niedziela, 7 kwietnia 2019

Katedra NMP Wniebowziętej w Palermo







Każdy marzyciel wie, że tęsknota za miejscem,
w którym nigdy się nie było,
jest czymś bardzo prawdopodobnym,
może być nawet większa niż tęsknota za rodzinnymi stronami.

(Judith Thurman)








Szczególnie w takie deszczowe dni jak dzisiaj, lubię wracać wspomnieniami do słonecznej i upalnej Sycylii... Jestem niemal pewna, że każdy marzyciel wie, iż  to zupełnie możliwe tęsknić za miejscem, w którym się nigdy nie było, może nawet bardziej niż za rodzinnym miejscem...

Domyślam się, że już wiecie jak ja uwielbiam odkrywać nowe miejsca, poznawać nowe kultury, zwiedzać ciekawe zabytki, zachwycać się architekturą, wstępować w progi nowo poznanych kościołów... 

Byłam bardzo ciekawa Palermo ponieważ czytałam o tym mieście przeróżne opinie... Jakie ono jest,  sama musiałam się o tym przekonać... Stolica Sycylii to prawdziwa mieszanka architektoniczno-kulturowa... To miasto bardzo szczególne, o bardzo bogatej i burzliwej historii... Założone w VIII w p.n.e. przez Felicjan... Jego zachodnia dzielnica w czasach antycznych stanowiła centrum miasta... 

Przy  ulicy Corso Vittorio Emanuele, na rogu Via Matteo Bonello znajduje się największa atrakcja miasta  katedra p.w. NMP Wniebowziętej...







W 1185 roku katedrę wzniósł Walter Ophamilias  pochodzący z Anglii arcybiskup normandzki z czasów króla Wilhelma II Dobrego... 
Zbudowana w miejscu, gdzie kiedyś stał kościół bizantyjski, a później arabski meczet o czym świadczy kolumna z inskrypcją z Koranu... Patrząc na tę budowlę uderza jej wielkość oraz  wspaniałe połączenie różnych stylów architektonicznych... Przed świątynią ogromny plac, pośrodku którego pomnik patronki miasta świętej Rozalii...

Zachwycił mnie widok bogato zdobionej fasady otoczonej palmami i roślinnością śródziemnomorską... Mogłabym godzinami patrzeć na oryginalną architekturę katedry...  Jej wschodnia strona pokryta jest arabeskowymi wzorami i wygląda bardziej jak  średniowieczny zamek niż kościół katolicki... W wielu miejscach widać  ogromne wpływy arabskie, pokazujące wybitną architekturę tamtych czasów... Główna fasada zachowała swój oryginalny wygląd z XIV  - XV wieku... Zbudowana jest w stylu gotyku katalońskiego... Uwagę zwracają słynne portyki Domenico i Antonello Gagini... Vasari twierdził, że Domenico Gagini był uczniem Brunelleschi'ego jednak nie ma na to pisemnego potwierdzenia...







Po wejściu do  katedry zaskoczył mnie jej surowy wystrój... Muszę przyznać, że miałam o nim inne wyobrażenie... W XVII wieku aby wzmocnić konstrukcję dokonano radykalnej przebudowy wnętrza...  Jest ono duże, jasne jednak  nie powala przepychem... Katedra zbudowana na planie krzyża łacińskiego i  podzielona jest na trzy nawy, wzdłuż których znajdują się kaplice...

Prezbiterium zamyka centralna absyda, w której znajduje się ołtarz główny ozdobiony jaspisem, agatem i skamieniałym drewnem... W środku, rzeźba Zmartwychwstałego Chrystusa wznosząca się nad grobem, wykonana  przez Antonello Gagini'niego... Na sklepieniu fresk Wniebowzięcia NMP...

W katedrze w Palermo byłam zafascynowana linią południka...  Oznacza go wykonana z brązu linia wyznaczająca północ i południe, wskazująca pozycję słońca w czasie przesilenia zimowego i letniego... Na posadzce są znaki zodiaku... Dzięki astronomowi Giuseppe Piazzi możemy teraz oglądać południk w tej katedrze...








Po prawej stronie prezbiterium znajduje się Kaplica świętej Rozalii patronki miasta... W srebrnej urnie znajdują się jej relikwie... Wg legendy Rozalia urodziła się w w rodzinie arystokratycznej  6 października 1129 roku... Ojciec prawdopodobnie był kuzynem króla Wilhelma I... Jej matka  miała proroczy sen, w którym dowiedziała się, że ma nadać dziecku imię składające się z dwóch kwiatów: róży i lilii... Kiedy urodziła się Rozalia wszyscy byli oczarowani jej pięknością i wróżyli jej szczęśliwe i dostatnie życie... W czternastym roku życia w tajemnicy złożyła Panu Bogu ślub dozgonnej miłości... Rodzice namawiali ją do zamążpójścia... Uciekła z pałacu i zamieszkała w grocie jako pokutnica... Rodzice aż do swojej śmierci poszukiwali córki... 

Rozalia nie przyzwyczajona do  surowego życia umarła bardzo młodo... Ciało Jej zostało w naturalny sposób zmumifikowane przez krople wody kapiące ze skalnych minerałów jaskini... Pięćset lat później odnaleziono relikwie świętej i odtąd zaczął się Jej kult... Legenda głosi, że podczas znalezienia relikwii ustała groźna zaraza dżumy...







Katedra jest królewskim panteonem... W dwóch kaplicach południowej nawy znajdują się grobowce cesarzy, królów normandzko-szwabskich, aragońskich Sycylii...  Został tutaj pochowany: Roger II,  jego córka Konstancja, Henryk VI, Fryderyk II, Piotr III Aragoński oraz Konstancja II Aragońska...

Katedrę w Palermo odwiedziłam w niedzielę... W tym dniu krypta i skarbiec są zamknięte dla zwiedzających...

Katedra w Palermo mimo wszystko zachwyca... Jej piękno zostało docenione i w 2014 roku została umieszczona na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO... Gdyby jednak zachowano jej wewnętrzny wystrój a nie wielokrotne przebudowywano, to należałaby do najwspanialszych włoskich kościołów...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...








45 komentarzy:

  1. Imponująca katedra.Tyle piękna nam pokazałaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem oczarowana jej architekturą. Piękna.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Incredibly beautiful and decorative building. Have a nice new week Lucja-Maria

    OdpowiedzUsuń
  3. Imposing and beautiful cathedral.
    Spectacular photos, I loved watching the details.
    Have a nice Sunday
    Hugs
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    OdpowiedzUsuń
  4. Przyznaję, że jestem właśnie takim marzycielem, o którym wspominasz na początku.
    Architektura katedry , jej fasada, wnętrze, malowidła są przepiękne.
    Piękne zdjęcia wykonałaś. Przez moment myślałam, że jestem we wnętrzu. Mnie ciągle zachwyca kunszt budowniczych, którzy w odległych nam czasach, potrafili zbudować wysokie sklepienia pozwalające na wlewanie się naturalnego światła.
    Dziękuję za kolejną, wspaniałą podróż.
    Bardzo serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oleńko, architektura katedry powaliła mnie na kolana. Jest przepiękna.
      Uwielbiam odwiedzać obiekty sakralne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Ależ cudowne zdjęcia,
    jest co oglądać o co podziwiać :-)
    Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystko mi się podoba w tej katedrze. Zaciekawił mnie południk, bo dopóki nie wyjaśniłaś, co to jest, byłam zdezorientowana.
    Dziękuję za możliwość wirtualnego zwiedzenia tej budowli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Anno,
      bardzo dziękuję za ten piękny komentarz.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  7. Nie do wiary ile Ty pięknych miejsc zwiedziłaś:))podziwiam całym sercem:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudowna katedra. Po raz kolejny dziękuję Lusiu za wspaniały, wirtualny spacer.
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  9. Wspaniałości nam pokazałaś, dziękuję za wirtualną, przepiękną wycieczkę.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nino, katedra w Palermo jest przepiękna.
      Mnie oczarowała jej architektura.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Otra maravilla más de arquitectura y que nos muestras con unos buenos detalles y encuadres de las fotos de tu reportaje.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  11. Mieliśmy okazję być w Palermo i w tym miejscu :) bardzo m się tam podobało kal na całej Sycylii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, nie mogę zalogować się na Twoim blogu.
      Nie mam pojęcia w czym jest mój problem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. What an amazing, large cathedral. You certainly travel around much to seek these spectacular churches. Looks nice and warm there, as we approach winter.
    Hope you are well Lucia.
    Happy days!

    OdpowiedzUsuń
  13. Me parece una catedral preciosa. Besitos.

    OdpowiedzUsuń
  14. Przepiękna katedra. Z Twoich zdjęć Lusiu wcale nie wynika, że jest surowa. Wręcz przeciwnie :-) No i ta roślinność, ach... Cudnie. Serdeczności! Ja za kilkanaście dni lecę do Aten :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och, ATENY!
      Cieszę się, że lecisz do antycznej stolicy. Przypuszczam, że już będą kwitnąc Jakarandie mimozolistne. Pięknie wygląda kwitnąca aleja z Akropolu.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Hi. The cathedral is really stunning. Thank you for your great photos. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  16. Fantastic cathedral. Lots of great photos. Thank you Lucja.

    OdpowiedzUsuń
  17. Z podróży najbardziej kocham właśnie to tęsknienie na kanapie po powrocie;)) Ale tak na poważnie to super wycieczka , dzięki kocham Italię do Palermo jeszcze nie dotarłam ale już wiem ,że warto.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Palermo i cała Sycylia jest warta odwiedzenia.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  18. Hello dear LUCIA!
    Impressive building, impressive photo galleries, thank you for sharing!
    I wish you a nice week of joy!
    I embrace you with love and thank you for your visit!

    OdpowiedzUsuń
  19. Jestem pod ogromnym wrażeniem tego jak dużo zwiedziłaś, byłaś w takich pięknych i ciekawych miejscach. Kolejny raz jestem zachwycona Twoimi zdjęciami i tym co nam opowiadasz. Dziękuję <3
    Pozdrawiam serdecznie, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
  20. He disfrutado un rato admirando tus imágenes, ya que cuando estuve en Palermo vimos la ciudad bastante deprisa por ser una ciudad con mucho trafico y creo que tan solo teníamos ganas de salirnos de ella.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dech mi zaparło...
    Dobrze ze widziałem pierwszy raz u Ciebie a nie "na żywo" bo by się mogło skończyć palpitacją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maćku, to tylko amatorskie zdjęcia. Gdy zobaczyłam oryginał, z wrażenia omal nie upadłam na kolana przed geniuszem i wyobraźnią architektów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Łucjo podpisuję się pod wcześniejszym postem. Zamarłam, oglądając zdjęcia.
    Nie znajduję słów, by wyrazić zachwyt nad pięknem tej katedry... Nie, nie wiem naprawdę, co napisać.
    Pozdrawiam wiosennie i dziękuję za tam niezwykłe doznania duchowe i artystyczne.:)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...