czwartek, 22 listopada 2018

Park Miniatur - Madurodam







Nikt nie jest za stary na marzenia.
Tak jak marzenia nigdy się nie starzeją.

(Lucy Maud Montgomery)








Holenderski Park Miniatur Madurodam położony jest w dzielnicy Hagi - Scheveningen należy do największych atrakcji turystycznych tego kraju... Wypełniony jest miniaturowymi wersjami rozpoznawalnych, ważnych,  i znanych budowli Holandii...

Madurodam zostało założone 2 lipca 1952 roku... Powstało z dwóch powodów: jako pomnik wojenny i fundacja charytatywna...








Założycielką Madurodam była  Pani Boon-van der Starp, członkini zarządu Holenderskiego Sanatorium Studenckiego... Po II wojnie światowej szala gruźlica, wielu studentów chorowało, toteż Pani Starp poszukiwała sposobu na pozyskiwanie funduszy dla sanatorium... Wymyśliła  miniaturowe miasto... 
Państwo Maduro byli rodzicami bohatera wojennego George... Przekazali kapitał początkowy aby powstał park tematyczny, żywy pomnik dla ich syna, który zmarł 8 lutego 1945 roku w obozie koncentracyjnym w Dachau... Przed wojną George był studentem prawa na uniwersytecie w  Lejdzie...







Architekt S.J. Bouma chciał i współpracował przy budowie miniaturowego miasta i to on w skali  1:  25  stworzył jego model...  Holenderskie firmy wsparły inicjatywę, wśród nich Unilever, KLM, Philips, obecny Shell...

Od 1952 roku aż do 2011 roku Park Miniatur pozostał niezmieniony, jedynie w 1996 został powiększony... W 2012 roku przeszedł gruntowna renowację...








Madurodam podzielony jest na trzy strefy tematyczne: Stare Miasto, Wyspę Innowacji, Kraj Wody... Park jest wyśmienitą rozrywką dla dorosłych i dla dzieci... Wstęp do Parku kosztuje 15,5 euro jednak warto zobaczyć to żywe miasto... Pociągi i autobusy jeżdżą po okolicy, statki pływają po kanałach, kręcą się wiatraki, gra muzyka... Nawet drzewa są  przycinane kilka razy w roku i nie stają się zbyt duże...








Na 18 tys m² mogłam zobaczyć najważniejsze obiekty jakie możemy zobaczyć w Holandii... Są tutaj zabytkowe kamienice, lotnisko, kanały, obiekty sakralne, pola tulipanów, stadion, muzeum, targ kwiatowy... Na terenie parku znajduje się 189 różnych budowli... Madurodam  można zwiedzać przez cały rok ponieważ to miejsce jest bardzo chętnie odwiedzane...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


73 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy Park Miniatur.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Park w holenderskim Scheveningen to Holandia w miniaturze.
      Madurodam - miniaturowe miasteczko, to ponad 700 budowli zgromadzonych na niewielkiej powierzchni. Jest ciekawym miejscem, wartym odwiedzenia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Jest jak miasteczko dla krasnali. W tym wyjątkowym muzeum miałam okazję zobaczyć wszystkie najważniejsze i najbardziej znane budynki Holandii.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  3. La reproducción parece bastante exacta a los edificios. A través de estas maqjetas se puede ver la ciudad a vuelo de pájaro.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  4. Brak mi słów, to takie przepiękne! Jestem ciekawy, czy u nas można by odtworzyć w ten sposób jakiś np. kompleks pałacowy lub Park Łazienkowski"?!
    ściskam i niezmiennie zapraszam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzeju, to miejsce faktycznie jest przepiękne. W naszym kraju jest wiele Parków Miniatur.
      Jedne są lepiej wykonane a inne trochę niestarannie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. this is just fascinating...at first i thought it was real. so well constructed, i really enjoyed all the pictures!! have a wonderful sunday lucy!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right, Debbie. This place is fascinating and very beautiful.
      Greetings.

      Usuń
  6. Hi. Fantastic. Looks like a real . Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  7. It's been a long time to do that. It's really awesome. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right Matti. This place is amazing and very beautiful.
      Greetings.

      Usuń
  8. Witaj Lusiu. Uwielbiam Madurodam. Byłem tam kilka razy, ale przed ostatnią renowacją. Urzekły mnie detale architektoniczne, odtworzone z wielkim pietyzmem :-) No i oczywiście pływające statki, samolot KLM na mini Schipol-u i pociągi. Uwielbiam kolejki w skali H0. Kiedyś sam miałem makietę :-) Ale miłość do nich pozostała mi do dziś :-) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madurodam to wyjątkowe miejsce. Chętnie go odwiedziłam i mile spędziłam tutaj czas. Każdy miniaturowy obiekt posiada punkt info lub ekran z wyświetlanym na nim filmem. Oczywiście, te pływające statki, samolot KLM na mini Schipol-u i pociągi, kolejki, kursujące autobusy to wszystko przyciąga waszą uwagę. Mam na myśli mężczyzn. Ja natomiast z dużą przyjemnością oglądałam budowle i miniaturowe rośliny. Jedynie bratki wydawały mi się tutaj monstrualne.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Hi Lucja-Maria! Great place! Buildings look pretty good size. Greetings

    OdpowiedzUsuń
  10. Hello dear Maria Lucja!
    I have never visit the Madurodam Miniature Park ,but it’s in my list! Maybe some day!
    My daughter has and she was thrilled with all those beautiful miniature houses and the lovely details!
    It’s like a fairy tale indeed! Thank you for sharing! Have a relaxing evening! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Dimi!
      I suppose your daughter will take you to Madurodam.
      This place is unique and interesting.
      I visited him with great pleasure.
      Greetings.

      Usuń
  11. Kocham tego typu Parki Miniatur. Można się w nich poczuć niczym Guliwer wśród liliputów. Albo jak w jakiejś bajce. A niektóre miniaturki są tak kunsztownie wykonane, że aż zapierają dech w piersiach. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię je odwiedzać. W naszym kraju też powstało kilkanaście. Muszę kiedyś przedstawić na swoim blogu: zamki na Szlaku Orlich Gniazd, Cerkwie, Miniatury w Inwałdzie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. SUPER wskazówka dokąd jechać, co zobaczyć!!!
    Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Fantastycznie to wygląda. Podobne widziałem pod Paryżem, ale pokazywało co najciekawsze budowle Francji. Wielka frajda dla dzieci i ich rodziców.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Parki Miniatur to wspaniała atrakcja dla rodziców i dla dzieci.
      Widziałam ten pod Paryżem ale nie mam zdjęć, schrupał je wirus.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Uwielbiam takie miejsce :)) . Czy byłaś też kochana w Parku Miniatur w Kowarach>?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię takie miejsca. Niestety, dwa razy byłam w tym roku na Dolnym Śląsku ale wtedy nie dotarłam. Planowałam kolejny wyjazd ale znalazłam się już w szpitalu.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  15. This is an amazing construction. Such detail in the buildings, people, ship and the amazing gardens of miniature trees and plants. I would love to visit this place.
    I agree with the quotation of Lucy Maude Montgomery.
    Be happy, Lucia and have a lovely week-end.
    Betty x

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Betty!
      This place is cute. When the next time you visit Europe,
      go to the Netherlands. This country will delight you.
      Happy weekend. Hugs and greetings.

      Usuń
  16. Se ve muy lindo. Me encantaría conocerlo. Besitos.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. And very interesting. The Netherlands in miniature.
      Happy weekend:)

      Usuń
  17. Lubię odwiedzać parki miniatur. Ten wygląda na bardzo zadbany :)
    Na początku myślałam, że drzewka są sztuczne, ale zobaczyłam system nawadniający, a potem przeczytałam Twoją informację o przycinaniu. Jestem pod wrażeniem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektóre drzewka iglaste też chorują. Widziałam brązowienie i zamieranie igieł.
      Zastanawiałam się jak przycina się takie maciupkie drzewa.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  18. uwielbiam takie parki :) Świetne zdjęcia !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię takie parki i dlatego chętnie je odwiedzam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Hello, Lucja!
    What an interesting place you show us! I've been there and I liked Madurodam very much/ It's The Netherlands in miniature. I especially liked moving models of airport, railway with lot of trains, cars, trucks..
    I think the adults feel themselves as children there.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Nadezda,
      You're right. Madurodam is a great place where parents and children spend their time pleasantly.
      I like miniature trees and flowers. Of course, ships, planes, trains are also great.
      Greetings.

      Usuń
  20. Odpowiedzi
    1. Też tak uważam. Dobrze się tutaj barwią rodzice i dzieciaki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. So cute ! So beautiful !
    Thanks for sharing !
    Have a cozy weekend !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right, Anna.
      Lovely place. The Netherlands in miniature.
      Greetings.

      Usuń
  22. Wat een tof idee!

    Zijn die tulpen aan het einde? Een belangrijk detail! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ups! Czy przetłumaczyłem to na holenderski zamiast polskiego? hahaha ... przepraszam!

      Usuń
    2. Też fajny komentarz po holendersku.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Urocze są te miniatury. Wyglądają jak prawdziwe budowle.
    Serdecznie pozdrawiam :)
    Odpowiedź zamieściłam na moim blogu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie dopracowane wszystkie budynki.
      Są takie jak autentyki. Madurodam jest uroczym miejscem zarówno dla dzieci jak i rodziców.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Beautiful miniatures. They look so like real ones.

    OdpowiedzUsuń
  25. Lusiu, czy możesz mi przesłać swój adres e-mail na info@zimozielonyogrod.pl Gdzieś mi aginął i nie mogę go odnaleźć, a chciałbym Ci coś napisać :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymieniałeś komputer i tym samym utraciłeś adresy. Miałam podobnie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Ile trzeba włożyć pracy by powstał taki fantastyczny zakątek,cudowne miejsce.
    Pozdrawiam cieplutko Lusi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madurodam, to więcej niż park rozrywki. Został zbudowany jako żywy pomnik bohatera II wojny światowej, George Maduro. Uczczono jego bohaterstwo. Zebrane pieniądze przeznaczono na cele charytatywne. Obecnie każdego roku Madurodam przekazuje kwoty od 600 000 - 700 000 euro na inspirujące dziecięce organizacje charytatywne. Wspaniały cel!!!
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Takich pomników chciałoby się więcej,wspaniałe miejsce i cel.
      Państwo Maduro mieli fantastyczny pomysł,choć strata dziecka boli zawsze.
      Buziaki Łucjo zostawiam.
      Z przyjemnością zajrzałam do Ciebie i nie żałuję,jak zawsze piękne zdjęcia i opis .

      Usuń
    3. To był wspaniały pomysł. Pomnik dla swojego jedynego dziecka,pomnik, który podziwia kolejne pokolenie.
      Serdecznie pozdrawiam:).

      Usuń
  27. Jakie urocze miniatury. Poczułam się jak w bajce. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janeczko, odwiedzając Madurodam można poczuć się jak w bajce. Urocze miejsce.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Łucjo ten park jest cudny. Nie do opisania. Przyznam się jednak po cichutku i szczerze, że jeszcze nie miałam jeszcze możliwości zwiedzić taki park miniatur - nawet w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Ami mam nadzieję, że od Ciebie do Żywca nie jest zbyt daleko.
      Tam jest również bardzo ciekawy Park Miniatur. Jednak od 1 listopada do 31 marca jest nieczynny.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. Łucjo dziękuję za namiary. Do Żywca S1 nie jest daleko. Jakieś 1,5 godziny drogi. Hurra, już mam jakieś miejsce do zobaczenia w nadchodzącym 2019 roku.

      Usuń
  29. Kochana!
    Mnie zainteresowały miniaturki roślin i drzew, przy okazji.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te wszystkie miniaturowe rośliny i drzewa są bardzo interesujące.
      Miłego weekendu:)

      Usuń
  30. Park miniatur jest rewalacyjny, to niesamowita atrakcja nie tylko dla dzieci, ale i dla dorosłych. Wygląda jak prawdziwe miasto widziane z kosmosu.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Fascynują mnie ciągle parki miniatur,a ten jest wyjątkowy. Piękny hołd dla syna i cel szlachetny. Podziwiam artystów, którzy potrafią tworzyć takie cudeńka.

    OdpowiedzUsuń
  32. Niezwykłe miejsce, zadziwia dokładnością z jaką odtworzono zabudowania. Najbardziej urzekły mnie jednak rośliny, nie jest łatwo utrzymać je w mikroskali tak aby przypominały dorosłe egzemplarze. Coś pięknego! Serdeczności Lusiu :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Es como una hermosa maqueta de una gran ciudad.
    Un saludo,

    OdpowiedzUsuń
  34. Niesamowita precyzja wykonania budynków i wszystkich detali :)
    Bajkowy krajobraz :)Cudo!
    Pozdrowionek moc.

    OdpowiedzUsuń
  35. Zawsze fascynowały mnie parki miniatur i ta mizerna robota, która musiała zostać wykonana żeby taki park powstał :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Wygląda naprawdę imponująco ;-) Na pewno warto zapisać Park Miniatur na liście atrakcji do zwiedzania podczas pobytu w Holandii ;-)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...