sobota, 3 listopada 2018

Barokowe miasto Noto - część I







I kiedy czegoś gorąco pragniesz,
to cały wszechświat sprzyja potajemnie twojemu pragnieniu.

(Paulo  Coelho)








Na płaskowyżu z widokiem na dolinę Asinao, wśród gajów oliwnych, migdałowych i cytrusowych położone jest Noto, mały barokowy klejnot... Miasto zbudowane jest tak, jakby było scenografią teatralną albo filmową... Architekci tworzyli śmiałą architekturę i perspektywę w wyjątkowy sposób, bawiąc się liniami, krzywiznami, dekoracyjnością fasad, licznymi punttami, maskami,  niezliczoną ilością detali architektonicznych...

Wielkie trzęsienie ziemi 9 i 11 stycznia 1693 roku poważnie zniszczyło 54 miasta, miasteczka i wsie na Sycylii... W sumie zginęło 100 000 osób... Zrównane z ziemią, doszczętnie zniszczone  zostało również  Stare Noto  - Noto Antico, które powstało w 270 roku p.n.e....

Trzej znakomici architekci: Rosario Gagliardi, Paolo Labisi i  Vincenzo Sinatra, otrzymali zlecenie stworzenia od podstaw nowego miasta, położonego 13 km od starego... Miało stać się symbolem nadziei na lepszą przyszłość i zapewnić powstanie idealnego, pełnego harmonii i przepychu jednocześnie...   Trzęsienie ziemi dało tym młodym architektom sycylijskim, idealny teren do wzniesienia budynków w bardziej wyrafinowanym stylu barokowym...  Powstało nowe, wspaniałe  Noto, które dzisiaj możemy podziwiać...

Zatrzymujemy się na parkingu poniżej miasta... Idziemy aleją obsadzoną pięknymi drzewami, otoczoną Ogrodem Publicznym z kępami palm, kwitnącymi różowymi i bordowymi  bugenwilliami i fioletowymi Jacarandami... Wśród wspaniałej roślinności wyrastają marmurowe popiersia wybitnych, lokalnych osobowości... 








Do Starego  Miasta  wchodzi się przez  Porta Reale...  Monumentalne wejście w formie łuku triumfalnego, zbudowane na początku  XIX wieku... Bramę królewską  na własny koszt polecił  wznieść markiz Cannicarao z myślą o wizycie w Noto  Króla Dwóch Sycylii, Ferdynanda II Burbona... Na szczycie łuku znajdują się trzy symboliczne rzeźby: blankowana wieża, która oznacza moc i siłę miasta, Cirneco czyli chart sycylijski, symbol lojalności oraz pelikan symbol ofiarnej miłości...

Po przekroczeniu Porta Real, znajduje się główna oś, która przecina całe historyczne centrum: Corso Vittorio Emanuele... Wzdłuż Corso biegnie uporządkowany ciąg wspaniałych budowli barokowych...

Trzej architekci: Rosario Gagliardi, Paolo Labisi i  Vincenzo Sinatra wykorzystali miejscowy,  miękki wapień, w którym można było łatwo rzeźbić i tworzyć skomplikowane barokowe ornamenty... Wszystkie budowle przybrały złotawą, miodową barwę... Noto bardzo często określane jest jako "Kamienny Ogród"...  Nieopisany   urok i malowniczość sprawiły, że miasto zostało w 2002 roku wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO...








Architekci wytyczyli regularną siatkę ulic, wprowadzili widoki natury jako  nieoczekiwane uzupełnienie miejscowych panoram, wykorzystali wzgórza do budowy placów i licznych schodów, tak by stworzyć zaskakującą perspektywę... Miasto zostało podzielone na dwie części... W dolnej dzielnicy patrycjuszowskiej  były skromniejsze kwatery dla zwykłych mieszkańców, w górnej znajdowały się wspaniałe pałace, przepiękne place, barokowe domy, ratusz  i oczywiście kościoły... Tutaj każda budowla jest  niesamowita, jest barokowym arcydziełem... Gdy je oglądałam, fotografowałam to faktycznie czułam się jak w "Kamiennym ogrodzie"...








W tym mieście organizowany jest festiwal kwiatowy Infioratę di Noto, która od 1980 roku odbywa się zwykle w trzecią niedzielę maja... Wąska uliczka Via Corrado Nicolaci na całej długości pokrywa pachnący, barwny kobierzec kwiatowych płatków... Dywan kwiatowy ma 700 m² i składa się z 16 szkiców... W każdym roku jest inny temat... Infiorata di Noto to jedno z najpiękniejszych wydarzeń folklorystycznych i artystycznych na wyspie...

Na Via Corrado Nicolaci moją uwagę przykuwają  przepiękne, bardzo ozdobne balkony... Są one podpierane przez kamienne lwy, konie, nimfy, meduzy i mityczne stworzenia...







To był upalny, wiosenny dzień...  Promienie palącego słońca ogrzewały popołudniowe powietrze... Jesteśmy spragnieni, chce nam się pić... Nie ma problemu ze świeżymi sokami z granatu i pomarańczy... Gorzej jest z posiłkiem...

Dopiero około 16, 30 możemy zjeść pastę i sałatkę... Niestety, o osiemnastej godzinie opuszczamy Noto... Mamy kilkadziesiąt kilometrów do hotelu... Szkoda... Prawdopodobnie miasto  cudowne jest o zachodzie słońca a  tonące w mroku nocy, to wrażenia nie do opisania... 







Bardzo dziękuje za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...












60 komentarzy:

  1. So beautiful! Beautiful thank you for this post. Great buildings and such a blue sky.

    Greetings! Hugs!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Saila!
      In Sicily every day the sky was blue.
      I like it so much.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  2. What is the statue of the man carrying something on his back?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Sandi!
      This is a monument dedicated to the fallen in the First World War.
      Greetings.

      Usuń
  3. Zachwyciłam się tym miastem. Szkoda, że zostało zniszczone przez trzęsienie ziemi. Nie chciałabym sama nigdy przejść przez taką tragedię.
    A dywan jest niesamowicie piękny, ciekawie zlewa się z całością miasta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Noto to przepiękne miasto. Trzęsienie ziemi w 1693 roku to była straszna tragedia.
      Noto słynie z Festy Infiorata, która odbywa się co roku w trzecią niedzielę maja. Nie miałam szczęścia aby ją zobaczyć, ponieważ byłam w Noto na początku czerwca. Prawdopodobnie tony kwiatów wyścielają ulicę Nicolaci tworząc piękne, spektakularne obrazy.
      POzdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. To musi być niesamowicie piękne. Wręcz magiczne.

      Usuń
  4. Brilliant selection of photos, they are all so beautiful.
    Have a lovely weekend
    Warm hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    OdpowiedzUsuń
  5. Hello dear Maria Lucja!
    What a charming and scenic city!
    And all the buildings are so impressive and beautiful!
    I really enjoyed your post and pictures from your tour!
    Have a wonderful weekend! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hello Dimi1
      Noto is a wonderful baroque city.
      I'm glad that I met them.
      Greetings.

      Usuń
  6. Beautiful! Delicious-looking food ;-) How beautiful purple flower tree. Have a nice evening Lucja-Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The violet tree is beautiful. This is Jacaranda Mimosifolia.
      Happy day for you.

      Usuń
  7. Fantastic photos. Purple flower is a real beauty.

    OdpowiedzUsuń
  8. Odpowiedzi
    1. Bardzo pięknie mimo, że to barok za którym nie przepadam..
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Wow. The purple flower is really beautiful. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jacaranda Mimosifolia is a very beautiful tree.

      Happy day for you.

      Usuń
  10. Przepiękne miejsce. Bardzo przypadła mi do gustu Brama królewska i... kamienne ogrody ;-) Sycylia wciąż jest w moich planach. Może na wiosnę uda się tam wyskoczyć :-) Serdeczności Lusiu, miłej niedzieli :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie pojedź. Jestem pewna, że ta wyspa Cię oczaruje.
      W pierwsze dni czerwca nie kwitły jeszcze agawy, których tutaj jest tysiące i niemal każda z wielkim pędem kwiatowym. Kwitną Bugenwille, oleandry, pomarańcze a nawet spotyka się kwitnące oliwki. Z Warszawy masz wiele połączeń na Sycylię.
      Szczęśliwej słonecznej niedzieli. Mam nadzieję, że u Ciebie będzie taka. U mnie pada deszcz i jest chłodno:)

      Usuń
  11. Czy wiesz, co to za kwiecie przecudnej urody koloru lila. Zachwyciły mnie te zdjęcia i dziś to im przyznaję palmę pierwszeństwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście. To Jacaranda Mimosifolia. Pochodzi z regionu Ameryki Południowej i Środkowej.
      Mnie też to drzewo urzekło. Gosiu, z powodu takiego piękna lubię wyjeżdżać wiosenną porą do krajów śródziemnomorskich. Wiesz, że mam bzika na punkcie kwiatów i roślin.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. A i dywany kwiatowe niezwykle urokliwe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Infiorate to ogromne dywany z kwiatów. Jeden z najsłynniejszych kwiatowych festiwali odbywa się w Noto, odbywa się co roku w trzecią niedzielę maja. Niestety, odwiedziłam to miasto w pierwszym dniu czerwca. Na ulicy zostały jedynie białe wzory tematyczne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Beautiful sunny warm day! love it

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie przepadam za barokiem, ale w tym mieście architektura wygląda elegancko, panuje tu ład. Roślinne dywany zachwycają, a fioletowe kwiaty na ostatnich zdjęciach dają cudny efekt.
    Pozdrawiam cieplutko.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cecylio, ja też jak pewnie wiesz nie przepadam za barokiem. Jednak byłam ciekawa jak wygląda miasto, które powstało jak Feniks z popiołów, w nowym terenie i w nowym stylu.
      Barok sycylijski to bardzo specyficzna odmiana architektury barokowej spotykana na Sycylii w XVII i XVIII wieku. Posiada cechy charakterystyczne baroku, takie jak przesyt krzywizn i ornamentów, z drugiej strony wyróżnia się na tle ówczesnej architektury europejskiej wykorzystaniem masek czy uśmiechniętych aniołków (puttó).
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Miasto wygląda wspaniale, ale to jakarandy mimozolistne zdobyły moje serce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz zobaczyłam je w Maroku dokładnie w rabacie przed pałacem królewskim.
      Od tamtego momentu jestem nimi oczarowana.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Lubie barok, a Twoje zdjęcia są takie słoneczne :-)
    Kocham lato, nie lubię zimy...
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie lubię zimy za to lato wprost uwielbiam.
      Tegoroczne lato było najpiękniejsze, najwspanialsze pomimo, że byłam zmuszona spędzić go w domu. Noto wygląda i jest słoneczne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Wspaniałe miasto,szkoda,że taka tragedia je spotkała,grzebiac pod ruinami wspaniałych budowli tysiące ludzi. Festiwal kwiatów to wspaniałe widowisko dla oczu i duszy.Cudowny, kwiatowy dywan.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawne, starożytne miasto Noto zostało całkowicie zniszczone. Nie pokwapiono się o odbudowę bo i nie było czego odbudowywać. Był kamień na kamieniu. Kilkanaście kilometrów od starego Noto wybudowano nowe miasto. Wspaniałe miasto. Niestety, nie dane mi było zobaczyć tego festiwalu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Barok jest imponujący, a jeśli jeszcze znajdzie się w towarzystwie bujnej roślinności to dopełnia swojego piękna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak Basiu!
      W Noto każda budowla jest zbudowana w baroku sycylijskim a i bujnej roślinności nie brakuje też w Ogrodzie Publicznym...
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  19. Jak się ma taki klimat i słońce jak Włosi, to się aż chce w takie cuda inwestować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maćku, do wczoraj uważałam tak samo jak TY!
      Fala niepogody, która kilka dni wcześniej wywołała gigantyczne szkody na północy Włoch, teraz uderzyła w Sycylię. W Palermo zginęło 12 osób.
      Deszcze, często bardzo gwałtowne na Sycylii padają głównie jesienią i zimą (październik - marzec). Ulewy stwarzają szczególne zagrożenie w okolicach Messyny, gdzie niemal co rok dochodzi do tragedii z powodu osunięć ziemi, podtopień.
      Te mocne opady dochodzą w północnej (Palermo) i położone w północno-wschodniej (Mesyna) części Sycylii.
      Południe jest bliżej Afryki więc opady są bardzo rzadkie i tylko przelotne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Mimo że dość dobrze znam geografię, to nigdy nie słyszałam o tym mieście.
    Jest prześliczne, a kobierzec z kwiatów przeuroczy.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno, czytałam książkę o trzęsieniach ziemi. W pamięci utkwił mi fragmencik. Naoczny świadek opowiada: Nastąpiło trzęsienie ziemi tak okropne i upiorne, że ziemia falowała jak wzburzone morze podczas burzy, góry tańczyły jak pijane i miasto zawaliło się w jednej chwili zabijając tysiące ludzi. Wtedy przeczytałam o Noto Antica. Zaczęłam drążyć temat i dotarłam do nowego, barokowego Noto.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Wonderful sunny photos! The world is a beautiful place!

    OdpowiedzUsuń
  22. Me ha encantado Lucia. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  23. Unas imágenes llenas de color y vistas hermosas. La alfombra de flores es una maravilla.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  24. Great pictures, sunny and colors! I like...❤
    Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękne miejsce, przeniosłam się wraz z Tobą na wycieczkę w nieznane mi dotąd miejsca, dziękuję. Pozdrawiam Łucjo gorąco.

    OdpowiedzUsuń
  26. Kochana!
    Wszystko cudne: miejsce, budowle, kwiaty, soczyste owoce:)
    Miód na moje serce:)
    Dziękuję za przybliżenie, przedstawienie ciekawych miejsc na świecie godnych zwiedzenia:)
    Buziaczki:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Jestem pod wrażeniem uroku tej miejscowości. Zdjęcia zachęcają do odwiedzenia. Mam w planie zwiedzanie Sycylii, może kiedyś i moje oczy zobaczą te piękne budowle.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  28. your images of this area really bring it to life, i feel such a connection. your closing flowers are exquisite!!

    OdpowiedzUsuń
  29. Se aprecia una gran monumentalidad en sus edificios, plazas y jardines.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  30. Nigdy nie słyszałam o tym mieście ale zanim doczytałam, że to Sycylia to od razu wiedziałam, że to Włochy. Kraje Morza Śródziemnego mają w sobie coś takiego, że człowiek wie gdzie to jest.
    Piękne zdjęcia a ciepły piaskowy kolor budynków sprawia bardzo przytulne wrażenie. I jeszcze to obłędne niebo nad głową. Nawet pomniki i statuy chylą głowy przed pięknem Noto.
    Serdeczne pozdrowienia przesyłam Tobie na te jesienne dni.

    OdpowiedzUsuń
  31. Piękno baroku zawsze mnie urzekało.Wspaniałe fotografie.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. Nice place!!!.. beautiful images .. congratulations

    OdpowiedzUsuń
  33. Droga Łucjo, dzięki Tobie poznałam kolejne piękne miejsce. Wspaniałe zdjęcia - kadry.:)
    Bardzo chciałabym kiedyś tam dotrzeć. :)
    Moc pozdrowień posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  34. Ciekawa roślinnność. Piękne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  35. Kiedy będzie kolejna część? Zapomniałaś?

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...