środa, 23 lutego 2022

Dawne Europeum - galeria sztuki w Krakowie







Lepiej stworzyć coś, co inni krytykują,

niż nie tworzyć  niczego i krytykować innych.

(Ricky  Gervais)








W Krakowie na Placu Generała Władysława Sikorskiego w zabytkowym Spichlerzu z XVIII wieku,  znajdowało się Europeum - Ośrodek Kultury Europejskiej... To tylko kilka minut od Plant... W budynku mogliśmy zobaczyć ekspozycję ukazującą siedem wieków historii sztuki europejskiej...

Od 3 grudnia 2021 roku w Starym Spichlerzu  został otwarty nowy Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie: a jego bohaterem jest Stanisław Wyspiański, najwybitniejszy artysta polskiego modernizmu... Nareszcie będzie miał  swoje własne miejsce, na które zasłużył  już dawno... Mam nadzieję, że podczas  najbliższej wizyty w tym mieście odwiedzę muzeum i będzie mi dane zobaczyć około 200 dzieł artysty...

Na parterze, w jasnym dużym pomieszczeniu można było zobaczyć rzeźby i obrazy... Przepiękna marmurowa rzeźba przedstawiająca Merkurego przed zabójstwem Argusa przykuwa moją uwagę... Było to dzieło duńskiego rzeźbiarza, irlandzkiego pochodzenia Bertela Thorvaldsena...  Marmurowa rzeźba z 1820 roku powstała w rzymskiej  pracowni artysty... Do Polski trafiła za sprawą oficera armii napoleońskiej - Artura Stanisława Potockiego... 

Wspomnę, że Bertel Thorvaldsen jest nam Polakom doskonale znany za sprawą dwóch wspaniałych pomników:


Konnego pomnika księcia Józefa Poniatowskiego, którego wierna replika stoi przed Pałacem Prezydenckim w Warszawie... Oryginał zniszczony w czasie II wojny światowej...


Kolejnym słynnym jego dziełem jest pomnik Mikołaja Kopernika, który znajduje się przed Pałacem Staszica w Warszawie... Widziałam jeszcze jedno dzieło utalentowanego rzeźbiarza jest to: * Konający lew w Lucernie *

Kolejna, bardzo piękna alabastrowa  rzeźba  to Porwanie Sabinek - nieznanego autora... Ta XIX- wieczna rzeźba powstała na podstawie dzieła Govanniego da Bologna...

Wśród obrazów jest Kleobis i Biton autorstwa francuskiego malarza  Jeana Bardina... Malował obrazy o tematyce historycznej i mitologicznej... Bliźnięta Kleobis i Biton zaprzęgli się do rydwanu matki Kidypy i zawieźli ją do świątyni kapłanki Hery...







Na jednej ze ścian wzbudził moje zainteresowanie obraz olejny Śmierć Fryderyka Chopina autorstwa znanego francuskiego malarza  Félixa - Josepha Barriasa... Jest Portret Izabeli z Flemingów Czartoryskiej -  szwedzkiego malarza rokokowego Alexandra Roslina oraz Portret Jerzego Adama Czartoryskiego nieznanego autorstwa...

Piękny Portret Michała Bogorii Skotnickiego autorstwa Françoisa-Xavier Fabre...  Michał Bogoria Skotnicki był polskim arystokratą, koneserem malarstwa i malarzem... Uczył się malarstwa w Dreźnie, potem zamieszkał we Włoszech... Najpierw w Neapolu, później we Florencji aż do śmierci w wieku 33 lat... Zmarł w 1808 roku na gruźlicę... Przypuszczam, że każdy kto odwiedził Bazylikę Santa Croce we Florencji zwrócił uwagę  na biały marmurowy grobowiec w Kaplicy Castellanich... Nagrobek przedstawia rozpaczającą alegorię sztuki nad urną zmarłego...

Jest też Portret króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, autorstwa najsłynniejszej malarki francuskiej Elizabeth Vigèe - Lebrun... Kolejny obraz francuskiego malarza Françoisa-Xavier Fabre to Portret Stanisława Małachowskiego...  







Na piętrze znajdowała się pokaźna  kolekcja malarstwa europejskiego... Wśród obrazów: Portret chłopca z łukiem i psem z 1674 roku Nicolaesa Maesa oraz Portret chłopca, lata 20. XVII wieku, flamandzkiego malarza  Cornelisa de Vos'a, który współpracował z Rubensem... Uroczo wyglądał obraz Kot i kogut - Jacoba Victors'a...








Po sali przemieszczam się powoli... Doświadczam bliskości ze sztukę... Stałam twarzą w twarz ze wspaniałymi obrazami... Doznanie bezcenne... Jest Krajobraz z myśliwymi Cornelisa Hendricksz.Vroom'a, Ucieczka do Egiptu Luci Giordano, Portret kobiety, Portret mężczyzny - Daniela Dumonstier'a czy Portret męża Aldo i córki Nory - Amelii Ambron... 






Wśród dzieł z kolekcji sztuki europejskiej  jest piękna rzeźba Matka z dziećmi autorstwa niemieckiego rzeźbiarza, związanego z secesją monachijską - Josefem Flossmann'em... Kolejną ciekawą rzeźbą jest Pocałunek - Gustawa Adolfa Vigelanda, norweskiego rzeźbiarza, ucznia Rodina...







Pełna ekspresji marmurowa  rzeźba Zawiść ( Invidia)Guisto Le Court (Josse de Corte) z 1670 roku, przedstawia starą kobietę o pomarszczonej, powykrzywianej twarzy, z otwartymi do krzyku ustami, o obwisłych piersiach kąsanych przez wplecione w jej włosy węże... Personifikacja zawiści (Invidia), jednego z siedmiu - obok pychy, gniewu, lenistwa, skąpstwa,  obżarstwa i nieczystości...







W galerii zachwycające urodą, zagadkowe alabastrowe popiersie przedstawiające nieznaną damę w szerokim kapeluszu, z woalką na twarzy... 






Jedną ze ścian zajmują słynne Madonny katalońskie z XIII wieku... 




Na szczególną uwagę zasługuje średniowieczna, drewniana rzeźba Święta z księgą, autorstwa zagadkowo nazywającego się, Mistrza Kamiennej Głowy Kobiecej w Utrechcie...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze....

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

17 komentarzy:

  1. Wspaniałe kolekcje, uczta dla oczu. A z Wyspiańskiego ogromnie się cieszę, bo to wielki Artysta.

    OdpowiedzUsuń
  2. Hello. The statues and paintings are really stunning. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno nie byłam w muzeum czy galerii wiec z przyjemnością obejrzałam

    OdpowiedzUsuń
  4. Z przyjemnością obejrzałem. Nie musiałem się spieszyć ani kupować biletów, a to wszystko dzięki Tobie;) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zatęskniłam za Krakowem i za jego muzeami....

    OdpowiedzUsuń
  6. It is always a bit of a mystery that we can produce exquisite art, literature and music, the hallmarks of civilization really, yet we show great willingness to discriminate against others, segregate, persecute and kill. Over and over. Styles in art and culture change. Inhumanity never does, it seems.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za kolejną porcję piękna:))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Łucjo, pięknie pokazałaś tę wystawę. Mogłam w skupieniu i powoli zachwycać się każdym dziełem. Chyba muszę się wybrać do Krakowa, bo dość dawno tam nie byłam żeby podziwiać na żywo te wszystkie obrazy i rzeźby. Serdeczności :)))

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak dawno nie byłam w galerii, muzeum. Dziękuję, że mogłam w spokoju, niespiesznie wszystko dokładnie obejrzeć. Pozdrawiam serdecznie:):):)

    OdpowiedzUsuń
  10. Preciosas obras de arte, un placer verlo. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  11. Krakow is a beautiful city and its Art gallery is full of amazing paintings and sculptures, Lucja. Thanks for showing us this gem.
    Now is a very hard time for us,it is hard to believe that we live in the 21st century.

    OdpowiedzUsuń
  12. Mamy więc powód by odwiedzić Kraków i tą galerię. Przekonujesz mnie do robienia więcej zdjęć. Zaglądnęłam do mojego archiwum i zdjęć z tej galerii i zasmuciłam się. U mnie słabiutko wyszło. Jeszcze raz podziwiam Twoje ilustracje zdjęciowe.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo bogate, piękne i ciekawe zbiory. Pozdrawiam Łucjo.

    OdpowiedzUsuń
  14. Tyle razy byłam w Krakowie i nie wstąpiłam do muzeum. Czas nadrobić zaległości i pojechać do Krakowa sama. Miałaś cudowne chwile w takim magicznym miejscu. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Kolejne miejsce które koniecznie trzeba zobaczyć, a jak się już zobaczy, to trzeba tam wracać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Niektóre z tych rzeźb są bardzo realistyczne. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...