wtorek, 29 marca 2022

Moje marcowe bukiety







Nie przystawaj dla zbierania kwiatów, by je zachować,

ale idź naprzód, 

a kwiaty będą  ciągle kwitnąć na twojej drodze.

(Rabindranath Tagore)








Z pewnością już wiecie, że kocham kwiaty i lubię się nimi otaczać bo są najwspanialszymi dziełami natury... Są nie tylko piękne i cudownie pachną ale dają mi poczucie szczęścia, zadowolenia, spokoju...  W tych obecnie bardzo trudnych tygodniach, mają na mnie bardzo pozytywny wpływ, poprawiają mój zły nastrój...  Świeże kwiaty to również  moja forma celebrowania codzienności... Widok pięknych, świeżych kwiatów działa  na mnie uspakajająco i bardzo pozytywnie... 

Według badań kwiaty mogą filtrować i oczyszczać pomieszczenie... Weźmy na przykład skrzydłokwiaty, gerbery, bromelie pomagają usunąć szkodliwe toksyny z powietrza, a nawet poprawić nocny odpoczynek, ponieważ wydzielają duże ilości tlenu...

Starożytne zapiski wskazują, że kwiaty już w tamtych czasach pełniły ważną rolę w życiu człowieka... Egipcjanie już 2500 p.n.e. jako pierwsi umieszczali kwiaty w wazonie, aby ubarwić i ozdobić otoczenie... Kiedy archeolog Howard Carter odkrył grobowiec faraona Tutanchamona wśród odkrytego wyposażenia znaleziono bukiety niebieskich kwiatów lotosu i  psiankowatych... Starożytni Grecy dawali swoim kobietom kwiaty, by docenić ich piękno...

* Moje lutowe bukiety *

* Moje styczniowe bukiety *









Dzisiaj  pragnę przedstawić kwiaty jakie gościły w moim domu w miesiącu marcu... Oczywiście, nie mogło zabraknąć róż, bo

nie pytaj czym jest róża

ptak ją może opowie

zapach zabija myśl

twarz lekkim muśnięciem starta

kolorze pożądania

kolorze płaczących powiek

brzemienna kulista słodycz

czerwień do wnętrza rozdarta

(Zbigniew Herbert)


Mamy już wiosnę, więc nie mogło również zabraknąć hiacyntów... Lubię ich okazałe, bardzo piękne, intensywnie pachnące kwiatostany... Już nie mogę doczekać się na pierwsze hiacynty z ogrodu...Jednak na nie, muszę jeszcze trochę poczekać... 

- Popatrz! pościnano hiacyntom głowy...

Pomiędzy trawę upadł kwiat różowy,

Purpurą krasząc zielone kobierce...

( O, jak tym kwiatom jest bliskie - me serce!)

(Safona   tłum. Jan Pietrzycki)








Już wcześniej pisałam, że goździki darzę szczególną miłością... Powinnam wspomnieć, że te przepiękne kwiaty mogą mieć kilka znaczeń, w zależności od ich koloru... Ot choćby, ciemnoczerwone kojarzą się z głęboką miłością lub... z Dniem Kobiet - 8 marca w czasach PRL. Białe goździki reprezentują czystość, a różowe reprezentują matczyną miłość i wywodzą się od łez Matki Bożej...

A co mówi legenda o goździku? pewnego razu grecka bogini  Diana, córka Zeusa i Latony wracając z polowania była ogromnie rozgniewana ponieważ w tym dniu nic nie upolowała... Wtedy ujrzała pięknego pasterza grającego na flecie... Rozwścieczona uznała, że to właśnie dźwięki fletu wystraszyły całą zwierzynę... Młody pasterz padł na kolana i błagał boginię o wybaczenie, twierdząc, że niczemu nie jest winien... Bogini była nieugięta... Wystrzeliła strzałę, która przebiła serce pasterza... Szybko jej gniew został zastąpiony wyrzutami sumienia... Zwróciła się z prośbą do swojego ojca Zeusa aby zamienił zabitego młodzieńca w piękny kwiat... Od tego czasu Grecy nazywają goździki kwiatem Zeusa...

W moich bukietach były również gerbery, jedne z najpopularniejszych kwiatów ozdobnych na świecie... Zachwyciły mnie paletą barw - od jasnych pasteli po intensywną czerwień... Kwiaty pochodzą z Azji i Afryki Południowej a ich nazwa pochodzi 


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

26 komentarzy:

  1. No hay un lugar en tu casa, en que no falte un bello ramo de flores.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  2. Ohhoh, lots of beautiful flowers. Thanks for the great photos.

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawdziwa obfitość i różnorodność kwiatów, które stanowią niewątpliwą ozdobę pomieszczeń. Po zimie kolory kwiatów poprawiają nastrój i dają nadzieję na kolorową, ciepłą wiosnę. Ciekawa legenda dotycząca goździków, nigdy jej nie słyszałem. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Rzeczywiście od razu robi się jakoś tak weselej! Natura jest cudna, bo tworzy takie kolorowe arcydzieła. Ciekawe i trafne wiersze dobrałaś też do tematu. Ja najbardziej lubię tulipany i różnobarwne bratki, które już są w moim ogrodzie. Pozdrowionka:)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepiękne są Twoje marcowe bukiety. Kwiaty wnoszą tyle piękna i radości, a legendy o goździku nie znałam. Bardzo je lubię. Mój bukiet ślubny był z goździków. Pozdrawiam serdecznie:):):)

    OdpowiedzUsuń
  6. U Ciebie zawsze cudnie a teraz za sprawą bukietów jeszcze wiosennie i kolorowo. Twój dom to niemal jak ogród. W chwili obecnej nie mam żadnych kwiatów, ostatni bukiet na Dzień Kobiet wyrzuciłam dopiero niedawno. Za to z wielką przyjemnością obserwuję jak pięknie rosną moje doniczkowe rośliny zielone których mam sporo a które ciężko przeżyły długą, deszczową, pozbawioną światła jesieniozimę. Cieszy mnie każdy listek i każdy nowy pęd. To radość dla serca i oczu.
    Przesyłam Ci ogrom ciepłych pozdrowień.

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam! Uspokoiłam swoje skołatane nerwy tym postem i widokiem zdjęć Twoich kwiatów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nasz szkolny woźny z dawnych lat, dziadzio Jan, nazywał gerbery " firberami". widać, jak bardzo kochasz kwiaty. Dziś najbardziej zauroczył mnie biały grudnik. Chyba najbardziej kocham białe kwiaty.

    OdpowiedzUsuń
  9. U mnie przez kilka dni gościły tulipany, które wniosły trochę wiosny do mieszkania. Piękna ta legenda o goździku. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne bukiety, aż zapachniało wiosną :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lovely flowers! I did not know Diana was such a hothead.

    OdpowiedzUsuń
  12. Seeing all these flowers is a wonderful way to start my day. The weather here is predicted to be stormy and miserable so the burst of colour is exceptionally welcome.

    OdpowiedzUsuń
  13. Beautiful flowers !!! Spring is in your house definitely !
    Have a lovely day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  14. Ach te Twoje piękne bukiety, od razu skojarzyły mi się z wiosną radosną i bardzo ciepłą :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Przepiękne bukiety! Też lubię otaczać się kwiatami. I bardzo lubię goździki, choć PRL chyba zrobił im czarny PR :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Przepiękne bukiety.Najserdeczniej Ci za nie dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kwiaty uszlachetniają każdego z Nas, dają nam wiarę w lepsze jutro.
    Każdy kwiat nawet ten najmniejszy powoduje uśmiech na naszych twarzach.
    Bardzo lubię te pierwsze wiosenne kwiaty. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  18. Your. March bouquets are a joy for the eye!

    OdpowiedzUsuń
  19. Me encantan todos tus ramos, un placer verlos. Abrazos y gracias por tus fotografías.

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne bukiety :D Jeżeli chodzi o cięte kwiaty to najczęściej stawiam na goździki właśnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. A fabulous collection of photographs.
    Gorgeous colour in all the flowers.

    Happy April Wishes.

    All the best Jan

    OdpowiedzUsuń
  22. Piękne bukiety oraz wiersze o kwiatach tworzących je. Też bardzo lubię kwiaty w wazonie, zwłaszcza gdy w ogrodzie jeszcze mało co kwitnie. Wiosną najczęściej na stole stawiam bukiety tulipanów. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...