czwartek, 20 września 2018

Barokowy pałac Łomnica








Trzymaj się z daleka od ludzi, którzy tłamszą twoje marzenia.
Mali ludzie zawsze to robią.
Jednak naprawdę wielcy  sprawiają, że Ty także możesz stać się wielki.

(Mark Twain)








Dolny Śląsk położony w południowo-zachodniej części kraju  jest jednym z najbardziej atrakcyjnych regionów w Polsce... Jest prawdziwą skarbnicą dzieł sztuki gotyckiej, renesansowej i barokowej... Tutaj mogłam zobaczyć wygasłe wulkany, góry o urozmaiconej  rzeźbie, polodowcowe jeziora i urokliwą przyrodę... Zachwycają swoim pięknem pokaźne pasma górskie, niezapomniane  krajobrazy, urokliwe miasteczka, stylowe uzdrowiska, ruiny piastowskich warowni, wspaniałe  pałace i zamki niczym w dolinie Loary... Zwiedzanie zamków i pałaców, poznawanie ich historii sprawia mi sporą przyjemność...

Jednym z pierwszych obiektów na Dolnym Śląsku, który odwiedziłam jest  starannie odrestaurowany  (Schloss Lomnitz) pałac Łomnica... Już od pierwszej chwili zauroczył mnie klimat tego miejsca... Muszę przyznać, że jest tu pięknie... Ogromne wrażenie zrobił na mnie zespół pałacowo-parkowy... Na każdym kroku widać tutaj ogromną dbałość nie tylko o sam pałac ale i o otoczenie... Pałac Główny jest  budowlą wzniesioną na rzucie kwadratu, trzykondygnacyjną z użytkowym poddaszem... Od frontu, dwa narożne ryzality nakryte spłaszczonymi hełmami...  Do wnętrza prowadzi balkonowy portal z narożnymi kolumnami...  Elewacja pokryta jest żółtym kolorem a pilastry białym... Barwa żółta była  ulubiona i charakterystyczna dla epoki...

Wewnątrz zachował się niezmieniony układ przestrzenny... Na parterze udostępniono do zwiedzania  trzy sale barokowe z malowidłami, obrazami i pięknym umeblowaniem  charakterystycznym dla dworów śląskich na przełomie XVIII i XIX wieku... w jednym pomieszczeniu stała wystawa z wyposażeniem...









Zaledwie 15 minut drogi od centrum Jeleniej Góry znajduje się pałac Łomnica... Imponująca rezydencja usytuowana jest na terenie pięknego parku w stylu angielskim... Pierwsze informacje historyczne pochodzą z XV wieku, kiedy to pałac należał do rodu von Zedlitz... Kiedy kolejnym właścicielem zostaje podpułkownik Mathias de Thomagini zleca wybudowanie pałacu w stylu barokowym... Zaprojektował go znany śląski architekt Martin Frantz... Rezydencja i majątek  w ciągu wieków wielokrotnie zmieniała   właścicieli... Ostatnim zostaje pruski ambasador na dworze sycylijskim - Carl Gustaw Ernst von Küster, który nabył go w 1835 roku... Dyplomata rozpoczął przebudowę pałacu w stylu biedermeierowskim... Od 1835 do 1945 roku był własnością rodziny von Küster... Kiedy na Dolny Śląsk wkroczyła Armia Czerwona, pałac tak jak i inne został ograbiony i częściowo zniszczony... Władza Ludowa urządziła  szkołę, w której uczono do do końca lat 70 - tych... Pala popadał w ruinę... Zawalił się dach i stropy... Na szczęście pałac nie został rozebrany... Nie zgodził się na to konserwator zabytków...

Pałac pozostawiony sam sobie, z każdym rokiem był coraz bardziej dewastowany przez okoliczną ludność... W 1991 roku - Urlich młody wnuk ostatniej właścicielki wraz ze swoją narzeczoną Elizabeth nabyli pałac w ostatnim momencie... Zabrali się za jego odbudowę... Po latach ciężkiej pracy i pomocy wielu darczyńców możemy podziwiać zachwycający zabytek Ziemi Dolnośląskiej...








Drugim obiektem wchodzącym w skład kompleksu jest Mały Pałac (Witwenhaus) tzw. Dom Wdowy... Ten dworek został zbudowany w latach 1803 -1804 przez rodzinę Mentzlów i był przeznaczony dla starszego pokolenia tego rodu... Pałacyk posiada dwie kondygnacje i jest bardzo piękny w swojej prostocie... Urządzono tutaj przytulny hotel z 11 pokojami 5 apartamentami  i bardzo kameralną restaurację serwującą regionalne dania...Wnętrza zachowały pierwotny układ na parterze i na piętrze... W hollu znajduje się sklepienie krzyżowe z łukami sklepiennymi (gurtami) spływającymi na filary... Tutaj też działa fundacja Dominium Łomnica, która zajmuje się organizacją koncertów, wystaw oraz imprez kulturalnych...







Pałac Główny i Mały  otacza  dziewięciohektarowy park krajobrazowy w stylu angielskim... Został założony w 1835 roku i ze swymi alejkami, starym drzewostanem, klombami tworzy idealne miejsce na wypoczynek... W parku możemy zobaczyć oryginalny pomnik poświęcony Stefanowi Andresowi... Jest nim wykonana w metalu otwarta księga...  Stefan Andres był  niemieckim pisarzem i poetą... W 1935 roku przebywał w Łomnicy i napisał nowelę El Greco... Tutaj też urodziła się jego żona Dorothee Freudiger...





W dawnych obiektach folwarcznych  urządzono piekarnię wypiekającą tradycyjne pieczywo oraz sklep z regionalnymi produktami... W dawnej stajni jest klimatyczna restauracja a w folwarcznej kuźni można zobaczyć prace kowala... W Sklepie Linarskim, mieszczącym się na folwarku  w odrestaurowanym dawnym spichlerzu z XVIII wieku można kupić przepiękne obrusy, serwety, sukienki, pościele, bieżniki... Jest to miejsce wyjątkowe i warte odwiedzenia...








Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...




59 komentarzy:

  1. Querida Lucja.Maria me encanta tu tierra, que lugares tan bonitos para ver, el jardín es precioso. Se lo mostraré a mi hijo Miguel, es licenciado en historia del arte y creo que esto le encantará. Tus fotos son espectaculares, muchas gracias. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  2. How wonderful a place! Have a nice weekend Lucja-Maria

    OdpowiedzUsuń
  3. Pałac w Łomnicy, a w zasadzie kompleks pałacowo-parkowy są naprawdę przepiękne. Widać pietyzm, z jakim odrestaurowywano główny budynek. Wciąż mam jeszcze torbę z tego sklepu :-) Serdeczności Lusiu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam na zdjęciach pałac przed remontem. Opłakany widok.
      Odbudowano go z niezwykłą starannością, z zachowaniem historycznej bryły i przywrócono mu dawną świetność.
      Ja też kupiłam lnianą torbę z bukietem różowych kwiatów, nie mogło być inaczej przecież Dolny Śląsk słynie z wyrobów lnianych.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Kochana!
    Pozdrawiam cieplutko z uśmiechem:)
    Nie znam tego miejsca, ale jest cudne w Twojej foto-relacji:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łomnica z całym otoczeniem to wyjątkowo piękne miejsce.
      Zakochałam się w Dolnym Śląsku.. Te dwa weekendy: czerwcowy i lipcowy zapadły mi na długo w pamięci.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Very beautiful place. Your photos are great.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zawsze oglądając różne zabytki Dolnego Śląska, czy to na żywo, czy też na fotografiach, zastanawiam się, czy gdyby te tereny należały do Rzeczpospolitej, to też moglibyśmy się cieszyć tak wspaniałymi budowlami, czy raczej niektóre obszary poszłyby w zapomnienie na rzecz większych miast. Niemniej jednak podziwiam ich piękno. Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele pięknych zamków, pałaców zostało na Kresach I jak teraz wyglądają? pożal się Boże.
      Na Dolnym Śląsku ocalało niewiele wspaniałych budowli. W większości popadła w ruinę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Fantastic and beautiful place. Regards.

    OdpowiedzUsuń
  8. To prawdziwa perełka, warta obejrzenia.Polecam, bo już to zrobiłem i to kilka razy.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wiele takich bezcennych miejsc na Dolnym Śląsku.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Dolny Śląsk to wiele pałaców. A ten w Łomnicy wygląda na Twoich zdjęciach bardzo ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pałac i park w Łomnicy jest nie tylko piękny ale i bardzo malowniczy.
      Bardzo lubię spędzać czas w takich miejscach, w spokoju i wśród przyrody.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Cudo ! Prydałao by mi się kilka rzeczy z tego okrągłego stoliczka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, na tym stoliku jest trochę ciekawych rzeczy.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. i love the yellow, it is so bright and cheery!! i think those ore some of the prettiest, manicured gardens i have seen in a while!! how are you feeling lucy??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Debbie, now I feel good.
      The control of my eyes showed that my eyesight was saved and nothing threatens him anymore.
      You're right, the yellow color is very beautiful.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  12. A beautiful palace with a beautiful garden. Interesting place to browse and enjoy the products for sale.

    OdpowiedzUsuń
  13. Good morning dear Maria Lucja!
    What a beautiful place! The palace looks so impressive and the gardens and landscapes are amazing!
    Such beauty! I really enjoyed all your gorgeous pictures of the sculptures,the beautiful decorations in the palace,and the preety flowers and greenery! Wishing you a lovely day and a happy weekend! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękny zespół pałacowy :) Coraz bardziej mnie ten Dolny Śląsk intryguje...
    Czy do tej altanki w parku też był dostęp?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, bardzo piękny zespół pałacowy. Domyślam się, że przyszłoroczne wakacje zaplanujecie i spędzicie na Dolnym Śląsku.
      Altanka była otwarta. Niestety, nie miałam aż tyle czasu by przysiąść tam chociaż na chwilę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Hello dear LUCIA!
    Amazing palace, you made my beautiful day with these wonderful, thank you sharing!
    Weekend as pleasant as I want!
    I embrace you and thank you for your visit!

    OdpowiedzUsuń
  16. Bello palacio rodeado de no menos interesantes jardines. Muy bien documentado el interior con esos muebles y decorado barrocos.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  17. Takie miejsca na Dolnym Sląsku nie są takie bardzo unikatowe.Jest ich tam dosyć dużo A nasza znajoma architekt pani Ania Baran walnie się przyczynia aby tym nierzadko zniszczonym pięknosciom przywrócić ich urodę Piękne miejsce i bardzo ładnie go nam pokazałas Widze ,ze jestes już w dobrej formie Ale się nie forsuj.Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halinko,
      nie mogę nacieszyć się chwilami spędzonymi przed komputerem. Zasiadam dopiero wieczorem najwyżej na dwie godzinki. Wiem, że Hania, nasza wirtualna Przyjaciółka ratuje takie budowle, jak pałac Łomnica
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  18. Piękna rezydencja, chociaż jak na barok to jest tam za mało baroku :-)
    Zawsze mi się wydawało,że powinno być więcej tych ozdób :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, wspaniała rezydencja w barokowym stylu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Una arquitectura y decoración del pasado, que hoy poedemos admirar gracias a tus bellas fotos. Me gusta mucho este tipo de edifcios.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo lubię takie miejsca:)) z wielką przyjemnością obejrzałam Twoją relację kilka razy:)))))))))))Pozdrawiam serdecznie:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię odwiedzać takie miejsca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Kilka razy widziałem drogowskaz do tego pałacu. I zawsze mówię sobie, że jak zwiedzać to wszystkie np w jakiś weekend. Twoja dokładna relacja pokazuje, że warto taką wycieczkę odbyć. Piękne wnętrza, ładny park, ciekawa historia. Z Twoimi oczami już chyba wszystko OK, bo nie nadążam z lekturą :)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale wiem, ze buszujesz po tym terenie. Jestem troszeczkę zdziwiona, że nie zawitałeś do Łomnicy.Wiem, że następnym razem poznasz i to miejsce.

      Tak wiele tygodni byłam pozbawiona komputera, telewizora. Kiedy od dwóch tygodni mogę korzystać z tych urządzeń, to wieczorem z wielką przyjemnością surfuję po internecie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Kolejne dzięki za namiary. Tyle razy bywałam w tych rejonach a tam nie zawitałam. Chętnie odhaczę, szczególnie, że lubimy te rejony. Nazwa znana a nie byliśmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu,
      Na Dolnym Śląsku jest wiele miejsc godnych zobaczenia. Domyślam się, że następnym razem zawitasz do Łomnicy.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Witaj Łucjo:) Bardzo się cieszę, że byłaś u mnie z wizytką:))) Ja właśnie w tym dniu jakoś tak pomyślałam o Tobie, a potem zajrzałam na mojego bloga a tam komentarz od Ciebie:))) Dziękuję:)) Cieszę się bardzo, że byłas w Łomnicy - bo to "moje" tereny:)) Jestem z Dolnego Śłąska (chociaż chwilowo mieszkam w Szkocji:)) Mamy tam tyle pięknych zamków:))) Jak zwykle u Ciebie zdjęcia przecudne i bardzo ciekawy tekst:) Serdecznie pozdrawiam - Jola

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu
      doskonale pamiętam, że pochodzisz z Dolnego Śląska i że mieszkasz w Szkocji.
      Na Dolnym Śląsku byłam w pojedynczych miastach a w weekend czerwcowy i lipcowy trochę pobuszowałam po tym pięknym regionie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Zawsze czytam z zainteresowaniem Twoje posty, bo piszesz z prawdziwą pasją. Pałac ma bardzo ciekawą historię. Nie ukrywam, że zainteresował mnie obraz zwierząt z pierwszych zdjęć - przedstawienie gęsi, żołny i kazuara obok siebie wygląda conajmniej ciekawie ;). Wiesz może o nim coś więcej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, pałac ma bardzo ciekawa historię ale niestety, nie znam historii tego obrazu.
      Być może jest to nawiązanie do tutejszych terenów łowieckich a może było tutaj miejsce aby mógł tutaj zawisnąć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. To jedna z największych zalet blogowania i czytania blogów - poznawanie miejsc o których istnieniu nie miało się pojęcia. A w ogóle Ty jesteś w tej dziedzinie mistrzynią. Bardzo jestem ciekawa jak wyszukujesz te wszystkie piękne i mało znane ( przynajmniej dla mnie ) miejsca. Jesteś Wielką Promotorką piękna naszego kraju i nigdy nie przestaniesz mnie zaskakiwać.
    Łomnica to kolejne miejsce o którego istnieniu dowiedziałam się dzięki Tobie. Wspaniałe miejsce a ogrodem i parkiem na pewno byłabym zachwycona bo są gwarancją relaksu, odpoczynku i wyciszenia się. Przyroda jest w tym mistrzynią.
    Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę udanego weekendu. Dużo uśmiechu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą, że największą zaletą blogowania i czytania blogów jest poznawanie miejsc o których istnieniu nie miało się pojęcia. Dzisiaj przed nami odkryłaś prześliczne miasteczko z równie pięknym zamkiem położonym za zachodnią granicą.
      Moniko, mam Notesik Marzeń w którym zapisuję wszystkie ciekawe miejsca poznane na innych blogach. Jeżeli planujemy wyjazd, to szczegółowo go przeglądamy i wypisujemy miejscowości na naszej drodze podróży.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. Super pomysł! Sama też mam taki.

      Usuń
  26. Niestety, na Dolnym Śląsku, gdzie się urodziłam, wiele pałaców popadło w ruinę, bo po 1945 roku priorytetem było podniesienie Polski ze zniszczeń wojennych. Najczęściej pałace ograbiali mieszkańcy i szabrownicy.
    Nigdy bym nie powiedziała, że główny pałac jest zbudowany w stylu barokowym. Wyposażenie pokoi wg mnie jest bardzo przypadkowe, zaś obrazy nie są najlepszej jakości.
    Chwała jednak właścicielowi, że zajął się pałacem przodków i go odrestaurował.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą, że wiele pięknych dworów, zamków, pałaców popadło w ruinę po 1945 roku.
      Pałac Łomnica faktycznie zbudowany jest w stylu barokowym, chociaż ja też o tym nie byłam zbytnio przekonana.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  27. A mí me encanta Lucia. Muchos besos.

    OdpowiedzUsuń
  28. Piękne są zdjęcia pałacu - jasne, słoneczne, świetliste.
    Miód dla duszy :)
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie dotarłam tam, a naprawdę warto!

    OdpowiedzUsuń
  30. Wspaniałe miejsce! Dobrze że przywrócono jego świetność. Urzekły mnie te wszystkie ręcznie wykonane dekoracje, mogłabym je oglądać na okrągło;)
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Z parku otaczającego ten pałac widać Pałac Wojanów. Oba pałace sąsiadują ze sobą.
    Pałac łomnicki również mnie urzekł. Jest przepiękny. Również miałabym obiekcje, że został wybudowany w stylu barokowym.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  32. Lusiu, to niesamowite, w minioną niedziele planowaliśmy zwiedzić ten pałac, wracaliśmy z rodzinnych stron męża do domu. Zaczęło jednak padać i w końcu zrezygnowaliśmy.
    Pałac jest w moim zeszycie na liście. Dzięki Tobie widzę, że naprawdę warto tam pojechać. Piękne zdjęcia.:)
    Moc pozdrowień.

    OdpowiedzUsuń
  33. Cudne miejsce. Nie miałam możliwości być w tym pałacu, w sumie miałam dzięki Tobie - wirtualnie.
    Ogród jeszcze bardziej mnie zachwyca.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...