niedziela, 23 września 2018

Kościół św. Mikołaja i kaplica św. Wacława - Znojmo







Przyjaźń to najpiękniejsza rzecz, 
jaką  człowiek może zaproponować drugiemu człowiekowi.
Bezinteresownie.

(Pino Pellegrino)








Jakiś czas temu odwiedziłam miasto Znojmo, malowniczo położone 10 km od granicy państwowej z Austrią... Jest jednym z najstarszych morawskich miast, które przyciąga  interesującymi zabytkami...  Znojmo leży na skalistym cyplu 290 m n.p.m. nad rzeką Dyje w pobliżu południowo - zachodniej granicy Moraw... Już w IX i X wieku istniała tutaj potężna i rozległa osada, która była jednym z najważniejszych fortów Wielkich Moraw... 

Pierwsza pisemna wzmianka o Znojmo pojawia się w dokumencie z 1048 roku kiedy to  książę Czech, Brzetysław I na szczycie wzgórza buduje obronny gród... W XIV wieku ten gród zostaje przekształcony w zamek,  wzmocniony mocnymi murami oraz niezwykłą wieżą... Ze zmiennym szczęściem  toczyły się losy miasta i jego mieszkańców... Dzieje Znojmo przez wieki były wyjątkowo burzliwe...

Stałam na  dużym dziedzińcu zamkowym i podziwiałam niesamowitą  panoramę Starego Miasta, dolinę Dyi oraz kościół św. Mikołaja i kaplicę św. Wacława... Obejmowałam wzrokiem najodleglejsze budynki i cały czas delektowałam się widokiem zapierającym dech w piersiach... 









W dziennikach księcia Litolda z 1103 roku dowiadujemy się, że w tym miejscu istniał kościół romański  pod wezwaniem świętego Mikołaja... Niestety, w wyniku pożaru, uległ zniszczeniu... W 1338 roku rozpoczęto budowę nowego kościoła w stylu katedralnym pod takim samym wezwaniem (kostel svatého Mikuláše)... Jego architektura jest w stylu późnogotyckim...

Doskonale pamiętam moment kiedy przekroczyłam próg świątyni... Stanęłam i dosłownie oniemiałam z zachwytu... Wnętrze było niezwykle jasne i na dodatek  rozświetlone promieniami słońca...  Był środek tygodnia, w kościele nie było nikogo prócz mnie... Usiadłam w jednej ze środkowych ławek i zapomniałam o rzeczywistości...  Odczułam wyjątkowy spokój ducha... Dopiero po dłuższej chwili zaczęłam podziwiać pełne uniesienia wnętrze kościoła urządzone w stylu renesansu, baroku ale i z widocznymi elementami gotyku...

Jest to kościół halowy, trójnawowy z dwiema kaplicami dobudowanymi do południowej nawy i  dwiema do północnej...  W prezbiterium podziwiałam piękne sklepienie sieciowe...  Krzyżujące się żebra tworzą siatkę rombów, co nadaje kształt sieci...  Sklepienie  zostało ukończone w 1437 roku... 








Ołtarz główny zdobi godny podziwu obraz  z 1754 roku autorstwa Johanna Leopolda Deyssingera, morawskiego malarza baroku... Motywem  tego dużego dzieła jest  św. Mikołaj, patron kościoła... Ten malarz jest autorem trzech innych ołtarzy z motywami: Święta Rodzina, święty Sebastian oraz  Wniebowzięcie Marii Panny...

Moją uwagę przykuła barokowa  ambona w kształcie kuli ziemskiej  z wyobrażeniem Afryki i Ameryki Południowej...  Nakryta daszkiem nad którym płyną chmury... Są aniołowie i święci...  Ambona pochodzi z 1760 roku i jest  dziełem Josefa Winterhaldera Starszego...

W szklanej trumnie złożono szczątki świętego Bonifacego... Większość z nas zna go jako jednego z tzw. zimnych ogrodników...  Bonifacy z Tarsu jest męczennikiem Kościoła katolickiego i prawosławnego... Żył za czasów cesarza Dioklecjana... Zginął prawdopodobnie około 305 - 307 roku...

W kaplicy Chrztu znajduje się gotycki portal i chrzcielnica z 1500 roku z ołowianą pokrywą...






W bocznej nawie, na ołtarzu ustawiono niewielką figurkę Madonny tzw. Chlebowej będącą przedmiotem kultu... Wykonano ją z drzewa lipowego  w 1500 roku... 

Przy ołtarzu św. Rodziny znajduje się Głowa Jezusa Chrystusa z terakoty i płaskorzeźba Złożenie do grobu... Obie rzeźby pochodzą z XVI wieku...

Słynący łaskami obraz przedstawia Najświętszą Maryję Pannę z Dzieciątkiem na ręku... Na głowach Maryi i Jezusa bogate złote korony...

Jestem zachwycona tym kościołem nie tylko dlatego, że jest  jednym z najcenniejszych  zabytków miasta Znojmo... Oczarowało mnie jego wyposażenie ale także całe  wnętrze... 

W bezpośrednim sąsiedztwie kościoła świętego Mikołaja znajduje się kaplica świętego Wacława... Ta dwupiętrowa budowla została zbudowana przed 1521 rokiem dzięki funduszom mieszczan ze Znojmo... Na uwagę zasługuje sklepienie kuliste oraz przepiękne rzeźby Madonny, św. Antoniego, gotycka Pieta...

















Bardzo dziękuję za odwiedziny, wszystkie miłe słowa i komentarze...
Życzę miłego, słonecznego tygodnia...
Pozostawiam serdeczne pozdrowienia...










56 komentarzy:

  1. Piękny Kościół.
    Lubię Kościoły w tym stylu , do takiego właśnie chodziłam w dzieciństwie :-)
    Podobnego oczywiście...
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten kościół jest naprawdę piękny, warto go zobaczyć. Gdy zobaczy si e jego wnętrze to jest się pod wrażeniem.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Wspaniały kościół :) Piękne zdjęcia ! Pozdrawiam, Łukasz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten kościół to jeden z niezwykle interesujących zabytków tego miasta, którym na pewno warto się zainteresować. Jest to niewątpliwie wyjątkowa budowla, która posiada ciekawą historię.
      Mnie już oczarował gdy podziwiałam go z daleka z zamkowego dziedzińca.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Ten kościół jest przepiękny.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachwycił mnie ten kościół. Jest piękny i dopracowany w każdym szczególe.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Piękny kościół fajne zdjęcia ja swoim tanim aparatem ech z wycieczki mojej zdjęcia nie takie ładnae

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, jesteś bardzo skromna w swojej ocenie. Zrobiłaś wspaniałe zdjęcia.
      Mnie zachwyciły.
      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

      Usuń
  5. Śliczny jest ten kościół, naprawdę...

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepiękne miasteczko. Ma swój charakter. Ale kościół Św. Mikołaja wyjątkowo mnie zauroczył. Tak, takie kościoły uwielbiam. Przecudny! Dziękuję za wspaniałą wycieczkę Lusiu. Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miasteczko czeka na swój post. Mnie zachwyciło Stare Miasto.
      Jak pewnie zauważyłeś ja też bardzo lubię odwiedzać ( zabytkowe) świątynie.
      Ta mnie zachwyciła od pierwszego spojrzenia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Hello dear Maria Lucia!
    This church is very beautiful!
    An interesting monument indeed!
    And so admirable with all those great paintings and treasures!
    A great post and fantastic pictures as always!
    Wishing you a lovely day and a happy week! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Dimi, thank you very much for your visit and comment.
      This church is very beautiful and has great architecture.
      Greetings.

      Usuń
  8. Przepiękny kościół pełen urzekającej sztuki sakralnej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten kościół to szczególne miejsce. Nie miałam najmniejszej ochoty aby go opuszczać.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Las vistas desde abajo, muestra con gran belleza, su fachada. El interior, tiene imágenes interesantes, sobretodo la de la vidriera.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  10. Niezwykle bogato i kunsztownie wyposażono kościół i kaplicę. Barok w kościele aż rzuca się w oczy.
    Cieplutko pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, jest w tej świątyni barok ale nie zbytnio przeładowany, taki ze smakiem.
      Chociaż nie przepadam za tym stylem to tutaj bardzo mi się podobało.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. "friendship is the most beautiful thing a person can offer another human being", and kindness, kindness also....

    so true. your pictures are beautiful!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you very much for visiting and commenting.
      Greetings, Debbie.

      Usuń

  12. Twoje posty sprawiają, że historia ożywa!

    Czy to dobry król Wencelas z piosenki świątecznej? :)

    Zastanawiam się, dlaczego Afryka i Ameryka Południowa są głównymi miejscami, które widzimy na świecie. Czy ten kościół miał do nich dostęp?

    Czuję się nieswojo widząc szczątki Bonifacego. Wydaje mi się to przerażające. Dlaczego jest tak odsłonięty?

    Te posty sprawiają, że chcę odwiedzić wschodnią Europę i zobaczyć te piękne kościoły osobiście. Niech cię Bóg błogosławi, Łucja-Maria!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Sandi!
      Ta piękna kolęda " Dobry król Wacław "jest śpiewana w czeskim kościele. Kult świętego Wacława jest bardziej rozpowszechniony w Czechach.
      Mnie nie przerażają szczątki świętego Ojca Pio czy Bonifacego. W czasie swoich podróży widziałam wiele razy wystawione szczątki w szklanych trumnach.
      Sandi, w całej Europie jest wiele wspaniałych, zabytkowych kościołów więc życzę Ci z całego serca abyś odwiedziła Stary Kontynent.
      Życzę Ci szczęśliwego tygodnia:)

      Usuń
  13. Piękny i wspaniale usytuowany kościół, jestem oczarowana jego wnętrzem.
    Cieplutko pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mnie też wnętrze tego kościoła zrobiło ogromne wrażenie.
      Jest bardzo piękne.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Piękny i okazały kościół z cudownymi rzeźbami i architekturą. Łucjo oprócz pięknych zdjęć, przekazujesz również ciekawe informacje na temat zabytków. ❤💛💚

    OdpowiedzUsuń
  15. Decorative building. Hope you had a nice trip;-)

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękny kościół:))bardzo lubię przebywać w takich miejscach:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  17. Nam Znojmo źle się kojarzy. Zrobiliśmy sobie tam przerwę w podróży do Austrii. Zwiedziliśmy miasto, całkiem przyjemna miejscowość. Byliśmy też w pokazanym kościele. Po powrocie do samochodu okazało się, że ktoś dość mocno porysował nam bok auta. Z tego tytułu nie publikuję posta o Znojmie, chociaż mam równie ładne zdjęcia.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale Was rozumiem. Mieliśmy podobny przypadek na granicy węgiersko- słowackiej w Komárom. Na parkingu zostawiliśmy samochód i poszliśmy zwiedzać. Ja nie miałam na to zbytniej ochoty ponieważ już wcześniej widziałam na zdjęciach (w internecie) jak wyglądają budynki, korytarze i cały teren. Wg mnie strasznie zaniedbany ani przez moment nie zastanawiałbym się gdyby było tak jak w twierdzy Königstein.
      Gdy wróciliśmy ze zwiedzenia bok samochodu był bardzo porysowany. Ja też nie publikuję posta z tego miejsca. Może kiedyś przedstawię Komárom.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Beautiful absolutely beautiful. Happy new week for you.

    OdpowiedzUsuń
  19. Amazing. So beautiful. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  20. Such a beautiful church, quite stunning

    OdpowiedzUsuń
  21. Piękny kościół. Lubię bywać w takich miejscach. Kilkanaście kilometrów od mojej miejscowości jest Sanktuarium o podobnym wnętrzu. Często jeździmy tam na msze. Panuje tam niepowtarzalny klimat. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię odwiedzać świątynie, szczególnie takie jak ten kościół ponieważpanuje w nim niesamowity klimat.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Your photos are spectacular showing all the beauty and detail of this wonderful church.
    The landscape that we can see from the church is amazing.
    Hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    OdpowiedzUsuń
  23. Odpowiedzi
    1. Mnie też zachwyciła ambona w tym kościele. Piękna i interesująca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Gracias por tus fotografías lindas. Besitos.

    OdpowiedzUsuń
  25. Byłam tam rok temu, a wydaje się, jakby to było wczoraj. Czas leci...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  26. Świątynia jest niesamowita. Chętnie bym Ją zobaczyła na własne oczy. Piękna relacja.
    Jakoś do końca nie przekonuje mnie wystawianie ciał świętych na publiczne oglądanie.
    Zawsze zastanawiam się, czy Oni by tego chcieli... To oczywiście moje odczucia.
    Pozdrawiam Cię bardzo ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  27. Jestem pod wrażeniem tego kościółka, tej budowli. Wnętrze takie piękne.

    OdpowiedzUsuń
  28. Urocze miejsce, faktycznie świetliste. Robi wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  29. La belleza y la luz del interior compiten con la del lugar en que se ubica.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  30. Na swoim blogu odkrywasz przed nami masę niesamowitych miejsc, zawsze mogę dowiedzieć się czegoś nowego. Zastanawiam się, gdzie Cię jeszcze nie było ;).
    I kościół, i kaplica robią wrażenie. Zachwycające dzieło rąk ludzkich.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...