poniedziałek, 5 listopada 2018

Belweder - kompleks pałacowy w Wiedniu







Posiadanie marzeń sprawia, że biedacy stają się królami,
a ich brak zmienia milionerów w żebraków.
Starzy ludzie dzięki marzeniom odzyskują młodość,
podczas gdy młodzi, pozbawieni marzeń,
zmieniają się w starców.

(Augusto  Cury)







Wiedeń to miasto jak z bajki, piękne, malownicze, niezwykle wysmakowane, pełne znakomitych zabytków... Jest tutaj wiele godnych podziwu pałaców, które prezentują się zjawiskowo, zachwycają swoją architekturą, ogromem i przepychem...

I chociaż byłam tutaj kilka razy to zawsze ekscytuje mnie pobyt w stolicy Austrii... Jak już wiecie, do pewnych miejsc mam ogromny sentyment i wracam do nich niczym bumerang... Zmęczona całodziennym zwiedzaniem zawsze odpoczywam w jednej z niezliczonych kawiarni, piję pyszną kawę Mokkę, przymykam oczy i słyszę cudowne walce Straussa...

Jednym z najciekawszych zabytków jest wspaniały kompleks pałacowy, który składa się z dwóch oddzielnych budynków: Dolnego i Górnego Belwederu... Położony nieopodal centrum przy Rennweg 6... Dwa barokowe pałace stoją  naprzeciw siebie na pochyłym wzgórzu... Belweder był  letnią rezydencją, którą zbudował książę Eugeniusz Sabaudzki...




My Polacy znamy księcia Eugeniusza Sabaudzkiego z Odsieczy Wiedeńskiej kiedy to debiutował u boku Jana Sobieskiego i księcia Karola Lotaryńskiego...  Eugeniusz z Sabaudii był jednym z największych generałów Habsburgów... Urodził się w Paryżu ale gdy osiągnął dwadzieścia lat ofiarował swój miecz Leopoldowi I Świętemu Cesarzowi Rzymskiemu... Kiedy przybył do Austrii posiadał 25 guldenów a gdy umarł, jego majątek oceniono na 25 milionów...  Walczył przeciw Turkom w środkowej Europie i na Bałkanach, walczył przeciwko Francji, oraz  w wojnie o sukcesję hiszpańską... Był nauczycielem  młodego Fryderyka, później  Wielkiego króla Prus...

Franciszka Maria Burbon księżna Orleanu po spotkaniu z Eugene of Savoy w Wersalu, w swoich listach tak pisze o księciu: "Niesympatyczny osobnik, niski i brzydki, z zadartym nosem, szerokimi nozdrzami i górną wargą tak wąską, że nie mógł zamknąć ust".

Jest bardzo prawdopodobne, że książę chcąc  zrekompensować sobie te  fizyczne defekty, kazał się przedstawić na plafonie swego pałacu pod postacią Apolla... Być może dlatego poświęcał wiele czasu na obcowanie z pięknem, gromadząc bajeczną kolekcję dzieł sztuki...






Książę Eugeniusz już w 1697 roku kupił dużą działkę na południu Rennweg w trzeciej dzielnicy Wiednia... Wybrał Johanna Lukasa  von Hildebrandta jednego z dwóch najwybitniejszych wówczas  architektów europejskich, na głównego architekta i zlecił mu zaprojektowanie Belwederu  czyli dwóch pałaców  i ogrodów... Gdy patrzy się na ten barokowy kompleks, to daje on wyobrażenie o bogactwie w jakim żył  książę Eugeniusz Sabaudzki...

Budowę obu pałaców belwederskich  rozpoczął książę u szczytu wojennej sławy... Pierwszą  budowlą jaka powstaje na tym obszarze jest Belweder Dolny...  Został zbudowany w latach w 1712 -1716 jako letnia rezydencja sławnego dowódcy wojskowego...  Jest to budowla parterowa z prostą fasadą i 35 wykuszami skierowanymi w kierunku ogrodu... W czasach księcia Belweder Dolny stanowił część mieszkalną... 

Dzisiaj mieszczą się tutaj trzy naprawdę  godne polecenia trzy muzea:  Muzeum Sztuki Średniowiecznej, Muzeum Baroku i Galerię Austriacką...







Po ukończeniu budowy Belwederu Dolnego do zaprojektowania ogrodu został zaproszony słynny francuski architekt krajobrazu, Dominique Girard...  Był on uczniem André  Le Nôtre, twórcy ogrodu wersalskiego...  To co stworzył Dominique Girard  w stylu francuskim jest klejnotem barokowego krajobrazu... Podzielił długi pas na trzy prostokątne tarasy z drzewami, schodami, rzeźbami, kaskadami i fontannami...   

Ogród ma trzy poziomy, oddzielone dwoma dużymi kaskadami... Górna kaskada składa się z sześciu sadzawek  otoczonych rzeźbami... Są  duże posągi sfinksów symbolizujące  siłę i inteligencję... Na tarasie gdzie znajduje się kaskada niżej położona są posągi ośmiu muz  i mały wodospad... 







U szczytu zbocza znajduje się Belweder Górny... Uważany jest za największe arcydzieło architekta Johanna Lukasa von Hildebrandta... Pałac zachwyca swoją wielkością i pięknem, które może przyprawić o zawrót głowy... Pełnił funkcję reprezentacyjną, zawierał sale bankietowe... Jego zewnętrzna architektura  jest imponująca i bardzo bogata w dekoracje... Przepiękna jest fasada skierowana na południe... Wiele rzeźb zdobiących fasadę nawiązuje do zwycięstwa nad armią turecką...  Konstrukcje dachowe przypominają namioty w obozie tureckim...

Zauważyłam na wielu blogach fotografowane Pary Młode... Ja też nie potrafię przejść obok nich obojętnie...  Tak było i tym razem... Opuszczając Belweder zauważyłam niezwykły, bardzo piękny orszak ślubny... Pani Młoda była prześliczna... To właśnie od Niej otrzymałam zezwolenie na zrobienie zdjęć...











W Belwederze Górnym znajduje się Galeria XIX i XX- wiecznej Sztuki Austriackiej... Mam nadzieję, że kiedyś ukażą się moje  relacje z Muzeów w Górnym i Dolnym Belwederze...





Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


54 komentarze:

  1. Brak słów, aby opisać co się czuje, gdy ogląda się się ten odnowiony pałac i ogród. Wspaniały!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Belweder w Wiedniu to miejsce, które po prostu trzeba zobaczyć, jest bardzo piękny i otoczony jest przez wspaniały ogród w stylu francuskim. Masz rację Bogno, jest wspaniały.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  2. Przyznać muszę, że budowla jest imponująca - podobnie zresztą jak ogród.
    Niestety Wiedeń zwiedziłam tylko bardzo pobieżnie, ale koniecznie muszę wrócić do tego miasta.
    Bardzo podoba mi się początkowy cytat. To najświętsza prawda.
    Łucjo, życzę Ci dobrego tygodnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miasto zachwyca o każdej porze roku. Marzy mi się w przyszłym roku, najlepiej w maju odwiedzenie Wiednia. Wtedy na klombach kwitną wiosenne kwiaty. Chciałabym również odwiedzić Galerię Albertina gdzie można zobaczyć prace: Rafaela, Rembrandta, Leonardo da Vinci, Michała Anioła, Rubensa, Boscha, Bruegel, Cézanne, Picasso, Matisse, Klimta.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  3. Cuanta belleza hay en esta ciudad. tus fotos son maravillosas.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  4. Kochana
    Byłam, podziwiałam, zachwycałam się;)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odwiedzając Wiedeń bardzo często dociera się do Belwederu ze względu na ciekawe muzea znajdujące się w Dolnym i Górnym Belwederze.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. Aż się przeniosłam do tego ogrodu i spacerowałam... i spacerowałam... :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Hi. Place is incredible. Statues and decorations are so beautiful. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  7. Fantastic place. A lot to see. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  8. Coś pięknego, coś cudnego. Napatrzeć się Łucjo nie mogę.
    Chciałabym pojechać do Wiednia. Najlepiej to tak widzę może kwiecień - maj.
    Ach, tyle mam marzeń podróżniczych, że nie wiem w którym kierunku się obrócić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ami, bardzo dziękuję za słowa pełne emocji.
      Wg mnie najlepsza pora to maj lub przełom maja i pierwsze dni czerwca.
      Radzę założyć Notesik Marzeń. Na każdej kartce lub dwu zapisać kraj i w ciekawe miejsca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Łucjo, chyba działa między nami telepatia. Dokładnie o tym myślałam.

      Usuń
  9. Beautiful.. I've always a dream to visit Austria..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krishna, you would be delighted with this country.
      Greetings.

      Usuń
  10. Beautiful place and beautiful flowers...

    OdpowiedzUsuń
  11. Byliśmy w Wiedniu na wiosnę tego roku. Zabraliśmy na tę wycieczkę nasze wnuki. Samego Belwederu nie zwiedzaliśmy, ale po tych ogrodach dużo spacerowalimy.
    Dziękuję za piękne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro byliście w Wiedniu to domyślam się, że odwiedziliście również wiedeński Prater.
      Chłopcy przecież nie żyli tylko kwiatami.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Hello dear Maria Lucja!
    Vienna is a beautiful city with amazing buildings,great architecture and lovely monuments!
    I really enjoyed all your gorgeous pictures from your tour! Have a lovely day! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
  13. Południowa fasada Belwederu przytulona do tafli wody wygląda przepięknie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak. Południowa fasada Belwederu jest przepiękna.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Fabulous building gardens and glorious flowers to see there. thanks for shaaring.

    OdpowiedzUsuń
  15. Me encantan los jardines y el palacio. Muchas gracias y besos.

    OdpowiedzUsuń
  16. Napatrzeć się nie mogę, takie piękne widoki <3
    Ściskam serdecznie, Agness <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem Belwederem oczarowana. To wyjątkowe miejsce polecam każdemu kto odwiedzi Wiedeń.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Bardzo ciekawe miejsce. Też uwielbiam Wiedeń. Aczkolwiek... Kwietniki i rabaty Belwederu trochę mnie rozczarowały. Za to obok kompleksu jest ogród botaniczny, który zachwyca :-) Zresztą Wiedeń w ogóle jest piękny! A jakie czekoladki i kawa, mniam ;-) Serdeczności Lusiu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem Wiedniem zachwycona. Bardzo chętnie go odwiedzam. Ogrody botaniczne lubię odwiedzać wiosną a ja byłam w końcówce lata i sądziłam, że kwiatów jest już niewiele.
      Co do kawy mają równie pyszną jak Włosi. Za pralinkami Mozartkugel nie przepadam, ale uwielbiam Apfelstrudel albo tartę z morelami.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Pięknie pokazałaś te zabudowania pałacowe. Dużo dobrych kadrów, zbliżenia na detale. Fajnie było przypomnieć sobie mój pobyt w tym miejscu.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Beautiful place, gorgeous details !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  20. Incredibly beautiful garden! Good night Lucja-Maria;-)

    OdpowiedzUsuń
  21. Próbuję sobie przypomnieć, czy zwiedzaliśmy belweder podczas naszej wycieczki do Wiednia. Bo zimowy i letni pałac Habsburgów kojarzę. Ale to chyba nie jest to...

    OdpowiedzUsuń
  22. Fantastic palace & park & summer views ❤︎

    OdpowiedzUsuń
  23. Belweder robi wrażenie, co za cudowne miejce,aż chce się tam być.
    Dziękuję za tą wirtualną wycieczkę.
    Cytat bardzo prawdziwy.
    Pozdrawiam serdecznie Lusi😊

    OdpowiedzUsuń
  24. Beautiful place to visit. I like the scenery, flowers, and sculptures.

    OdpowiedzUsuń
  25. Niestety, zbyt krótko byłam w Wiedniu i nie udało mi się obejrzeć zabytku, któremu poświęciłaś ten wpis.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  26. vienna, a most beautiful place to visit. a city filled with and know for it's art, palaces, history and architecture. your images represented it's glory well!!! now, i will also remember it for it's bouquet of flowers!!!

    OdpowiedzUsuń
  27. Tak pieknie napisałas zacytowałaś o marzeniach. Lusi piękny jest ten Belweder.Moja mama była w czasie okupacji w Wiedniu mowiła , że to takie piekne miejsce. Mam jeszcze kilka sztuk porcelany z tej maminej wycieczki.Obejrzałam jak pieknie teraz wszedzie sa utrzymywane zabytkowe zamki,pałace,miasta To bardzo ważne Wielkie buziaki za piekne zdjecia.

    OdpowiedzUsuń
  28. Excepcional complejo palaciego y de jardines de gran belleza.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  29. Byłam raz w Wiedniu, jest piękny, może porównanie niewłaściwe, ale nie oddałabym go za Kraków, bo Kraków ma polską duszę:-)

    OdpowiedzUsuń
  30. Este palacio tan solo de fuera vale la pena visitarlo, es una maravilla, y con tus fotos lo prueban, un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  31. Wspaniałe miasto. Bardzo się cieszę, że je pokazałaś, ponieważ w tym roku udało mi się go również zobaczyć. Z przyjemnością obejrzałam zdjęcia.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Byłam z młodzieżą szkolną, mężem, synem i synową. Niestety coś się stało z aparatem i "zjadł" nam mnóstwo zdjęć.
    Twoje są przepiękne.
    Pozdrawiam ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo ciekawe miejsce i jak zwykle, pięknie opisane i oprawione znakomitymi zdjęciami.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  34. Monumentalność budowli i doskonałe wykończenie wręcz powala z nóg. Mnie najbardziej podobają się liczne posągi i rzeźby nawet w okolicach dachu, co jest wizualnie bardzo przyjemne, no i te wielkie ogrody. Jest na co popatrzeć i co zwiedzać, tylko pogratulować, również tych miłych pamiątek w formie zdjęć.

    OdpowiedzUsuń
  35. WOW, co za niezwykłe miejsce.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...