piątek, 15 lutego 2013

Drewniana perełka w Osieku...

     

Życie jest zmianą. 
Jeśli przestaniesz się zmieniać, przestaniesz żyć.

(Rainer Haak)


Zwiedzanie drewnianych kościółków stało się moją kolejną pasją... Poszukiwanie ich jest bardzo ekscytujące i przypomina poszukiwanie skarbów... Każdy kościółek zrębowy to prawdziwy rarytas... Jakie one są? przeważnie maleńkie...  Stoją w niewielkich miejscowościach... Od wieków są ozdobą krajobrazu... Uwielbiam drewniane świątynie za niezwykły nastrój i niezapomniany klimat...

W powietrzu unosi się delikatny zapach spalonych woskowych świec... Drewno wchłonęło  zapach mirry... a posadzka wydaje się być  przesiąknięta łzami i krwią serca. I zdaje mi się, że słyszę szept modlitw i szept Boga: " Uklęknij, ucisz swoje serce, Ja tu mieszkam".




Stary późno-gotycki kościółek p.w. św. Andrzeja Apostoła znajduje się w Osieku, wsi położonej na pograniczu śląsko-małopolskim...  Osiek leży wśród morenowych wzgórz... Atrakcją są  rozległe stawy rybne i odbijające się w lustrze wody, urokliwe leśne krajobrazy... Pierwszy kościółek w tym miejscu wzmiankowany w dokumencie księcia Bolesława Wstydliwego... Obecny  zbudowany jest w XVI wieku... Prawdę mówiąc trudno go było znaleźć... Ukryty był wśród starodrzewia... Pomnikowe dęby są ogromne i liczą ponad 500 lat...





Kościółek jest konstrukcji zrębowej, kryty gontem... Od zachodu ma kwadratową wieżą... Ponad wschodnim szczytem nawy znajduje się wieżyczka na sygnaturkę o kształcie cebulastym, z latarnią... Świątynia otoczona jest, z wyjątkiem wieży, otwartymi sobotami, czyli podcieniami...




Wchodząc do środka od razu podziwiam piękny rokokowy ołtarz z obrazem Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny... Mój  wzrok przyciągają złociste, bogate elementy snycerskie... Prezbiterium oddzielone jest od nawy ostrym łukiem tęczy... Na belce widzę barokowy komplet pasyjny zwany Grupa Ukrzyżowania... Wnętrze orientowanej świątyni jest jednonawowe, obite heblowanymi deskami, na których w różnych okresach położono polichromię...



Niekwestionowaną perełką prezbiterium jest prześliczna rokokowa ambona  w kształcie łodzi Piotrowej... Po lewej stronie nawy podziwiam późnobarokowy ołtarz z obrazem matki Bożej Piekarskiej... Na mensie ołtarzowej znajdują się rzeźby: św. Stanisława Biskupa i Męczennika i św. Andrzeja Apostoła...

Wewnątrz kościółka, na stropach , na ścianach zachowały się malowidła pochodzące z XVI, XVII i XVIII w... Na suficie znajduje się polichromia przedstawiająca św. Michała Archanioła, który pokonuje szatana...



W 1907 roku w Osieku wybudowano nowy kościół murowany, od tego czasu drewniany nie jest użytkowany...  W XV i XVII w  służył jako zbór kalwiński... 
 
Drewniany kościółek św. Andrzeja Apostoła jest jednym najcenniejszych, najpiękniejszych i najciekawszych sakralnych zabytków... Dwukrotnie groziło mu rozebranie w 1908 r i w latach 60 XX w. Na szczęście, ta piękna perełka została uratowana i teraz możemy ja podziwiać...




Osiek odwiedziłam podczas lipcowej niedzieli... W tym czasie na łąkach, nieużytkach, w przydrożnych rowach kwitły  łany bodziszka łąkowego, pospolitej ale pięknej byliny...


        Bardzo dziękuję za przecudne komentarze...
        Życzę szczęśliwego, słonecznego i miłego weekendu...
        Serdecznie pozdrawiam...


95 komentarzy:

  1. Jaka piękna ta perełka ,aż niesamowite ...
    Niech jak najdłużej się uchowa w tej zieleni...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stare dęby, lipy dodają dodatkowego uroku drewnianym świątyniom.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Touching deeper spirituality...
    Big hug from my heart.

    OdpowiedzUsuń
  3. Precioso como siempre. Un beso fuerte.

    OdpowiedzUsuń
  4. Och co za wspaniały kościół, szkoda, że nie jest już używany, bo wybrałabym się w którąś niedzielę na mszę. Bardzo lubię drewniane kościoły, jednak coraz trudniej się je odwiedza, bo coraz więcej pozostaje zamkniętych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Większości drewnianych kościółków nie jest celebrowana Msza Św.
      Polskie kościoły bardzo często są zamknięte. Bardzo nad tym boleję.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Tak jest niemal w każdym kościółku drewnianym, że każdy element jest tak dopieszczony, że jest się czym zachwycić, a obrazy wprost zdumiewają.
    W jednym z takich kościołków otrzymałem największy skarb mojego życia.
    -Polecam Szlak Architektury Drewnianej (województwo podkarpackie) ok. 1000 km.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. MARKO, w tym roku mam zamiar zobaczyć kilka unikatowych świątyń w podkarpackim. To są prawdziwe perełki. Cacuszka. W tych budowlach wszystko mnie zachwyca. Stare polichromie, obrazy, rzeźby...
      Gratuluję, Jesteś Wielkim Szczęśliwcem...
      Marko, zastanawiam się dlaczego nie masz swojego bloga.
      Byłabym wierną czytelniczką i komentatorką.
      Przecież nie musisz codziennie pisać postów, a dzięki Tobie wiele osób pozna wspaniały, malowniczy ale trochę tajemniczy region, podkarpackie...
      Bardzo dziękuję za wszystkie bardzo miłe i piękne komentarze.
      Serdecznie pozdrawiam!

      Usuń
  6. Kolejna perełka warta obejrzenia - dzięki ! ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Ewo. A Wy uwielbiacie podróże i poznawanie nowych miejsc.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  7. Zwiedzanie kościołów to też moja i męża pasja, mimo, że nie uważam się za nadmiernie praktykującą, w takich miejscach naprawę czuję kontakt ze stwórcą.
    Właśnie wróciłam z Gniezna. Mijać w drodze powrotnej wiadukt tęczowy w okolicach Koła, podano wiadomość o abdykacji Benedykta. Jednak Bóg daje nam znaki.
    Odnośnie tych drewnianych kościołów, to nie wiem czy też czujesz ich specyficzny zapach.
    Myślę, że byłaś w Wangu i na Peskowym Brzysku. W czasie pobytu w Bieszczadach odwiedziłam mało uczęszczany nieopodal Polańczyka. Muszę zamieścić fotki.
    Pozdrówki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może tych znaków ostatnio zbyt dużo. Wolę się nie wypowiadać na ten temat.
      Ostatnio miałam trochę nieprzyjemnych komentarzy dot. pewnego już nie istniejącego posta.
      Oczywiście, że czuję ich specyficzny zapach. Tam wszystko jest pomieszane. Impregnowane drewno, zapach mirry, woskowych świec...wstępujesz w progi maleńkiej świątyni i ogarnia Cię błoga cisza, spokój. W tym miejscu chcesz przekazać PANU wszystkie swoje troski, zmartwienia...
      Zamieść koniecznie zdjęcia. Bardzo lubię stare kościółki...
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  8. Jak zwykle pięknie opisałaś kościółek.Ja również kocham drewniane kościoły,to takie zboczenie zawodowe:))A jeszcze bardziej interesują mnie polskie dwory drewniane,kiedyś ich było bardzo dużo,teraz prawie wcale.W zeszłym roku mój mąż budował dwór replikę z xix w który był ocieplany słomą i obłożony gliną.Nie ma jeszcze gliny,ale gdy na wiosnę skończą pokażę zdjęcia.A co do kościółków drewnianych zapraszam do nas,w okolice Trójmiasta.U nas obejrzysz:kościół w Mechowej,zbudowany w technologii muru pruskiego,Dębki kościół drewniany nad samym morzem z 1934r,Pomieczyno,kościół z niesamowitą drewniana wieżą,Sianowo,kościół w murze pruskim z XIXw,Mikorowo-mur pruski,Jasień,jeden z najpiekniejszych kośćiółków na Kaszubach,zbudowany chyba w XVI w w murze pruskim ale wieżę ma całą drewnianą.Szymbark,kościółek drewniany na terenie skansenu,Wróblewo zbór ewangelicki z XVIw,Palczewo,wyjątkowy drewniany kościółek,Kiezmark-perełka!!!Ugoszcz koło Bytowa-cudny jedyny taki drewniany kościół,Karsin kolejna perełka budownictwa sakralnego drewnianego.MAm hopla na tym punkcie.Może kiedyś,trafisz do nas na kaszuby i będziesz mogła obejrzeć te kościoły.Kurcze,przepraszam trochę się rozpisałam....i jeszcze dziekuję za piękne słowa na moim blogu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beatko, wydrukowałam cały komentarzy. Gdybym znalazła się kiedyś w tamtych stronach, będę już przygotowana na co zwrócić uwagę i co zwiedzać. Widziałam kilka dworów i karczm...
      Już dzisiaj pisałam w komentarzu, że jestem zakochana w budowlach z muru pruskiego...Kocham wszystko co stare, zabytki, stare wino...
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  9. Przepiękny kościół! I jeszcze jeden powód, żeby odwiedzić te tereny! Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Andrzeju, to jeden z obiektów jakie można zobaczyć w tych regionach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Muito lindo,Adoro ver essas belezas que tu mostras! beijos,lindo fim de semana!chica

    OdpowiedzUsuń
  11. I have already written 142 church articles on my blog but wooden churches like this are very rare.

    Greetings,
    Filip

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. FILIP!
      I often read your posts about churches.
      To see the wooden churches must necessarily come to Polish!
      Yours.

      Usuń
  12. a most beautiful wooden church!

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo piękne są Twoje zdjęcia.
    Dobry weekend.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam rodzinę blisko Osieka, ale nigdy nie byłam w tym kościółku.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gabi, koniecznie zobacz. W okolicach Osieka jest więcej kościółków drewnianych.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  15. Bardzo piękne miejsce, to i wiele innych na szlakach architektury drewnianej budzi podziw, a wnętrza zapierają dech,
    W takiej maleńkiej drewnianej kapliczce ponad 10 lat temu wzieliśmy ślub - kaplica niestety zostala rozebrana, dziś się śmiejemy że nasz ślub był tak dawno że nawet Kościoła juz nie ma ;)
    Lusia ściskam serdecznie i dobrego weekendu życzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Justynko, powiem Ci, że to bardzo smutne. Nie znalazł się żaden pasjonat by kapliczkę uratować. Trochę dziwne. Wiele kościołów drewnianych za komuny zostało rozebranych i złożono je w innych miejscowościach.
      W tamtych, postawiono okazałe, wielkie murowane kościoły.
      Zastanawiam się czy mieszkańcy żałują, że pozbyli się pięknych perełek?
      Pozdrawiam.

      Usuń
  16. pokaźne wnętrze kościółka... trochę przypomina mi sanktuarium w Krypnie... nie wiem dlaczego ...
    bodziszki lubię ...u nas tez rosną w naturze jak i w moim ogrodzie oczywiście...
    buziaki Lusiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joasiu, przypuszczam, że bodziszki rośną wszędzie. Lubię je, są piękne i takie delikatne.
      Nie znam kościółka w Krypnie. Bardzo żałuję.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  17. Drewniane kościółki coś w sobie mają.
    Ten jest przepiękny!!!
    Miłego weekendu:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolanto, drewniane kościółki maja duszę. Mimo, że często są zamknięte, nie odbywają się w nich Msze św. to gdy weja ich progi turyści na nowo odżywają.
      Pozdrawiam

      Usuń
  18. Piękne...
    Takie Polskie, tradycyjne, wspaniałe... :)
    w naszych miejscowościach też mamy taki wspaniałe kościoły, i cerkwie drewniane :)
    Chociaż po pożarze :)
    a zdjęcia wspaniałe ;)
    Pozdrawiamy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to jest smutne. Czasem trwają wieki. A teraz bardzo często w ciągu kilku minut trawi je ogień.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  19. So beautiful to see the treasures of Poland.
    Have a wonderful weekend Lucja-Maria

    OdpowiedzUsuń
  20. intéressante l'architecture de cette chapelle

    OdpowiedzUsuń
  21. Przepiękny kościół i cudnie opisana historia a zdjęcia bajeczne.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Śliczny drewniany kościółek. U nas takich nie uraczysz, ale w Polsce wschodniej, może południowej, to z pewnością wiele takich perełek architektury można spotkać. Już marzę, by takie kwiatuszki pachniały mi na dworze. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, w wielu regionach Polski możemy zobaczyć takie drewniane perełki.
      Bardzo lubię polne kwiaty. Są delikatne i bardzo piekne.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  23. Drewniane koscioly wszystkie maja w sobie magie.Maja specyficzny klimat,zapach i urok starosci.Stare drzewo pachnie zywica,przesiakniete jest zapachem swiec.Oltarze piekne,cudownie zadbane.Mozna sobie siedziec w takim kosciolku godzinami i kontemplowac jego uroki.Zazdroszcze Ci Lucjo,ze to wszystko sobie moglas ogladac pomalu,spokojnie robic piekne zdjecia.Dziekuje Ci za wszystko.Smiem twierdzic,ze w Tobie mam swoje oczy.Wybacz za kolokwializm ale ja to tak czuje.Pozdrawiam Halina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halinko, i tak właśnie jest. Jadąc nigdy się nie spieszę lubię podziwiać dany obiekt. Rozkoszować się jego pięknem, podziwiać każdy szczegół, zapamiętywać, rozważać...A gdy jest to Boża świątynia spędzić czas na kontemplacji, rozmowach z Bogiem...
      Pozdrawiam.

      Usuń
  24. Kolejny, z pokazywanych przez Ciebie, drewniany kościółek. Piszesz, a ja sobie wyobrażam jego wnętrze i utrwalony zapach. Światło przytłumione zielenią drzew sączy się przez okna i wypełnia świątynkę. Kolory obrazów i rzeźb ciągle są żywe i wyraziste. Piękne miejsce i stare, dobrze że się zachowało.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo, Ty byłaś tam...a może odczytałaś to wszystko ze zdjęć.
      Faktycznie przez okna sączyło się światło, które przedzierało się przez gałęzie ogromnych dębów. Właściwie to prawie wdzierało się do świątyni...
      Dobrze, że byli tacy ludzie, którzy ze wszystkich sił walczyli aby nie rozbierać tej wspaniałej perełki.
      Obrazy, rzeźby, ambonę, chrzcielnicę... złożono by gdzieś w magazynach diecezjalnych i pewnie nikt by ich nie oglądał...
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Nie byłam tam nigdy. Przeczytałam Twój post i obejrzałam zdjęcia. Umiem sobie wyobrazić całą resztę.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    3. Ewo, Jesteś jedną z niewielu osób, które potrafią patrzeć!!!
      Widzisz to co inni nie widzą.
      Potrafisz sobie to wyobrazić.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  25. Piękny , jestem zachwycona. Znam jedno miejsce z podobnym kościółkiem, znajduje się on, w miejscowości Lewiczyn na Mazowszu i jest ciągle otwarty dla pielgrzymów i miejscowej ludności. Zawsze wolałam małe drwniane kościoły, jest w nich coś takiego, czego nie można dostrzec w nowoczesnych, budowanych z rozmachem Świątyniach. Lubię ich zapach, ciszę i właśnie to, co tak pięknie ujęłaś w słowach :" Uklęknij, ucisz swoje serce, Ja tu mieszkam". Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ino, nie powinnam tego mówić, ale nowoczesne kościoły do mnie nie przemawiają. Wydają mi się zimne, puste...Ja też lubię ich niezwykłość, dlatego tak często są obiektem moich zainteresowań.
      Są miejscem, gdzie w półmroku, ciszy i spokoju mogę przekazać Ojcu w Niebiosach moje troski, problemy, prośby...
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  26. Moje zdanie jest wciąż niezmienne, że żadna murowana świątynia nie dorówna urokiem i skromnością drewnianemu Kościołowi, mają swój niepowtarzalny charakter :) A jeśli dodatkowo stoi w otoczeniu starych dębów... bajka :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Izo, zgadzam się z Tobą. To sa maleńkie cacka. Niezwykle kruche. Tym bardziej potrzebujące opieki.
      Przecież to nasza historia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Podoba mi się cytat z Seneca :))
    Wspaniały kościół. Tutaj nie jest drewna są kamienia. Piękne zdjęcia!
    Życzę dobrego Samana weekend.
    pocałunek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lauro, wiem, że w Hiszpanii nie macie drewnianych kościółków.
      Świątynne budowle są z kamienia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  28. DREWNIANE KOŚCIÓŁKI TO CUDOWNY MINIONY ŚWIAT ... u nas jest ich mało, tutaj królował mur pruski a takie drewniane cudeńka z cebulkami to coś bardzo bliskiego sercu ... cóż - we mnie dusza kresowa, wschodnia ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu, może mi nie uwierzysz, ale jestem zakochana w w budowlach szachulcowych. Z tymi budowlami mnóstwo zdjęć zgromadziłam.
      W 2011 roku specjalnie pojechaliśmy do Nadrenii aby je zobaczyć.
      Jeszcze ich nie pokazywałam.
      Są cudne.
      Pozdrawiam

      Usuń
  29. Wspaniałe miejsce Łucjo :)
    Wiesz w mojej miejścowości jest drewniany, śliczny kościółek, zniszczony pożarem w 1992 ale systematycznie restaurowany :)Odzyskuje swój czar:) a kilka km dalej jest kościół w Binarowej, wpisany na listę UNESCO, zaś ok 30 km dalej - kościół w Sękowej, także na tej liście ;) Polecamje do zwiedzania :)
    Drewniane budowle to cząstka dawnych czasów, warto o nie dbać, pielęgnować je..
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tym roku mam zaplanowane wyjazdy do Binarowej i Sękowej.
      Czytałam o tych wyjątkowych świątyniach. Na samą myśl, że je zobaczę jestem podekscytowana.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  30. Hi, my dear Luisa!
    How are you?
    Lovely photos! I like this posts very much!
    Thanks you for visiting!
    Love,
    your friend,
    MARIA

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Maria!
      I do love you and your blog.
      I send greetings.

      Usuń
  31. Fabulous images of this church and surrounding gardens and forest trees, thank you for your interesting text.
    This song is also beautiful, such a haunting melody and voice.
    Happy weekend my dear friend Lucia.

    xoxoxo ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dianne, music by great Polish composer.
      I also like it.
      Yours :)

      Usuń
  32. Ten kościółek jest przepiękny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko, to prawdziwa perełka wśród drewnianych kościółków.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  33. ♪♫º♫♫º
    Olá, amiga!

    Igreja preciosa por fora e por dentro.
    Pela arquitetura, pela arte e pela solidão, também senti a presença de Deus.
    Convida-nos a uma oração. As flores silvestres são adornos de Deus.

    ღ°Bom fim de semana! ♪♫º
    ♪♫♫º Beijinhos.
    ♪♫º Brasil.♪♫♫º
    ♫♪•.

    OdpowiedzUsuń
  34. ...niepozorny, a wewnątrz...bombonierka! Jak to pozory mogą mylić!
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Meg, masz rację. Z zewnątrz skromny, przycupnięty do ziemi.
      A wnętrze, skrywa prawdziwe perły.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  35. Hello dear Lucia!
    Thank you for the wonderful article and beautiful pictures!
    I want a nice weekend!
    Embrace you with love!
    Kisses.
    *ELENA*

    OdpowiedzUsuń
  36. Uwielbiam stare kościoły i drewnianą architekturę:)))gdybym miała możliwość chętnie bym zamieszkała w drewnianym domu:))piękny cytat:)))Pozdrawiam serdecznie i miłej niedzieli życzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, masz piękne marzenia.
      Drewniany dom jest bardzo przytulny, ciepły...
      Pozdrawiam.

      Usuń
  37. Drewniane kościoły są przepiękne! Miłego weekendu Łucjo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, drewniane kościoły są bardzo piękne.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  38. Hello Lucja !
    I enjoyed your presentation of the old wooden churches.
    They look plain from the outside .
    But they are spectacular inside.
    I send you warm greetings!
    ....peter/piotr:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Peter, Polish wooden churches have a charm and beauty.
      It's great monuments.
      Regards.

      Usuń
  39. Dzięki temu, że chcę odpowiedzieć Ci na Twoje pytanie znowu podziwiam urokliwą architekturę drewnianego kościółka.
    Łucjo, żadna to tajemnica nie jest. Zdjęcia robię w programie Picasa.
    Tam też mam wszystkie swoje albumy, które umieszczam na blogach.
    Ale Łucjo jest problem z portalem na WP.
    Prawdopodobnie zmienia właściciela, który ma zlikwidować blogi.
    Coś jest na rzeczy, bo ja dzisiaj kasowałam taki roboczy, nie używany blog gdzie przechowywałam tylko linki i nikt nawet nie poprosił mnie o hasło.
    Będę chyba zmuszona przenieść wieści ze świętokrzyskiego do Bloggera.
    Miłej niedzieli:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu, dzisiaj mam dużo czasu więc przyjrzę się kolażom na Picasie.
      Ja też mam na nim wgrane zdjęcia.
      Słyszałam, o sprzedaży W.P. ja by nie tracić zdrowia, bardzo mało piszę na Wirtualnej. Od marca mam problemy z wgrywaniem zdjęć, pisaniem komentarzy i publikowaniem postów.
      Zaprzestałam pisania do Admina. To syzyfowa praca, a teraz tym bardziej...Przenieść swoich postów z Wirtualnej do Bloggera jest w moim przypadku niemożliwością. Prawdę mówiąc nie pamiętam jakie posty pisałam i o czym. Nie robię żadnych notatek. Zawsze szkoda mi było na to czasu.
      Gorąco dziękuję z przesłane informacje.
      Pozdrawiam, życząc milej niedzieli.

      Usuń
  40. Małe drewniane kościoły mają niepowtarzalny urok i piękno. Szkoda, że coraz częściej wypierają je kościoły murowane - tak jest po prostu bezpieczniej i praktyczniej dla parafian. Dlatego każdy drewniany kościółek darzę wielkim sentymentem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hanno, przyznaj, że lubię murowane gotyckie katedry, romańskie kościoły...
      Jednak drewniane kościółki mają specyficzny klimat i piękno...
      Pozdrawiam.

      Usuń
  41. these are all stunning lucia, what beautiful wooden church!!

    have a fabulous weekend lucia!!

    OdpowiedzUsuń
  42. Twój blog włączyłam kwadrans temu i po ujrzeniu kościółka uświadomiłam sobie, że w rodzinnej wsi mojego męża jest bardzo podobny kościółek, więc zaraz zaczęłam szukać o nim informacji, bo dom moich teściów stał naprzeciw tego kościółka i często mu się przyglądałam. Ma bardzo podobną budowę do tego z Osieka i jest o jeden wiek młodszy.
    Miłe wspomnienia.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno, takie niezwykłe miejsca zawsze pozostają w mojej pamięci.
      Chętnie do nich wracam.Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  43. So many beautiful churches you have in Poland. You take so many nice photoes!
    Have a good night, Lucia :-)

    OdpowiedzUsuń
  44. Wiesz Lusiu, w moich stronach jest "Szlak architektury drewnianej", obejmujący drewniane zabytkowe kościoły i cerkiewki. Libię wdychać zapachy we wnętrzu tych zabytkowych świątyń - zapach desek przesiąkniętych starością, kadzidłami, palonymi przez wieki świecami. Pozdrawiam, Tomasz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tomaszu, wiem i planuję w tym roku zobaczyć kilka miejsc z zabytkowymi świątyniami.Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  45. Pięknie wygląda drewniany kościółek wśród drzew. Lubię na takie patrzeć, są ozdobą miejsca w który stoją. Bardzo ciekawe i ładne zdjęcia pokazujące go. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drzewa stanowią malowniczą dekorację zabytkowego kościółka.
      Ja również lubię zieleń otaczającą świątynie.
      Pozdrawiam.

      Usuń
  46. Takie drewniane Kościółki mają w sobie coś niezwykłego :-) Na tle zieleni prezentują się bajecznie. Ja mam najbliższy w skansenie w Chorzowie i w słynnym parku Kościuszki w Katowicach :-)

    OdpowiedzUsuń
  47. Lubię takie budowle, które ze wszystkich stron otoczone są starymi lipami, dębami.Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  48. Cudo..oby tylko ludzie o niego dbali i by przetrwał jak najdłużej...

    OdpowiedzUsuń
  49. Wow - what a lovely old wooden church.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...