sobota, 30 stycznia 2021

Dubrownik, najpiękniejsze miasto Chorwacji

 







Wszyscy pragniemy szczęścia i bardzo o niego zabiegamy.

Ale kiedy już przyjdzie, 

zaczynamy  rozglądać się trwożnie za rachunkiem,

jaki nam przyjdzie za nie zapłacić.

(Jonathan Carroll)







Jest takie miejsce na wybrzeżu dalmatyńskim o którym irlandzki dramatopisarz Georg Bernard Shaw powiedział: "Każdy kto tęskni za rajem na ziemi, powinien przyjechać do Dubrownika, tu go zobaczy"...

Dubrownik, wł. Ragusa średniowieczne miasto założone na skalistej wyspie, połączonej później z lądem, u stóp góry Srdj (412 m) urzekające swoim położeniem, architekturą i roślinnością... Całe z białego kamienia, otoczone białymi, z trzech stron schodzącymi do ciemnogranatowego morza murami obronnymi długości 1940 m, wysokimi do 25 m i grubymi od 1,5 - 3 m od strony morza i do 4 -6 m od strony lądu...

Dubrownik ma wyjątkowo bogate dzieje...  Wywodzi się z osady rybackiej zasiedlonej przez Ilirów, Greków oraz uciekającą  z miast nabrzeżnych przed Awarami i innymi plemionami barbarzyńskimi ludność grecko-romańską...  Uchodźcy osadę nazwali Ragusinum...








Lord Byron  nazwał Dubrownik Perłą Adriatyku... Miasto jest bardzo sławne i piękne i zyskało również chlubne miano Słowiańskich Aten, w pełni zasługując na tę sławę... W 1979 roku  zostało wpisane na Listę Światowego dziedzictwa UNESCO... W moim przekonaniu Dubrownik jest jednym z najpiękniejszych średniowiecznych miast jakie dane mi było zobaczyć.. Jego położenie wzdłuż zapierającego dech w piersiach wybrzeża Adriatyku, czerwone dachówki, arystokratyczne pałace, barokowe kościoły, wszystko to tworzy wyjątkowo piękne, turystyczne miejsce...








Mimo sielankowych obrazów miasto sprawia wytworne i godne wrażenie... Stradun to główna ulica miasta... W 1468 roku został wyłożony marmurem... Na końcu Stradun znajduje się Plac Luža... Można tutaj zobaczyć najstarszą rzeźbę - kamienny słup Orlandow z 1418 roku, z wyrzeźbionym rycerzem... Rycerz Rolland miał obronić miasto przed Saracenami, miecz w jego dłoni to symbol wolnego miasta posiadającego własne prawo prowadzenia handlu...  Długość prawego przedramienia rycerza służyła jako wzorzec długości miary, tzw. łokieć i wynosił - 51,2 cm... Tutaj też ogłaszano manifesty, obwieszczenia, tu dokonywano kar publicznych...

Na placu stoi barokowy kościół Vlacha -  świętego Błażeja, zbudowany w latach 1706 - 1714, patrona Republiki Dubrownickiej... Na górze kościoła dwie rzeźby, jedna z krzyżem - to symbol wiary, druga z kotwicą - to symbol nadziei...  Na szczycie kościoła posąg biskupa Błażeja w złotej tiarze - jako patron całego Dubrownika... Od ponad 1000 lat święty Błażej błogosławi i ma w swej opiece miasto... W 1991 roku wydawało się, że jego moc zawiodła, miasto ostrzeliwane i bombardowane przez osiem miesięcy z pewnością stanowiło jedno z najbardziej mrocznych wydarzeń tej wojny...










W zachodniej części Stradun znajduje się Wielka Fontanna Onufrego... Onofrio della Cava budowniczy wodociągów Dubrownika  w 1438 - 1444 zbudował 16-kątną studnię, która była końcowym punktem tych wodociągów...

Dzięki niezwykle bogatej historii i pięknej architekturze Dubrownik stał się hitem na świecie dzięki serialowi "Gra o tron"... Miasto na czas kręcenia odcinków serialu zamienił się w stolicę Siedmiu Królestw... 







Przed wiekami Dubrownik przewyższał ponoć urodą i bogactwem Wenecję... Spacerowałam cienistymi uliczkami i nabrałam pewności, że nic się od tamtych czasów nie zmieniło! Na całym Starym Mieście obowiązuje zakaz ruchu kołowego... Panuje tutaj niezwykły klimat i niesamowity spokój mimo obecności niezliczonej ilości turystów...  Miałam wrażenie, że przeniosłam się w czasy, gdy do miasta przybywali kupcy z całego świata, oferujący korzenne przyprawy i drogie tkaniny...

Dubrownik to bez wątpienia miasto wspaniałej starówki oraz licznych zabytków... Jest to  jeden z najlepiej zachowanych zespołów miejskich na świecie... Niestety, w czasie szczytu sezonu jest tu bardzo tłoczno i o kameralnym i spokojnym zwiedzaniu nie mam mowy...  Jednak wielu z nas takie niedogodności nie odstraszają... W czasie pobytu w Chorwacji koniecznie trzeba zobaczyć bałkański raj na ziemi...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...



34 komentarze:

  1. Fantastic photos. Thanks. Beautiful place. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo bym chciała zobaczyć ten raj- pięknie nam go pokazałaś Łucjo.

    OdpowiedzUsuń
  3. Es preciosa la ciudad y muy buenas las panorámicas que has conseguido.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  4. Za oknem śnieg a tu takie widoki <3 Aż mam ochotę na wyjazd w jakieś ciepłe miejsce. W Chorwacji jeszcze nie byłąm, ale marzy mi się :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Droga Łucjo, poczytałam i pooglądałam z przyjemnością, bo było mi dane zwiedzić tę bałkańską perłę. Na każdym kroku zachwyca, dlatego irlandzki dramatopisarz miał rację nazywając Dubrownik rajem na ziemi...
    Ślę moc serdecznych pozdrowień!
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  6. O tak, Dubrownik jest przepiękny 😍 I w ogóle Dalmacja. Kocham ♥️♥️♥️

    OdpowiedzUsuń
  7. Chorwacja, Serbia, Rumunia Bułgaria... to moje jeszcze niespełnione marzenia...

    OdpowiedzUsuń
  8. Byłam, widziałam, dziękuję za przywolanie wspomnien. Pozdrawiam serdecznie Ewelina.

    OdpowiedzUsuń
  9. A beautiful place with gorgeous architecture !
    Thanks for sharing those pictures tacked before covid...
    Have a nice week !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  10. Dopisuję Chorwację do planu wyjazdów. Nigdy nie byłam, a wszyscy wracają zachwyceni. Połączenie ciekawej architektury z pięknymi krajobrazami. Kuszą mnie Bałkany

    OdpowiedzUsuń
  11. Nas też Dubrownik oczarował pięknym położeniem, zabytkami i niepowtarzalną atmosferą. Zwiedzaliśmy go z trzech poziomów, spacerując po mieście, płynąc wokół Dubrownika statkiem i chodząc wysoko po murach obronnych i każdy sposób zwiedzania był niesamowity. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Łucjo, pięknie pokazałaś Dubrownik! Nie byłam tam, ale zachwyca mnie ten klimat, dlatego jest on na mojej liście podróżniczej. Jedyne, co mi przeszkadza, to te tłumy ludzi... Pozdrawiam Cię niedzielnie :)))

    OdpowiedzUsuń
  13. Piękne zdjęcia zachęcają do zwiedzania. W Chorwacji znam tylko Split i Trogir inne miejsca mam nadzieję kiedyś zobaczę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Łucjo kochana. Kolejne moje niespełnione marzenie, tym bardziej, że jestem ogromną
    fanką Gry o tron.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękne miejsce:)))Miasto pokazane z góry jest niesamowite:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  16. Hi Lucja-Maria! What a beautiful place. Incredibly blue water. Fun looking trees.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nigdy nie byłam w Chorwacji, ale mam nadzieję, że niebawem skończy się ten szalony czas i znów będziemy mogli podróżować jak dotychczas. Wtedy z pewnością tam się wybiorę, bo to jeden z kluczowych kierunków na mojej liście.

    OdpowiedzUsuń
  18. Pokazujesz piękne zdjęcia wspaniałego miasta Dubrownik.
    Mam nadzieję, ze kiedyś je zobaczę.
    Serdecznie pozdrawiam, Łucjo :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Przepiękna fotorelacja :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  20. Oi Lucja;
    Que maravilha de imagens!
    janicce.

    OdpowiedzUsuń
  21. i don't know if i have ever seen so many gorgeous shades of blue. what a beautiful place...

    i long to travel again, when it is safe. the purple flowers were a favorite!!

    OdpowiedzUsuń
  22. Beautiful place! and especially the flowers...

    OdpowiedzUsuń
  23. Piękne zdjęcia. Zatęskniłam,byłam tam i spacerowałam fantastycznymi uliczkami. Bardzo chciałabym jeszcze to powtórzyć .

    OdpowiedzUsuń
  24. Faktycznie piękny jest Dubrownik!
    Serdeczności Łucjo :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Byłam. Było przepięknie. Niestety nie widziałam panoramy miasta z góry. Ale już samo błądzenie wąskimi uliczkami było super.

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak zawsze jestem oczarowana. Chorwacja jest piękna. Chciałabym tam kiedyś wylądować z rodziną. Cudowne miejsce. Ciekawa roślinność. Egzotyczne. Dziękuję za fotorelację. Ściskam..

    OdpowiedzUsuń
  27. Hola Lucja-María. Como siempre tus fotos son maravillosas y el lugar muy muy bonito. Feliz febrero. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  28. Chorwację znam tylko z opowiadań i filmików brata. Mam nadzieję że kiedyś tam pojadę.
    Dziękuję za piękną fotorelację. Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Dear Lucia Maria - “Pearl of the Adriatic”, indeed! The blueness of the sea is so impressive. Hope the places will be bustling with people again like the photos sooner.

    Yoko

    OdpowiedzUsuń
  30. Nie byłam w Chorwacji, tym milej się ogląda takie widoki, gdy za oknem śnieg i mrozik💙😃
    Serdeczności kochana zostawiam moc☕🧁🌷🤗

    OdpowiedzUsuń
  31. Choć w Dubrowniku nie byłam, to cała Chorwacja jest przepiękna. Nam najbardziej spodobała się Pula.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  32. Jak dobrze, że ktoś wymyślił blogosferę! Bez wychodzenia z domu można odbyć spacer po miejscach, które obecnie wydają się tak odległe jak chyba jeszcze nigdy...I jak miło popatrzeć na ludzkie twarze i ulice zapełnione szczęśliwymi i beztroskimi turystami.
    Dubrownik bardzo mi się podoba, jestem pewna, że wróciłabym zachwycona zarówno architekturą jak też klimatem i pięknym, nadmorskim położeniem. Te domeczki nad wodą wciśnięte między skaliste wybrzeże sprawiają, że mam wielką ochotę się teleportować.
    Serdeczności. Pięknej środy.

    OdpowiedzUsuń
  33. w tym roku z racji pandemii organizujemy wakacje z dzieckiem nad polski Bałtyk, ale Dubrownik zawsze mi się marzył :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Co roku wybieramy się do innego miasta w Chorwacji, jednak faktycznie pandemia troszeczkę nam ograniczyła możliwości i ostatnie dwa lata spędziliśmy w domu. Na https://dalmacja.pl/ znalazłam nowe atrakcje i mamy zamiar wybrać się do Šibeniku - jest równie piękne jak Dubrownik.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...