czwartek, 30 września 2021

Jesień pełna astrów

 







Przewiewne ranki jesienne,

(Liliowe astry jesienne),

Senne, łagodne,

Gdy w miłym, szarym niebie

Wzrok rozczulony tonie:

Te ranki, te są dla Ciebie.

Byś w miękko wysłanym pokoju

Z liściasto-ptasią tapetą,

Bladobłękitna,

W tym właśnie dzisiejszym stroju,

Przez okno patrzała spokojnie

Na miłe niebo jesienne,

A na stoliku w wazonie

Niech będą astry liliowe,

Liliowe astry jesienne.

(Julian Tuwim)








Jesień już zagościła  na dobre... i na Waszych blogach, w inspiracjach, w domach i na zewnątrz... Chociaż nie darzę jej miłością, to jednak ta pora roku kwiatami potrafi mnie zachwycić... W czasie, kiedy część przyrody przygotowuje się powoli do zimowego snu, to jesienne rośliny dopiero zakwitają...

W niedzielę, kiedy przez szybę mocno grzało słońce, wyszłam do ogrodu... Próbowałam znaleźć  piękne namiastki jesieni, przede wszystkim w kolorowych kwiatach...

Zaskoczył, ale i zachwycił mnie widok kwitnących  jesiennych astrów... Ich pojawienie objawia się zawsze feerią barw... Rozkwitły w nastrojowych odcieniach fioletu, błękitu, purpury... Kulminacja kwitnienia tych roślin przypada na koniec września i październik...

Słońce, ciepło, feeria barw sprawiły, że nad astrami fruwały motyle... Nasz ogród stał się dla nich rajem... Nad zwartymi kępami kwiatów unosiły się roje motyli i pszczół... Od kiedy zakwitły jesienne astry przylatują do nich z całej okolicy rusałki pawiki, pokrzywniki, osetniki, pszczoły, trzmiele, są także bielinki...

Śniłam dziś o motylach na wietrze

Ostatnie jesienne tango tańczyły

Rytmy lotu od skrzydełek lżejsze

Zwiędłe trawy srebrem przesyciły

(Jolanta Maria Dzienis)

Dla wielu z nas piękne motyle to symbol metamorfozy odrodzenia, wolności, regeneracji, życia, wolności, kruchości, beztroski, ulotności, chwil szczęścia... 

Szczęście jest jak motyl:kiedy usiłujesz go złapać, zawsze wymyka ci się z rąk.

Ale jeśli cichutko usiądziesz, to może samo do ciebie przyleci.

(Nathaniel Hawthorne)








W czasie tego spaceru zerwałam kwiaty na jesienny bukiet... Hortensje, róże, rozchodniki, werbenę patagońską, jeżówki, gałązki nawłoci, astry jesienne, gałązki goździków, lilię i to z nich powstała wiązanka... Kwiaty jesieni są barwne, pachnące, piękne i różnorodne... Wprowadziły do domu mnóstwo koloru oraz zapachu...Cieszą moje oczy i budzą miłe skojarzenia...

Życie kwiatu jest krótkie, ale radość, którą daje on w ciągu minuty,

jest jedną z tych rzeczy,które nie mają początku ani końca.

(Paul Claudel)







Warto wspomnieć, że polskiej tradycji astry jesienne bardzo często nazywane marcinkami lub michałkami... I tak michałkami nazywa się je ze względu na 29 września, czyli dzień świętego Michała, marcinkami zaś ze względu na 24 października, a więc dzień świętego Marcina, kiedy to oprócz astrów i chryzantem prawie nic już nie kwitnie...

Jesienne chwile spędzone na  świeżym powietrzu, wśród kwiatów i  zieleni pozwoliły mi chociaż na chwilę zapomnieć o mojej niedyspozycji... A piękny wiersz przeniósł mnie w marzenia i świat fantastycznej iluzji...

A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź,

wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej, zacałuj,

ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp, otumań,

we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu.


Pokaż mi wody ogromne i wody ciche,

rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych,

dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul,

myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.


(Konstanty Ildefons Gałczyński)


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

31 komentarzy:

  1. Przeniosłam się na chwilę do Twojego ogrodu. Piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspaniała u Ciebie jesień,tak w domu jak i w ogrodzie:)))piękne cytaty:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  3. Asombrosas fotos. Su buen enfoque, hace mejor apreciar la belleza de las flores.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne zdjęcia, na szczęście jest jeszcze ciepło, więc i motylki można znaleźć. Jarzębina bardzo zdrowa.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Great photos. Beautiful flowers and butterflies. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  6. Moje wyspy szczęśliwe
    Najprawdziwsze wyspy szczęśliwe
    zamykają się w sercu
    tam cisza i błękit
    spotyka się z marzeniem
    o bezpiecznej przystani
    w której motyle i gwiazdy
    recytują poezję
    wyspy szczęśliwe
    osłonione przed światem cichą miłością
    nie toną w morzu łez
    a promienie słońca
    budzą ciepłym dotykiem
    opowiadane wiatrem historie
    wyspy szczęśliwe
    zamknięte w sercu
    czasami ulatują do gwiazd
    by nabrać blasku
    i napić się ciszy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Hola Lucja Maria, es maravilloso disfrutar de tanta belleza. Espectaculares fotos. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  8. Tyle piękna ofiaruje Twój ogród Łucjo wczesną jesienią! Bogactwo kolorów i odmian cudownych astrów, ale też innych kwiatów, z których skomponowałaś prześliczny bukiet. Do tego klimatyczne, jesienne dekoracje dodają uroku wnętrzom.
    Przesyłam uściski i pozdrowienia wraz z życzeniami zdrowia, słońca, ciepła :-))
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  9. Energia bije od tych kwiatów. Są piękne. Ta przyroda to prawdziwa magia 💐🙂

    OdpowiedzUsuń
  10. Przepiękne bukiety. I te jesienne dekoracje... :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Astry wraz z wrzosami zawsze kojarzyły mi się z nadejściem jesieni. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Beautiful flowers, pumpkins and butterflies !
    Have a lovely weekend !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  13. A wonderful burst of colour in all these beautiful pictures.

    OdpowiedzUsuń
  14. Na Twoim blogu śliczny początek jesieni. Kolorowo i radośnie, aż miło popatrzeć :)
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Jesień przepięknie pokazana.Prawdą jest,że astrami stoi.Kwiat jesieni są bardzo piękne i bardzo dobrze utrwalają nasz jesienny krajobra.Podrawiam pięknie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Wyczarowałaś z kwiatów i owoców piękne kompozycje.

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny i Twój jesienny ogród jak i aranżacje w domu. Taka jesień da się lubić. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. To ja Halina Piękne kwiaty .U mnie dużo smutnych spraw. Zostałam wdowa Mą mój odszedł po cieżkiej chorobie. Jestem sama widze wiele zmian u ciebie.Chciałabym ci prywatnie coś napisać a nie mam adresu mailowego Gdzieś mam chyba sta ??ry Czy dalej aktualny Lusiu bardzo bym chciała do Ciebie napisac.Halina.

    OdpowiedzUsuń
  19. Miałam w tym roku okazję trafić na festiwali dalii we wrocławskim ogrodzie botanicznym, istne cudo. Dlatego nie dziwię się twoim nad astrami zachwytom. To jest takie proste, niewymagające piękno, na które napatrzeć się nie można. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Moja mama zawsze mówi ,Ze jak zakwitną "michałki" to znak, że przyszła jesień. Życzę zdrowia i pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Jesien nadeszla. Nie wierze ze tak szybko zlecial wrzesien. Cudne jesienne astry, nie moge sie na nie napatrzec. Sliczne wiersze i zdjecia Lusiu. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękna odsłona jesieni. Podziwiam, że udało Ci się tak uwiecznić motyle. To ich chyba ostatnie radości, ostatnie kwiaty jesieni. Pięknie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Astry są przepięknymi jesiennymi kwiatami.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  24. O marcinkach słyszałam. Nie wiedziałam, że nazywa się je też michałkami.
    Jest to dla mnie raczej ważne, bo mój syn ma na imię Michał.
    Łucjo, serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Jestem jesienna dziewczyna, dlatego kocham jesień! Jej stonowane temperatury, barwy, babie lato, zbiory (i te na warzywniku czy w sadzie, ale i w lesie), przeloty ptaków... wszystko to mnie zachwyca.
    Piękne zdjęcia! Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Gorgeous flowers and fruit #Skywatch

    OdpowiedzUsuń
  27. Łucjo, piękny jest Twój ogród jesienią i tyle ma do zaoferowania! Astry zachwycają i jak widać motyle też się nimi cieszą, podobnie jak werbenami. Astry to faktycznie ostatnie jesienne kwiaty i dobrze że tyle kolorów im towarzyszy. Ja bardzo lubię jesień za kolory kwiatów i liści, babie lato, zbiory tego co wyrosło latem. Twoje jesienne zdjęcia pokazują, jak potrafi być zachwycająca. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Jak tu pięknie! Zapraszam do mnie flowersblossominthewintertime.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. Maravillosos colores de otoño. Besos y salud.

    OdpowiedzUsuń
  30. Masz artystyczną duszę. Widzisz piękno wokół siebie. Twój dom jest zawsze tak pięknie ozdobiony - podziwiam!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...