środa, 19 kwietnia 2017

Wiosna w Parku Pszczyńskim






Ilekroć  spaceruję  po  tym   starym  parku  zamkowym, mimo woli  przychodzi  mi  zawsze  na myśl  wiersz  Konstantego  I.  Gałczyńskiego   "Prośba  o  wyspy  szczęśliwe"...  Pewnie zapytacie dlaczego? Niestety,  nie mam zielonego pojęcia...

A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź,
wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej,
zacałuj,
ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp,
otumań,
we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze
snu.

Pokaż mi wody ogromne i wody ciche,
rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć
zielonych,
dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i
przytul,
myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.







Moim ulubionym miejscem, które odwiedzam przy każdej nadarzającej się chwili jest Park Pszczyński... Wiosną i latem dosłownie tonie w zieleni i jest  jednym z najbardziej urokliwych terenów przyrodniczych... To, co mnie tu zachwyciło,  to ta prawdziwa oaza spokoju i ciszy... 

Tutejsze spacery zawsze sprawiają mi ogromną przyjemność... Lubię popatrzeć na zmieniającą się przyrodę i zawsze dostrzegam w niej piękno... Podziwiam ogromne, stare drzewa, które dają cień
i ochłodę w upalne dni... Zaś wiosną zachwycam się ukwieconymi łąkami... Szczególnie teraz cudownie wyglądają dywany białych zawilców gajowych, fiołków, ziarnopłonów, a nawet rzeżuchy łąkowej... Kwitnące krzewy forsycji, pąki na magnoliach i różanecznikach zawsze przyciągają moje oczy...  Jak nie kochać wiosny skoro jest taka bajeczna...  Zaś kwiecień uwielbiam bo jest najlepszym miesiącem, w którym mogę podziwiać kwitnące magnolie i azalie... Park pszczyński wiosna i latem dzięki ogromnym drzewom, licznym krzewom tonie w zieleni...

* Magnolie - moja miłość

* Magnolie z Parku Pszczyńskiego

* Niedzielny spacer po parku

* Zamek Pszczyński i różaneczniki

* Pszczyna jesienną porą

* Pszczyński Park Zamkowy

* Pszczyna w promieniach jesiennego słońca

* Park Pszczyński czerwcową porą

* Skansen, piękno ukryte w drewnie






W Niedzielę Palmową pojechałam przywitać się z wiosną, która  jakiś czas temu  zawitała do parku... Zakwitły magnolie gwiaździste... Ogromne drzewa zawsze obficie obsypane były kwiatami... W tym roku ich widok już nie zapierał  dech w piersiach jak to miało miejsce w innych latach... Już nie wyglądały tak  spektakularne... Zastanawiałam się dlaczego... Dopiero  gdy niemal wzięłam je pod lupę", dostrzegłam, że białe kwiaty są przemrożone... Było ich  o wiele mniej... Zastanawiałam się dlaczego  drzewa magnoliowe nie zawiązały pąków kwiatowych wczesną jesienią? Wrzesień był piękny, słoneczny i nie było jakichś znacznych ochłodzeń... Z przyrodą stało się coś dziwnego, tajemniczego, trudno wytłumaczalnego... 






Podziwiałam pięknie kwitnące różaneczniki drobnolistne... Mam nadzieję, że nie mylę się co do ich nazwy... Te odmiany zakwitły w kolorze  białym i lilioworóżowym... Ich kwiaty są bardzo delikatne i z daleka wyglądają jak delikatna mgiełka pokrywająca gałązki... Krzewy nie są zbyt wysokie mają około 1,5 - 2 metrów wysokości... Ich zapach jest ledwie wyczuwalny i są prawdziwą ozdobą tego parku... Zawsze podziwiałam tutejsze pierisy japońskie... To były prawdziwe okazy, z pięknymi, białymi kwiatami, dorastające może do 2 metrów?  zagłębiałam się w rozważaniach cóż takiego się stało, że są całkowicie pozbawione  kwiatów i i na dodatek mają brązowe liście...






Coś mnie ciągnęło aby odwiedzić park w Niedzielę Palmową... I jak się okazało, to był świetny pomysł... Pierwotnie mieliśmy w planach spacer w drugi dzień świąt... Tym radośniej wracam do tych zdjęć, bo w święta,  porywisty wiatr, śnieg z deszczem nie pozwalały nawet  na wyjście z domu... Przez tą okropną pogodę  i hulający, zimny wiatr, moje magnolie zostały pozbawione kwiatów... Przypuszczam, że w parku pszczyńskim jest podobnie...







Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę poprawy pogody, słońca i prawdziwego, wiosennego ciepła...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...




83 komentarze:

  1. Hi. Just lovely flowers. Flowering trees are stunning. Everything is there for a lot longer than here in Finland.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. In this old park grow beautiful shrubs.
      In the spring when the rhododendrons blossom the park looks stunning.
      Greetings, Sami.

      Usuń
  2. Przepiękny park i cudne zdjęcia mu zrobiłaś :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uwielbiam spacery w tym parku.
      Teraz dodatkowym plusem są ogromne połacie czosnku niedźwiedziego.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Piękny ten park wiosną, cudowne kolory. Oglądając i czytając, cały czas się martwiłam, co kwietniowa zima z nim zrobiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bogno,
      ten park jest cudowny o każdej porze roku!
      Na szczęście, ogromne rododendrony mają zawiązane całe mnóstwo pąków i mam nadzieję, ze jednak mróz ich nie uszkodził.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Łucjo, chyba wywołałam Cię dzisiaj do tablicy:)
    Dosłownie 20 minut temu rozmawiałam z Januszem, że koniecznie musimy wybrać się do Pszczyny na rowerową wycieczkę po parku. Mówię i mam:)
    Patrząc na Twoje piękne zdjęcia, widzę, że tam już jest ślicznie.
    Weekend majowy będzie chyba w sam raz.
    Przesyłam do Ciebie moc serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario,
      kwiaty magnolii gwiaździstej są bardzo delikatne, dosłownie zwiewne i ten okropny porywisty wiatr i mróz mógł je mocno uszkodzić. Jestem niemal pewna, że ten ziąb zahamował pełny rozkwit różowych magnolii i może będziesz je mogła podziwiać w majowy weekend. Skoro wybieracie się z rowerami do Pszczyny to możecie się wybrać również aleją do Promnic na pyszną kawę i wspaniałe ciasto albo obiad? Ja jestem Promnicami oczarowana. Możesz oglądnąć mój post.
      http://czarownyswiat.blogspot.com/2014/11/paacyk-w-promnicach.html

      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Hi. Really beautiful photographs. Beautiful flowers.

    Hey, squirrel. That it is so cute. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. In this park you can always meet a squirrel.
      I take them Italian nuts. They love it.
      Greetings, Matti.

      Usuń
  6. Your photos are stunning - thank you for the spring tour through this beautiful park. Greetings ❤︎

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ritta!
      This park is actually very beautiful.
      I like local flowers, ponds and old trees.
      Greetings.

      Usuń
  7. Spring is a wonderful time to visit the park.
    Your pictures are just wonderful!
    Greetings and hugs <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sirpa is right that spring is a great time of year.
      Unfortunately, it's snowing here and there's a hurricane wind.
      Greetings and hugs.

      Usuń
  8. Nigdy nie byłam w tym parku,ale niech mi ktoś powie że wiosna nie jest piękna.
    Cudne zdjęcia najpiękniejszej pory roku.
    Lusi dziękuję za tą piękną dawkę wiosny i serdeczności najmilsze zostawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu,
      masz wiele przepięknych parków w których możesz odbywać spacery.
      A co do tego parku? to faktycznie jest wspaniały. Kiedyś był ogromny ponieważ miał ponad 140 ha. Jednak postęp cywilizacyjny wymógł na jego podzielenie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Tak sobie obiecywałam rok temu, że odwiedzę Pszczynę wiosną, ale niestety nie mogę w tym roku, już wiesz, ze jestem zajęta przeprowadzką. Dziękuję, że kolejny raz mogłam odwiedzić ten park dzięki Tobie.
    Serdeczności moc przesyłam.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cecylio,
      jestem pełna podziwu, że zdecydowałaś się na przeprowadzkę i opuszczenie umiłowanego miejsca. Ja sobie tego nie wyobrażam. Kilka razy mieliśmy zamiar opuścić Polskę ale nie umiałabym żyć na obczyźnie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Cudowną wiosnę pokazujesz:)))piękne zdjęcia:))u nas tak zimno że nawet jak coś zakwitło to marniutko wygląda:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdążyłam zobaczyć przynajmniej jedną odmianę magnolii kwitnących w tym parku.
      W jakim stanie będą inne? raczej nie obiecująco.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. A huge beautiful! Hopefully snowfall will not freeze the flowers! Greetings

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh Anne!
      Frost destroyed magnolia flowers.
      They look very sad.
      Regards:)

      Usuń
  12. Pamiętam jak byłam w Pszczynie na wycieczce w 5 klasie sp. To było jesienią, jednak pogoda była taka, że lało jak z cebra. Z całą pewnością nie zachęcało to do spacerów po parku przy pałacu. Za to wnętrze pałacu oczarowało mnie do reszty. Teraz planuję jakoś się tam wyrwać, tym bardziej, że jest bezpośrednie połączenie kolejowe z mojego miasta do Pszczyny. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdy zakwitną różaneczniki to też jest piękny spektakl.
      Lubię odwiedzać part gdy jest tak kolorowo.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. I za to uwielbiam wiosnę, jest po prostu bajeczna! Oby tylko te mroziska minęły, bo tylko wszystko psują, całą tą radość i jasną, delikatną zieleń wiosny... Pozdrawiam i zapraszam do swojego kącika! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja uwielbiam wiosnę bo jest bajeczna, ciepła i kolorowa.
      Oczywiście, że wpadnę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Piękny park, piękne zdjęcia aż dech w piersiach zapiera :-)
    Pozdrawiam serdecznie :

    OdpowiedzUsuń
  15. Łucjo, aż miło popatrzeć na to piękno przyrody właśnie dziś, kiedy jest wietrznie, zimno, deszczowo. U nas tez mróz poczynił wiele szkód, a moje dziewczyny , które wylatują po wodę , często zamierają z zimna na kwiatku przy wodopoju, nawet przy samym wylotku. Przykry to widok. Ale pozdrawiam wiosennie, bo i takie smutne czasy musza minąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. TAK MI PRZYKRO TOMASZU, ŻE TWOJE DZIEWCZYNY ZAMIERAJĄ Z ZIMNA.
      CZY NIE MOŻNA W POBLIŻU ULA ZOSTAWIĆ JAKĄŚ WODĘ?
      DOMYŚLAM SIĘ, ŻE W TYM ROKU BĘDZIE KRUCHO Z MIODKIEM. MAM NADZIEJĘ, ŻE SIĘ NIE SPRAWDZI . CHOCIAŻ KWIECIEŃ SPRAWDZA SIĘ W 100%
      SERDECZNIE POZDRAWIAM:)

      Usuń
  16. So many gorgeous picture of a bright sunny day..

    OdpowiedzUsuń
  17. Pogoda napsociła w tym roku. U mnie ledwo magnolie zaczęły kwitnąć, gdy w świątecznej nocy z niedzieli na poniedziałek mróz uszkodził kwiaty. Wszystko brązowe. Dobrze, że chociaż mogę nacieszyć oko Twoimi zdjęciami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pogoda napsociła? to mało powiedziane. Moje zdjęcia były robione w Niedzielę Palmową.
      Na szczęście zdążyłam zrobić im zdjęcia.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Jaka cudna Wiosna! Na naszej Północy do takich widoków bardzo jeszcze daleko:)
    Zdjęcia cudne! Dobrego dnia Łucjo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiosna tego roku niezbyt się spisała. W ogrodzie nie posiałam żadnych warzyw ani kwiatów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Mimo tego, że pogoda sporo narozrabiała ostatnio, to pszczyński park wygląda przecudnie. Wspaniałe kwiaty magnolii! U nas przekwitają już wczesne różaneczniki. Na szczęście nie było śniegu, a i przymrozek zdarzył się jedynie symboliczny i króciutki. Dziś prawdopodobnie wybiorę się do Ogrodu Botanicznego UW :-) Na pewno będzie niejedna relacja. A jutro... Jadę do Keukenhof :-) Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jutro jedziesz do Keukenhof? och, marzę aby tam powrócić. Jestem ciekawa jaki będzie temat tegorocznej wystawy. już wyobrażam sobie rzekę niebieskich szafirów i te miliony tulipanów, żonkili, narcyzy... I Ogród Botaniczny masz też na wyciągnięcie ręki.
      Szczęśliwej podróży.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Ha, zaliczyłem dziś Łazienki, Ogród botaniczny UW i Park Ujazdowski. Na blogu po kolei będą fotorelacje :-) Dziękuję Lusiu! A wiesz, że byłem już dziesiątki razy w Holandii... ale w Keukenhof jeszcze nie :-) Serdeczności!

      Usuń
    3. Ja byłam dwa razy w Keukenhof. Zawsze jednak w maju. Drugim razem tulipany już przekwitały. Teraz wiem, że najlepszą porą roku odwiedzin jest właśnie druga połowa kwietnia. No cóż Andrzejku, tylko zazdrościć. Mieszkasz niemal w Warszawie więc masz możliwość odwiedzić takie atrakcyjne miejsca.
      Miłej i szczęśliwej podróży i dużo, dużo wrażeń:)

      Usuń
  20. The light and color of your photographs are impressive. Good images, which by themselves, speak of the beauty of the spring.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
  21. To jeden z najpiękniejszych wierszy, jakie znam...
    Pszczyna jest na mojej wiosennej liście odwiedzin.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu,
      to jest mój ulubiony wiersz.
      Lada moment zakwitną rododendrony, mam nadzieję, że zdążysz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Pamiętam, że już kiedyś pisałaś o parku Pszczyńskim.
    Zawitała do niego piękna wiosna. Śliczne zdjęcia kwiatów. Jest bajecznie i kolorowo.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele razy pisałam o tym parku. Na początku postu jest podana część aktywnych linków.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Beautiful park !!! Gorgeous photos !!!
    Spring is there with all his beauty !!!
    Have a sunny day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh yes, Anna!
      Spring is a wonderful time of year.
      Greetings.

      Usuń
  24. Niech już nadejdzie taka piękna, słoneczna wiosna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julio !
      Ja też czekam na taką piękną wiosnę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Czekam na wiosnę pełną słońca i pachnącą kwiatami.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  26. Jaskie cudne kadry, które i tak nie odzwierciedlą piękna tego miejsca, jak sądzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,
      moje zdjęcia nigdy nie odzwierciedlają tego i innych zdjęć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Cudowne widoki Park Pszczynski jest bardzo malowniczy serdecznie pozdrawiam zdjecia artystycznie wykonane

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wandziu,
      ten park jest miejscem chętnie odwiedzanym nie tylko przez mieszkańców Pszczyny ale mieszkańców Śląska i innych regionów kraju. Przyjeżdżają aby zobaczyć tutejszy zamek, zagrodę żubrów i skansen.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Es un parque precioso, me encanta con las azaleas y rododendros. Muchos besos.

    OdpowiedzUsuń
  29. Urocze miejsce! Wiosna w pełnej krasie! Pozdrawiam serdecznie!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego dnia wiosna była w pełnej krasie.
      Teraz jest jak zimową porą.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Piękne miejsce, ale pogoda nie wybiera i czasem zdążają się takie szkody, momo wszystko miejsce warte odwiedzenia :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak. Pszczyński park to wyjątkowe miejsce. Chętnie je odwiedzam.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Pierwsze wiosenne kwiaty nadają uroku każdemu miejscu,a magnolie zachwycają mnie każdego roku coraz bardziej.Może to czar pierwszych kolorów po zimowej monotonii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu,
      ja jestem zakochana w magnoliach. To prawdziwe arystokratki w każdym ogrodzie.
      Rośliny niezwykle piękne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  32. Znam ten park tylko z lata. U mnie też wymroziło kwiaty, jeszcze tylko na jabłonce rajskiej przetrwaly.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tegoroczna wiosna zaskoczyła ogrodników, pszczelarzy. Wiele roślin wymarzło zimą a to co obecnie zakwitło zostało zmrożone przez nocny mróz. Po dzisiejszej nocy ogród wygląda nie ciekawie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  33. Przepiekne miejsce! Cudowne zdjęcia! Park z bajki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, ja też jestem w tym parku zakochana. Bardzo go lubię.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  34. Again here, trying to regain normalcy. Beautiful and relaxing pictures of a spring day.

    I am sorry that you had to experience the flood in Italy, it is a terrible thing when it affects you, and I am very grateful for your interest.

    A big hug and thank you very much.


    De nuevo por aquí, tratando de recuperar la normalidad. Preciosas y relajantes fotografías de un día de primavera.

    Lamento que le tocase vivir la experiencia de la inundación en Italia, es algo terrible cuando te afecta, y le estoy muy agradecido por su interés.

    Un fuerte abrazo y muchas gracias.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miguel,
      I am glad you came back. I wish you good health.
      Greetings.

      Usuń
  35. What a lovely place, even if there are fewer flowers this year than last! So tranquil looking. What a beautiful place to spend time on Palm Sunday. Happy spring!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This park is wonderful for a Sunday rest.
      Spring greetings.

      Usuń
  36. Pięknie nacieszyć oczy kolorami gdy za oknem wieje, leje, sypie, kwiecień plecień :-) Pozdrawiam Łucjo :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że wiosna przyjdzie z pełnym impetem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  37. A primavera chegou e com ela, a alegria! Cores que alimentam de ternura a nossa alma.
    Gostei muito deste parque e gostei das fotos, estão belíssimas. Um passeio que eu adoraria fazer.

    OdpowiedzUsuń
  38. Piękne miejsce!
    Moja kwitnaca magnolia też zmarzła:( Pogoda nie pozwala cieszyć się tym najpiekniejszym miesiącem.
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  39. Fantastyczna fotorelacja. Zdjęcia niesamowicie klimatyczne.....szczególnie te z magnoliami.
    Oddałaś cały urok tego miejsca.

    OdpowiedzUsuń
  40. Po cudownych fotografiach widać,że jest to wspaniały park. W jego zakątkach można znaleźć ukojenie.Magnolie uwielbiam,szkoda, że tak szybko przewitają. Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...