sobota, 9 lipca 2022

Praga - Perła nad Wełtawą

 








Budząc się rano, pomyśl, 

jaki to wspaniały skarb żyć,

oddychać i móc się radować.

(Marek Aureliusz)







Dzisiaj zabieram Was do mojej ukochanej Pragi... Odwiedziłam ją podczas tegorocznego, długiego majowego weekendu... Każdy, kto choć raz był w tym mieście,  zakocha się w nim i chce tu powracać...   Stolica Czech nazywana jest Złotą Pragą, Miastem Magicznym i Matką Miast... We wrześniu 2021 roku została wybrana najpiękniejszym miastem na świecie, pokonując Nowy Jork, Paryż, Chicago... 

Wspaniałe zabytki architektoniczne takie jak: Most Karola, Zegar Astronomiczny, Kościół św. Mikołaja, Wieża Prochowa, Tańczący Dom, Hradczany doprowadziły ją do tego zaszczytu... Historyczne centrum Pragi jest wpisane  na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, ponieważ posiada ponad 1100 lat historii i na niewielkiej przestrzeni wspaniałe zabytki z wielu epok... 

W ciągu tych pięciu dni pogoda słoneczna sprzyjała powolnym spacerów pełnych zachwytów...  Realizowałam powolne i uważne wędrówki po ciekawych zakątkach i zabytkach miasta... W pierwszej kolejności odwiedziłam Rynek Staromiejski przez który wiodła droga królewska, którą podczas uroczystości koronacyjnych szły procesje... Właśnie na tym najpiękniejszym z praskich placów zbiegają się kręte uliczki Starego Miasta... Niezliczone wielobarwne kamienice w wielu stylach tworzą niepowtarzalną atmosferę tego miejsca...








Praga to jedno z tych magicznych miejsc, które potrafią rozkochać w sobie każdego przybysza... I każdy znajdzie tu coś dla siebie... Jedni szukają śladów dobrego wojaka Szwejka, wędrując od piwiarni do piwiarni, inni wybierają spacer śladami Davida Cernego, lub szlakiem kościołów, pozostali podążają tropami Wielkiej Tajemnicy... Przecież Praga była przez wieki stolicą alchemików i astrologów... Magiczna Złota Uliczka kryje wielkie tajemnice ludzi, którzy całe życie szukali kamienia filozoficznego, a kultowy Most Karola od wieków prowadzi przybyszów przez Wełtawę na praski zamek... Rzeka dzieli miasta jak Wisła Warszawę... Praga jest zwrócona ku rzece, wzdłuż której toczy się życie artystyczne i towarzyskie... 

Wielu znanych polityków, artystów, pisarzy, malarzy, poetów zachwycało się  tym wspaniałym miastem m.in. Bill Clinton, Madeleine Albright, Daniel Craig, Anthony Hopkins, Tom Cruise, Brad Pitt, Angelina Jolie, Richard Wagner, Albert Camus, Edward Burns... Laini Taylor  tak pisze o Pradze w Córce dymu i kości:

Ulice Pragi były fantazją, której ledwie dotknął dwudziesty pierwszy wiek - a nawet dwudziesty czy dziewiętnasty, jeśli o to chodzi. Było to miasto alchemików i marzycieli, jego średniowieczny bruk deptany był niegdyś przez golemy, mistyków, najeźdźców. Wysokie domy lśniły błękitem nawłoci, karminu i skorupki jajka, ozdobione rokokowym tynkiem i zwieńczone dachami w jednolitej czerwieni. Barokowe kopuły miały delikatną zieleń antycznej miedzi, a gotyckie wieże stały gotowe do przebicia upadłych aniołów. Wiatr niósł wspomnienie magii, rewolucji, skrzypiec, a brukowe uliczki wiły się jak strumienie. Bandyci nosili peruki Mozarta i puszczali muzykę kameralną na rogach ulic, a marionetki wiszą w oknach, przez co całe miasto wyglądało jak teatr z niewidzialnymi lalkarzami przykucniętymi za aksamitem.







Praga jest piękna i Czesi mają się czym chwalić...  Miasto jest  prawdziwym bogactwem architektonicznym... Zasługa to łaskawej dla czeskiej stolicy historii... Miasto uniknęło wojennych zniszczeń i dzięki temu mamy tu  możliwość podziwiania wyjątkowych okazów  z sześciu wieków sztuki budowlanej... Niezapomniane wrażenie pozostawi na nas  spacer wąskimi uliczkami, które mają oryginalny, średniowieczny układ... Warto dać się ponieść nie kończącej się ludzkiej fali i zapomnieć przez chwilę o przewodniku... 

W czasie mojej wędrówki po Pradze w pewnym momencie rozległ się stukot końskich kopyt i było trochę jak z wiersza Gałczyńskiego o Krakowie... Tutaj też nie zabrakło zaczarowanej dorożki i zaczarowanego konia...

Na koniec powtórzę za Richardem Burtonem: Praga, jak się nam mówi, jest najbardziej magicznym, najbardziej mistycznym miastem Europy, niegdysiejszą stolicą astrologii i alchemii kontynentu, jej gettem, miejscem narodzin tajemniczego i groźnego Golema oraz domem wszelkiego rodzaju ezoteryzmów, hermetyzmów i czarów...  

Dzisiejszy post jest ogólnikowy, będą następne szczegółowe...

Jak z pewnością zauważyliście w dalszym ciągu występuje problem z komentarzami, które  po opublikowaniu pojawiają się w spamach, na email'u lub całkowicie  znikają... Mam nadzieję, że jest to tylko usterka z którą Blogger nie może się uprać, a nie kłoda rzucona pod nogi, która ma nas zniechęcić do blogowania... 


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Życzę udanego, słonecznego weekendu...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

26 komentarzy:

  1. Hi Lucja-Maria! Beautiful buildings. Really lovely flowers;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. A really beautiful city. Thanks for the great photos.

    OdpowiedzUsuń
  3. To prawda, Praga może zachwycać. Dni kilka trzeba byłoby, żeby wszystko obejrzeć. Byłam tam kilka razy ale drobny ułamek zobaczyłam. Dzięki Tobie mogę wspomnieć te wszystkie miejsca. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Praga, to przepiękne miasto. Warto je zobaczyć, z chęcią bym do niego wróciła. A tak musi mi wystarczyć to co zobaczyłam u ciebie Łucjo.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Praga è una città stupenda e tu l’hai descritta in modo bellissimo. Brava!
    Felice domenica, un abbraccio.
    enrico.

    OdpowiedzUsuń
  6. Praga swoim urokiem i zabytkami zachwyca zawsze i każdego. Można się tam włóczyć godzinami i pośpiech w Pradze raczej nie jest wskazany. Tam należy się delektować każdym miejscem i chwilą. Byliśmy w Pradze i ciągle obiecujemy sobie powrót i jakoś tak się to odkłada. Fajnie, że u Ciebie mogłem sobie pooglądać. Miłej niedzieli, pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. A gorgeous city (as your pictures) full of History !
    Have a shinny week !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  8. Wonderful Praga !!!…I have been there ….have a nice Sunday love Ria 🍀🍀🍀💗

    OdpowiedzUsuń
  9. A friend of mine was recently in Prague for a wedding and was very impressed with the city. I am not surprised that it beat out New York and Chicago for the title of most beautiful city in the world. I have visited both those cities and "beautiful" is not the adjective that springs to mind!

    OdpowiedzUsuń
  10. Przywołujesz mojego ulubionego Marka Aureliusza. Taka prosta, a jakże prawdziwa myśl, o której często zapominamy. Praga to ładne miasta, które znam bardzo powierzchownie z jednej objazdowej wycieczki, most Karola, Złota Uliczka, Hradczany i jakiś zamek w pobliżu i jak na takich wycieczkach pośpiesznie i pobieżnie. Muszę tam wrócić.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jest co podziwiać. Mnie zauroczył misterny zegar.

    OdpowiedzUsuń
  12. VENTANA DE FOTO10 lipca 2022 15:16

    Había oído hablar de su belleza, ahora lo compruebo a través de tus bellas fotos.
    Besos.

    OdpowiedzUsuń
  13. Lola Biosfera de Lola10 lipca 2022 15:18

    Hola Lucja Maria. Muchas gracias por compartir tanta belleza y tan buena información. Preciosas fotos. Un placer saludarte de nuevo.
    Besos

    OdpowiedzUsuń
  14. I'm glad you visited Prague the beautiful city. I love it as well, Lucja. Narrow streets with tram ways, old cathedrals, Staro mesto square, amazing clocks on the tower... I have been there in Easter time, blooming city. love your photos. Greetings!

    OdpowiedzUsuń
  15. Praga to rzeczywiście prawdziwa perła. Dziękuję że mnie zabrałaś na spacer po najpiękniejszej albo jednej z najpiękniejszych europejskich stolic. Znam Pragę bardzo dobrze, bywałam w niej we wszystkich porach roku,

    OdpowiedzUsuń
  16. Praga... bardzo dobrze wspominam naszą podróż do Pragi. Może kiedyś tam wrócimy :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Dobry końcowy komentarz. Podzielam Twoje zdanie!
    Praga mnie też zauroczyła i cieszę się, że uzyskała taki tytuł, bo ja wiedziałam cały czas, że to miasto jest najpiękniejsze na świecie!!!
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  18. Byłam w Pradze 7 lat temu i też byłam zauroczona tym miastem i zabytkami :).

    Czekam na dalsze relacje :).

    OdpowiedzUsuń
  19. O! Moja ukochana Praga! Dwa lata temu zastąpiła mi urodzinowy Nowy Jork i wywiązała się z tego zadania na medal. No ale czego można się spodziewać po wspaniałej mieszance w skład której wchodzą klimatyczne, brukowane uliczki, zachwycające Stare Miasto, urocze kamienice, dużo okiennic, małych balkonów i jeszcze więcej bruku. Jedno z najpiękniejszych miast, w jakich byłam, i najbardziej klimatycznych. Dziękuję Ci za ten wpis bo mi przypomniałaś, że do Pragi nie mam wcale tak daleko. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  20. Droga Łucjo! Nie nadążam z komentarzami... i z trudem znajduję czas, by napisać coś u siebie ;-)) Jednak z ogromną przyjemnością pospacerowałam z Tobą po Pradze. Moje wspomnienia są mocno owiane mgłą, ponieważ odwiedziłam to piękne miasto ponad 30 lat temu... Firma, w której pracował mój dziadek remontowała w ścisłym centrum hotel. Wówczas nie umiałam w pełni docenić walorów tej pełnej zabytków stolicy. Mam nadzieję, że kiedyś powrócę do Pragi...
    Ściskam Cię mocno i pozdrawiam gorąco :-))
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  21. Dear Lucia-Maria - Stunning views of Prague! No wonder it is one of the most beautiful cities. Thanks for your visit and a comment. Have nice days ahead.

    Yoko

    OdpowiedzUsuń
  22. Wspaniały spacer z Tobą po Pradze - dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dziękuję serdecznie za tę fotorelację, jeszcze nie byłam w Pradze, ale bardzo bym chciała. Dzięki Twojemu postowi chociaż trochę jej liznęłam :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Kochana Łucjo, uwielbiam Pragę podobnie jak Ty, to szczęśliwe miasto z piękną historią, architekturą i cudownym klimatem.
    Blogger szaleje i wszyscy o tym piszą. Teraz wszystkie komentarze piszę na komputerze i koniecznie na GG chrome, moje problemy z publikowaniem komentarzy się skończyły.
    Bardzo cieplutko Cię pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
  25. Łucjo, masz rację że Praga jest prawdziwą perełką architektoniczną i magicznym miejscem. Byłam tam tylko raz, ale miasto zauroczyło mnie i mam nadzieję że jeszcze do niej wrócę :)))

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...