wtorek, 11 września 2018

Pałac Wojanów, romantyczna rezydencja







"... nikt nie może znieść prawdy, jeśli mu się ją powie.
Prawdę można tolerować tylko wtedy, gdy samemu się ją odkryje,
ponieważ wtedy duma odkrycia czyni ją smakowitą."

(Fritz Perls)








Jestem zakochana w moim kraju... I chociaż w ostatnim czasie obecna sytuacja doprowadza mnie do białej gorączki, to nigdy bym go nie zamieniała na inny kraj... Polska jest piękna, zachwyca na każdym kroku... Jest wiele miejsc wartych zobaczenia... Są przepiękne krajobrazy, wspaniałe góry i pasma górskie, magiczne skały wyrzeźbione przez czas i naturę, rozległe obszary leśne, morze, jeziora i rzeki, najpiękniejsze świątynie, malownicze miejscowości, niezwykłe pałace i zamki... Tak naprawdę mogłabym wymieniać w nieskończoność niezwykłość mojego kraju...

W czerwcowy weekend odwiedziłam Dolny Śląsk... Można tam zobaczyć wiele zamków i pałaców, które przyciągają uwagę swoją wspaniałą architekturą i bogatą historią... Ich mury czasem skrywają mroczne, niewyjaśnione często tajemnice... Mury zamkowe słyszały wielokrotnie o splątanym ludzkim losie, namiętnościach, śladach, które pozostają zaklęte w ścianach najciemniejszej niegodziwości...  Przysłuchiwały się rozmowom po polsku, czesku i niemiecku... Bardzo często są świadectwem burzliwych dziejów tych terenów...

W epoce romantyzmu Kotlina Jeleniogórska tętniła życiem artystycznym, była inspiracją dla wielu znanych artystów... Bywali tutaj Johann Wolfgang  Goethe, Franz Liszt,  Fryderyk Chopin, Caspar David Friedrich, Carl Friedrich  Schinkel... To własnie w XIX wieku odkryto piękno tutejszej przyrody oraz  krajobrazu...

W 2005 roku powstała Fundacja Doliny Pałaców i Ogrodów... Jej celem jest ochrona zabytkowych zespołów parkowo - pałacowych i dworskich oraz innych budowli rezydencjonalnych w Kotlinie Jeleniogórskiej...

Jednym z najpiękniejszych obiektów na szlaku   "Doliny Pałaców i Ogrodów" jest pałac w Wojanowie... Po  odnowieniu zachwyca unikalną architekturą... Jego biała, okazała bryła malowniczo wygląda na tle dorodnych drzew...






Najstarsza wzmianka o wsi Wojanów pojawia się w dokumentach historycznych w XIII wieku... W 1603 roku wzniesiono nowy renesansowy dwór... Niestety, w czasie wojny trzydziestoletniej był   spalony przez Szwedów... Został jednak odbudowany a w kolejnych latach zmieniał właścicieli... Kiedy w II połowie XVIII wieku nabył go kupiec Daniel von Bush i zlecił barokową przebudowę pałacu... Rezydencja wypiękniała i stała się imponująca... Jednak to nie koniec jej przebudowy... Na początku XIX wieku  kolejny raz pałac został zmodernizowany w modnym wówczas stylu - neogotyku angielskim z licznymi elementami renesansowymi...

Król Prus Fryderyk Wilhelm III upodobał sobie malownicze tereny i rezydencje położone u stóp Sudetów... W ślad za nim poszli wkrótce inni arystokraci... Wkrótce w okolicy powstało ponad 30 rezydencji...  Fryderyk Wilhelm III zamieszkał w pałacu (obecnie) Mysłakowice... Władca chętnie tutaj odpoczywał, ciesząc się bliskością przyrody...

W 1839 roku Fryderyk Wilhelm kupuje rezydencję w Wojanowie dla swojej najmłodszej córki księżniczki Ludwiki Augusty (Luizy), żony księcia Fryderyka Holenderskiego z dynastii Orańskiej- Nassau...

Pałac budził zachwyt i zainteresowanie, dlatego chętnie uwieczniano go na grafikach, obrazach, rycinach co bardzo ułatwiło jego odbudowę...  


                            Pałac Wojanów 1860 Th. Hennicke * Źródło *








Pałac posadowiony jest na wysokim cokole, przechodzącym w taras po stronie południowej...  Zbudowany na planie zbliżonym do kwadratu... Posiada trzy kondygnacje i narożne, okrągłe alkierzowe wieże... Po obu stronach  oranżerie połączone z pałacem krytym przejściem... W elewacji frontowej jest dwudzielny portal zwieńczony fryzem, na którym umieszczone są tarcze herbowe...








W murach wojanowskiego pałacu  przedstawiciele pruskiej rodziny królewskiej... W czasie II wojny światowej urządzono tutaj obóz pracy dla robotników przymusowych i jeńców wojennych... Po zakończeniu  działań wojennych pałac podzielił los innych śląskich rezydencji... Najpierw został splądrowany a później były tutaj mieszkania robotników rolnych gdy tutejsze tereny zostały przejęte przez PGR... Tylko możemy sobie wyobrazić jak pałac wyglądał przed wiekami  w środku... Niewiele zachowało się z pierwotnego wyposażenia...  Nieremontowany,  z każdym rokiem popadał w większą ruinę...  Uroda tego obiektu zachwycała, jest pełna piękna i romantyczności i bajkowości...

Rezydencja i romantyczny park krajobrazowy  oraz  wszystkie obiekty dawnego majątku ziemskiego  odzyskały dawny blask... Powstał tutaj ekskluzywny obiekt konferencyjno - wypoczynkowy...  Przepiękne i przyjemne miejsce na odpoczynek, romantyczne spacery gdzie panuje  cudowna przyroda, spokój i  cisza...

Dzięki wielkim pasjonatom na Dolnym Śląsku świetność odzyskało wiele zrujnowanych zabytków... Niestety, jeszcze wiele innych budowli  potrzebuje szybkiej renowacji...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...









74 komentarze:

  1. Hola María Lucía. Sin duda tu país es muy muy hermoso. Y lo que nos muestras en estas espectaculares fotos es precioso. Un beso.

    OdpowiedzUsuń
  2. Se me hizo un lío el mensaje, quise decir que las fotos son espectaculares y lo que en ellas nos muestras precioso.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kolejny raz mnie zaskoczyłaś kolejnym pięknym magicznym miejscem. Polska jest pięknym krajem, masz rację, ale boję się, że ktoś ten kraj psuje, czego dotknie, to sknoci. Wkrótce zacznie przestawiać góry, a może ich nazwy, pozmienia nazwy wszystkich ulic i placów, a może nawet nasze morze zamieni w Trójmorze.?
    Łucjo, tak się cieszę, że znowu jesteś.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się cieszę, że moje oczy są w miarę zdrowe a ja mogę u Was bywać.
      Polska jest przepięknym krajem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. A stunning palace in stunning surroundings- so beautiful!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This palace is a beautiful building located in a picturesque village.
      Greetings.

      Usuń
  5. Nie słyszałam o tej Dolinie ... Piękna budowla i wyjątkowo wysoka, jak na tamte czasy. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też się bardzo podoba Dolina i tutejsze budowle.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Me encanta contemplar esos palacios ,de épocas pasadas y su hermosa arquitectura.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  7. Stęskniłam się bardzo za Twoimi pięknymi relacjami z uroczych miejsc,które zwiedzasz:)))cieszę się że znów jesteś:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  8. Nawet nie przypuszczałam, że w naszym kraju jest takie cudowne miejsce. Z miłą chęcią zaszyłabym się w tych przepięknych pokojach i zapadła w marzenia. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejnym razem zarezerwuję tutaj pokój a może apartament?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. I always like your beautiful Posts....love from me Ria x 💕💕

    OdpowiedzUsuń
  10. Witaj Łucjo, pięknie opisałaś nasz kraj. Ja również tak odczuwa. Dolny Śląsk jest wyjątkowy ze swoimi pałacami, zamkami i ruinami średniowiecznych warowni. Minęło ponad czterdzieści lat od mojego zwiedzania tych terenów. Mieszkałam w Zamku Czocha, było niesamowicie! Pałac w Wojanowie przepięknie się prezentuje. Jest lekki, śliczny i wnętrza urocze i mebelki. Romantyzm w pełnym calu.
    Dziękuję za ten post, pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czterdzieści lat temu mieszkałaś w zamku Czocha?
      Ja też w czerwcu zamieszkałam w tym zamku.
      A co do pałacu w Wojanowie? jest przepiękny.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Wojanowa nie odwiedziłam, ale cała kraina zamków i pałaców jest imponująca.

    OdpowiedzUsuń
  12. Miło, że znów wystawiasz posty. Brakowało mi Twojego spojrzenia na odwiedzane miejsca. Wojanów miałem przyjemność zobaczyć kilkanaście lat temu. Teraz wygląda imponująco. Cała dolina pałaców to wielka atrakcja turystyczna. Jak Cię znam, to pewnie na tym jednym pałacu się nie skończyło.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hi, hi hi znasz mnie dobrze. Nie skończyło się na tym jednym pałacu

      Usuń
  13. Jaki on piękny! Jak cudownie, że został odnowiony :) Wszystkie nasze zamki, pałace, dworki powinny być odnowione w ramach muzealnych pamiątek. Ten jest śliczny. Zachwyciły mnie również portrety, piękne twarze :)
    Ogromnie się cieszę, że jesteś, mam nadzieję, że ze zdrowiem lepiej :) Uścisków moc :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypuszczam, że te portrety nie są oryginałami ale są świetne.
      Oryginały znajdują się w niemieckim muzeum i ktoś zrobił doskonałe kopie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Beautiful palace. The painting of the palace is beautiful too. Very interesting sculptures in the garden. Have a wonderful day!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh yes. this palace and park are very beautiful.
      Greetings.

      Usuń
  15. Piękne miejsce :) Mimo, że od wielu lat przemierzam Polskę, do tego pałacu jeszcze nie dotarłam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że każdego roku przemierzasz Polskę.
      Przypuszczam, że najbliższym roku dotrzesz na Dolny Śląsk.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Przepiękna romantyczna podróż, dziękuję.Pozdrawiam, jeszcze w klimacie letniego dnia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Eljocie, jak pewnie wiesz w tym regionie jest wiele takich pięknych, romantycznych miejsc.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Hello dear Maria Lucja!
    Such a beautiful and romantic place!
    The palace looks so impressive!
    Stunning scenery and monuments and such preety garden and flowers!
    Thank you for sharing those amazing pictures from your beautiful country that i had the honor to visit in the past!
    Wishing you a lovely day and a happy week ahead! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dimi, You're right. this palace is an exceptionally romantic place,
      and Poland is a beautiful country.
      Greetings.

      Usuń
  18. La Polonia è molto bella, questo castello mi piace ed è conservato molto bene.
    Felice giornata, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Enrico, hai ragione.
      La Polonia è bella, anche il palazzo.
      Abbracci e saluti.

      Usuń
  19. Przepiękne miejsce! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Love, love, love !!!!!!!!!!!
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  21. Kochana!
    Jesteś, bardzo się cieszę:)
    Piękna foto-relacja i miejsce wspaniałe:)
    Buziaczki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się cieszę, że mogę bywać u Was.
      A co do Wojanowa? faktycznie to piękne miejsce i pałać.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Wspaniały post. Tak śliczne zdjęcia, a miejsce z marszu powoduje, że chcę tam kiedyś pojechać, bo jest tam mega urokliwie. Myślę, że całkowicie bym się tam zrelaksowała, a tym bardziej że ja uwielbiam pałace, zamki. :) Cudowny post, jak to dobrze go zobaczyć kochana Łucjo. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko!
      Na Dolnym Śląsku co krok zobaczysz coś interesującego, bardzo malowniczego.
      Odwiedziłam D.Ś. ponieważ i ja uwielbiam zamki i pałace.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Piękny ten pałacyk, ładnie odnowiony :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja, pomimo tego, że już dawno nie mieszkam w Polsce to też uważam że piękniejszego kraju nie ma. Ze smutkiem patrzę na kierunek, w którym zmierzamy co jest tym bardziej bolesne, że średniowiecze skończyło się już dawno.
    Piękny pałac. I chociaż pałace wolę oglądać z zewnątrz raczej to zawsze zachwyca mnie ich romantyzm.
    Cieszę się bardzo, że wróciłaś. Blogosfera była pusta bez Twojego regularnego pisania. Często tutaj zaglądałam bo pomimo tego iż uprzedzałaś o przerwie to nie myślałam, że nie będzie Cię aż tak długo. Życzę Ci dużo zdrowia u uśmiechu u progu jesieni. Pewnie niebawem wpis o Twojej jesiennej domowej aranżacji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pałac jest bardzo piękny gdy go zobaczyłam miałam wrażenie, że znajduję się w jednym z zamków nad Loarą. Chłonę całą budowlę zarówno z zewnątrz i wewnątrz.
      Jeszcze nie jestem psychicznie przygotowana do jesieni i nie myślę o żadnych dekoracjach.
      Mam spore zaległości po tak długim nic nierobieniu. Mam godzinę, dwie na prace porządkowe w ogrodzie i zaraz robi się zmrok.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  25. How beautiful place! Have a nice evening Lucja-Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. There are many such wonderful places in my country.
      Greetings.

      Usuń
  26. Polonia siempre me ha parecido preciosa. Un abrazo y encantada con tu vuelta.

    OdpowiedzUsuń
  27. Hi. Incredible place. Superb photos.

    OdpowiedzUsuń
  28. What a stunning palace! And of course your stunning photography.. I love your photographic skill..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This palace was once a ruin.
      Now it's a great building.
      Greetings.

      Usuń
  29. O tak przepiękne miejsce, chociaż nigdy tu nie byłam,ale Twoje zdjęcia i komentarz zachęcają do odwiedzin.Zgadzam się z Tobą Łucjo,piękny jest nasz kraj i dobrze, że takie perełki odzyskują swoją świetność.
    Wszystkiego dobrego życzę i buziaki zostawiam :) :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu, mam nadzieję, że kiedyś tam dotrzesz. Poznasz ten pałac ale i inne bardzo interesujące zabytki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Hi. I love that place. Awesome. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  31. Akurat uważam że w Polsce, w porównaniu z "zachodem" i "północą" jeszcze nie jwst tak źle. Choć pewnie wiele by można zmienić na lepsze.

    Pałac prześliczny, wypieszczony jak porcelanowy bibelot. Znam osobę która też angazuje się w restauracje i eewitalizacje zabytków na Śląsku. Mają ręce pełne roboty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też znam (niestety wirtualnie) osobę, która zajmuje się na Dolnym ŚLĄSKU konserwacją z restauracją. A co do pałacu? to prawdziwa perełka. Mnie zachwyciła budowla i otaczający ją park.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  32. Se ve todo tan bien cuidado que me te dan ganas de ir a pasar unos días en él.
    Bonitas tomas, un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ależ pięknie się ten pałac prezentuje,
    chciałaby kiedyś spędzić noc w takim pałacu :-)
    Pozdrawam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu
      przypuszczam, że bez problemu wynajmiesz pokój lub apartament w tym pałacu.
      Prawdopodobnie rezerwację musisz zrobić wcześniej.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  34. Hermoso palacio residencial rodeado por bellos jardines.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  35. Od urodzenia mieszkam w tym kraju a tak wiele miejsc jeszcze nie znam ,nie byłam w tych miejscach,ba, nawet o nich mimo dość dlugich juz lat życia nie słyszałam Do nich należy własnie ten piękny pałac Odkrywasz przed nami miejsca nieznane ale bardzo piękne.Jak zwykle pieknie podane zdjęcia i tekst.Dobrze ,ze jesteś już zdrowsza i możesz tu z nami znowu być.Oby jak najdłużej i zawsze w dobrej formie. Lusiu dziękuje ci za dobre słowo do mnie To bardzo dla mnie ważne ,że ktoś jeszcze o mnie myśli - jest Pozdrawiam Ciebie i wszystkich domowników tego pięknego miejsca- twego domu Halina.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wiele przepięknych miejsc w naszym kraju o których i ja nie słyszałam.
      Dzięki wielu blogom przed nami odkrywane są malownicze o ciekawej historii miejscowości.
      Halinko, serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  36. O tak, dawna architektura zachwyca. Czasem zastanawiam się, czemu dziś nie buduje się w ten sposób? Stawiamy budynki nowoczesne, funkcjonalne, a jednak brak w nich takiego piękna, jakie miały zamki i pałace. Bardzo ciekawy post, zresztą jak zwykle ;).

    OdpowiedzUsuń
  37. Cudowne miejsce. Miałem przyjemność odwiedzic Kotlinę Jeleniogórską i Doline pałaców i ogrodów. No i byłem zachwycony. Ale najbardziej się cieszę Lusiu z tego, że znów z nami jesteś! TO wspaniała wiadomość :-) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  38. Ależ on jest wspaniały.Niezmiernie się cieszę,że zamek został odrestsurowany,ale szkoda,że tyle tych budowli zostało niepowrotnie zniszczonych.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  39. Wojanów także jest na naszej liście. Cudowny pałac.
    Przecudnej urody zdjęcia.:)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...