poniedziałek, 28 listopada 2016

Zamek w Pieskowej Skale w promieniach zachodzącego słońca





Zamek w Pieskowej Skale to prawdziwa renesansowa perełka... Góruje nad Doliną Prądnika... Już z daleka widać jego nowe,  jasne tynki ponieważ przeszedł gruntowną renowację... Wspaniale prezentuje się odnowiona elewacja korpusu głównego, bastiony, mury... Zamek w Pieskowej Skale położony jest w samym sercu Jury Krakowsko - Częstochowskiej... To najlepiej zachowana rezydencja obronna na tym terenie...






Zamek w Pieskowej Skale pierwotnie gotycki zbudowany w XIV wieku przez Kazimierza Wielkiego... W drugiej połowie XVI wieku zostaje przebudowany przez Szafrańców w monumentalną rezydencję renesansową... Ród Szafrańców to bardzo zamożna, niemal magnacka rodzina odgrywająca dużą rolę w polskim życiu politycznym w XVI wieku... Byli tutaj indywidualiści, którzy często byli na bakier z prawem, parający się nawet rozbójnictwem a także magią i alchemią...

W XVII wieku zamek przechodzi w ręce Zebrzydowskich... Oni to zbudowali dwa bastiony obronne, wzbogacili zamek o elementy barokowe... W czasie potopu szwedzkiego zamek został złupiony i zniszczony... Osiemnastowieczna przebudowa za czasów Wielopolskich spowodowała zatarcie renesansowego charakteru zamku... Nękają go późniejsze pożary i dewastacje... Od ruiny uratowała go spółka akcyjna, która w 1903 roku wykupiła zamek...

W  latach  1948 - 1963  roku  zamek  odzyskał  elementy  zabytkowe  z doby renesansu...  W czterech pomieszczeniach prezentowane są eksponaty z Zamku Królewskiego na Wawelu...




Ogrody parterowe usytuowane są na trzecim, południowym dolnym bastionie  na miejscu nie istniejącego, budynku wozowni i stajni... Chociaż są niewielkie to  wzbudzają podziw i zachwyt każdego kto je zobaczy... Budynek oficyny jest porośnięty pnączem i pięknie się prezentuje o każdej porze roku... Do XVIII wieku znajdowała się tutaj północna kurtyna barokowych fortyfikacji... 

Obiekt został przebudowany na oficynę... Mieściło się tutaj mieszkanie burgrabiego i pokoje dla gości...  Na dziedzińcu zewnętrznym zamku ustawiono jego makietę... Zbudowana w odpowiedniej skali zachęca do odwiedzenia prezentowanego obiektu... Fantastycznie prezentują całą budowlę jej architekturę i położenie... Lubię  makiety... Oglądając,  zwracam uwagę na wiele detali... W tym przypadku doskonale widać, że zamek zbudowano na wysokiej, stromej skale u podnóża której znajdują się głębokie stawy... 






Nie mam szczęścia do Zamku w Pieskowej Skale... Miałam nadzieję, że dołączę do jakiejś grupy i zobaczę odnowione krużganki i sale wystawowe... Niestety, w  tym  czasie  nie  było  nikogo, kto  chciałby  zobaczyć  zamek...  Odeszłam z  kwitkiem...

W listopadzie i grudniu wystawy zamku będą dostępne dla zwiedzających:
w soboty i niedziele.
Wejścia o godz: 9.00, 10.30, 12.00 , 13.30, 15.00

Po dokonaniu z jednodniowym  wyprzedzeniem
zgłoszenia dla grupy min. 15 osób



67 komentarzy:

  1. Very good prospects of this castle, his good vision gives me the senxation to find me now there.

    Kisses

    OdpowiedzUsuń
  2. Beautiful pictures! Before the old has built impressive castles. Mindless garden there! Have a nice evening;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hi. The magnificent castle. The garden is really awesome. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hello. Just lovely castle and gardens. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  5. Łucjo sprawiłaś mi ogromną przyjemność pokazując jedno z moim ulubionych miejsc-zamków w mojej okolicy. Jak Ci się podoba zamek po remoncie?
    Wydaje mi się, że długotrwały efekt prac remontowych jest całkiem zadowalający.
    Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę dobrego tygodnia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chcesz zobaczyć komnaty zamkowe - zajrzyj do mojego wiosennego posta.
      Mimo zakazu fotografowania udało mi się zrobić parę zdjęć:)

      Usuń
  6. Twój blog Łucjo jest z najwyższej półki, piękny,pełen mądrych wiadomości, taktowny. Tylko źli ludzie przez zazdrość mogą Cię atakować. Pisz nadal, dajesz ludziom tyle piękna i radości.
    W Pieskowej byłam w tym roku, też nie zachwyciła.

    OdpowiedzUsuń
  7. cudownie! :) zawsze chciałam się wybrać do Pieskowej Skały, ale najpierw była w remoncie, a jak ją otworzyli, to nie było okazji. ;) ale na wiosnę już koniecznie, zresztą zwykle właśnie w tamtych okolicach rozpoczynamy szukanie wiosny. :)
    u mnie już o wiele lepiej, przy poprzednim komentarzu naprawdę jakiś kryzys straszny miałam, ale się pozbierałam i jest lepiej. ;) także, nie ma się co martwić, daję radę, co chyba nawet u mnie na blogu ciut lepiej widać. ;)
    pozdrawiam serdecznie!! :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Remont trwał dwa lata. Mimo to jeździłam do Ojcowskiego Parku. Lubię pochodzić sobie po tutejszych szlakach. Nigdy nie byłam zimą. Tutejsze szlaki są trochę zdradliwe. Łatwo o upadek, no chyba, ze do butów przypiąć raki. Muszę o tym pomyśleć. Marzy mi się zimowe zdjęcie Pięciopalcówki.
      Zauważyłam, że u Ciebie jest troszeczkę lepiej.
      Całuję i pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Być i nie być to przykrość. Ja po odnowueniu jeszcze nie byłam. Lubię takie niespieszne zwiedzanie poza sezonem a tu takie niespodzianki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię niespieszne zwiedzanie poza sezonem ale niespodzianki zdarzają się.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Pięknie wygląda po remoncie, a Ty zamek i okolice wspaniale pokazałaś :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek jako olbrzymia bryła zawieszona na skale wyglądał przed remontem na obiekt zdewastowany. Było to tylko wrażenie związane z degradacją tynków na elewacjach. Teraz wygląda pięknie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Światło doskonale podkreśliło walory zamku, a ty uchwyciłaś jego piękno z nietypowej strony ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Inko,
      nie jestem zadowolona ze swoich zdjęć. Jesienne słońce dawało zbyt duże kontrasty. Wyszło jak wyszło.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Siempre tienes fotos preciosas. Un beso.

    OdpowiedzUsuń
  12. This is a very neat building at a beautiful location. Thanks for sharing photos of so many lovely places I will most likely never have the opportunity to visit!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes Bethany.
      I suppose you do not know my country and I'm yours.
      Your and my country has a lot of very interesting sights worth to explore.
      Greetings.

      Usuń
  13. Nigdy tu nie byłem i nie wiem kiedy będę. Frapujące są historie takich budowli. To jest temat na powieść. Polska w sumie to duży kraj i nie łatwo jest poznać większość ciekawych miejsc, rzeczy. To przynajmniej tutaj się zobaczy.
    Pozdrowienia z serca Mazowsza.
    Vojtek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Vojtku.
      Zgadzam się z Tobą, że Polska to duży i bardzo piękny kraj. Mimo wielu zniszczeń i grabieży w czasie II wojny światowej, potopu szwedzkiego to możemy na szczęście, zobaczyć wiele bardzo pięknych zabytków.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. No właśnie zmiany. Wkurzam się bo nie mogę sobie poradzić z albumem fotek GOOGLE! Najpierw był album Picassa a teraz zamienił się w album Google. I nie potrafię tak ustawić albumu, żeby był widziany publicznie dla wszystkich. Jak cos wiesz to pisz.

      Dziękuję Ci za wizytę u mnie. Jak będę miał czas to nowy post dam w weekend. Rewelacyjny jest ogród! Jest zajęcie dla ogrodników. Może jak nie będę już pracował to się Polsce PRZYJRZE UWAZNIE! :)
      Pozdrowienia z serca Mazowsza
      Vojtek

      Usuń
  14. Beautiful shots of the castle!

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak się okazuje jest tam pięknie o każdej porze roku, ja miałem okazję być tam na początku września... po kilkunastu latach przerwy, byłem pod wrażeniem. Miło jest pooglądać miejsca w których się było, innym spojrzeniem :)) Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz.
      Pieskowa Skała, Maczuga Herkulesa, Ojców to miejsca wyjątkowo piękne.
      Z resztą ja jestem zauroczona całą Jurą Krakowsko - Częstochowską.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Też nie zwiedziłam komnat w zamku. Podczas mojego pobytu dostępna była tylko wystawa poświęcona motylom. Ogrody są piękne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłaś w tym roku? też nie mogłaś zobaczyć muzeum na zamku w Pieskowej Skale?
      Tego dnia z dziedzińca zamku odeszło kilkadziesiąt, zawiedzionych osób.
      Na parkingu u podnóża zamku stały samochody osobowe z różnych stron Polski.
      Spotkani ludzie mocno psioczyli, że taki obiekt jest zamknięty.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Byłam i zwiedziłam w tym roku - hm jakoś mnie rozczarował. Z zewnątrz piękny bez wątpienia ale w środku .... no cóż może to wina przewodnika,który nie potrafił nas zachwycić ! Ale zdjęcia masz rewelacyjne i dla tego widoku warto tam pojechać ! Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A to mnie zaskoczyłaś. Byłam jakiś czas temu w muzeum na zamku w Pieskowej Skale. Podobały mi się ekspozycje muzealne. Teraz chciałam odświeżyć swoje wspomnienia bo na kilku blogach widziałam bardzo interesujące zdjęcia z muzeum. Przewodnik był z tutejszego muzeum? jego relacje były mało ciekawe?
      Masz rację. Od przewodnika zależy bardzo wiele. Byłam w ostatnim czasie w muzeum w Niepołomicach i jestem zachwycona. Tak zachwycona, oczarowana. Muzeum było oczywiście otwarte a do naszej dyspozycji (było nas dwoje)była świetna Pani Przewodnik.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Śliczny jest ten zamek i cała Jura Krakowsko Częstochowska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jura Krakowsko - Częstochowska jest niezwykła. To kraina średniowiecznych zamków,bardzo pięknych wapiennych skałek, zachwycającej przyrody. W takim miejscu położony jest zamek w Pieskowej Skale.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. Wonderful blue sky is perfect lighting to see this beautiful castle and its gardens. Thanks for sharing with us today.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margaret,
      the weather was beautiful. The sun was shining and the sky was blue.
      Greetings:)

      Usuń
  20. Breathtaking photos of this impressive castle. Lovely light & shadows & reflections! Thank you for sharing Lucia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm,
      at the pictures I have a different view.
      Greetings, Riitta.

      Usuń
  21. Excelentes fotografias deste lugar maravilhoso.
    Um abraço e boa semana.
    Andarilhar

    OdpowiedzUsuń
  22. Great place, great pictures !!!!
    Have a nice day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  23. Odpowiedzi
    1. Zamek w Pieskowej Skale to bardzo piękny zabytek położony w malowniczym miejscu, w Jurze Krakowsko - Częstochowskiej.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Hello dear Lucia!
    Beautiful castle, beautiful places, thanks for sharing my dear!
    A beautiful and pleasant day I want!
    Kisses, hugs and thanks for visiting!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Yes, the castle is very beautiful and I really like to see him.
      Greetings:)

      Usuń
  25. Pięknie się zamek prezentuje w promieniach słońca i odbity w wodzie. Przykro mi, że nie weszłaś do niego. Pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też podobał się zamek w promieniach słońca.
      Jednak na zdjęciach są zbyt duże kontrasty.
      Mam nadzieję, że w maju zobaczę tamtejsze muzeum.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Zachwycona byłam ogrodami. To prawdziwe dzieło sztuki. A sam zamek to rarytas dla zwiedzających. Dzięki za wyczerpujce informacje na temat zabytku.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogrody niewielkie ale latem gdy kwitną kwiaty są jeszcze piękniejsze.
      Myślę, że informacje są raczej ogólne.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  27. Wspaniała fotorelacja! Piękne zdjęcia! Pozdrawiam serdecznie!:)

    xxBasia

    OdpowiedzUsuń
  28. Szkoda, ze tak się złożyło, ale dziękuję za cenne wiadomości. Trochę Ci zazdroszczę, że możesz tu bywać tak często. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cecylio,
      liczę na trzecie podejście ale dopiero w maju. Mam nadzieję, że wtedy zobaczę Muzeum na zamku w Pieskowej Skale. Chociaż wiele osób narzeka na nasze drogi to uważam, że jednak w sobotę i niedzielę można w miarę szybko przemieszczać się w naszym kraju. Oczywiście, należy wyruszyć wcześnie rano.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Lucja, jesteś bardzo miły! Dobranoc!
    Dziękuję za miłe słowa, zwłaszcza pamięci wypadku.
    Jesteśmy zjednoczeni, jeden naród, radości i smutku.
    Zdjęcia i raportowanie są ogromne, nie mogło być inaczej.
    Silny uścisk.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gloria,
      serdecznie współczuję. W katastrofie samolotu pod Medellin z piłkarzami brazylijskiego klubu Chapecoense na pokładzie, zginęło przecież 71 osób.
      Wiem, że jesteście zjednoczeni i pogrążeni w smutku.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Lucia wdzięczny za jego uczucia.
      Wielki uścisk z Brazylii, następuje pocałunek.

      Usuń
  30. Molto molto interessante. Bel reportage.
    Felice giornata, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  31. Pięknie przedstawiłaś ten zamek.
    Byłam w Pieskowej Skale wiosną.
    Ukradkowo zrobiłam parę zdjęć wnętrz.
    Było wtedy kilka ciekawych wystaw.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  32. Su emplazamiento le da todavía mas belleza, como siempre buenas fotos, saludos.

    OdpowiedzUsuń
  33. Precioso palacio, medio defensivo, medio residencial, alzándose imponente sobre el paisaje.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  34. Jura Krakowsko- Częstochowska jest cudowna. Kilka lat temu tam byłam, a Zamek w Paskowej skale nie wyglądał tak pięknie. Wspaniałe zdjęcia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Piękny renesansowy zamek. Wspaniale prezentuje się na tle późnojesiennych kolorów.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Udało się i mi wyskoczyć tam kilka tygodni temu. Po odnowie zamek wygląda wspaniale. Również wnętrza bardzo zyskały. Do tego ładnie wpasowano część restauracyjną. Myślę, że jeszcze nie jeden raz tam będziesz, to i wnętrza zobaczysz. Póki co bardzo fajnie można je obejrzeć na oficjalnej stronie zamku. Pięknie opracowana wirtualna wycieczka 3D z wyszczególnieniem i opisami mijanych eksponatów. Można się poczuć jakby się zwiedzało wnętrza w realu.
    Mimo zakazu troszkę zdjęć wnętrz udało mi się zrobić, zobaczysz, jak kiedyś ? wystawię posta.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo dobra zachęta do odwiedzenia zamku :) Po remoncie jeszcze nie byłem i pewnie dopiero na wiosnę zorganizuje wyjazd do Skały, Korzkwi i Peszkowej Skały :)
    Pozdrowiam i gratuluje udanej wycieczki :)))

    OdpowiedzUsuń
  38. Piękny. Szkoda, że nie udało Ci się wejść do środka, ale i z zewnątrz było co podziwiać.

    OdpowiedzUsuń
  39. Estou admirando novamente as belas fotos. Sempre gosto de navegar pelo seu blog Lucja. E gosto muito das suas fotos com flores. são muito graciosas.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...