poniedziałek, 10 czerwca 2024

Dąb Bartek - pomnik przyrody

 






Jak można przechodzić koło drzewa

i nie być szczęśliwym, że się je widzi?

Rozmawiać z człowiekiem

i nie być szczęśliwym, że się go kocha?

(Fiodor Dostojewski)








Jak już z pewnością wiecie, jestem osobą kochającą  przyrodę... Uwielbiam las, jego dostojny spokój i jego niezaprzeczalne piękno... Dla mnie jest on  miejscem ciszy, refleksji i również źródłem siły...Wchodząc do lasu, przekraczam próg niezwykłego świata, wspaniałych drzew m.in. buków, świerków, modrzewi, lip, brzóz, dębów...  Kiedy spaceruję leśnymi ścieżkami,  czuję się komfortowo, wzmocniona, całkowicie połączona ze sobą i z naturą... Czuję  się w lesie po prostu dobrze... 

Przypuszczam, że każdy z nas słyszał o Dębie Bartku, majestatycznym królu polskich lasów, który niemalże stał się legendą... To jeden z najstarszych dębów w Polsce... Wiele osób uważa, że jest najstarszym drzewem w naszym kraju... Tymczasem to nieprawda, bo najstarszym jest cis Henryk, rosnący w Henrykowie, szacowany na 1300 lat... 

Naprawdę myślałam, że Dąb Bartek rośnie w samym sercu Puszczy Świętokrzyskiej... Jak się okazało, rośnie on przy drodze wojewódzkiej nr. 750, na terenie Nadleśnictwa Zagnańsk, na skarpie rzeki Bobrzy, kilkanaście  kilometrów na północ od Kielc...

Jego wiek, historia, znaczenie kulturowe, sprawiają, że stanowi fascynujący obiekt zainteresowania dla miłośników przyrody i historii...











Przy drodze jest duży, bezpłatny parking...  Wystarczy pokonać 100 metrów, przejść przez ulicę i już można podziwiać pomnikowy dąb...  To drzewo jest niezwykłe, niesamowite i robi ogromne wrażenie... Jego osiem konarów głównych zabezpiecza piętnaście metalowych podpór...  Wokół ogrodzenia okalającego Bartka prowadzi ścieżka, umożliwiająca podziwianie i fotografowanie sędziwego drzewa ze wszystkich stron...

Doskonałym pomysłem są tutaj: tablice informacyjno-edukacyjne, stół, altana, stojaki na rowery, ławki a wszystko po to, aby turyści mogli spędzić więcej czasu w otoczeniu historycznego drzewa... Warto usiąść na jednej z ławek  i wsłuchać się w szum imponującego dębu... Być może uda się usłyszeć legendę o żołędziu podarowanym Mieszkowi przez anioła jako dar od boga... Właśnie z niego miało wyrosnąć drzewo...












Idąc ścieżką wokół Bartka, po stronie zachodniej jest kapliczka świętego Huberta - patrona myśliwych, wybudowana przez koło łowieckie Rosochy... Kilka metrów dalej rośnie Bartuś, potomek Bartka, posadzony przez miejscowych leśników w 1966 roku, z okazji Tysiąclecia Państwa Polskiego...

Z tablic informacyjnych dowiaduję się, że Bartek, to dąb szypułkowy, którego obwód pnia przy ziemi - 13,40 metra, jego wysokość to 28 metrów... Rozpiętość korony - 20 m x 40 m, a okap korony - 720 m³... Jego potężna korona jest schronieniem dla wielu gatunków ptaków i owadów, co przyczynia się do bogactwa lokalnego ekosystemu...

Według legend Bolesław Chrobry i Krzywousty w czasie polowań mieli odpoczywać w cieniu tego drzewa, a Kazimierza Wielki  tutaj właśnie rozsądzał sprawy chłopów... Tutaj strudzony polowaniem szukał wytchnienia Władysław Jagiełło... Jan III Sobieski wracając spod Wiednia zatrzymał się u starosty chęcińskiego... Wtedy też dowiedział się o sędziwym Bartku... Król postanowił go zobaczyć  i w cieniu drzewa odpocząć...

Wiek Bartka szacowany jest na około 700 lat... Precyzyjne określenie wieku drzewa nie jest możliwe, bo drzewo jest spróchniale... Obumarłe fragmenty pnia penetrate drzewa zabezpieczono betonowymi plombami...  W 1957 roku Dąb Bartek zyskał miano pomnika przyrody i jest chroniony prawem... Kamery przez całą dobę kontrolują wszystko, co dzieje się wokół dębu...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę pięknego, słonecznego tygodnia...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


47 komentarzy:



  1. Bardzo ciekawy wpis o Bartku, biedak stoi ostatkiem sił, ale w dalszym ciągu może się poszczycić piękną koroną. Jest to niezwykły okaz przyrody, mam nadzieję, że dzięki wszystkim zabiegom będzie żył jeszcze wiele lat. Zamieściłaś dużo pięknych i ciekawych zdjęć, moja uwagę zwróciło to z planszą o dębach pomnikach przyrody. Zauważyłam tam Dąb Bażyńskiego, o którym nie słyszałam chociaż postać Jana Bażyńskiego nam ostródzianom jest bliska z racji jego działalności a poza tym ta rodzina miała kilka wiosek w okolicy Ostródy i Dąbrówna. Jan Bażyński jest uwieczniony w herbie powiatu ostródzkiego, jest też patronem naszego liceum. Nie znalazłam informacji od kiedy dąb nosi jego imię, zresztą z przyczyn historycznych nazwę zmieniano mu chyba rekordową ilość razy. Mam nadzieję, że to jest ostatni raz bo Bażyńskiemu to się należy jako właścicielowi Kadyn i człowiekowi zasłużonemu dla regionu. Rozpisałam się nie na temat, ale bardzo mnie ucieszyło, że dzięki Tobie dowiedziałam się o tym bardzo ciekawym fakcie. Przesyłam uściski!
    Ps. musiałam usunąć dwie wersje komentarza bo nie zauważyłam, że wkradły się jakieś bezsensowne literówki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poznałam jakiś czas temu postać Jana Bażyńskiego, który był przywódcą opozycji antykrzyżackiej w Prusach. Dobrze się stało, ze okazałemu dębowi nadano jego nazwisko.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Tak z dwadzieścia lat temu oglądaliśmy Bartka i już wtedy miał sporo tych podpór. Jak widać spełniają swoją rolę, a drzewo mimo iż wiekowe żyje i cieszy odwiedzających. Mimo iż nie jest najstarszym drzewem w Polsce to i tak wiek robi wrażenie. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te metalowe podpory nie są zachwycające. Jednak muszą być by podtrzymywać jego stere konary. Na mnie jego widok zrobił ogromne wrażenie.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  3. Bartek the Oak is truly a stunner

    OdpowiedzUsuń
  4. I do like trees.
    The Bartek Oak is amazing.
    Great post.

    All the best Jan
    https://thelowcarbdiabetic.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I love trees too. I am glad that they are with us and please our eyes.
      Kisses

      Usuń
  5. I wciąż żyje.💪💪💪 Piękny ten nasz Bartek...dziękuję za fotorelację.piekne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękny te nasz Bartek. Wierzę, że jednak chce żyć. Ma takie soczyste liście.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Piękne drzewo, siedemset lat. Ciekawe, co to drzewo widziało, co mogłoby nam opowiedzieć. Ja wierzę, że drzewa mówią, choć my ich nie rozumiemy. hehe Silne, piękne, wypuszcza liście, cieszy swoim pięknem, drzewa to istna inspiracja, bardzo je podziwiam.
    Miej bardzo miły dzień, pozdrawiam cieplutko. :))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To stare drzewo wielokrotnie było niszczone przez nieodpowiedzialnych ludzi. Jakoś przetrwało. Mam nadzieję, ze będzie nas cieszyło jeszcze przez wiele lat.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. What a beautiful old tree !
    Hope he will live for ever...
    Lovely pictures !
    Have a nice day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right, Anna!
      This old tree is beautiful. He is so many years old and I believe he will continue to live.
      Kisses:)

      Usuń
  8. Whether it is the oldest tree in the country or not seems irrelevant to me. It is by any measure a grand old tree that has lived a full, productive life and should not be propped up in this obscene manner, like an old human being kept alive by life support measures. It should be allowed to fall as nature intended and return its nutrients to the soil. Why we impose this indignity on a fellow inhabitant of this Earth is beyond me, only to satisfy the curiosity of gawking humans who have destroyed most forests anyway. We are so absorbed with ourselves. Start a petition Lucia-Maria to let this poor tree die in dignity. We owe it no less.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. David!
      A petition to eliminate the old oak tree in my country? It's rather unrealistic. I'm sure I would be laughed at and ridiculed.
      Greetings.

      Usuń
  9. Mnóstwo ciekawych informacji na temat Bartka. Ładnie turystycznie przygotowany teren obok dębu, choć jak widzę ilość podpór, to robi mi się żal, że sam nie daje już rady. Przez nasz las prowadził dawny szlak z Gniezna do Kalisza i też jest aleja dębowa, ale drzewa umierają jeden po drugim. Nie dają rady...
    Dzięki Lusia za ten kawał historii:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Usiu!
      Dzięki tym wszystkim tablicom edukacyjnym mogłam podać te wszystkie informacje.
      To smutne, że aleja dębowa umiera. Te drzewa przecież są długoletnie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Beautiful!

    All from a single small acorn... 🌳

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right. One small acorn grew into such a huge tree.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  11. Drzewo to robi niesamowite wrażenie, aż trudno uwierzyć, że można tyle lat żyć. I oby trwało w tym miejscu jeszcze długie lata. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mu tego samego życzę.
      Serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  12. No i proszę byłam pewna, że Dąb Bartek jest najstarszy i że rośnie w puszczy.;) Jednak nic co wiemy nie jest "na pewno":) Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też sądziłam, że rośnie w wielkim lesie. A on rośnie przy samej drodze.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Łucjo, piękny post o pięknym drzewie. W swoim ogrodzie już posadziłam 15 drzew i czekam, kiedy urosną żeby cieszyć się czasem w ich cieniu. Pozdrawiam.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pod wrażeniem, że w swoim ogrodzie masz na tyle miejsca aby posadzić aż 15 drzew. Czy to są może drzewa owocowe? Życzę aby rosły szybko a Ty mogła cieszyć się ich cieniem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Precioso está ese bosque. Da gusto pasear por él.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  15. Z przyjemnością obejrzałam zdjęcia. Nie miałam okazji oglądać tak wiekowych drzew. Chyba najbardziej wiekowe trafiło mi się w Rzymie w okolicy Term Dioclecjana, gdzie stoi drzewo mające być świadkiem spacerów Michała Anioła. Muszę koniecznie obejrzeć któreś z polskich "staruszków" - drzew. Te podpory trochę ... rażą moje odczucia estetyczne, ale zapewne doskonale spełniają swą rolę. Dobrze, że drzewo ogrodzone, bo w dobie wszelkiego rodzaju wandali o dewastację nie trudno. Niech żyje długie lata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na wandali nie ma lekarstwa. Chrobry, to największe i najstarsze drzewo w Polsce. Według legendy zasadził je polski król i niemiecki cesarz, a uśmiercił podpalacz w 2014 roku. Dąb Bartek cały czas jest monitorowany ale czasem na takich oszołomów nie ma żadnej świętości.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Też myślałam , że Bartek jest najstarszym drzewem w Polsce, a tu proszę duża pomyłka.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiedziałam, że nie jest najstarszym drzewem w Polsce ponieważ dane mi było zobaczyć cisa z Henrykowa.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Kiedyś jadąc na wakacje nadrobiliśmy specjalnie trochę drogi żeby zobaczyć "Bartka".

    Cieszę się, że nadal ma się dobrze :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jestem zaskoczona Waszą decyzją. Ja też jestem szczęśliwa, ze w końcu zobaczyłam Bartka. Wspaniały okaz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Niech Staruszek żyje jak najdłużej...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jeszcze długo będzie cieszył cieszył wzrok odwiedzających go turystów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Majestatyczny. Obcowałam z nim kilka lat temu, też obfociłam w koło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu!
      Wiem, że też lubisz fotografować. Muszę się przyznać, że nie pamiętam tamtych zdjęć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Przepiękny i cieszy oko jak najdłużej :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Se ve todo tan bonito. Un abrazo fuerte.

    OdpowiedzUsuń
  22. Widzę, że od mojej tam wizyty dużo się zmieniło i trochę mi smutno, że Dąb Bartek potrzebuje aż takiej pomocy żeby utrzymać się w pionie. Nie wiem jak długo dąb jest ogrodzony ale jak ja tam byłam to mogłam się do niego przytulić co zrobiłam z największą chęcią i radością, teraz pewnie takie okazywanie czułości jest niebezpieczne i dla przytulającego, i dla Bartka. Niezmiennie jednak drzewo zachwyca i zdumiewa swoim ogromem.
    Pozdrawiam cieplutko w ten deszczowy u mnie dzień. Wszystkiego dobrego

    OdpowiedzUsuń
  23. I pomyśleć że uczyliśmy się w szkole o Bartku a człowiek tak mało pamięta :) Fascynujące, jak jedno drzewo może mieć tak bogatą historię i być świadkiem tylu wydarzeń. To wspaniałe, że takie miejsca są dostępne dla wszystkich, z odpowiednimi udogodnieniami, abyśmy mogli cieszyć się ich pięknem i historycznym znaczeniem. Dziękuję za przypomniennienje i podzielenie się tą historią :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Dąb Bartek to bez wątpienia legenda naszego kraju. Niech rośnie jak najdłużej.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...