sobota, 12 lutego 2022

Wały Chrobrego w Szczecinie

 







Zróbcie,

by uczciwość opłacała się bardziej niż kradzież,

a nie będzie kradzieży.

(Konfucjusz)








Wały Chrobrego  to jedna z atrakcji turystycznych w Szczecinie, obok której nie można przejść obojętnie... Położone na skarpie nad Odrą, mają  długość 546,8 m... Śmiało można powiedzieć, że są to najpiękniejsze tarasy widokowe w Europie... Można stąd podziwiać szeroką panoramę Odry i portu...

Na terenie miasta istniała potężna twierdza pruska, wzniesiona 1724 - 1740... Jednak w 1873 roku rozpoczęto wyburzanie osiemnastowiecznych fortyfikacji... Dzięki wielkiemu zaangażowaniu nadburmistrza Szczecina  Hermana Hakena, na miejscu Fortu Leopold  miał powstać taras widokowy... W 1901 roku podjęto decyzję o realizacji planów...

Zostały zaprojektowane i zbudowane w latach 1902 - 1921 pod kierunkiem niemieckiego architekta Wilhelma Meyera - Schwartaua... Będąc miejskim radcą budowlanym w Szczecinie zmienił oblicze miasta... Korzystał ze stylów historycznych, jak i najnowszych zdobyczy myśli inżynierskiej... Entomolog z zamiłowania, twórca pierwszego szczecińskiego stowarzyszenia na rzecz ścieżek rowerowych...

W skład zespołu wchodzą: platforma, pawilony widokowe, monumentalne schody oraz gmach Muzeum Narodowego...  Natomiast po obu stronach górnej części tarasów znajduje się Akademia Morska  oraz Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki...

* Spacer po Szczecinie *

* Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie *








Jak prezentują się Wały Chrobrego? Otóż na osi poprzecznej promenady zbudowano nieco niższy półokrągły taras centralny... Jest wsparty rustykowanym murem oporowym, flankowany dwoma mniejszymi tarasami, nad którymi wznoszą się pawilony widokowe... Na murze oporowym herby 12 miast m.in. Herb Pucka - to lew trzymający łososia, Herb Łeby - rybogryf z ogonem jesiotra, Herb Gdańska - dwa równoramienne krzyże ustawione w słup a nad nimi pięciopłatkowa korona, Herb Gdyni - dwie ryby przebite mieczem... Pozostałe herby to: Sopotu, kamienia, Wolina, Darłowa, Elbląga, Słupska, Kołobrzegu, Świnoujścia...

W centralnym miejscu fontanna z dwoma niszami, ozdobnymi postaciami: Johannesa Scolvusa i Johannusa Witscacusa... Jan z Kolna ( Johannes Scolvus) był nawigatorem na usługach króla Danii Christiana... Twierdzi się, że w latach 70. XIV wieku flotylla złożona z kilku statków duńskich pod dowództwem Jana z Kolna wypłynęła z Norwegii i dotarła do wybrzeży Ameryki, na kilkanaście lat przed Kolumbem...

Drugą postacią na fontannie jest - Johannus Witscacus... Mężczyzna trzymający koło sterowe i dumnie patrzący przed siebie to Jan Wyszak... Żył w XI wieku i był  żeglarzem, kupcem i wójtem szczecińskiego podgrodzia...  Posiadał prywatną flotę... Trudnił się piractwem... Napadał na Duńczyków i zwoził do Szczecina bogate łupy... W trakcie jednej z wypraw jego flotylla wpadła w zasadzkę urządzona przez Duńczyków... Wszystkich jego towarzyszy zabito w walce lub powieszono... Jana Wyszaka zamknięto w lochu... Pewnego dnia, dwa lata później poczuł, że poluzowały się sznury którymi był przywiązany... Dziwnym trafem na brzegu morza dostrzegł małą łódeczkę, którą dopłynął do Szczecina... Nie wiemy czy dalej trudnił się piractwem, ponieważ w późniejszych kronikach nie znaleziono żadnych wzmianek o Janie Wyszaku...










Przed fontanną widzimy dwie wieże oświetleniowe stylizowane na latarnie morskie... Na środku centralnego tarasu stoi kamienna  rzeźba Herkulesa walczącego z Centaurem autorstwa Karla Ludwiga Manzela... Rzeźba wykonana z piaskowca ma około 3 metrów wysokości... Ogromne donice z kwitnącymi kwiatami nadają temu miejscu dodatkowego uroku...

Tarasy Hakena (niem. Hakenterrasse) po 1945 roku otrzymały nazwę Wały Chrobrego...Muszę przyznać, że zrobiły na mnie ogromne wrażenie gdyż są  nie tylko piękne, ale i monumentalne, bogate w liczne detale, a swoją symboliką nawiązują do Szczecina i związku miasta z morzem...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

25 komentarzy:

  1. Bywam w Szczecinie dość często ale nie miałam pojęcia o jego historii .Bardzo dziękuję bo teraz spoglądając na miasto z Wałów Chrobrego zobaczę coś " więcej".Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.Krystyna B.

    OdpowiedzUsuń
  2. To bardzo ciekawe miejsce. Też byłam nimi zauroczona.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też pomyślałam o tej dużej ilości detali, gdy zaczęłam czytać. Przyjemnie się czyta o takim interesującym miejscu. A zobaczyć na własne oczy... Niezwykłe!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wały Chrobrego chyba na każdym robią wrażenie. Niewiele jest takich miejsc w Europie. Na myśl przychodzą mi dwa takie miejsca - Baszty Rybackie w Budapeszcie i Tarasy Brühla w Dreźnie. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Buen recorrido, por una parte preciosa de la ciudad.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki za przypomnienie mi tego pięknego fragmentu Szczecina. Byłam w tym mieście dwukrotnie, o różnych porach roku. Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Awesome place and interesting. The white flower is really gorgeous.

    OdpowiedzUsuń
  8. Istotnie, Wały Chrobrego pięknie się prezentują. Szczególne wrażenie zrobiła na mnie fontanna z niszami i jej detale architektoniczne.
    Pozdrawiam ciepło i życzę Łucjo pięknej niedzieli :-))
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  9. W Szczecinie byłam tylko raz, jakieś 15 lat temu....

    OdpowiedzUsuń
  10. Urokliwe miejsce, bardzo niemieckie w duchu, ale w sumie warte odwiedzenia.

    OdpowiedzUsuń
  11. W Szczecinie byłam tylko przejazdem, dlatego dziękuję za wycieczkę.
    Miłej niedzieli Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Beautiful tour !!!!
    Have a nice week !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie znam Szczecina, więc przeczytałam z zainteresowaniem.

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam! Teraz tylko do Szczecina zobaczyć to wszystko na własne oczy!

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękne widoki, chciałabym je kiedyś zobaczyć na żywo :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Witaj Łucjo.
    Byliśmy w Szczecinie jeszcze przed pandemią. Poza Wałami wpadliśmy do Zamku Książąt Pomorskich i ze strachem w oczach słuchaliśmy opowieści o złej czarownicy brr...
    Na wałach było pięknie tylko wietrznie. Jak miło powspominać tą wycieczkę.
    Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  17. Las ciudades que visitas son preciosas. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  18. Chciałam je zobaczyć podczas majowej wizyty w Szczecinie, ale przez Młodszą mi się nie udało. Może następnym razem zrealizuję to marzenie? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  19. Niezwykle ciekawe i malownicze są Wały Chrobrego w Szczecieni .
    Dziękuję Łucjo :-)

    OdpowiedzUsuń
  20. I knew that Szczecien is a big port Lucja. I liked the fountain and your story about the figures near it, Interesting area with its history.

    OdpowiedzUsuń
  21. Twój Blog rozwija mnie bo o Wałach Chrobrego wstyd pisać ale nie wiedziałam a dzięki Tobie wiem i je podziwiam
    pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  22. Very interesting to see all of your photographs.
    Thank you.

    Enjoy the week ahead.

    All the best Jan

    OdpowiedzUsuń
  23. Byłam w Szczecinie tylko raz i nie zachwycił mnie, ale patrząc na Twoje zdjęcia, już wiem, dlaczego. Nie byłam na Wałach Chrobrego!

    OdpowiedzUsuń
  24. Wspaniała historia!!Pięknie opowiedziana!Szukałam własnie wiadomości o herbach miast Wałach,bo kilka dni temu byłam w Szczecinie piewrszy raz i zachwycona jestem.Dziekuje za artykuł!!

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...