środa, 20 listopada 2019

Spacer po Elblągu







Najbardziej wartościową rzeczą jaką możesz zrobić, to pomylić się.
Niczego się nie nauczysz będąc doskonałym.

(Adam Osborne)








Elbląg! Byłam ciekawa tego miasta... Jednak na jego głębsze poznanie nie miałam zbyt wiele czasu gdyż jeszcze tego samego dnia byłam zmuszona wrócić do pozostawionego samochodu na parkingu w Buczyńcu ponieważ stamtąd był   * Rejs po Kanale Elbląskim *

Statek kończył go w samym sercu Starego Miasta, faktycznie to Nowego Miasta...  Jakże byłam zaskoczona, widokiem ślicznych kamieniczek położonych niemal nad brzegiem rzeki Elbląg... Były jak z obrazka lub  z piernika... Kamieniczki prześliczne, wielobarwne, o wąskich fasadach zwieńczonych szczytami,  kunsztownie ozdobione...  Nie sposób było przejść obok nich obojętnie  ponieważ zachwycały swoim wyglądem......

Od razu przypomniałam sobie, że w przypadku Elbląga mamy do czynienia z retrowersją... Na czym ona polega? otóż, jest to próba przywrócenia zniszczonemu miastu jego struktury przy użyciu współczesnych środków architektonicznych... Kto był w Dreźnie to wie o czym piszę... * Drezno, miasto baroku *

Elbląg należy do bardzo starych miast... Prawdopodobnie został założony na miejscu dawnej plemiennej stolicy Prusów - grodu Truso... O jego istnieniu wspomina się w kronice z końca IX wieku... Jako miasto powstał w okresie ekspansji krzyżackiej na tereny pruskie... Krzyżacy rozpoczęli tu budowę zamku, a sprowadzeni z Lubeki osadnicy stali się pierwszymi mieszkańcami... Elbląg prawa miejskie otrzymał już w 1246 roku... Był to ośrodek o charakterze portowym... W XIII i XIV wieku powstawały najważniejsze budowle, a więc ratusz, kościół parafialny p.w. świętego Mikołaja, zespół klasztoru dominikanów, a całość otoczono murami obronnymi... Wiek XV nie był korzystny dla Elbląga... Mieszczanie elbląscy poszukiwali kontaktu z Koroną... To własnie oni jako pierwsi złożyli hołd Władysławowi Jagielle po grunwaldzkim zwycięstwie w 1410 roku...  W czasie wojen szwedzkich miasto, tak zresztą jak i cała Rzeczypospolita, powoli chyliło się ku upadkowi...







Architektura z każdym krokiem coraz bardziej cieszyła moje oczy...  Jednak miasto sprawiało wrażenie opustoszałego, nikt nie spacerował ulicami... Dziwnie to wyglądało... Pusto i bez ruchu... Co się dzieje... Zastanawiałam się gdzie są ci wszyscy ludzie... W końcu dotarłam  na  Starówkę... Totalny szok... Starówka tętniła życiem, dziesiątki straganów po obu stronach ulicy, w powietrzu cudowny zapach świeżego chleba... To był weekend  pod znakiem Święta Chleba... Tutaj gromadzili się Elblążanie i turyści... 

Wzdłuż ulic Stary Rynek, Wodnej i Rybackiej stały kramy z regionalnymi wypiekami, żywnością i rękodziełem... Doskonale wiem, że Święto Chleba tam gdzie jest organizowane cieszy się ogromnym powodzeniem wśród mieszkańców miasta... Najważniejszym elementem takich imprez jest świeży, chrupiący chleb, oprócz tego wędliny, sery, pierogi, miody, ciasta i wiele innych regionalnych przysmaków... Są  również różne wypieki z naszego kraju oraz z zagranicy... Święto Chleba to także koncerty, wystawy, inscenizacje historyczne, prezentacje artystyczne...

Stary Rynek   nie jest typowym rynkiem jaki znamy, jest to główna arteria elbląskiej starówki... Elbląg lokowany był na prawie lubeckim... Większość polskich miast lokowanych jest na prawie niemieckim magdeburskim i mają one najczęściej  prostokątny rynek i regularną sieć ulic, które przecinają się pod katem prostym...

Prawo lubeckie obowiązywało podczas lokacji miast portowych położonych na wybrzeżu Bałtyku... W mieście nie budowano rynków a jego funkcję sprawowała najczęściej szeroka, targowa ulica...

















W sercu Starówki zachował średniowieczny fragment bardzo wąskiej uliczki, łączącej ulice Świętego Ducha i Mostową... W średniowieczu określanej  łac. arta platea... W tamten upalny dzień idąc tą wąską uliczką miedzy gotyckimi kamieniczkami  można było poczuć podmuch minionych wieków... Ścieżka kościelna jest unikalnym miejscem w skali kraju...

Pozostałością murów obronnych Starego Miasta jest Brama Targowa... Została zbudowana w 1319 roku... Jest jednym z niewielu  pozostałych po wojnie zabytków i reliktem dawnych średniowiecznych fortyfikacji... Zegar na Bramie targowej to prezent dla Elbląga od Senatu z Hamburga... 

Teraz Bramy Targowej  strzeże bohaterski Piekarczyk... Wita go niemal każdy turysta, pociera jego nosek, bo podobno potarcie go zapewnia na długo szczęście i oczywiście robi sobie z Piekarczykiem zdjęcie... Z elbląskim bohaterem związana pewna legenda...

Był rok 1521... W czasie wojny polsko-krzyżackiej, rycerze zakonni postanowili zdobyć Elbląg... Miasto było wtedy  bogata miejscowością ale słabo pilnowaną... Straże, zwykle czuje, drzemały znużone uroczystościami obchodzonymi w mieście do późnych godzin wieczornych... Jedną z niewielu osób, które nie spały tej nocy był młody Piekarczyk... Zmęczony nocnym wypiekiem postanowił zaczerpnąć świeżego powietrza... Wspiął się na mury i obserwował okolicę... W mroku zauważył zbliżających się najeźdźców... Widząc nadchodzące niebezpieczeństwo, wziął łopatę do wypieku chleba i przeciął linę utrzymująca kratę broniącą dostępu do miasta... Ta natychmiast opadła i uniemożliwiła zdobycie Elbląga... Zaalarmowani mieszkańcy szybko odparli atak wojsk krzyżackich...








Elbląg a właściwie Elbing był bardzo pięknym, bogatym w zabytki, potężnym w przemysł hanzeatyckim miastem porównywanym do Lubeki... Był nazywany  "miastem siedmiu wież", podobnie jak jego Miasto-Matka Lubeka...

10 lutego 1945 roku po ciężkich, dwutygodniowych starciach, Armia Czerwona zdobyła miasto...  Te walki doprowadziły do zniszczenia unikatowej zabudowy... Elbląg stał się jednym wielkim gruzowiskiem  i na dziesiątki lat  stracił swoje znaczenie...  Miasto zostało zniszczone w 65 %

Po wysiedleniu większości ludności niemieckiej, zostało ponownie zaludnione przez Polaków z Kresów Wschodnich i otrzymało polską nawę Elbląg... 

Części zniszczonego historycznego centrum miasta zostały całkowicie zburzone, a gotyckie cegły wykorzystano do odbudowy Warszawy i Gdańska... Władze komunistyczne liczyły, że miasto odbudują blokami jednak trudności gospodarcze utrudniły ten wysiłek... Odbudowa Starego Miasta rozpoczęła się dopiero w 1989 roku...

Starówka  cały czas jest odbudowywana... Mogłam podziwiać historyczny układ urbanistyczny, licznie zrekonstruowane kamieniczki, które sprawiają,  że Elbląg  z każdym dniem staje się piękniejszy i jest miastem, które warto odwiedzić...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

69 komentarzy:

  1. Nie byłam jeszcze w Elblągu a tak mam blisko. Widzę, że to piękne miasto o wyjątkowo bogatej historii. Dziękuję za przybliżenie informacji o tym mieście.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to mnie zaskoczyłaś. Z Gdańska do Elbląga masz około 60 km, to niemal rzut beretem.
      Ja po wizycie w Elblągu jeszcze do dzisiaj mam ogromny niedosyt. Nie miałam czasu aby odwiedzić chociaż jedno z tamtejszych muzeów, zapuścić się gdzieś dalej, pospacerować nabrzeżem rzeki Elbląg. Może kiedyś, udam się tam jeszcze raz...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Nie wiedziałam, że Elbląg to takie piękne miasto o ciekawej historii.
    Dziękuję za miły spacer i cieplutko pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elbląg to cudowne miasto z przepiękną starówką, wspaniałą atmosferą. Jest miastem przede wszystkim z niezwykle bogatą przeszłością, ale i tragiczną, powojenną historią.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Elbląg jest pięknym miastem.
    To unikatowe miasto było zniszczone w prawie 80 procentach.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to bardzo piękne miasto. Być może dobrze się stało, że w pewnym okresie zabrakło pieniędzy na jego odbudowę. Długo to trwało ale przynajmniej dzisiaj nie oglądamy koszmarnych blokowisk.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Elbląg to stare i bardzo specyficzne miasto,pełne historii i swoistego uroku.Lubię to miasto.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Eljocie, to miasto po prawie całkowitym zniszczeniu podczas II wojny światowej, obecnie Starówka jest sukcesywnie odbudowywana, odzyskując swój dawny blask i urok. Miasto jest bardzo piękne i zadbane.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. So much of Poland was destroyed during the war, and it is great to see that cities and towns have been restored to their former glory and retain so much of their character and charm. I hope that Europe never again has to go through war. The breads in the market look so delicious. i think I gained 2kg just looking at the pictures,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. During World War II, many Polish cities, castles and palaces were destroyed. The country was robbed of works of art.
      Greetings.

      Usuń
  6. Nigdy tam nie byłam. Nie wiedziałam, że to takie piękne miasto. Może kiedyś tak przy okazji uda się je zobaczyć. Dziękuję za tyle wiedzy i piękną wycieczkę. Pozdrawiam serdecznie:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest wiele miast i miasteczek, które zachwycają swoja urodą. Są zadbane, odrestaurowane. Niektóre miasta i miasteczka w Polsce są szczególnie urokliwe i do nich mogę zaliczyć również Elbląg. Urzekł mnie swoim kameralnym klimatem.
      Serdeczności:)

      Usuń
  7. the adam o quote is a good one. the architecture in poland is beautiful, i always liked the look of the old red brick. i really like the look of those homes too, but i don't think i would like to live that tight to my neighbor! it is nice though to see much has been restored!!

    yummy breads!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The food at this party was delicious. The city is beautiful. Well? not everyone has their own home, so they must live in a big house.
      Greetings.

      Usuń
  8. Nie byłam dlatego bardzo dziękuję za tę wycieczkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mapie Polski jest wiele pięknych miast, które warto zobaczyć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Piękne o mieście opowieści, ciekawostki i cudne fotografie. Dzięki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miasto urocze ale w internecie bardzo niewiele o nim wiadomości, informacji.
      Publikacje na temat wyzwolenia prawie żadne, o okresie powojennym też. Jestem zdziwione, że komórki w urzędzie nie promują swojego miasta. Przepały sprawę. czas aby to naprawić.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Byłam raz, ale dawno i nic nie pamiętam, więc z przyjemnością przeczytałam Twój post:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agnieszko przy naszym tempie podróżowania i poznawania nowych miejsc wspomnienia się zacierają. Teraz gdy robi się sporo zdjęć, mamy blogi to wszystko się bardziej utrwala.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Buena labor de reconstrucción la que nos muestra en su reportaje de la ciudad perfectamente acompañado por el colorido de las flores y plantas.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  12. Looks beautiful, calm and tidy - well recovered from the destruction of World War II.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. The city was created from post-war ruins. It is beautiful, clean and impresses with its beauty.
      Greetings.

      Usuń
  13. Hola Lucja-Maria. Tus fotos como siempre espectaculares y lo que nos muestras muy bonito. Me encanta la historia del panadero y su escultura es preciosa, tiene una cara tierna y agradable. Muchas gracias. Un beso.

    OdpowiedzUsuń
  14. Elbląg to piękne miasteczko :-) Ładne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękne miejsce, powinnam kiedyś się wybrać ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jak synek podrośnie? Chociaż znam rodziców, którzy z kilkumiesięczną córeczką.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Łucjo, dużo pracy włożyłaś w ten post, ale otrzymałam w zamian kawał interesującej historii, ciekawą legendę o bohaterskim Piekarczyku i piękne zdjęcia. Nigdy nie byłam w Elblągu, więc dziękuję Ci za tę wspólną wycieczkę.
    Przesyłam moc uścisków. Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo pracy włożyłam w ten post? Anito, trudno Ci będzie uwierzyć. W moim przypadku najdłużej trwa wyszukanie i wklejenie zdjęć. W następnej kolejności piszę post. Wielkim moim błędem jest nie czytanie postów i komentarzy. Po jakimś czasie okazuje się, że brakuje literówek. Wiem, że powodem, dla którego nie widzę swoich literówek, jest to, że to, co widzę na ekranie, konkuruje z wersją, która istnieje w mojej głowie. Jednak powinnam przeczytać to co napisałam, najwyżej w ciągu godziny.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Admira la arquitectura de la zona. Es bien distinta a las que vemos por aquí.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  18. Byliśmy w zeszłym roku latem i podobnie jak Ciebie miasto nas zauroczyło. Szczególnie mając świadomość, że miasto zostało praktycznie odbudowane bardzo udanie i starannie. Wdrapaliśmy się również na wieżę skąd widoki były cudne. Dzięki za przypomnienie miłych chwil tam spędzonych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byliście w Elblągu? zazwyczaj pamiętam Twoje posty, ten jednak jakoś nie utknął w mojej pamięci. Przepraszam, czyżby już demencja? Niestety, nie miałam czasu aby wdrapać się na wieżę.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
    2. Posta jeszcze nie publikowałem, wiesz jak to u mnie czasem dopiero po 2 - 3 latach coś wyciągam jak np Gimignano.

      Usuń
    3. Skąd ja to znam. W tym roku obiecałam sobie, że popchnę trochę zdjęć bo archiwum pęka mi w szwach. Za chwilę zabraknie mi pojemności.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Bardzo dawno temu siedziałam na dworcu w Elblągu 4 godziny:( Niestety w nocy, więc nie mogłam zobaczyć tego pięknego miasta. Dziękuję Lusiu za wycieczkę i pozdrawiam cieplutko:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nocą sama na dworcu? też bym nie wyściubiła głowy. Siedziałabym w kąciku jak trusia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Nigdy nie byłam w Elblągu, dlatego dziękuję za tak ciekawy wirtualny spacer po tym mieście.
    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To niemożliwe abyś była wszędzie i poznała wszystkie nasze miasta.
      Ja przecież nie widziałam tego wszystkiego co Tobie było dane zobaczyć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. The most valuable thing you can do is make a mistake.
    You won't learn anything by being perfect. (Adam Osborne).

    That's right. Thanks for the great photos.

    OdpowiedzUsuń
  22. Beautiful buildings and good foods, what a wonderful visit :)
    It was so sad to see the ruin of this city in the past.
    Thank you for the story and photos, Lucja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Evi, these ruins are a thing of the past. Many Polish cities were destroyed.
      May there never be a war.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  23. Una hermosa ciudad por su arquitectura, se la ve muy limpia y con mucho ambiente en el mercado, un saludo.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawa byłam spojrzenia na Elbląg oczami z zewnątrz. Mieszkam w Elblągu prawie 30 lat, przyjechałam z konieczności, za mieszkaniem, z innego miejsca w Polsce i długo uważałam miasto za najbrzydsze z podobnych wielkością, czyli byłych miast wojewódzkich. I wyłączając odbudowane ostatnio nowe stare miasto, które przed wojną, w co nie mogłam uwierzyć, ale stare pocztówki to potwierdzają, było bogate i piękne. Niektórzy w Elblążanie uważają, że było ładniejsze niż Stare Miasto w Gdańsku (???). Teraz Elbląska Starówka jest jakby uboczu, oddzielone dwujezdniową ulicą od reszty miasta i stanowi część rozrywkową z pubami, barami i kawiarniami, miejscem na spacer. Trafiłaś na lokalną imprezę, w pozostałe dni jest równie pusto jak i w innych częściach miasta. Poza tą niewielką enklawą raczej nie znajduję nic wyjątkowo interesującego by pokazać.
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Ewo na moim skromnym blogu. Nie jestem zaskoczona, że w ten sposób odbierasz swoje miasto. Bardzo rzadko jesteśmy zadowoleni i pozytywnie nastawieni na prace naszych urzędów.
      Muszę Ci się przyznać, że myślę podobnie co do mojego miasta. Byłam rozczarowana brakiem informacji w Internecie dot. Elbląga. W tym kierunku bardzo słabo działają Wasi miejscy pracownicy. Miasta od wieków przyciągały turystów oferując im zakwaterowanie, wyżywienie, rozrywkę i inne atrakcje. Twoje miasto jest autentycznie piękne i powinno przyciągać rzesze turystów z kraju, zagranicy i powinno organizować ciekawe imprezy bo to wszystko daje ogromne pieniądze.
      W moim mieście już o siedemnastej też pustoszeją ulice, każdy zasklepia się w swoich mieszkaniach. Nie jesteśmy bogatym społeczeństwem, które wieczorem wychodzi do lokalu na kolację albo na spotkania z przyjaciółmi. Wiele osób przelicza wydane pieniądze w restauracji i stwierdza, że za nie ma kilka dni utrzymania. Ja to rozumiem.
      Jeszcze raz bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiony piękny i obszerny komentarz.
      Pozostawiam moc serdeczności:)

      Usuń
  25. Byłam tylko raz i dawno temu i nic nie zwiedzałam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu czasem tak bywa, że jesteśmy przejazdem i nie zagłębiamy się w poznanie miasta.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Beautiful houses. Flower bouquets are really wonderful

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bouquets of flowers create beautiful compositions and the city is charming.
      Greetings.

      Usuń
  27. Grazie per questa stupenda passeggiata.
    Buon pomeriggio.

    OdpowiedzUsuń
  28. Me ha encantado pasear contigo Lucia. Un abrazo. ( Tu mensaje en mi blog esta equivocado, era para Francisco )

    OdpowiedzUsuń
  29. Niestety nigdy nie byłam w Elblągu, choć praktycznie co roku mijam to miasto w drodze do rodziny w Gdańsku. Zachęciłaś mnie do odwiedzin, szkoda pomijać tak ciekawe miasto. Pozdrawiam bardzo serdecznie i dziękuję za odwiedziny na moim blogu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że szkoda pomijać takie malownicze miasto. Czasem warto wyjechać jeden dzień wcześniej aby poznać nowe miejsca bo przy powrocie to najczęściej spieszy nam się do domu. W naszym przypadku tak jest.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Bardzo lubię Elbląg. To przepiękne, aczkolwiek trochę niedoceniane miasto. Byłem tam kilka razy i zawsze byłem zauroczony tamtejszymi kamienicami, uliczkami czy straganami. Piękne zdjęcia Lusiu i bardzo ciekawy wpis. To miasto z wyjątkowo bogatą historią. Dziękuję za przepiękny spacer. Serdeczności :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie, miasto ma wyjątkowo bogatą historię. Może to i dobrze, że od wojny do pierwszego okresu transformacji ustrojowej w Polsce, w tym mieście nic się nie robiło, nie budowano. Wyobrażasz sobie te koszmarne blokowiska jakie by tutaj powstały? Z drugiej strony współczuję mieszkańcom, że uciekali z Elbląga.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  31. Masz rację, Agnieszko. Miasto jest bardzo malownicze i pięknie położone.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  32. Łucjo - serdecznie Ci dziękuję za piękny spacer po Elblągu.
    Serdeczności :-)

    OdpowiedzUsuń
  33. Υπέροχη ανάρτηση, εξαιρετικές φωτογραφίες!!!
    Πολλά φιλιά

    OdpowiedzUsuń
  34. Śliczne miasteczko. Warte odwiedzenia. A ile tam pyszności. Bardzo mi się te rzeźby podobają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Toruń ma około 200 tysięcy mieszkańców więc nie jest taki mały.
      A co do Starówki? warto ja poznać.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  35. Piękne doznania i zdjęcia. Tak jak piszesz, jeden dzień to za mało. My byliśmy trzy dni i też nie wszystko zwiedziliśmy, a mieliśmy szczęście, bo mieszkaliśmy na starówce (oczywiście całkowicie odbudowanej). W Elblągu mają wspaniałe muzea. Widzę, że kamienice nad rzeką są już wybudowane.

    OdpowiedzUsuń
  36. zgadzam się z wnioskami i opiniami o Elblągu. Bardzo lubię to miasto. Było punktem "przeładunkowym" dla harcerzy zmierzających do Fromborka, więc pamiętam je z lat 80-ych. Faktycznie było brzydkie i jakieś takie... Jak by ktoś wymazał cały kawał zabudowy. Dopiero później poznałem historię walk i... celowego jego niszczenia.
    świetny materiał - brawa.

    OdpowiedzUsuń
  37. Kolejne piękne miasto, szczególnie te uliczki otoczone starymi kamienicami, ileż uroku w sobie mają a jak wiele historii skrywają i to burzliwej w swej przeszłości. Zawsze zachwycają mnie trzy rzeczy na Twoich fotografiach najbardziej, piękno architektury jakie nam pokazujesz, połączenie z naturą czyli zielenią no i wspaniała pogoda, wszystko to daje niezwykle mile doznania dla mnie i mam nadzieje że nie tylko dla mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  38. Byłam w Elblągu wcześnie o poranku i nie było tam nikogo, dzięki temu mogłam spokojnie obejrzeć fasady wszystkich kamieniczek. Elbląg jest ładnym, zadbanym miastem, idealnym na niedługi wypad.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...