środa, 27 lipca 2022

Zwiedzanie bajkowego zamku w Bojnicach

 







Boję się świata bez wartości, bez wrażliwości, bez myślenia.

Świata w którym wszystko jest  możliwe.

Ponieważ najbardziej możliwe jest zło.

(Ryszard Kapuściński)








Zamek w Bojnicach należy do najciekawszych i najatrakcyjniejszych zamków w Europie Środkowej... Wznosi się u Pogórza Strážovskiego na trawertynowym wzniesieniu nad miasteczkiem Bojnice... Zamek jest jednym z najstarszych i najbardziej znanych zamków słowackich... Przez wieki zamieszkały przez słynną rodzinę arystokratyczną Pálffy, dzięki czemu stał się największą prywatną kolekcją dzieł sztuki w tym kraju... Ostatni arystokratyczny właściciel zamku, hrabia  Ján František Pálffy w swoim testamencie wyraził życzenie, aby jego rezydencja została udostępniona publiczności i służyła jako muzeum...

Zwiedzanie zamku jest możliwie tylko w grupie i zawsze z przewodnikiem... Niestety, w tym dniu byli tylko przewodnicy z językiem słowackim... Zdjęcia można robić za opłatą i wtedy otrzymuje się odpowiednie oznaczenie, które należy umieścić na aparacie lub kamerze...

Już pierwsze wnętrza rezydencji prezentowały życie szlachty w minionych stuleciach... We wszystkich komnatach spotykamy przepych i bogactwo a prezentowane wyposażenie jest oryginalne...








Na każdym kroku zauważało się, że z wielkim pietyzmem przechowywano pamiątki, meble po dawnych czasach, tym samym tworząc wspaniałe kolekcje... Zbiory zamku składają się z ponad 6000 przedmiotów... W poszczególnych pomieszczeniach możemy zobaczyć piękne  piece kaflowe oraz  kominki renesansowe... Wchodząc do Galerii Obrazów podziwiamy duże okno witrażowe, które graf  Pálffy kazał  na podstawie fragmentów okna renesansowego wykonać w Paryżu...








Obrazy na ścianach Galerii pochodzą z okresu od XVI do XIX wieku i są autorstwa malarzy europejskich... Duży obraz w złotej ramie to Martwy Chrystus niesiony przez anioły, osiemnastowieczna kopia obrazu włoskiego malarza Francesca Trevisaniego... Sufit i boazeria ścian zostały wykonane z drzewa orzechowego... Stojące tutaj meble m.in. etażerka, fotele, stolik, rzeźbiona szafka wykonane są w stylu barokowym... Globus z mapą nieba został wykonany w Londynie w 1800 roku...








W bardzo eleganckim, jednak niewielkim Prywatnym Saloniku kolejne obrazy, komplet stylowych mebli, obitych morą w kolorze purpurowego różu, orientalne wazy...







Przewodniczka prowadzi nas do Salonu Orientalnego, w którym kiedyś mieściła się pracownia ostatniego właściciela, grafa Jána Františka Pálffy'ego... W pomieszczeniu znajduje się boazeria wykonana w Damaszku w XIX wieku... Jest też ściana z drewna cedrowego z wbudowaną szafą...  Wazony znajdujące się w salonie Orientalnym zostały wykonane w XIX wieku w Chinach i Japonii... Kolejne pomieszczenie to pierwotnie sypialnia hrabiego Pálffy'ego...  W tym jasnym, bardzo pięknym pomieszczeniu prezentowane są wytworne kobiece stroje, m.in. elegancka suknia pelerynka, gorset...








Najbardziej reprezentacyjną salą w zamku w Bojnicach jest Złota Sala, która została tak nazwana od sufitu, który jest wyrzeźbiony z drewna sosnowego i pozłacany listkowym złotem... W suficie umieszczono 183 twarze aniołków, z których każda ma inną minę... Pośrodku sufitu znajduje się medalion z aniołem trzymającym  herb  Pálffy'ch... Medalion otacza wstęga z datami narodzenia i śmierci grafa Jána Františka Pálffy'ego oraz ulubione łacińskie motto w tłumaczeniu: Wszystko ma swój czas...













W 1662 roku z polecenia Franciszki Khuen-Pálffy została wybudowana kaplica w stylu barokowym... W  przedniej części kaplicy przedstawiono w stiuku Zwiastowanie Marii panny, której kapica została poświęcona... Potwierdzają to także  sceny z Jej życia, namalowane na freskach na suficie... W ołtarzu możemy zobaczyć bezcenne obrazy  tablicowe florenckiego malarza - Narda di Cione... Tablice ołtarzowe zostały namalowane farbami temperowymi w latach 50 -tych XIV wieku na deskach... Tutaj żegna się z nami słowacka przewodniczka, a my żegnamy zamek w  Bojnicach...




Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

20 komentarzy:

  1. Hi Lucja-Maria! Interesting objects, art and outfits. It's wonderful to see what it used to be like.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowny jest zamek w Bojnicach. Nasze wrażenia już się zatarły, byliśmy tam ze 20 lat temu. Pojechaliśmy w tym roku, ale mieliśmy pecha akurat była akcja skierowana dla dzieci i nici ze zwiedzania. Mam kilka zdjęć robionych jeszcze aparatem na kliszę, więc jestem bardzo wdzięczny, że mogę obejrzeć u Ciebie i odświeżyć wspomnienia. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Algo de mágico tiene el jardín. Podría servir de escenario en una película.
    Besos.

    OdpowiedzUsuń
  4. To naprawdę bajkowy zamek:))))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Beautiful castle !!!! Beautiful pictures too !
    Thanks for the tour !
    Have a nice evening !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezwykły jest ten zamek szczególnie podoba mi się ten złoty sufit. Warto było zapłacić za możliwość fotografowania tego wspaniałego obiektu. Pozdrawiam serdecznie😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Piękny zamek i piękne wnętrza.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniałą wycieczkę odbyłaś. Mogłabym mieć taki niebieski piec węglowy. Dla mnie cudo. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszystkiego dobrego życzę :) Siadam sobie przed kompem z filiżanką herbaty i podróżuję razem z Tobą :)) Często tak się zamyślę czy zapatrzę, że zapominam cokolwiek napisać. Ale jestem [buziaki]

    OdpowiedzUsuń
  10. Chociaż zwiedzanie zamkowych wnętrz nie bardzo mnie interesuje, albo może jeszcze do tego nie dorosłam, to jak już nadarzy się okazja to zawsze i niezmiennie towarzyszy mi myśl o tym, jak by to było wskoczyć na chwilę w taką zamkową rzeczywistość. Wyobrażanie sobie ówczesnego życia przychodzi mi nad wyraz łatwo bo mam wyobraźnię ale jednocześnie czasami trudno mi uwierzyć, że na takim zamku toczyło się zwykłe, chociaż dla nas już niezwykłe, życie. Zdecydowanie wolę oglądanie zamków z zewnątrz i ten bardzo mi się podoba. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  11. Melka blogerka28 lipca 2022 11:26

    Faktycznie jak z bajki :D Ja zawsze sobie podczas takiego zwiedzania pałaców staram wyobrazić, jak to wszystko wyglądało w latach działalności :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam włóczyć się po zamkach czy pałacach...

    OdpowiedzUsuń
  13. Rodzina testuje28 lipca 2022 11:28

    Uwielbiam zwiedzać tego typu miejsca. Człowiek ma trochę wrażenie jakby przeniósł się w czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniała wycieczka, fotorelacja. Uwielbiam takie miejsca z historia.

    OdpowiedzUsuń
  15. Wspaniały zamek, z ogromną przyjemnością pozwiedzałam zamkowe komnaty i nacieszyłam oczy cudeńkami i przepychem, który tu panuje :)
    Pozdrawiam serdecznie, Agness:))

    OdpowiedzUsuń
  16. Ależ fajne miejsce - nie byłem tam, nawet nie miałem o nim pojęcia!!!
    dzięki, już planuję tam trasę.

    OdpowiedzUsuń
  17. Jak zwykle Twoja relacja pełna i bogato ilustrowana. Piękny zamek.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dziękuję, że zechciałaś nam pokazać ten bajkowy zamek. Wiele o nim słyszałam, ale go nie odwiedzałam. To prawdziwa gratka dla lubiących takie klimaty, jak ja!
    Zasyłam mnóstwo serdeczności:)))

    OdpowiedzUsuń
  19. Tus reportajes siempre son preciosos. Gracias por ellos. Abrazos.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo ciekawy wpis! Na pewno warto odwiedzić to miejsce!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...