niedziela, 31 października 2021

1 listopada - Święto Wszystkich Świętych


Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią im się płaci...
Chwiejna waluta. Nie ma dnia, by ktoś wieczności swej nie stracił.

(Wisława Szymborska)

I porzuciwszy gniew, nadzieję, pychę,

Wolni od pragnień i wolni od burz,

Dziękczynnych westchnień ślemy modły ciche,

Ktokolwiek jest tam pośród gwiezdnych głusz,

Za to, że minąć dniom żywota dano,

Za to, że  nigdy raz zmarli nie wstaną

i rzek gwałtownych nurt zmącony pianą,

Zwinie kiedyś w głąb wieczystą mórz.

- Swinburne, tłum. W. Horzycy (zam. w Stanisława Lema "Głos Pana")

Jutro 1 listopada - Dzień Wszystkich Świętych...  Czas zachęcający do zadumy i refleksji nad tymi, których nie ma już wśród nas... To również czas na zastanowienie  się nad swoim istnieniem, egzystencją... Listopadowy czas temu sprzyja, by zatrzymać się i zapytać własnego serca, czego ja tak naprawdę pragnę... Nie tylko dla mnie,  ale również dla wielu z Was to bardzo osobliwe święto, ponieważ...

Jest taki dzień pachnący tęsknotą,

gdy pytasz Boga, dlaczego i po co...

Światełko pamięci na płycie grobu drży,

a niechciane łzy napływają do oczu nocą...


Jest taki dzień pachnący tęsknotą,

ukryty w zaciszu listopadowego cmentarza.

Gdy świadomość przemijania krzyczy,

że w ziemskim życiu powrotów nie ma -

przecież nic dwa razy się nie zdarza...

Zawsze w tym dniu udaję się na cmentarze, składam kwiaty, zapalam znicze na grobach...  Wspominam  Rodziców i Bliskich z miłością i bólem, ale też z nadzieją... Dziękuję za dobro, które mi wyświadczyli...  Oni wciąż są żywi w mojej pamięci...


W ten pełen refleksji czas, przypominam sobie te Kochane  Osoby... Odświeżam moje wspomnienia... Dziękuję za wszystko co od Nich otrzymałam... Za morze miłości, mogę dać Im tylko pamięć i modlitwę...

Kiedy zamiera wokół nas, w ciszę zaklęty świt
I ten sam... obcy czas... puste dni
Gdy Ci zabiera kogoś czas, rozpaczą sięgasz gwiazd
A gdzieś tam... obcy świat... pusty dom

Dziś już wiem będziesz zawsze blisko mnie
I wierzę w dobry czas, kiedy ból odejdzie sam.
Jak ciebie teraz kochać mam,
Jak Cię nie kochać mam, taki sam bliski, lecz inny tak.

Dziś już wiem jesteś zawsze blisko mnie,
a w sercu oddech gwiazd i anioły w moich snach...
Dziś już wiem będziesz zawsze blisko mnie
I wierzę w dobry czas, ból odejdzie sam
Odejdzie na dobre.
Dziś już wiem jesteś zawsze blisko mnie,
a w sercu oddech gwiazd i anioły w moich snach...

(Urszula Kasprzak)

14 komentarzy:

  1. Buen día para recordarm a los que se fueron al más allá.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny wpis:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne słowa poezji i smutna refleksja Szymborskiej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Beautifully written and illustrated. Thank and have a great week ahead.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pięny post. Oby się nigdy nie powtórzył rok taki jak ten - tyle osób bliskich odeszło. Młodszych i starszych.

    OdpowiedzUsuń
  6. Beautify. We went to take the candles to the graves.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mimo smutku i tęsknoty, kocham ten dzień. Nauczyłam się żyć blisko cmentarzy, nawiedzam je bardzo często, tam czuję, że odwiedzam Tych, których nadal kocham...

    OdpowiedzUsuń
  8. Po pewnym czasie człowiek godzi się ze stratą. A ten dzień traktuję jako możliwość spotkania z tymi, którzy byli bliscy a odeszli. Podobają mi się cmentarze o zmroku w poświacie palących się zniczy. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny, pełen refleksji wpis. Mimo, że tęsknię, lubię bywać na cmentarzu wśród moich bliskich. Na swój sposób czuję ich obecność. Dziś był taki piękny,pogodny jesienny dzień. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jako Chrześcijanin wierzę w Zmartwychwstanie (nie wchodząc w szczegóły, bo tam tkwi Diabeł a nie Bóg) jako człowiek lubujący się w nauce znam prawo zachowania informacji, jako romantyk powtarzam za Owidiuszem Non omnis moriar...
    A jako zwykły szary człowiek po prostu tęsknię i jest mi bez nich ciężko.

    OdpowiedzUsuń
  11. Przepieknie to napisalas. I te wiersze pasuja tu jak ulal. Bardzo lubie swieto zmarlych i ten klimat na cmentarzu, gdy juz jest ciemno a wokol tysiace swiatelek. Tak naprawde Ci ktorzy odeszli sa blisko nas.

    OdpowiedzUsuń
  12. Un precioso homenaje, me encanta. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  13. W Polsce pięknie obchodzimy to święto i pamiętamy o tych co nas wyprzedzili w powrocie do właściwego życia. Cały miesiąc listopad to miesiąc modlitwy, zadumy i powrotów na miejsca spoczynku bliskich, znajomych, sąsiadów, przyjaciół i tych których nigdy osobiście nie poznaliśmy ale gdyby nie oni, to nas by nie było.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...