wtorek, 4 czerwca 2024

Dworek drobnoszlachecki w skansenie w Tokarni

 









Bycie głęboko kochanym przez kogoś daje ci siłę,

podczas gdy kochanie kogoś głęboko daje ci odwagę.

(Lao Tse)









Szlacheckie i ziemiańskie dworki są naszym narodowym dziedzictwem minionych wieków... Są pomnikami polskiej historii i tożsamości... Do końca XVIII wieku dwory budowane były najczęściej z drewna, głównie modrzewiowego, na kamiennej podmurówce... Ich forma architektoniczna była często zbliżona do budownictwa ludowego, i właśnie ta prosta forma bardzo mnie zachwyca... Budynek oznaczał się niedużą skalą, prostym rozplanowaniem pomieszczeń oraz skromnym wystrojem... Kiedy odwiedzam jakiś dworek trudno oprzeć się wrażeniu, że czas się w nim zatrzymał... W wielu skansenach możemy zobaczyć piękne, drewniane dwory w jakich mieszkała średniozamożna szlachta...

W Parku Etnograficznym w Tokarni też jest piękny dwór z Suchedniowa... Stoi frontem do alei lipowej...  Zorientowany jest na godzinę jedenastą, co oznacza, że słońce ma oświetlać go ze wszystkich stron... Na wprost wejścia do dworku jest okrągły gazon kwiatowy...  Jest to budynek parterowy i przykryty wysokim naczółkowym dachem, pokrytym warstwą modrzewiowego gontu... Na osi  znajduje się kolumnowy ganek wejściowy... Dwór jest wzniesiony na rzucie prostokąta z dwoma tylnymi aneksami... Gdy weszłam do sieni czekała na mnie niespodzianka... W skrzyni poukładane były kapcie muzealne... Jedynie w nich można było zwiedzać  dworek... 








Pomieszczenia były w amfiladzie, prawdopodobnie domownicy byli przyzwyczajeni do takiego systemu... Takie ustawienie wewnątrz dworku, przy otwartych drzwiach, stwarza perspektywę widokową... 

Pierwszym pomieszczeniem jest - salon, największy, reprezentacyjny pokój, w którym odbywały się rodzinne uroczystości, przyjmowano gości, tu toczyło się życie towarzyskie... Znajdują się tutaj dwa komplety mebli w stylu  Ludwika Filipa... Styl ten powrócił do rokoka, stąd też znamiennie określany jest stylem neorokokowym... Wytworzony pod wpływem gustów zamożnego francuskiego mieszczaństwa... Styl Ludwika Filipa cechowało upodobanie do komfortu i wygody... Jest tutaj intarsjowana klasycystyczna komoda, serwantka z naczyniami o funkcji dekoracyjnej, makatka buczacka na ścianie, przepiękny piec kaflowy, fortepian, na ścianach portrety... Szczególną uwagę zwróciłam na drewniane, woskowane podłogi, które w każdym pomieszczeniu są doskonale utrzymane...








Kolejnym pomieszczeniem jest sypialnia  państwa domu... Tutaj dokonywano też podstawowej toalety... Jest tu garderoba, pianino, czarno politurowane biurko damskie w stylu Napoleona III, stolik do kobiecych robotek... W sypialni stoją dwa łóżka, obok komody Ludwik Filip... Jest też eklektyczna szafa odzieżowa...
















Jadania, podobnie jak salon, to jedno z najważniejszych miejsc w dworku... Takie pomieszczenia pojawiły się, gdy powstał zwyczaj wspólnego zasiadania domowników do posiłków o stałych porach dnia... Domownicy siadali wokół stołu według określonej hierarchii... Tutaj prezentuje się wyjątkowo elegancko... Centralnym meblem jadalni jest stół, prawdopodobnie rozsuwany... Przy takim dużym stole mogła zasiąść liczna rodzina wraz z gośćmi... 

Komplet  krzeseł  o wysokich oparciach i wyplatanych siedziskach... Dwie serwantki  z porcelaną i ozdobnym szkłem, niewielki stolik z samowarem, piękny żyrandol... Moje zainteresowanie wzbudził klasyczny wygląda zabytkowego pieca i kominka kaflowego... Jestem pewna, że piękno tych kafli było dziełem artystów-cermakików... Wnętrze jadalni wzbogacają też rodzinne portrety,  potężny bardzo piękny kredens... Zaś w rogu umieszczono  stojący zegar, który nadał wnętrzu wiele uroku i niepowtarzalnego klimatu... 







W kuchni duży murowany piec kuchenny z płytą żeliwną oraz piec chlebowy, kredens, jest stół, naczynia... Jest szereg sprzętów kuchennych m.in. maselniczka, małe beczułki, tasaki, durszlaki, dzieże do wybraniania ciasta,  noże, szklanki, butelki, miedziane naczynia...








Ostatnim pomieszczeniem jest niewielki, bardzo przytulny pokój dziecięcy... Jest tutaj wiele zabawek dla dzieci m.in. konik na biegunach, misie, lalki, wózek dla dzieci, łóżeczka do spania, foteliki... Na ścianach powieszono obrazy świętych i portrety być może rodziców lub dziadków...

Dworek drobnoszlachecki w skansenie w Tokarni to miejsce pełne uroku,  naturalne i pozbawione patosu... W każdym pomieszczeniu w wazonach świeże kwiaty pobudzają moją wyobraźnię czy jestem w muzeum czy we wiąż zamieszkałym dworku... Zgromadzono tutaj wiele pięknych eksponatów, które oddają realia tamtych czasów, odtwarzają atmosferę tamtych lat...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

59 komentarzy:

  1. Uwielbiam talie miejsca bo mam wrażenie, że.czas.się w nich zatrzymał. Cudny konik biegunach . Miłego tygodnia życzę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię odwiedzać skanseny, które jako muzea pod otwartym niebem pozwalają na podróż w czasie, podróż do życia na dawnej wsi. Każdy skansen to inna historia, i przede wszystkim historia ludzi, którzy kiedyś tam mieszkali.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Cudowne miejsce, mogłabym tam zamieszkać. Pokoik dla dzieci przecudny, miłośniczka lalek też by się tam odnalazła. Bardzo dziękuję Ci Lusiu za ten post. Ściskam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam odwiedzać skanseny bo dają mi możliwość odbycia podróży w czasie. Przeuroczy pokoik dziecięcy i na dodatek wiele w nim ciekawych eksponatów, m.in. prześliczne lalki, konik na biegunach.
      Serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Kiedy byłam na kielecczyźnie dużo zwiedzałam. Jest tam wiele niesamowitych miejsc do zobaczenia. Na moim blogu są wpisy na ten temat. Dziękuję Łucjo za przypomnienie i za piękne zdjęcia :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świętokrzyskie to naprawdę przepiękna kraina, która ma bardzo wiele do zaoferowania. Jest tutaj wiele intersujących miast wartych zobaczenia. Są także zamki i pałace, które zachwycą fanów tych budowli. Byłam u Ciebie i zapoznałam się z postami.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Lubię odwiedzać takie miejsca i patrzeć jak kiedyś się żyło :).

    Też byłam kiedyś w zamku (niestety nie pamiętam w jakim...), gdzie można było zwiedzać tylko w kapciach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo lubię zwiedzać skanseny, poznawać historię budownictwa wiejskiego terenów, gdzie akurat przebywam. Te czasy już dawno minęły, ale zapisały się w naszej pamięci. To było tak niedawno ale zwiedzanie odbywało się tylko w kapciach.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Un magnífico conjunto de fotografías de interiores, muy bien tratadas por cierto, y el complemento floral que es una característica de esta tu casa.
    Un fuerte abrazo,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miguel!
      Thank you very much for so many kind words.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  6. Wspaniałe miejsce:)))uwielbiam takie zwiedzać:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu!
      Wiem, że lubisz odwiedzać skanseny. Stworzyłaś również, takie niezwykłe miejsce.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Skanseny to zatrzymane w czasie życie, gdzie można go prawie dotknąć. Ten dworek jest przepiękny, dziękuję że go nam pokazałaś. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też byłam zachwycona dworkiem w Tokarni. Miałam wrażenie, że właściciele wyszli na moment ze swojego domu.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  8. what a lovely place, i would enjoy a tour through this museum. the small antiques scattered about the rooms are so beautiful and unique! i adore the babies room, how sweet is it?! the Lao Tse quote speaks to my heart...everything is perfectly lovely!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Debbie!
      This historic house is full of charm, there are many valuable items dating back to those times.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  9. Todo el mobiliario y la decoración, están deacuerdo a la época, en que se contruyó el edificio.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. All furniture and exhibits are antique and worth seeing.
      All the best Łucja

      Usuń
  10. Niesamowite wrażenie zrobił na mnie ten pokoik dziecięcy.
    Cudowny wózek, łóżeczko, konik na biegunach, aż ten widok budzi w człowieku rozczulenie :)
    Dziękuję, Lusiu, za kolejną wędrówkę po pięknych miejscach.
    Pozdrowienia gorące Ci przesyłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokój dziecięcy jest pełen uroku. Stworzono kącik twórczej zabawy są tutaj m.in. konik na biegunach, lalki, miś, prześliczny wózek.
      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

      Usuń
  11. Uwielbiam skanseny. To pole do popisu dla mojej wyobraźni bo zawsze sobie wyobrażam wnętrza tętniące życiem, rozbrzmiewające rozmowami, śmiechem, pachnące zapachami z kuchni. W moich myślach skanseny zawsze są żywe...
    Serdeczne pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię odwiedzać skanseny. Uwielbiam również architekturę drewnianą! Dworki i domy to jest to na co mogę patrzeć i godzinami spędzać tutaj czas.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Me ha encantado Lucía, es todo precioso. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  13. A very interesting post.
    I always enjoy your photographs and it was nice to see the children's room, I do like that rocking horse.

    Enjoy the month of June.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękny dworek, chętnie bym pomieszkała w takim na wakacje. Jadąc rowerem po Polsce spotykamy różne takie ciekawe domki, są piękne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chętnie spędziłabym tutaj urlop. Miejsce cudowne.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  15. Jak ja kocham takie małe dworki, atmosferę w nich. Bez przepychu, który niekiedy przytłacza. Wszystko mi się tam podoba i otoczenie takie sielskie, naturalne. Oj pomieszkało by się chociaż kilka dni. Pozdrawiam Was serdecznie 💕

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janeczko!
      Znasz (wirtualnie) mnie już sporo lat i wiesz, że kocham odwiedzać takie miejsca. Skanseny to fascynujące miejsca, które przenoszą nas w przeszłość, pozwalając odkrywać, jak ludzie żyli i pracowali w dawnych czasach.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Przed wielu laty byłam w tym skansenie, bardzo podobało mi się. Lubię takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skansen od tamtych lat nie zmienił się ale prawdopodobnie powiększył.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Dzień dobry Łucjo :) Twoje opisy dworków szlacheckich i ziemiańskich są absolutnie fascynujące! Dzięki Tobie czułam się, jakbym naprawdę przeniosła się w czasie. Park Etnograficzny w Tokarni brzmi jak miejsce pełne magii i historii. Szczegóły, które opisałaś, jak drewniane podłogi, meble w stylu Ludwika Filipa czy kwiaty w wazonach, sprawiają, że te wnętrza ożywają przed oczami. Uwielbiam, jak dzielisz się swoją pasją i wiedzą, pozwalając nam poczuć klimat tamtych czasów. Dziękuję za tę piękną relację! Nie mogę się doczekać kolejnych wpisów. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Aniu!
      Uwielbiam skanseny i te cudowne chatki przycupnięte przy strzelistych malwach. Ten dworek też jest prześliczny. Odwiedzając go ma się wrażenie, ze gospodarze wyszli z niego na moment.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Świetny. Uwielbiam takie miejsca i architekturę drewnianą. Ten klimat... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam takie miejsca i dlatego ta chętnie je odwiedzam.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  19. There is so much charm in this wonderful house

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right. There is a lot of charm and old-time history in this house.
      All the best Łucja

      Usuń
  20. Urocze domostwo! Wygląda niczym dworek Barbary i Bogumiła. Jest pięknie wyposażony, podłogi super zadbane nic dziwnego skoro odwiedzający systematycznie je polerują. Jedyna wada ukryta takiego domu to brak kanalizacji i łazienki... Serdecznie pozdrawiam Lusiu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Elu!
      Ja też miałam skojarzenie, że jest to dworek Barbary i Bogumiła. W tej chwili uzmysłowiłaś mi, że w tych dworkach nigdy nie widziałam łazienki ani ubikacji. W sypialniach były natomiast nocniki i miednice do mycia.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  21. A really great old building. Beautiful inside and out.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I was also fascinated by this old manor house. It is well-kept and has valuable exhibits.
      Have a nice weekend.

      Usuń

  22. Bardzo klimatyczny ten dworek i jego wnętrza tak wspaniale zaaranżowane, jakby cały czas ktoś w nich mieszkał. Stylowe meble, stare obrazy - wszystko owiane sentymentalną nutą... i zwiedzanie w muzealnych kapciach, a ja myślałam, że przeszło już do lamusa ;-))
    Przesyłam Łucjo moc serdeczności!
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spacerują przez kolejne pomieszczenia, odniosłam wrażenie, że cały czas tam ktoś mieszka. Pięknie urządzony, nie przeładowany eksponatami.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Piękny stary dworek. Oddaje ducha tamtej epoki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie tylko dworek oddaję ducha tamtej epoki ale również stylowe meble, fotografie, obrazy, eksponaty.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Beautiful place to visit with interesting scenery to see how they lived those time...and lovely pictures !
    Have a nice evening !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Indeed, a very beautiful building where time has stopped. I'm glad I saw him.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  25. Też uwielbiam takie dworki, w których wydaje się, że czas się zatrzymał. Stylowe firanki i kwiaty na parapecie, zdjęcia i porozkładane bibeloty wskazują, że właściciele wyszli na chwilę i zaraz wrócą. Wyobraźnia wtedy działa.
    Dzięki za kawałek tego cudnego klimatu. Czy mogę nazywać cię Lusią, bo to takie ładne zdrobnienie. Całusy 😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usiu!
      Wiem, że podobnie jak ja, uwielbiasz dworki, pałace bo to niezwykle klimatyczne miejsca, w których czas się zatrzymał lata temu. Posiadają niewiarygodne historie i niesamowity urok.
      Oczywiście, że możesz nazywać mnie Lusią. Bardzo się cieszę i uważam to za znak sympatii.
      Przesyłam Ci moc serdeczności:)

      Usuń
  26. Ale piękny dworek! Aż się rozmarzyłam jak tam cudownie musiało się mieszkać...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też zachwycił. Warto zobaczyć ten dworek, w rzeczywistości jest jeszcze piękniejszy niż na zdjęciach!
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Prześliczny ten dworek, dużo w nim ciekawych mebli. Ozdoby i kwiaty sprawiają wrażenie, że cały czas ktoś tam mieszka, zwłaszcza patrząc na pokój dziecięcy z łóżeczkiem, konikiem na biegunach i wózkiem. Podobnie jak Ty, kocham takie miejsca! Zdziwiły mnie kapcie - myślałam że już nigdzie się ich nie stosuje. dziękuję Ci za wycieczkę w to klimatyczne miejsce :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lusi, ja też jestem zachwycona tym dworkiem. Jest naprawdę świetnie utrzymany. Pokój dziecięcy jest prześliczny i jest tutaj wiele interesujących eksponatów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Przepiękne, zachwycające miejsce! A sekretarzyk cudo! I ten pokój dla dzieci też uroczy. Bardzo mi się podoba!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...