czwartek, 1 sierpnia 2019

Biskupin - Osada łużycka






Człowiekowi zawsze się wydaje, że kiedyś było lepiej.
To niekoniecznie prawda, 
bo nie umiemy docenić naszego dziś.

(Dorota Terakowska)








Biskupin to jedno z najbardziej charakterystycznych miejsc archeologicznych w Polsce... Drewniane osiedla zostały pobudowane na wyspie Jeziora  Biskupińskiego ponad 2700 lat temu... Rezerwat jest niewątpliwie najbardziej znanym obiektem archeologicznym w kraju... Liczne publikacje naukowe i popularnonaukowe szeroko spopularyzowały zarówno odkrytą osadę pierwszych rolników,  łużycką, prasłowiańską jak i prowadzone przez wiele lat prace wykopaliskowe...

Pozostałości grodu biskupińskiego zostały odkryte przypadkowo w 1933 roku przez nauczyciela szkoły podstawowej  z Biskupina Walentego Szwajcera na terenie półwyspu wrzynającego się w Jezioro Biskupińskie, gdzie jeden z rolników kopał torf... Odkryciu sprzyjały dwa fakty- bardzo suche lato i prace melioracyjne, dzięki którym poziom tafli wody na jeziorze znacznie opadł...

W 1934 roku rozpoczęły się systematyczne prace archeologiczne, prowadzone przez ekipę Uniwersytetu Poznańskiego pod kierownictwem wybitnego archeologa profesora Józefa Kostrzewskiego... Badania kontynuowano aż do wybuchu II wojny światowej...

W okresie okupacji hitlerowskiej w Biskupinie działała  specjalna archeologiczna jednostka SS pod dowództwem Hauptsurmführera prof. Hansa Schleifa... Celem badań Niemców było dowiedzenie germańskości żyjącej tu przed wiekami społeczności  i tym samym poparcie niemieckich roszczeń do Wielkopolski... Po 1943 roku hitlerowcy zasypali teren wykopalisk, a wiele zabytków zniszczyli...

Przerwane przez lata wojny prace wykopaliskowe rozpoczęto w 1946 roku pod kierownictwem profesora Zdzisława Rajewskiego... W 1950 roku uznano teren wykopalisk za muzeum... Obecnie  w Biskupinie możemy podziwiać imponującą rekonstrukcję słynnego grodu, a także liczne eksponaty zgromadzone w Muzeum Archeologicznym...






W efekcie prac archeologicznych odkryto i wszechstronnie zbadano największą znaną dotąd w Europie osadę warowną typu bagiennego z początku epoki żelaza... Według badań dendrologicznych, na budowę osady w Biskupinie drzewa ścięto pomiędzy 747 a 722 r. p.n.e.  Osada zamieszkana była przez ludność prasłowiańską kultury łużyckiej... Kultura łużycka obejmowała w przybliżeniu ziemie współczesnej Polski i niemieckich Łużyc, w czasie środkowej epoki brązu po wczesny okres żelaza...

Idziemy przez las... Na teren rezerwatu prowadzi utwardzona, szutrowa droga... Po wyjściu z lasu widzimy charakterystyczną wieżę, będącą od lat symbolem Biskupina... Osadę zbudowano na wyspie, więc jedyną drogą prowadzącą do niej był pomost...

Osada ma kształt owalu, bo teren na którym powstała był wyspą... Wzdłuż 11 równoległych ulic ustawiono 105 jednakowych domów o wymiarach 8 na 10 metrów... Każdy dom miał przedsionek  i jedną izbę z kamiennym paleniskiem... Jedną z takich ulic, wraz z domami stojącymi po obu stronach, w latach 70. XX wieku zrekonstruowano, i dziś można się przekonać, że warunki do mieszkania były całkiem niezłe...

Osada otoczona była wałem obronnym o szerokości 3,5 metra i nie znanej wysokości... Na zewnątrz, od strony jeziora, chroniony był kilkoma rzędami ostro zakończonych drewnianych pali pochylonych do zewnątrz...








Spacer po osadzie łużyckiej to podróż w odległe czasy, kiedy w tym miejscu stał prehistoryczny gród, bardzo podobny do tego, który oglądamy dziś... Spacer po rezerwacie przenosi nas do początków osadnictwa na terenie naszego kraju... Tego dnia było pochmurno... Zbierało się na deszcz... Pogoda dodawał tajemniczości temu miejscu... Brzegi jeziora porastał wysoki szuwar trzcinowy... 







Dodatkowej atrakcyjności temu miejscu dodają łuczniczki i łucznicy, który każdego roku w miesiącu lipcu przez dwa dni  opanowują prastary biskupiński gród... Każdy łucznik czy łuczniczka prezentowali się okazale w strojach ze średniowiecznej epoki... Posługiwali się dowolnym rodzajem łuku, który był kopią broni historycznej... Byłam zaskoczona, że w naszym kraju tak wiele osób wciąż strzela z łuku... Spotkałam wielu młodych chłopców a więc rośnie młode pokolenie łuczników...
  

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę miłego, udanego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

59 komentarzy:

  1. Byłam dawno temu, świetne miejsce również dla dzieciaków ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Było sporo dzieciaków ubranych w stroje z epoki, i oczywiście z łukami.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  2. Zastanawiam się gdzie są te tłumy, które zawsze się tam przewijają;) Nigdy nie mogę zrobić zdjęć osadzie i jej detalom, bo wciąż przewijają się ludzie;)
    Miłego dnia Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się aby na zdjęciach nie było ludzi. Nie lubię zamazanych twarzy. Bardzo często muszę czekać bardzo długo aby zrobić zdjęcie. Często na moim zdjęciu widać kwiaty, gałązkę którymi przysłaniam ludzi. W Biskupinie byłam punktualnie o godzinie 9 -tej. Kiedy wychodziłam z rezerwatu parking był zapełniony samochodami.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. A wonderful recreation made all the more interesting by the actors in period costumes depicting the life style that would have been part of daily existence back then.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. David!
      Archers in period costumes looked very beautiful. The archaeological reserve is an interesting place.
      Greetings:)

      Usuń
  4. Bardzo prawdziwy cytat, warty zapamiętania. :)

    Witam kochana Łucjo. Kolejny raz ukazujesz mi ciekawe miejsce, odsłaniasz kawałek świata. Przepiękna osada, jeszcze nie byłam w takim miejscu. Chciałabym się przenieść w czasie, poczuć atmosferę dawnych lat. Jest tam bardzo klimatycznie. Kiedyś też próbowałam strzelać z łuku, ale jednak to dla moich dłoni za ciężkie, podziwiam tych, co potrafią. :)

    Cudownego weekendu i tych dni przed. hehe Uściski serdeczne lecą prosto do kochanej Łucji. :))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agusiu! Jeżeli będziesz mieć okazję to pojedź do Biskupina. Niesamowite miejsce.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. What an amazing discovery and how wonderful to have so much knowledge of this place now. Love the photos you've shared. I'm glad you got to spend time there! Hugs!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biskupin is an amazing place. I am glad that I met them.
      Greetings:)

      Usuń
  6. Dziękuję za przypomnienie tego fajnego miejsca! Czas pokazać je dzieciaczkom ! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biskupin cieszy zarówno dzieci i dorosłych.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Ooo jak dawno tam byłam . Prawie 40 lat temu z wycieczką w szkole podstawowej

    OdpowiedzUsuń
  8. Interesante lugar arqueológico me imagino que reconstruido en gran medida.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  9. Byłam tam i na własne oczy mogłam zobaczyć to ciekawe miejsce. Rzeczywiście będąc tam można poczuć atmosferę bardzo dawnych lat. Cieszę się, że żyję w obecnych czasach :). Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Rzeczywiście będąc tam można poczuć atmosferę bardzo dawnych lat.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Przy poście o Gnieźnie pisałem, że byliśmy tam 20 lat temu. W tym samym czasie byliśmy również w Biskupinie, jak popatrzyłem na zdjęcia naszych dzieci to byliśmy tam nie 20 a 25 lat temu. I mimo, że upłynął taki szmat czasu ciągle pamiętam to wrażenie jakie ta osada na nas i naszych dzieciach wywarła. Czytając Twego posta fajnie było sobie przypomnieć to miejsce te czasy. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 25 lat? koniecznie musisz odświeżyć swoje wspomnienia. No może nie w tym roku ale w przyszłym?
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Miejsca pachnące historią mają szczególny urok.Warto go sprawdzać w wakacyjny czas.Przepiękne fotografie, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem oczarowana Biskupinem. Zrobiłam dziesiątki zdjęć aby mieć fantastyczną pamiątkę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Thank you for introducing this very interesting place. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  13. Oj marzy mi się, żeby trafić do Biskupina. Wspaniałe miejsce pokazujące początki naszej historii, mi to tak imponuje... dziękuję więc za tę relację Łucjo! Pozdrawiam! ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. To wspaniałe miejsce:))pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękna wycieczka! Wstyd się przyznać, ale ja tam byłem... prawie 40 lat temu :-) Muszę kiedyś się tam wybrać, bo to piękne miejsce uwieczniające naszą historię. Serdeczności Lusiu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najważniejsze, że byłeś. Przypuszczam, że od tamtego czasu niewiele się zmienił
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  16. Hi friend.. This is a beautiful place Nice to see.. Congrats

    OdpowiedzUsuń
  17. Podobała mi się ta osada 💞

    OdpowiedzUsuń
  18. Muy interesante, me ha encantado conocerlo. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  19. It is just like going back in time machine.

    OdpowiedzUsuń
  20. Byłam parę lat temu, oczarowało mnie to miejsce:)
    Kochana, jak zawsze u Ciebie profesjonalna foto-relacja, dziękuję:)
    Miłego weekendu życzę, pozdrawiam serdecznie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Morgano, podobnie jak Ciebie, tak i mnie oczarowało to miejsce.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Wspaniała osada.Niestety nie miałam okazji w niej być, a szkoda. Cudiwna fotorelacja.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nino, Biskupin mnie oczarował. Byłam zachwycona tym rezerwatem.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  22. You have a wonderful blog! The topics you write about are very close to me. Thank you for sharing your thoughts!

    I follow you through GFC! If you want, go to my blog :)

    MY NEW POST: BAG OF YOUR DREAMS ♥♥♥

    OdpowiedzUsuń
  23. Byłam w Biskupinie jako dziecko, piekne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko mam nadzieję, że nie zapomniałaś Biskupina. Możliwe, że obraz troszeczkę się zatarł.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Biskupin dalej pozostaje w sferze moich marzeń. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A zatem Karolinko, życzę by spełniło się Twoje marzenie.
      A ponieważ jesteś wyjątkową osobą, która nie ustaje w poznawaniu świata myślę, że szybko zrealizujesz swoje marzenie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Piękne zdjęcia.
    Byłam tam dwa razy, ostatnio ponad dziesięć lat temu. Miło wspominam. Wówczas nie było mody na rekonstrukcje scenograficzne. Kupiłam jednak plecioną grzechotkę z kamyczkami. Nie opodal było muzeum kolejek w Wenecji. Ciekawa jestem czy byłaś? Bardzo lubimy wpadać do Gniezna, jest blisko i obecnie świetny dojazd. Niestety ostatnio trafiliśmy na nawałnicę, mam nic się nie stało, jednak wiemy jak potraktowało harcerzy na obozie. Nazajutrz widzieliśmy makabryczne widoki, nawet nie przyszło mi do głowy focić.
    Piękne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muzeum kolejek w Wenecji to bardzo ciekawe miejsce na którego terenie zgromadzono unikatowe parowozy, wagony towarowe i osobowe. Mój E był nim oczarowany. Ja jestem zachwycona Wielkopolską i kiedyś chciałabym tam wrócić ponieważ nie odkryłam wielu interesujących miejsc.
      A co do obecnych nawałnic to uderzają znienacka i z każdym rokiem będzie ich więcej jeżeli nie będziemy szanować naszej Ziemi.
      Nawałnice stają się one gwałtowniejsze i coraz bardziej niebezpieczne. Jest coraz cieplej i w powietrzu gromadzi się coraz więcej pary wodnej. To oznacza też znacznie więcej energii do rozładowania, czyli nasilenie zjawisk. Obserwujemy większe parowanie, zmiany cyrkulacji i ścieranie się mas ciepłych i zimnych.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Biskupin piękne miejsce, bybam tam dwa razy. Polecam zobaczyć to miejsce. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobna opinię o Biskupinie. Niezwykłe miejsce, które powinien poznać każdy Polak.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Piękne miejsce, mam plany by je obejrzeć ,ale póki co dzięki wielkie za zachęcający wpis.
    Powiedz mi a jak z dostępnością osób niepełnosprawnych na wózkach,czy można bez przeszkód poruszać się po osadzie?
    Serdeczności najmilsze zostawiam Łucjo :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Historia współczesna równie ciekawa jak ta sprzed 2500 lat...

    OdpowiedzUsuń
  29. Wspaniałe miejsce.
    Planujemy, by wreszcie tam dotrzeć.
    Moc serdeczności posyłam.

    OdpowiedzUsuń
  30. Super wycieczka wciąż w moich marzeniach...

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja niestety nie trafiłam na żadne atrakcje w Biskupinie, następnym razem pojadę, kiedy coś się będzie działo ;)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...