poniedziałek, 12 września 2022

Praga - Secesja część II

 







Kiedy czegoś gorąco pragniesz,

to cały wszechświat działa potajemnie,

by udało Ci się to osiągnąć.

(Paulo Coelho)











Praga  słynie  z różnorodnych stylów architektonicznych, w tym secesji... Tym samym,  należy do sieci zrzeszającej miasta secesyjne... Warto zauważyć, że styl ten został głęboko wpisany w architektoniczne oblicze Pragi... Bardzo łatwo rozpoznać go już na pierwszy rzut  oka... Na pięknych fasadach znakiem rozpoznawczym są tajemnicze łodygi roślin, motywy splątanych korzeni, motywy kwiatów i liści  przeplatane wizerunkami pięknych dam... 

Praga ma pod tym względem naprawdę wiele do zaoferowania... W dzisiejszych czasach można naliczyć około 40 budowli tego stylu architektonicznego...Widziałam ich dużo, jednak nie miałam możliwości  zobaczyć wszystkich...

Mosty na Wełtawą to jeden z charakterystycznych elementów praskiego krajobrazu... Nie sposób ich przy zwiedzaniu pominąć... Dużych mostów w Pradze nad Wełtawą jest aż 18...  Jednym z najważniejszych jest  Most Svatopluka Čecha... Łączy Plac Curie na prawym brzegu z nabrzeżem Edvarda Beneša na lewym brzegu... Został zbudowany w latach 1905 - 1908 i dziś jedynym stalowym, łukowym  mostem w Pradze... Ma 169 metrów długości i 16 metrów szerokości... A przy tym jest przepiękny, elegancki, majestatyczny i zachwyca niezwykle dekoracyjnym stylem... Ta bogata mostowa konstrukcja jest w stylu secesji...

Most ozdabiają cztery figury z brązu przedstawiające Nike łac. Victorię,  boginię zwycięstwa... Jej atrybutem jest gałązka oliwna (tutaj złota)... Figury ustawione są na oszklonych żelaznych latarniach, na wysokich kolumnach... Most można pokonać tramwajem, samochodem ale najlepiej pieszo, aby pooglądać dekoracyjne elementy.... 








Na Přikopě  możemy zobaczyć bardzo piękną kamienicę U Dörflerů  zbudowaną w 1905 roku przez firmę Mateja Blecha... Autorem projektu był Jiři Justich... Jej dekoracyjna fasada utrzymana w oliwkowym kolorze (green olive) jest doskonałym przykładem secesji... Podzielona jest  na trzy osie pionowe i cztery osie okienne... Okna czwartego piętra otoczone są stylizowanymi pawiami i złotymi draperiami...  Starannie skomponowane motywy muszli i liści łączą się z wieńcami, wstążkami i klasycznymi urnami w zabawnych aluzjach do życia i śmierci... Bardzo ozdobna jest również kratownica balkonu, jego środek zdobi litera D otoczona roślinnymi ornamentami i spiralami...









Pałac Lucerna  został zbudowany przez Vácslava Havla, dziadka Václava Havla, późniejszego prezydenta  Republiki Czeskiej... Został zbudowany w stylu secesyjnym  w latach 1907 - 1911... Lucerna, to słowo czeskie oznacza latarnię... Pałac szybko stał się  centrum życia kulturalnego i towarzyskiego Pragi... Przez wnętrze budynku przechodzi skomplikowany system obszernych przejść... Najważniejsze,  to Pasaż Lucerna... Pośrodku przejścia, z sufitu zwisa prowokacyjna rzeźba Davida Černego - święty Wacław siedzący na brzuchu martwego konia...









Na Placu Wacława, miejscu rewolucji i protestów, znajdują się obok siebie dwa hotele zbudowane w stylu secesyjnym - Evropa i Meran... Oba słyną z piękna i elegancji... 

Hotel Evropa to secesyjna piękność zbudowana w 1889 roku pod nazwą  U arcyksięcia Stefana... Jednak w latach  1903 - 1905 dwaj architekci: Dryak i Bendelmayer przebudowali budowlę w stylu secesyjnym... Jego wykwintne, ozdobne wnętrze pojawiło się w filmach hollywoodzkich : Titanic i Mission Impossible... W 1951 roku został upaństwowiony.. Jednak jego stan po nacjonalizacji zaczął się pogarszać... Od 2016 roku trwa jego odbudowa... Jego ponowne otwarcie planowano w 2020 roku... W maju tego roku ogarniałam spojrzeniem fasadę hotelu, i według mnie do końca remontu jest jeszcze bardzo daleko...

Hotel Meran został wybudowany na wyjątkowo wąskiej działce w latach 1895 - 1906 przez rodzinę Hajków... Na elewacji wyraźnie widoczne są secesyjne detale, a motywem przewodnim ornamenty roślinne...








Na Rynku Starego Miasta od 1915 roku stoi monumentalny pomnik Jana Husa, filozofa, czeskiego duchownego, działacza narodowego, reformatora Kościoła, prekursora protestantyzmu, rektora Uniwersytetu Praskiego... Pomnik został odsłonięty w 500. rocznicę jego śmierci... 

Jan Hus ekskomunikowany za krytykę Kościoła, za wystawny styl życia hierarchów duchownych, ich chciwość, rozwiązłość,  handel odpustami... Otwarcie domagał się sekularyzacji dóbr kościelnych... Postulował przyjmowanie komunii pod dwoma postaciami: chleba i wina...

Po otrzymaniu "listu żelaznego" od króla Zygmunta Luksemburskiego pojechał na sobór w Konstancji... Tam Hus został uwięziony i oskarżony o herezję... Skazano go na śmierć przez spalenie na stosie  6 lipca 1415 roku...

Na pomniku dumnie stojący Jan Hus wraz z zwycięskimi wojownikami husyckimi i protestantami, którzy zostali zmuszeni do emigracji 200 lat później,  po bitwie pod Białą Górą... Jest też postać młodej matki symbolizującej narodowe odrodzenie...








Praski Dworzec Główny to klejnot czeskiej architektury secesyjnej... Elewacja tej budowli wzbudziła mój zachwyt i podziw... Dworzec został wybudowany w latach 1901 - 1909 według projektu czeskiego architekta Josefa Fanty... Główny budynek otaczają dwie wieże zegarowe i zwiewne rzeźby Cenko Vosmika... Te zwiewne postaci przykuwają wzrok... Wieże zakończone są przeszklonymi kopułami... Nad wejściem znajduje się masywne półokrągłe okno...

Dziś zaprezentowałam kilka budowli secesyjnych... Praga ma ich wiele, więc będą w tym temacie kolejne posty...

* Secesja w Pradze - Obecni dům *


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

26 komentarzy:

  1. Complimenti per il tuo stupendo post sulla bellissima Praga.
    Felice settimana, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  2. Będąc w Pradze miałam okazję podziwiać większość przedstawionych przez Ciebie obiektów. Rzeźba świętego Wacława na martwym koniu wzbudziła we mnie przerażenie. Acz nie powiem, żeby nie była oryginalna. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. A beautiful city, lauded by all who visit. A good friend of mine just returned from a wedding there and she is still glowing from the eperience.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bonitos los puentes que comunican una parte de la ciudad, con la otra parte, que separa el río.
    Buen reportaje, con las fotografías de las partes más importantes de la ciudad.
    Besos.

    OdpowiedzUsuń
  5. Złota Praga zawsze robi na mnie ogromnie pozytywne wrażenie, po prostu ma wszystko to, co lubię, w tym secesję pięknie przez ciebie pokazaną i opisaną.
    Pozdrawiam Cię serdecznie.:))

    OdpowiedzUsuń
  6. No i taką architekturę lubię, a nie te nudne klocki, choć i one się podobają. Lubię architekturę, która jest jakby odzwierciedleniem duszy...nie wiem, jak to opisać oczywiście. :D Te wszystkie detale, barwy, one coś znaczą, mają przekaz, jak dla mnie są jakby częścią duszy tego, który je wykonał. Lepiej tego nie opiszę. hehe Tylko ten Wacław zacny na koniu martwym mi się nie podoba, a bo ja za zwierzętami i przykro mi się na to patrzyło.
    Naprawdę Łucjo, ja zawsze się czuję, jakbym z Tobą podróżowała, bardzo Ci za to dziękuję, bardzo lubię wyjeżdżać z Tobą w podróż. <3 :))))

    OdpowiedzUsuń
  7. Magnificent buildings and statues. It would be wonderful to live there. Thanks for the great photos.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tam jest po prostu pięknie:))a Ty nam fantastycznie pokazałaś i opisałaś:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejna wycieczka po pięknej Pradze. Będę mieć piękne sny.

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie obejrzę inne budowle, bo naprawdę zachwycają. I zdobieniami, i kolorami, i niezwykłymi konstrukcjami. To potwierdza, że Praga to najpiękniejsze miasto w Europie. Przynajmniej dla mnie!
    Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  11. Będąc w pięknej Pradze nie sposób nie zachwycić się secesją chociaż ja niestety w tym zachwycie byłam mniej wnikliwa niż Ty. Praga zachwyca mnie wszystkim, dla mnie to jedno z najbardziej klimatycznych i najpiękniejszych miast świata. Ma swój niepowtarzalny urok, któremu nie sposób się oprzeć i duża w tym zasługa secesji właśnie.
    Moc serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  12. Otro precioso reportaje, siempre me encanta pasar por tu blog. Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  13. Secesja jest tajemnicza, a zarazem elegancka, A Praga uwodzi każdego.

    OdpowiedzUsuń
  14. Hi Lucja-Maria! Really beautiful buildings.

    OdpowiedzUsuń
  15. Praga była moim marzeniem i udało mi się je spełnić z 7/8 lat temu.
    Byłam zachwycona :).

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękne detale Pokazałaś. Pragę trzeba byłoby przez kilka dni zwiedzać i to nie wiem czy udałoby się wszystko zobaczyć. Piękne miasto. Byłam kilka razy ale tylko właściwie po łebkach mogłam zobaczyć jej piękno. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Łucjo, Pragą jestem zachwycona i bardzo lubię secesję. Byłam tam kilka razy, ale nigdy dość zwiedzania, więc tym chętniej spaceruję z Tobą po tym pięknym mieście. Pięknie pokazujesz na zdjęciach detale i tak dużo ich zaobserwowałaś i sfotografowałaś!
    Pozdrawiam serdecznie :)))

    OdpowiedzUsuń
  18. Zdecydowanie Praga secesją stoi - moim prywatnym zdaniem secesja w Pradze jest piękniejsza (bo lżejsza) niż ta wiedeńska, gdzie jednak stoliczanin odcisnęła swe piętno).

    Widze że Czerny także twoją uwagę zwrócił - Św. Wacław król Czechów w pałacu Lucerna robi wrażenie. Zawsze lubiłem sztukę Czernego (nie tylko zresztą jego, w ogóle sztukę czeską) - dystans i ironia, ale bez szyderstwa i szargania.

    Mamy z Aneczką plany powrotu tam na przyszły sezon, znaczy powrót to ja, a dla Ani pierwszy raz.

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękna jest ta secesja na twoich zdjęciach Łucjo.
    Pozdrawiam,

    OdpowiedzUsuń
  20. Praga jest faktycznie tak piękna jak mówią :D Super wyjazd ;)
    Pozdrawiam! Miłego dnia :)
    Zapraszam również do mnie w wolnej chwili ;) (nie mam profilu bloggera, dlatego zostawiam link)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
  21. Byłem raz w Pradze i muszę przyznać, że zachwyciło mnie to miasto. Dla mnie jest ono takim pomostem między nowoczesnością, a taką elegancką tradycją i pokłonami ku historii. Twoje migawki przecudowne, mam nadzieję że jeszcze nieraz tam trafię. Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  22. W Pradze wszystko jest przepiękne .... więc secesja też...
    Uważam że to najpiękniejsza stolica Europy...

    OdpowiedzUsuń
  23. Planuję sobie odświeżyć wspomnienia z Pragi, bo byłam tam dawno dawno temu. Nawet gdy mieszkałam w Czechach, to do Pragi nie podjechałam. Trochę tego teraz żałuję.

    OdpowiedzUsuń
  24. I was in Prague and I remember very well the passage of Lucerne, Lucja. It was an interesting tour. I also liked the Prague bridges and all the Art Nouveau buildings. Your photos are wonderful, they show the beauty of the buildings well.

    OdpowiedzUsuń
  25. Witaj Łucjo, w Pradze byłam , ale wiele lat temu. Z przyjemnością pospacerował jeszcze raz dzięki Twoim zdjęciom. Niektórych jednak miejsc zupełnie nie pamiętam. Chętnie wróciłabym i powłóczyła ulicami tego ciekawego miasta. Podoba mi się cytat - Paulo Coelho, chociaż nie wiem czy potrafię bardzo pragną, aż tak żeby " cały wszechświat...." Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  26. Wowww Praga is so beautiful…my favorite…love from me 🍀🍀🍀 thanks for all those beautiful pictures ❤️

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...