sobota, 6 lipca 2019

Podbiel, drewniana wieś na Słowacji







Chcesz wiedzieć, czy ktoś  kocha cię naprawdę?
Ocień go po tym, co ci daje ze swego.
Chcesz pokazać, że go kochasz?
Daj mu znak:
możesz tylko trochę albo z pełnym zaangażowaniem uczestniczyć
w jego biedzie.
Przyjaźń, nie jest niczym innym jak echem woli i miłości,
Które sobie wzajemnie odpowiadają.

(La Colombiere)







Świat architektury drewnianej, to zupełnie inny świat... Jest najstarszą formą architektoniczną, ponieważ drewno  przez wiele stuleci było najważniejszym materiałem budowlanym... Drzewa zawsze były bardzo ważne dla człowieka i  stanowiły dla niego ważny element kultury duchowej... Mimo łatwopalności architektura drewniana stanowiła niegdyś główną zabudowę małych miasteczek i wsi... Niestety, powoli znika z krajobrazu a co zatem idzie, następuje zubożenie dziedzictwa kulturowego... Drewniana architektura przez lata była symbolem biedy i zacofania, obecnie to symbol przeszłości, klimatu i piękna...

Drewniane budownictwo zawsze było przeze mnie lubiane...  Z ogromną przyjemnością odwiedzam skanseny, drewniane kościoły, cerkwie, dworki bo każda z tych  budowli ma swoją, często bardzo interesującą historię... 

Malowniczy słowacki krajobraz zdobią charakterystyczne wioski, które są  prawdziwymi perełkami architektury drewnianej... Prezentowałam na swoim blogu  * Čičmany malowana wieś *       Teraz przedstawiam - Podbiel, wieś położoną w pobliżu granicy polsko-słowackiej...







Podbiel jest typową wsią położoną w północnej Słowacji  u zbiegu rzeki Orawa i  Zimnego Potoku...  Po wyjściu z samochodu od razu urzekły mnie te stare, drewniane chałupy... Przecież  to jedna z najlepiej zachowanych miejscowości, w której zachowały się tradycyjne domy mieszkalne, budynki gospodarcze typowe dla środkowej Orawy... 

Jest tutaj największa grupa oryginalnych domów drewnianych w Europie Środkowej... Podbiel  znajduje się przy drodze krajowej nr 59 Chyżne - Dolny Kubin... Przez wieś przebiega bardzo wzmożony ruch tranzytowy, który  zatruwa życie mieszkańców... Przed wiekami przez wieś prowadził Bursztynowy i Solny Szlak, który zapewniał transport towarów do Bałtyku i na Bałkany... 






Podbiel został założony w połowie XVI wieku... Można tutaj zobaczyć 64 oryginalne domy drewniane z bali z końca XIX i początku XX wieku... Drewniane chaty są zwrócone szczytami do drogi, a kryte gontem dachy przyczółkowe zwieńczone ozdobnymi kozubkami... Niemal na każdym domu pod dachem znajduje się rzeźbiona rozeta w postaci słońca, najważniejszego bóstwa  Celtów... Pomiędzy chatami znajdują się wspólne podwórka... Cały obszar został ogłoszony rezerwatem zabytków w 1977 roku...







Od początku swego istnienia Podbiel należała do węgierskiego rodu szlacheckiego, Thurzo... Wieś  rozwijała się bardzo szybko i zbudowana na prawie wołoskim, które regulowało stosunki pomiędzy właścicielem a osadnikami...




Symbolem Podbieli są lwy stojące naprzeciwko siebie, z szablą stojącą pionowo i koroną nad nią... Uważa się, że herb ten został nadany za szczególne zasługi wojskowe w czasie pierwszej wojny światowej... Jednak  wiele elementów  posiada z herbu rodu Thurzo...







Na trójkątnym placu tuż przy głównej drodze znajduje się murowany kościółek... Stoi w rezerwacie architektury drewnianej i niezbyt pasuje mi akurat w tym miejscu jego architektura... Ta niewielka świątynia rzymsko-katolicki pod wezwaniem Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny została wybudowana w latach 1780 -1781...  Jest otynkowana, zbudowana w stylu barokowo-klasycystycznym... Ma prostokątny plan i jest jednonawowa...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


55 komentarzy:

  1. Beautiful place , worth to visit!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I like such villages because they have a lot of charm.
      Greetings, Krishna:)

      Usuń
  2. Ciekawy wpis
    Dzięki, będę odwiedzać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie mi bardzo milo.
      Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Też byłem pod urokiem tych zabudowań.To coś czego nie spotkamy w innym miejscu.Wakacyjnie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na Słowacji jest kilka takich klimatycznych wiosek gdzie czas się zatrzymał.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  4. Really beautiful buildings! Have a nice weekend Lucja-Maria

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right, Anne.
      This village is full of charm and beauty.
      Greetings:)

      Usuń
  5. Uwielbiam takie miejsca jak owy Podbiel, te Cicmany, które kiedyś pokazywałaś, czy nasze polskie Zalipie... Wioski pełne historii, można aż cofnąć się tam w czasie... Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że Ty również lubisz odwiedzać takie miejsca. Ostatnio odwiedziłeś Zalipie, które jest w innym stylu ale prześliczne i pełne malowanych kwiatów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Urocze miejsce:))czułabym się tam doskonale:))pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wątpię, że lubisz takie miejsca. Wszak w swoim domu masz wiele skarbów z takich chat.
      Właściwie, to masz u siebie mini skansen.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Ja chyba w poprzednim życiu mieszkałam w takiej chatce, bo w takich miejscach czuje się najlepiej. W każdym bądź razie jako dziecko próbowałam nabierać wodę żurawiem, był taki u dziadków.
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, czasem sobie myślę, że w poprzednim życiu żyłam na pustyni ponieważ kocham upały, gorące piaski. Chociaż? takie chaty, skanseny też bardzo lubię odwiedzać.
      Serdecznie pozdrawiam, Aniu:)

      Usuń
  8. Me ha encantado. Besitos y feliz domingo.

    OdpowiedzUsuń
  9. Malownicza okolica😘💚💙

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepiękna jest ta drewniana wieś Łucjo...
    :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Kochana
    Napisałam komentarz i mi go "zjadło" i to nie pierwszy raz.
    Mam coraz bardziej chore stawy rąk, nie mogę często pisać, zatem to dla mnie problem wielki.
    Twoje podróże, to piękne relacje i ciekawe miejsca;)
    Chętnie oglądam i czytam:)
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że masz chore ręce i bardzo z tego powodu boleję i współczuję. Droga Morgano, będę szczęśliwa gdy będziesz odwiedzać mój blog. Pisanie komentarzy nie jest obowiązkiem... jednak bardzo cieszy. W Twoim przypadku powinnaś odpuścić pisanie.

      Nie mam pojęcia co się dzieje ze znikaniem komentarzy. Znam ten problem ponieważ mnie również bardzo często to spotyka.
      Życzę Ci dużo zdrowia i bardzo serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Wydaje mi się, że kościół jest inny bo zabezpieczony przed pożarem jako najcenniejsza budowla. Lubię domy drewniane ale nie chciałabym w takim mieszkać. Maż z dzieciństwa pamięta pożary i dramat ludzi tracących wszystko. Dużo bezpieczniej czujemy się w murowanym. Piękny skansen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko możliwe, że z tego powodu wybudowano murowano kościół. W wielu wioskach murowanych są drewniane kościółki, cerkiewki i stoją w jednym miejscu wiele wieków. Byłam jakiś czas temu n.p. w Nowym Wiśniczu, Lanckoronie i w tych miejscowościach znaczną część drewnianej zabudowy miasta strawiły wielkie pożary.
      Mnie też urzekła słowacka wioska Podbiel
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  13. Z przyjemnością pospacerowałam wśród tych drewnianych domów. Czuć umykający czas... Wszystkie domki pięknie zadbane i obejścia również. Jest kolorowo i przytulnie. Ja mieszkam w drewnianym domu, tylko nowoczesnym, jest inna atmosfera, przytulna:)
    Piękne miejsce, warte odwiedzenia. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słowacka wioska Podbiel jest prawdziwą perłą architektury drewnianej. Urzekła mnie od pierwszego spojrzenia. Patrząc na te drewniane chaty można odnieść wrażenie, że znaleźliśmy się w skansenie. Tutaj jednak mieszkają ludzie, maja pasieki, sprzedają pyszny miód. Chaty i ich obejścia zachwycają i miałam wrażenie, ze przeniosłam się w czasie.
      Wiem Aniu, że mieszkasz w nowoczesnym, bardzo pięknym drewnianym domu.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Typical !
    Beautiful !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja też kocham drewniane budowle, żadne inne nie oddadzą ich uroku, zapachu i atmosfery. Piękna wioska, godna zobaczenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem Basiu, że takie chaty darzysz szczególnym sentymentem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Łucjo, jak zawsze, bardzo interesująco przedstawiłaś miejsce do którego zawitałaś. Bardzo malownicza miejscowość. Coraz mniej jest miejsc z drewnianą zabudową. Mój mąż chętnie by w tam zamieszkał:) Marzy mu się dom z bali.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marijano, co do tej wioski to faktycznie jest bardzo malownicza i piękna.
      Muszę Ci się przyznać, że mój Eryk uwielbia takie domy i chętnie kupiłby drewniany domek i umieścił na naszym nieużytku 30 arowym. Wiesz co go ogranicza? jest położony przy samej autostradzie. I całe szczęście.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  17. Podobne chatki były niegdyś w wiosce mojego taty. Cudownie tam jest, aż chciałoby się zawołać "wsi spokojna, wsi wesoła". Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam jak pisałaś post o tym miejscu i jak jeździłaś do Dziadków na wakacje.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  18. Przepiękne i jak dobrze zachowane. Zawsze wchodząc do takich chat jest fajnie chłodno nawet w upały i czuć specyficzny zapach, które wydziela drewno, szczególnie takie stare.
    Piękne zdjęcia, znowu trafiłaś na pogodę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj nie miałam odwagi aby zapukać do pierwszych drzwi i zajrzeć do wnętrza. Nie chciałam być intruzem. Gdy jestem w skansenie to zawsze każde wnętrze oglądamy bardzo dokładnie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Interesante pueblo con la madera como casi exclusivo elemento constructivo.
    Un abrazo

    OdpowiedzUsuń
  20. Intereantes casas de madera, ocupa una urbanización entera..
    Besos

    OdpowiedzUsuń
  21. Drewniane chaty zawsze mi się podobały. Przepiękne miejsce, mogłabym tam zamieszkać. Ma się wrażenie, że tam czas płynie inaczej, wolniej i spokojniej. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też podobają się takie drewniane chaty. Może dlatego, że tęsknię za dawną wsią, znaną z książek.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  22. Drewniane domki zawsze będą mieć to wewnętrzne piękno to ciepło, które na pewno nie mają i nie będą mieć domy z betonu, szkła i stali. Mimo że jak się uważa i jak piszesz drewniana zabudowa to symbol przeszłości i zacofania, dlaczego tak chętnie je oglądamy, podziwiamy i jednocześnie tęsknimy za nimi. Ja mam szczególny sentyment bo jako małe dziecko bywałem czasem właśnie w takim domku na podmurówce, małym ciepłym i przytulnym, jego wnętrze, klimat i zapach pamiętam do dziś... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, że kiedyś były symbolem zacofania i biedy ale tak chętnie je odwiedzamy i w takich miejscach miło spędzamy czas. Nie miałam szczęścia mieszkać w takiej chacie. Moi Dziadkowie mieli murowany dom.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Uwielbiam takie drewniane domki. Czy chciałbym w takim mieszkać? Nie wiem, ale są niezwykle urokliwe i wydają się mieć swoją duszę. Od razu wydaje mi się, że tak jak w kreskówkach domek chuchnie parą z okien, ziewnie drzwiami, a kominem... Nie powiem co ;-) Na żarty mi się zebrało ;-) Wracając do poważnych spraw... Bardzo spodobał mi się kościółek, też ma swoją duszę i na pewno przyciąga mnóstwo wiernych. Serdeczności Lusiu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam takie chaty. Czy chciałabym w takim zamieszkać? raczej nie. Jednak uwielbiam je odwiedzać ponieważ mają duszę i są takie klimatyczne, piękne.Co do kościółka? owszem jest śliczny, maleńki ale jakoś nie pasuje mi w tym miejscu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Masz rację, że architektura drewniana to całkiem inny świat. Zjeżdżając kursorem w dół strony wyczytałam gdzieś w jednym z komentarzy powyżej, że to jest skansen. Byłam przekonana, że to jest nadal zamieszkana wioska i nawet chciałąm się Ciebie o to zapytać, żeby się upewnić. Wszystko takie ładne i zadbane, widać kwiaty w oknach i narąbane drewno do kominka. No chyba, że skansen może być zamieszkany a ja w tym temacie jestem ignorantką :).
    Tak czy siak miejsce piękne, często mam wrażenie, że jestem trochę niedzisiejsza więc drewniana wioska wpisuje się idealnie w mój świat.
    Dobrego tygodnia i dużo słońca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Mo!
      Podbiel to słowacka wioska w której mieszkają ludzie, mają pasieki i sprzedają miód. Patrząc na te drewniane chaty można odnieść wrażenie, że znaleźliśmy się w skansenie. Te
      chaty i ich obejścia zachwycają i miałam wrażenie, że przeniosłam się w czasie. Na Słowacji można zobaczyć wiele takich urokliwych miejsc.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Władze mają i kij i marchewkę, by lokalna ludność konserwowała ten stan rzeczy, stąd takie efekty, a do naszych czasów wieś przetrwała z racji... biedy. Nikogo nie było stać na budowę nowoczesnej architektury.

      Usuń
  25. Very interesting post! Great photo:)
    Wish you a nice summer and thank you for all warm and nice grettings!
    Inger Marie

    OdpowiedzUsuń
  26. Ależ tam pięknie. :) Wpisuję Łucjo - Mario na listę :) Może kiedyś.
    Podobne wsie o zabudowie drewnianej podziwiałam na Litwie, niestety nie mam za dużo zdjęć, bo większość robiłam z autokaru i wyszły zamazane.
    Tu widzę zadbane obejścia, inny wspaniały świat i cytat - przepiękny.
    Moc pozdrowień posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Sam przez chwilę jak Monika myślałem że to skansen, ale widzę że i cygańskie patenty się znalazły. Zwróciłaś uwagę na to czym kryte są niektóre zabudowania gospodarcze? To arkusze blachy pozyskane z rozprostowanych beczek po paliwie, olejach itp. Na Słowacji często go spotykam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Architektura drewniana jest cudowna. Ciągle podążam jej śladami. Już wiem, że muszę odwiedzić Podbiel.

    OdpowiedzUsuń
  29. Wygląda jak skansen, alezawyca tez czystosc tego miasteczka, i chyba stąd to skansenowe wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  30. Decydując się na pergolę z oferty https://ogrodolandia.pl/pergole, inwestujemy nie tylko w estetykę, ale również w funkcjonalność naszego ogrodu. Dzięki różnorodności dostępnych modeli, pergola może stać się nie tylko miejscem relaksu, ale również praktycznym rozwiązaniem, które pozwala na cieszenie się ogrodem niezależnie od pogody. Wybór pergoli to sposób na podkreślenie indywidualnego charakteru przestrzeni zewnętrznej i zwiększenie jej atrakcyjności.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...