poniedziałek, 24 września 2018

Muzeum porcelany w Wałbrzychu







Uczynić kogoś szczęśliwym - to jakby jego życie pomnożyć i pogłębić.

(Henri Frederic Amiel)








Prognoza pogody na pierwszy lipcowy weekend napawała optymizmem, dlatego  zarezerwowałam na dwa dni pokój w hotelu Ibis w Wałbrzychu... To miasto i okolice kusiły mnie od pewnego czasu ponieważ znajduje się tam wiele zabytków architektury mieszczańskiej, sakralnej, pałaców, zamków...

Przy jednej z głównych ulic tego miasta znajduje się interesujący architektonicznie Pałac Albertich... Zbudowano go w latach 1802 -1803 na zlecenie  Juliusa Sonnabenda kupca związanego z przemysłem włókienniczym... Pałac zaprojektował  Leopold Niederrӓcker, uczeń projektanta Bramy Brandenburskiej w Berlinie...

Pałac zbudowany  w stylu neoklasycystycznym... Posiada dwie kondygnacje... Składa się z trzech skrzydeł tworzących plan litery "U", otwartej od ulicy... Pałac jest otynkowany...  Na fasadzie frontowej ( główne, środkowe skrzydło) ryzalit, zwieńczony trójkątnym tympanonem wspartym na półkolumnach...

W 1834 roku pałac kupiła bogata, kupiecka rodzina Albertich... Johann Alberti urodził się w Hamburgu i tutaj skończył Akademię Handlową... W czasie swojej służbowej podróży na Śląsk zauważył, że tutejsze tereny są doskonałe na rozwój przemysłu włókienniczego... Założył mechaniczną przędzalnię lnu,  pierwszą na Śląsku, jak i na kontynencie europejskim...  

W 1926 roku Pałac Albertich zostaje wykupiony przez władze (Waldenburga) Wałbrzycha od właścicieli przędzalni lnu by urządzić tutaj istniejące już  w innym budynku  Muzeum Porcelany...

Jak większość kobiet mam słabość do pięknej porcelany... Odwiedzając Dolny Śląski koniecznie chciałam zobaczyć wałbrzyskie muzeum porcelany... Tutejsze eksponaty to cudeńka dla kolekcjonerów... Oczywiście nikt ich nie sprzedaje, odwrotnie kolekcja jest powiększana przez zakup na aukcjach... Hmm, takie rzeczy są trudne w użytkowaniu i w myciu... Takiego cacka nie włoży się do zmywarki... A poza tym nasze gusta się zmieniają i moda na porcelanę też... Jednak warto odwiedzić to muzeum ponieważ niejeden eksponat wprawia w zachwyt...







Muzeum Porcelany zostało założone w 1908 roku przez regionalne Towarzystwo Starożytności Ziemi Wałbrzyskiej... Jak już wspominałam, od 1926 roku do chwili obecnej Pałac Albertich jest siedzibą muzeum... Pod II wojnie światowej zbiory zostały uporządkowane i przygotowane do prezentacji... W muzeum mieści się dział Ceramiki, Dział sztuki oraz Dział Historii i Miasta Regionu...

Zwiedzamy rozpoczynam na pierwszym piętrze gdzie została zgromadzona m.in. porcelana śląska pochodząca z XIX - wiecznych  manufaktur  wałbrzyskich... Założycielem pierwszej manufaktury  w 1836 roku był   Carl Franz  Krister dekorator porcelany z Turyngii... 

Fabryka mężnie się rozwijała... Jednak rok 1920 nie był dla niej łaskawy... Jednak dzięki fuzji z koncernem Rosenthal,   przetrwała... W czasie II wojny światowej zatrudniano robotników przymusowych... Na trzy dni przerwano produkcję, kiedy do miasta weszły wojska radzieckie... Porcelana  wytwarzana w tej fabryce sygnowana jest słynnym wizerunkiem gołębicy z monogramem KPM... Wyroby są dość proste i nie oznaczają się zbytnimi zdobieniami... Są malowane bardzo starannie i dlatego są bardzo efektowne... Najczęstszym motywem zdobniczym porcelany Kristera są kwiaty oraz śląskie zamki i krajobrazy... Carl Franz  Krister dzięki ciężkiej pracy stał się właścicielem kopalni węgla, kaolinu i gipsu alabastrowego... Posiadał również  tartaki i stolarnie...







W zbiorach muzeum jest również wyjątkowa  porcelana  pod względem dekoracji i projektów i  pochodzi z kolejnej  manufaktury należącej do Carla Roberta Tielscha... Szczytowy okres świetności fabryki przypada na lata 1860 - 1900... Po II wojnie światowej fabryka została znacjonalizowana... Początkowo Tielsch oznaczał swoje produkty sygnaturą "TMP" gdy okazało się, że inna manufaktura  wykorzystuje podobną, podjęto decyzję o dodaniu węży oplatających się na kiju (kaduceusz)... Kaduceusz to nic innego jak znak pokoju i handlu...

Mówiąc o porcelanie z Wałbrzycha należy wspomnieć o jeszcze dwóch tutaj działających fabrykach... Należały, jedna do  Hermana Ohme, druga do Franza Prause... Miasto niegdyś słynęło  z porcelany i jej fabryk oraz z węgla i kopalń...








Ojczyzną porcelany podobnie jak i herbaty, prochu i jedwabiu są Chiny... Ten najszlachetniejszy rodzaj ceramiki wynaleziono prawdopodobnie na początku naszej ery ale produkcję na większą skalę rozpoczęto w VII wieku... Chińczycy zazdrośnie  strzegli receptur...

W średniowieczu  na  europejskie dwory królewskie i do pałaców bogatych rodów,  Jedwabnym Szlakiem  sporadycznie docierały wyroby porcelanowe... Pierwsze ich egzemplarze przywiózł z podróży w 1275 roku Marco Polo...  Przypuszczalnie autorem nazwy porcelana jest też Marco Polo, ponieważ skorupka pewnego skorupiaka przypominała mu porcelanę...

Jednak dopiero w XVIII wieku udało się Europejczykom odkryć tajemnice składu niezwykłego materiału...  Dokonał tego alchemik z dworu Augusta Mocnego, Jan Fryderyk Boettger...  Na podstawową masę porcelanową składa się: glinka kaolinowa, skaleń i kwarc...

W tamtych czasach porcelana miała niesamowitą wartość i zaczęła zdobywać ogromną popularność... Rody Czartoryskich, Sapiehów, Potockich, Radziwiłłów zamawiały w wytwórniach porcelany komplety w tysiącach sztuk... Były traktowane niczym skarb i przekazywane z pokolenia na pokolenie...








Oprócz sali z ceramiką śląską jest sala europejska, w której oglądamy prawdziwe perełki z  fabryk i manufaktur z Niemiec, Austrii, Czech, Danii, Francji, Anglii, Holandii... Przechodząc poprzez poszczególne gabloty podziwiałam piękne patery,  filiżanki, cukiernice, talerze, wazony, figurki porcelanowe postaci i zwierząt... Oglądana porcelana jest godna podziwu jak i ponadczasowa, zachwyca lekkością, ślicznymi barwami i kształtami... Zgromadzono tutaj szeroką gamę porcelany XVIII -wiecznej miśnieńskiej, wiedeńskiej, berlińskiej...



Spacerowałam z przyjemnością wśród porcelanowych perełek a na usta cisnęły mi się słowa  piosenki "Laleczka z saskiej porcelany"

Laleczka z saskiej porcelany
Twarz miała bladą jak pergamin
Nie miała taty ani mamy
I nie tęskniła ani, ani.

Jej siostra była dumna waza
A bratem zabytkowy lichtarz
Laleczka z saskiej porcelany
Maleńka śliczna pozytywka...

(Jacek Cygan)








W muzeum prezentowane jest również  wnętrze salonu mieszczańskiego... Jest piękny sekretarzyk, stolik z porcelaną, obrazy olejne, portrety... 








W muzeum prezentowana jest również kolekcję współczesnego polskiego malarstwa... Są  obrazy m.in. Jerzego Dudy - Gracza, Zdzisława Beksińskiego, Franciszka Starowieyskiego, Jerzego Nowosielskiego, Marka Naszczaka, Eugeniusza Gepperta...

Bardzo cenne eksponaty prezentowane w tym muzeum są przecudnej urody i ucieszyły moje  oczy... Cieszę się, że odwiedziłam tutejsze muzeum i  zobaczyłam te bardzo kruche i ulotne rzeczy ponieważ zrobiły na mnie ogromne wrażenie... 







Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...





63 komentarze:

  1. Niezwykle interesujący post. Piękna porcelana, prawdziwie dzieła sztuki. Najbardziej spodobały mi się patery, zestaw kawowy, różowa filiżanka i porcelanowy paputek :-) Super! Dziękuję Lusiu za wspaniałą wycieczkę, serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, piękna porcelana chociaż nie każda w moim guście. Nie przepadam za zdobioną na "chińską modłę". Podoba mi się polska porcelana firmy MariaPaula.
      Pisząc dzisiaj ten post, miałam problem, które zdjęcia przedstawić.
      Wystarczyłoby ich na kilka postów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Niesamowite zbiory. Wpisuję Lusiu na listę.:)
    Tym bardziej, że posiadam małą część tych cacek :)
    Na zdjęciu nr 47 jest śliczna biała porcelana w złote wzorki.
    I taka samą dostałam od mojej Mamy w prezencie - serwis do kawy. Brakuje kilka elementów, ale to dla mnie cenna rodzinna pamiątka.:)Od dziecka podziwiałam tę delikatną porcelanę w kredensie rodziców.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to muzeum na miarę tego z Miśni ale zbiory też posiada wspaniałe.
      Mam białą porcelanę ze złotym delikatnym paseczkiem, którą też otrzymałam w prezencie od Mamy.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Incredibly beautiful decorative objects!

    OdpowiedzUsuń
  4. Hi. Very beautiful items and interesting. Thanks.
    Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right, Sami.
      There is a great porcelain in this museum.
      Greetings.

      Usuń
  5. Hello dear Maria Lujca!
    What a great collection of porcelain!
    So admirable and such beauty!
    I especially like the lace plates,and the plates with the floral design and gold! So unique pieces!
    Thank you for sharing! Wishing you a relaxing evening and a happy week! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You are right Dimi!
      This is a great collection of porcelain.
      There are many priceless porcelain products in this museum.
      Greetings.

      Usuń
  6. Laa belleza de la colección, junto a la belleza de la arquitectura del museo, hace recomendable su visita.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  7. A lot of beautiful and interesting items. Day would go fast when looking at beautiful items.

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękne miejsce, cudne wyroby. Zawsze porcelana kojarzy się mi z czymś kruchym pięknym i delikatnym.
    Ach jak miło Łucjo z Tobą zwiedzać piękne nasze polskie zakamarki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wałbrzych miło mnie zaskoczył. Sądziłam, ze to miasto jest zaniedbane.
      Cieszę się, że poznałam to miasto.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Brak mi słów. Pięknie opisałaś dzieje tego pałacu, a potem Muzeum. Porcelana zachwycająca. Większość kwiatów na talerzach, filiżankach, itp. robi wrażenie trójwymiarowej. Przepiękne kolory. A wszystko tak elegancko wyeksponowane, że od razu chce się tam jechać i oglądać.
    Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Porcelana w tym muzeum to prawdziwe cacka. My obecnie mamy inne gusta a to co oglądałam to male zabytki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Tyle precyzji w tak kruchej materii. Ładnie to pokazałaś, bardzo ciekawe muzeum.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W naszym kraju niewiele jest tego typu muzeów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Niektóre eksponaty są niesamowite. Mnie najbardziej spodobała się figurka rozmarzonej baletnicy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tutaj wiele ciekawych eksponatów. Figurka baletnicy to prawdziwe cacko.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Wow - the porcelain is beautiful!

    OdpowiedzUsuń
  13. Przepiękne cacka, nie jedną rzecz można byłoby wykorzystać w codziennym użytku. Miejsce warte zwiedzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutejsza porcelana zasługuje na uwagę. Niektóre eksponaty są cienkie jak papierek.
      POzdrawiam:)

      Usuń
  14. Wonderful series of pictures.. This is a marvelous museum of porcelain pieces.. Happy week

    OdpowiedzUsuń
  15. Krucha i delikatna. Piękny i cenny bibelot. Mozna patrzeć z zachwytem, ale chyba wolę moją solidną fajansową filiżankę.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bel museo con opere interessanti.
    In Italia abbiamo le porcellane di Capodimonte. Ho un paio di statuette di Capodimonte ma non ho mai visitato il bel museo napoletano.
    Felice giornata, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  17. Preciosos y variados trabajos en fina porcelana.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  18. Uwielbiam te delikatne wyroby, takie kruche i zachwycające, tak pięknie je pokazałaś. Muzeum muszę odwiedzić, kiedyś...
    Pozdrawiam Cię cieplutko.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cecylio wiem, że to muzeum zachwyciłoby Ciebie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Chciała bym pracować w takim muzeum 💛💚💙❤💜

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie. To sa bardzo kruche cacka. Ich nie myje się w zmywarkach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Lusiu, jestem Ci bardzo wdzięzna za ten post, w ubiegłym roku byłam w sanatorium w Szczawnie Zdroju i kilka razy przymierzałam się do zwiedzania tego Muzeum. Niestety za każdym razem muzeum było okupowane przez wycieczki szkolne i nas po prostu nie wpuszono...mieliśmy pecha...!
    Nie mogę oderwać wzroku od tych piękności !!!
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu,
      pamiętam ten czas kiedy byłaś w sanatorium'
      W tym czasie kiedy ja byłam w tym muzeum były wakacje i nie było szkolnych wycieczek.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. I have never seen so many porcelain exhibited in one place. This is a very interesting porcelain museum. The exhibits are beautiful.

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękna porcelana, niektóre rzeczy mnie zachwyciły. Uwielbiam Twój blog, bo zawsze ukarzesz mi cos nowego, co powoduje, że chcę żyć pełniej. Trzeba będzie kiedyś do Wałbrzycha zawitać. :) Dobrego dnia kochana Łucjo. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie pojedź do Wałbrzycha. To miasto zachwyci Cię.
      Przedstawię je na swoim blogu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  23. An other beautiful place with gorgeous details !
    Thanks for sharing !
    Have a lovely day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  24. Jak dla mnie to wszystkie te eksponaty są zapierającymi dech w piersiach dziełami sztuki. Niesamowite, ile piękna można oddać poprzez tworzenie porcelanowych talerzyków czy kubków.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Patrycjo, eksponaty są zapierającymi dech w piersiach dziełami sztuki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Me encanta el museo. Besitos y buena semana.

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak ważne świadetwa kultury materialnej jakie pozostawili nam nasi przodkowie ,tego nie można przecenic.Przepiekna porcelana ,krucha , cudowna. To prawdziwe perełki.Jak zawsze cudne zdjecia i starannie dobrane eksponaty .Piekny ten twoj blog dla koneserow turystow i dla nas zwykłych zjadaczy chleba.Szczerze podziwiam i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halinko
      ja też uważam, że porcelana jest krucha, bardzo delikatna i bardzo piękna.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Przepiękne eksponaty, dziękuje za wspaniałe zdjęcia:)

    OdpowiedzUsuń
  28. Zachwyciłam się porcelaną :) Bajeczna!

    OdpowiedzUsuń
  29. No proszę, czyli nie tylko Złoty Pociąg może przyciągnąć do Wałbrzycha :D. Kocham przyglądać się porcelanowym rzeczom, chociaż w moich łapkach z pewnością zamieniłyby się one w drobny mak. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolinko!
      Nie tylko w Twoich łapkach porcelana zamieniłaby się w drobny mak.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Beautiful, beautiful, amazingly beautiful these porcelain, thank you
      my dear, share with us those wonderful ones!
    I wish you a beautiful autumn day!
    I love you and thank you for visiting!

    OdpowiedzUsuń
  31. Czy zdobienia porcelany wpadają w nasz gust, czy raczej przeciwnie,to trzeba przyznać niesamowicie zdolni ludzie- wręcz artyści ją tworzyli. Cudowna baletnica. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo
      z biegiem lat nasze gusty są inne. Większość z nas nie przepada za barokiem, rokoko i uważa, że są pompatyczne i mało praktyczne w użytkowaniu.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  32. Nie wiem czy kiedykolwiek uda mi się być na bieżąco z czytaniem Twoich wpisów. Podziwiam Cię za serce i czas jaki wkładasz w to, żeby ta strona tętniła życiem. U mnie też się teraz polepszy mam nadzieję, ale i tak częstotliwość pisania będzie daleka od Twojej.
    Nie jestem fanką porcelany aczkolwiek pamiętam bogate jej kolekcje z domów babć i cioć. Te wszystkie zdobione ażurami talerze, aniołki, dziewczynki w kapelusikach. Wtedy byłam na to za młoda a teraz moda inna i ja mam inny gust. Jestem pewna, że jest duże grono osób które to muzeum wprawiłoby w zachwyt albo - podobnie jak u mnie - przywołało wspomnienia.
    Przesyłam ogrom pozdrowień.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Mo
      mam nadzieję, że polepszy się częstotliwość Twoich wspaniałych postów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  33. Yo también me hubiese vuelto loca fotografiando todas estas maravillas, gracias por compartir tal museo.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...