piątek, 26 lipca 2019

Spacer po gnieźnieńskiej starówce












Podróżując po Wielkopolsce co krok  spotykamy pomniki początków państwa polskiego, ale Gniezno zajmuje wśród nich szczególne miejsce... Po wielu latach bardzo chciałam zobaczyć  miasto, które było ośrodkiem koronacyjnym władców Polski... W archikatedrze Gnieźnieńskiej odbyło się przecież pierwszych pięć koronacji - Bolesława Chrobrego, Mieszka II, Bolesława Śmiałego, Przemysława II oraz Wacława II... 

Gniezno nazywane bardzo często "matecznikiem Rzeczpospolitej"... Tu Mieszko I władca Polan tworzył zręby państwa polskiego... Jednak jego początki  wiążą się z bardzo burzliwą historią... Za czasów księcia Mieszka I i jego syna Bolesława Chrobrego, Gniezno awansowało do roli stolicy państwa piastowskiego... 

Pochodzenie nazwy Gniezna było przedmiotem licznych dociekań... Według prastarej legendy pochodzić ma od gniazda orła białego, znalezionego przez mitycznego protoplastę rodu Piastów, Lecha w puszczy w czasie polowania... Książę Lech, ujrzał wzgórze między jeziorami  i krążącego nad nim orła białego... W miejscu tym kazał założyć osadę, a orła widzianego na czerwonym tle zachodzącego słońca  przyjął za godło państwowe...

Historycy wywodzą pochodzenie nazwy Gniezno od starosłowiańskiego słowa "gnezdo" oznaczającego wgłębienie w kształcie miskowatym, okrągławym na podłożu wilgotnym, co ma swoje uzasadnienie w topograficznej lokalizacji pierwszej osady gnieźnieńskiej... Inna hipoteza wywodzi  nazwę Gniezna od słowa "gniazdo", oznaczającego w  przeszłości ród, plemię...

Za czasów Bolesława Chrobrego, rola Gniezna wydatnie wzrosła... W 1000 roku odbył się tutaj słynny zjazd gnieźnieński, który był pierwszą próbą pokojowego uregulowania stosunków polsko-niemieckich, a także świadectwem dużego wzrostu  międzynarodowego znaczenia Polski... Cesarz niemiecki Otto III, wyrażając tendencję do budowy uniwersalnego cesarstwa rzymskiego obejmującego chrześcijańską Europę, pragnął również włączyć państwo polskie... Bolesław Chrobry potraktowany został jako równorzędny i suwerenny partner i nazwany "bratem i współpracownikiem" cesarza...  W 1000 roku Otto III na zaproszenie Chrobrego zjechał do Gniezna, gdzie został wspaniale i z przepychem przyjęty... Śmierć cesarza Ottona  III przerwała reprezentowany przez niego kierunek polityki w stosunku do Polski... Bolesław Chrobry przez wiele lat musiał walczyć z ekspansją cesarstwa niemieckiego... Do wojen dochodziło kilkakrotnie...

W 1025 roku Gniezno było miejscem doniosłego aktu historycznego - pierwszej koronacji królewskiej... W tym samym roku, a był to rok śmierci Bolesława Chrobrego, odbyła się druga koronacja - jego następcy i syna Mieszka II... Za panowania Mieszka II  miasto umocniło swą pozycję głównego miasta w państwie...










Zatrzymujemy się w Gnieźnie w Hotelu Pietrak przy ulicy Bolesława Chrobrego 3... Mieści się w XVIII-wiecznej kamienicy na Starym Mieście, faktycznie niemal w Rynku... W pokoju do dyspozycji jest mini lodówka, czajnik, kawa, herbata, cukier, woda mineralna... Pokój i łazienka czyste i co bardzo lubię i na co zawsze zwracam uwagę to ręczniki... Do naszej dyspozycji są mięciutkie i bielusieńkie... Śniadania bardzo smaczne, urozmaicone... Na miejscu jest restauracja bardzo gustownie urządzona... Po całodziennym zwiedzaniu pobliskich miejscowości, można zjeść pyszną kolację w restauracji lub w ogródku hotelowym...  Z hotelu jest blisko do wszystkich atrakcji turystycznych w mieście...  A główny obiekt zainteresowania gnieźnieńska katedra i muzea są na wyciągnięcie ręki...

W miejscu gdzie obecnie mieści się hotel, 120 lat temu powstała fabryka a w piwnicy znajdowały się  magazyny wódek... Właścicielem był Bronisław Kasprowicz, który produkował różne wina, wódki, koniaki, nalewki...  Bardzo realistyczna figura woskowa Kasprowicza wita hotelowych gości... 












Nie zawiodłam się na Gnieźnie... Wypiękniało...  Jest urocze, ciche, spokojne i niezwykle zielone... Rynek to część Starego Miasta, mieszcząca się na Wzgórzu,  zwanym Panieńskim (od klasztoru panien klarysek), jednym z siedmiu gnieźnieńskich pagórków... Aż trudno mi było uwierzyć, że  tu powstała w okresie wpływów rzymskich osada targowa... Rozwijała się intensywnie od VIII wieku (równolegle z grodem na Wzgórzu Lecha) jako miasto, które około 1238 roku otrzymało prawa miejskie... Przy ulicy Tumskiej znajduje się kilka zabytkowych  domów z 1 połowy XIX wieku, po części ozdobionych charakterystycznymi fryzami... Rynek wyłożony jest brukiem, a budynki wokół niego pochodzą z różnych okresów... Obecny układ ulic został zaprojektowany po pożarze w 1819 roku... W centralnej części znajduje się fontanna i półkole z herbami miast należącymi do Związku Miast Polskich... 







W mieście jest kilka kościołów a w obrębie Starego Miasta znajdują się dwa: oo. Franciszkanów oraz świętej Trójcy... Kościół Franciszkanów zbudowany po roku 1270, z fundacji Bolesława Pobożnego i jego żony błogosławionej Jolanty... Po pożarze w 1613 roku przebudowany... Oglądana przez nas  budowla składa się właściwie z dwóch kościołów: nawa główna to kościół Franciszkanów, nawa boczna i wieża to dawny kościół Klarysek... 

Kościół świętej Trójcy po pożarze w 1613 roku został odbudowany, a w wiekach następnych kilkakrotnie restaurowany... Dziś z zewnątrz prezentuje się jako budowla późnogotycka, murowana z cegły o układzie polskim...











Wrocław ma krasnale... Dużo krasnali... Natomiast w Gnieźnie są rzeźby królików... Chyba każdy zastanawia się dlaczego wybrano króliki? Tłumaczono nam, że etymologia polskiego słowa "królik" związana jest ze słowem "król"... Niezbyt mi to pasowało... Całą sprawę wyjaśnia prof. Witold Doroszewski i dowodzi, że królik nie pochodzi od króla... Jednak poszukiwanie królików to  fantastyczna zabawa i ciekawa atrakcja tego miasta... Jest ich piętnaście i każdy opowiada inną historię... Pełnią rolę przewodników po gnieźnieńskich ulicach...

Gniezno to miasto, które warto zobaczyć... Pobyt tutaj jest cenną i przede wszystkim niezwykle ciekawą lekcją historii naszego kraju...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę miłego, słonecznego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


35 komentarzy:

  1. A fascinating look at a grand old Polish town, accompanied by a first class narrative. Europe has so many statues and I always think that they contribute so much to a town, apart from chronicling the history of the region. And it looks like you can eat well there too!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. David, Gniezno is the cradle of Polishness.
      A very old city.
      Greetings.

      Usuń
  2. Łucjo jak zwykle z ogromną przyjemnością spacerowałam razem z Tobą po gnieźnieńskiej starówce - tym bardziej, że nigdy nie byłam w tym mieście:)
    Życzę Ci udanego weekendu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Gnieźnie byłam dwadzieścia lat temu więc to miasto poznawałam na nowo.
      Tobie również zyczę udanego weekendu:0

      Usuń
  3. Kolebka naszej państwowości... pięknie tam! Koniecznie muszę w końcu zorganizować sobie podróż do Wielkopolski, śladami wczesnopiastowskimi, zawsze mnie to bardzo interesowało. Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie odwiedź ten rejon Polski. Byłam mile zaskoczona.
      Muszę kiedyś jeszcze tam powrócić gdyż jest wiele miejsc, które chciałabym zobaczyć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. W wakacyjny czas zawsze tam staram się zatrzymać.Bardzo lubię to miejsce.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale Cię rozumiem bo Gniezno to miejsce do którego chętnie się wraca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Dzięki Tobie mogłem pospacerować po Gnieźnie.Byłem tam ponad 20 lat temu i widzę, że bardzo wypiękniało od tego czasu. Miłego weekendu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też byłam tam "wieki temu", miasto wypiękniało. Chcemy tam wrócić gdyż czujemy niedosyt i jest jeszcze wiele miejsc, które chcemy zobaczyć.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  6. A beautiful city, the restaurant looks splendid!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The restaurant is great and the food is delicious. The city is very picturesque.
      Have a nice weekend, Riitta:)

      Usuń
  7. Byłam tam w 1994 roku, ale się zmieniło, z przyjemnością pospacerowałam z Tobą i przywołałam wspomnienia :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miasto przeszło metamorfozę. Jej owoce do dziś są widoczne, a wszystko wskazuje na to, że ten trend nie ulegnie zmianie.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  8. Hermoso paseo el que nos has dado. Me ha gustado mucho el hotel, se ve bastante elegante.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziś wędrowałam z Tobą Lusiu wirtualnie, a za miesiąc jadę na wycieczkę w tamte strony to obejrzę na żywo :-) Zaciekawiona jestem. Pozdarwiam i miłego weekendu życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkopolska jest piękna. Chcemy tam jeszcze powrócić gdyz jest wiele miejsc, które pragniemy zobaczyć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Beautiful town and fantastic sculptures !!!
    Have a nice weekend !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  11. Odpowiedzi
    1. I also liked the sculptures of rabbits.
      They're cute.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  12. Historia y arquitectura dándose la mano. Me han encantado esas esculturas finales.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  13. Kochana
    W Gnieźnie byłam dosyć dawno temu, niestety nie dane mi było pospacerować i pozwiedzać zbyt wiele.
    Dziękuję za Twoją foto-relację:)
    Urzekły mnie te króliki:)
    Serdeczności zostawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witaj Łucjo, spacer bardzo fajny. Budynki w świetle zachodzącego słońca są urocze.
    Także jadło i napitek niczego sobie :)
    Pozdrawiam gorąco ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Łucjo, dzięki Tobie odbyłam kolejny sympatyczny spacer. W Gnieźnie byłam 15 lat temu. Widzę, że miasto bardzo wypiękniało od tamtego czasu. A i królików jeszcze nie było. Pozdrawiam i życzę miłej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Great photos. Those statues are wonderful. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
  17. Gniezno odwiedziłam tylko jeden raz, ale mnie zauroczyło.
    Króliki są niesamowite!

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękny post przywołujący wspomnienia. Dziękuję Lusiu:)
    Do Gniezna mam ok. 100 km i jestem dumna że mieszkam na terenach pierwszych Piastów.
    Miłego dnia Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie byłam tam jeszcze. Aż wstyd się przyznać.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bonita ciudad. Las esculturas de conejos me gustan. Besitos.

    OdpowiedzUsuń
  21. Czuję się silnie zachęcony.

    OdpowiedzUsuń
  22. Jak można nie być w Gnieźnie? Biję się w piersi.
    Wspaniale przybliżyłaś mi to miejsce, a króliki urocze :)
    Moc pozdrowień Łucjo posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Tam nigdy nie byłam ale mam koleżankę z Gniezna, więc zapewne będę jeszcze. Przesliczną starówkę ma nasza dawna stolica Polski. Kupilam sobie książkę Kamila Janickiego Żelazne damy o czasach Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Niezwykle porywająca lektura.

    Ściskam mocno

    OdpowiedzUsuń
  24. Gniezno odwiedziłam po raz pierwszy trzy lata temu przy okazji mojej wrześniowej eskapady od Wrocławia przez Poznań i Gniezno. Niestety nie miałam tak dużo czasu, aby spokojnie przyjrzeć się miastu, a jak widzę na twoich fotografiach jest urokliwe i warte ponownych odwiedzin. Chętnie doń kiedyś wrócę tym bardziej, że cel moich odwiedzin Drzwi gnieźnieńskie nie został zrealizowany (trzeba było czekać, aż zbierze się grupa, aby zostać wpuszczonym, a ja miałam wyliczony czas). Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...