wspaniałe zwierzęta i takie piękne gdy pasą się na zielonych łąkach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Niezwykle zadbane konie, ich sierść aż lśni.
    Nie wiedziałam, że w Książu jest stadnina takich pięknych zwierząt. Chwalimy się tylko naszymi arabami, a o koniach do zaprzęgu mało się słyszy.
    W Polsce na drogach nie widuje się jeźdźców na koniach, co jest normalnością na wsiach angielskich.
    Miłego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Anno! Konie w stadninie w Książu są piękne, zadbane. Tam sa świetni fachowcy, którzy się nimi zajmują. Teraz w wielu miejscach powstają niewielkie stadniny, szczególnie tam gdzie jest agroturystyka. Na naszych polach, łąkach nie widuje się zbyt często jeźdźców na koniach tak jak w Anglii czy Niemczech. W Niemczech wiele osób ma swoje konie, które przetrzymuje w stadninach. Są pod ich opieką w soboty i niedziele.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. To kwestia prawa. Mało kto wie, ale na wiele dróg wjazd wierzchem jest po prostu zabroniony, lub wymaga stosownych uprawnień.

      Usuń
  17. Piękna stadnina Piękne miejsce .Lubie konie. tylko dwa razy na nich siedziałam . Wole jednak je tylko oglądać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, stadnina jest piękna, zabytkowa. Konie to piękne zwierzęta, podobnie jak ludzie lubią być dotykane. Głaskanie i przytulanie sprawia im przyjemność.
      Pozdrowienia, Basiu:)

      Usuń
  18. Preciosos caballos y precioso lugar. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  19. These are some beautiful looking horses. I love the landscape of this land, very pretty looking. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beautiful horses are bred in this stud.
      I love these wonderful animals.
      Greetings.

      Usuń
  20. Wiele lat temu mieszkałem w Prudniku. Za miastem na łagodnych wzniesieniach Gór Opawskich znajduje się stadnina koni Chocim. Tam, podobnie jak u Ciebie na zdjęciach można spotkać duże stada koni pasących się na wzniesieniach. Często jeździłem do Pokrzywny drogą prowadząca obok tej stadniny i obserwacja koni to było moje ulubione zajęcie. Tylko stajni tam nie ma tak pięknych, jak w Książu.
    Pozdrawiam, miłej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam pojęcia o tej stadninie. Przeczytałam w internecie niemal wszystko na jej temat.
      Stajnie w Książu zbudowane są stare, zbudowane w XIX wieku przez bardzo bogatą rodzinę Hochbergów.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  21. Old wagons are awesome. Thanks for the wonderful photos.

    OdpowiedzUsuń
  22. Old wagons are very interesting. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
  23. i am a horse lover and these horses are so beautiful....and the vintage carriages too!! this is a beautiful entry lucy, i enjoyed everything about it!!

    oh and those purple flowers were the perfect ending!!!

    OdpowiedzUsuń
  24. Mówi si, że konie to bardzo szlachetne zwierzęta.

    Bardzo Ci dziękuję za piękne zdjęcia i ciekawy tekst.
    :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Cieszę się, że jeszcze nie byłam w Książu. Teraz wiem, że jest tam coś więcej do zobaczenia niż tylko ten monumentalny zamek.

    OdpowiedzUsuń
  26. W Tarnowie mamy Stado Ogierów w Klikowej, na pewno takiego ładnego maneżu nie mamy, ale to i tak piękne miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  27. Que lugar mas interesante se ve, es muy grande y con preciosos caballos, unos animales que son siempre muy bonitos de admirar.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  28. Bonitos ejemplares de caballos. En la zona en la que vivo, a pocos kilómetros, en el monte hay abundancia de caballos salvajes. Interesante colección de coches de caballos.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  29. "Koń jaki jest, każdy widzi" chciało by się powiedzieć, lecz nie oto przecież chodzi... :)
    Niezwykłe miejsce, które warto odwiedzić chociażby na wspaniałą historię i przeszłość. Tyle tajemnic ile kryje w sobie i ciekawostek, legend o których wspominasz starczyło by na długie opowieści... :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Za końmi nie przepadam ale powozownię i owszem,zwiedziłam:) Piekne zdjęcia Luciu jak zawsze i zawsze w podróży:)) pozdrawiam:L)

    OdpowiedzUsuń
  31. Żałuję że nie odwiedziłam tej stadniny podczas mojego ubiegłorocznego pobytu na Dolnym Śląsku! Uwielbiam konie i jak tylko mam okazję obserwuję i fotografuję !
    Dziekuję za piękny post i fantastycze fotki ! Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  32. Czyli będąc w Wałbrzychu, warto zobaczyć także to miejsce. :)
    Zapisuję na listę. Dziękuję.
    Pozdrawiam Cię mocno.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...