niedziela, 12 kwietnia 2020

Sanktuarium Matki Bożej Kalwaryjskiej







Ty jesteś siewna, Tyś jest różańcowa,
Ty polem szumisz, rankiem po rosie chodzisz -
Ty jesteś Panna polna, Ty jesteś łąkowa -
Gwiazdo zaranna! Przewodniczko łodzi!

Tobie przydrożne kapliczki stroją dziewczyny,
Tobie śpiew wieczorny rodzi łąka.
Gałązko ciszy ugornej, Pąku wierzbiny -
drżąca słońcem na wietrze sinym.

Tyś Częstochowska i Tyś Ostrobramska,
Tyś Kalwaryjska i Tyś jest przydrożna -
na małych jasnaś z dzieciństwa obrazkach -
A Tyś strapiona! Panno pobożna.

(Józef Andrzej Frasik)








Jeśli tylko pogoda dopisywała każdy Poniedziałek Wielkanocny spędzaliśmy aktywnie... Tamtego dnia za oknem piękna, wiosenna aura  zachęcała do wyjazdu... Zaraz po świątecznym  śniadaniu udaliśmy się do Kalwarii Zebrzydowskiej... Miejscowość cieszy się ogromną popularnością nie tylko ze względu na piękne krajobrazy ale przede wszystkim na istniejące sanktuarium maryjne...  Gdyby nie kaprys bardzo zamożnego człowieka, nie mielibyśmy tak pięknego, świętego miejsca...

W XVII wieku magnat Mikołaj Zebrzydowski ufundował klasztor i zespół kaplic... Przekazał ziemię nieopodal swego zamku w Lanckoronie... Kompleks jest usytuowany na wzgórzach tak, by teren przypominał okolice  Jerozolimy...  Góra Żarek przypomina wzgórze Golgoty, góra Lanckorońska - górę Oliwną, a rzeczka Skawinka - potok Cedron...

Teren oraz zespół kaplic tworzą tzw. dróżki, najstarsza to Dróżka Pana Jezusa... Ma 28 stacji... Opowiada historię od wyjścia Pana Jezusa wieczorem z Wieczernika, aż do jego pogrzebu...

Zebrzydowski wybudował też kaplicę Domku Matki Bożej... Odchodząca od niego dróżka Matki Bożej liczy 24 stacje... Obie dróżki posiadają prawie taką samą trasę, różniąc się tylko kierunkiem marszu...

Kalwaryjskie kaplice powstawały początkowo na podstawie gipsowych kopii przywiezionych przez dworzanina Zebrzydowskiego z Ziemi  Świętej i planów z książki Chrystiana Adrichomiusza o Jerozolimie...








Kiedy odwiedzam Kalwarię Zebrzydowską zawsze swoje kroki kieruje do Bazyliki Matki Bożej Anielskiej, która położona jest  u podnóża Góry Żar... To wyjątkowy kościół... Ta bogato zdobiona barokowa świątynia była  rozbudowywana przez kilka wieków...  Samo jej wznoszenie  rozpoczął fundator kalwarii... W latach 1604 - 1609 zbudował klasztor dla bernardynów i postawił kościół, który  teraz jest częścią bazyliki... Jest tutaj figura Matki Bożej Anielskiej, która Zebrzydowski sprowadził z Loreto...

I chociaż w bazylice byłam kilka razy, to wchodząc do jej wnętrza  nie wiem na czym się skupić...  Jej piękno zawsze mnie zachwyca... Bazylika Matki Bożej Anielskiej to prawdziwe dzieło sztuki... Sklepienie, ołtarze, chór - tu zaskakuje każdy szczegół...

Dzisiejszy swój kształt bazylika zawdzięcza przede wszystkim Magdalenie z Konopackich Czartoryskiej, fundatorce nawy głównej... Z czasem dobudowano kolejne boczne ołtarze, m.in. ołtarz św. Franciszka z Asyżu, św. Michała Archanioła... Całość wieńczy niezwykłe sklepienie usiane bajecznymi scenami, które są dziełem Włodzimierza Tetmajera...








W ołtarzu głównym znajduje się srebrna figura Matki Bożej Anielskiej, która została zakupiona przez  Mikołaja Zebrzydowskiego... W bocznej kaplicy bazyliki znajduje się łaskami słynący obraz Matki Bożej Kalwaryjskiej...  Wizerunek nazywany jest również Matka Boża Płacząca... Obraz płakał krwawymi łzami 3 maja 1641 roku i w cudowny sposób został przeniesiony do tego Sanktuarium... Obraz początkowo znajdował się na dworze należącym do Stanisława Paszkowskiego...

Obraz o wymiarach 74 x 90 cm namalowany jest farbą olejną na płótnie i przedstawia Madonnę z tulącym się do Niej Dzieciątkiem... Autor nieznany, postać Matki Bożej przypomina Madonny pędzla Rafaela...   Uwagę zwracają ciemne, zamyślone oczy Maryi, ze spojrzeniem skierowanym w dół, w stronę widza... Obraz zdobią szaty wotywne... Sukienka koralowa - koronacyjna z 1887 roku,  sukienka niebieska, sukienka bordowa wykonana na 1050 - lecie Chrztu Polski, sukienka  szafirowa, jubileuszowa na pamiątkę 400 lat Sanktuarium, wykonana w 2003 roku

Od zawsze w tutejszej bazylice  oddaję się podziwianiu Ecce Homo... Wizerunek nosi również tradycyjna nazwę - Chrystus Lanckoroński... Pierwotnie obraz znajdował się na zamku w Lanckoronie, skąd został przeniesiony do Grobu Matki Bożej... Na oryginał nałożone są płaskorzeźbiona sukienka, korona cierniowa, promienie i trzcina...

Ecce Homo - "Oto Człowiek" te słowa miał wypowiedzieć Piłat ukazując ubiczowanego Chrystusa ludowi żydowskiemu... Myślał, że widok cierpiącego wyszydzonego więźnia wzbudzi ich litość i spowoduje, zgromadzeni przestaną domagać się ukrzyżowania... Kapłani żydowscy i ich zwolennicy byli  jednak nieugięci... "Ukrzyżuj Go" (J. 19,5 - 6) było ich odpowiedzią... Scenę przedstawia Ewangelia według świętego Jana...















Opiekunami i stróżami sanktuarium są, z woli pierwszego fundatora, Mikołaja Zebrzydowskiego, Bracia Mniejsi - bernardyni jedna z trzech gałęzi zakonu - obok kapucynów i franciszkanów... Zakon Braci Mniejszych został założony przez Franciszka z Asyżu w 1209 roku... Święty Bernardyn z Sieny bardzo bolał nad tym, że Bracia Mniejsi daleko odeszli od pierwotnej reguły świętego Franciszka i dlatego dał początek nowej gałęzi zakonu - zwanego obserwantami, a w Polsce bernardynami...  Zakon ten jak mało który wrósł w polską historię i tradycję... Do Polski przybyli w 1453 roku, najpierw do Krakowa, następnie do Poznania i Lwowa... 

* Kalwaria na Liście Liście UNESCO *

* Sanktuarium kalwaryjskie *

* Jesienią na kalwaryjskich dróżkach *


Bardzo dziękuję za odwiedziny i  pozostawione komentarze...
Życzę zdrowych, pogodnych świąt...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...









55 komentarzy:

  1. Kochana
    Piękne zdjęcia opisane w bogatą treść🤗
    Kalwaria Zebrzydowska jest bliska sercu, byliśmy tam z rodzinką nie jeden raz, bo niedaleko i miejsce szczególne🧡
    Klasztor o.o.Bernardynow, czyli rodzimy, jeden z naszych wielu.
    Pozdrawiam świątecznie pięknie 🐣🌷🙋

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kalwaria Zebrzydowska też jest bardzo bliska naszym sercom. Chociaż mamy dosyć daleko to jednak staramy się być w miarę często bo to miejsce wyjątkowe. Wystarczy wspomnieć tamtejsze dróżki i poszczególne obiekty.
      Życzę zdrowej i radosnej Wielkanocy:)

      Usuń
  2. To mój pierwszy Wielki Czwartek i Wielki Piątek od lat, którego nie spędziłam na Misterium Męki Pańskiej w Kalwarii Zebrzydowskiej. Ani zabory, ani wojny, ani komunistyczny ustrój nie przerwał tradycji Kalwarii w okresie Wielkiego Tygodnia, dopiero koronawirus. W ogóle w mojej rodzinie od strony taty jest taka tradycja, że dzieci, które zaczynają naukę w szkole(zerówce) oddawane są Matce Bożej Kalwaryjskiej i biorą udział jako dzieci w sierpniowym odpuście wraz z przemierzaniem tamtejszych Dróżek. Mam wielki sentyment dla tego miejsca, a Matce Bożej Kalwaryjskiej poświęciłam nawet skromny wiersz.
    Kochana Lusiu, z okazji świąt Wielkiej Nocy chciałabym Ci życzyć wszystkiego co najlepsze. Niech Zmartwychwstały Pan napełni Twoje i Twoich najbliższych serca swoją miłością i pokojem oraz niech doda Wam sił do przezwyciężania wszelkich przeciwności losu.

    Radosnego świętowania!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Karolinko!
      Bardzo dziękuję za piękne wielkanocne życzenia. Ja też mam ogromny sentyment do Kalwarii Zebrzydowskiej, po prostu lubię tu przebywać, spacerować tutejszymi dróżkami, podziwiać wczesną kwitnące krokusy, zawilce, przylaszczki no i oczywiście niezapomniane krajobrazy.
      Wszystkiego dobrego Kochana Karolinko:)

      Usuń
  3. So beautiful, place and flowers. Happy Easter.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tuż po wypadku mojego syna, kiedy w szpitalu toczyła się walka o uratowanie jego nogi, ja modląc się w naszym kościele parafialnym, podniosłam z ziemi zniszczony i zabrudzony obrazek MB Kalwaryjskiej. Po kilku miesiącach mój syn pojechał ze sprawną nogą i z nami by Jej podziękować...To miejsce jest w moim sercu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wielkim skarbem kalwaryjskiego sanktuarium jest właśnie obraz Matki Bożej Płaczącej, który słynie z wielu łask. W sytuacjach bardzo trudnych, kiedy niepewność i lęk o zdrowie najbliższych spędzają sen z powiek zawsze doświadczamy szczególnych łask poprzez modlitwę. Cudowny obraz Matki Bożej Płaczącej jest tez w naszych sercach.
      Basiu, serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Piękne miejsce, zadbane to cieszy. Zdrowych i spokojnych Świąt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sanktuarium kalwaryjskie zasługuje na odwiedziny. Jest bardzo piękne i cudownie położone w Beskidzie Makowskim.
      Zdrowych Świąt:)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Jim!
      This church is a valuable monument and a magnificent Sanctuarium.
      Happy Easter:)

      Usuń
  7. Thank you for this magnificient Easter greeting. Magnolias & other spring signs look fabulous.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Riitta!
      Magnolias are beautiful shrubs that delight with their beauty.
      Happy Easter:)

      Usuń
  8. Auguri di una serena Pasqua d'Amore con i tuoi cari. ti abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciao Enrico
      Grazie mille per gli splendidi auguri di Pasqua.
      Abbracci e saluti:)

      Usuń
  9. Byłam kilka lat temu, piękny obiekt. Może docenimy wreszcie to co myśleliśmy, że jest nam przynależne. To prawdziwa wielkanocna pokuta.
    Świątecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz jeszcze bardziej doceniamy piękno świata.
      Dzisiaj jest przepiękny słoneczny i bardzo ciepły dzień a my jesteśmy zmuszeni siedzieć w domu i podziwiać przyrodę w którejś z górskich dolin albo spacerować wśród leśnych drzew.
      Pozdrawiam wielkanocnie:)

      Usuń
  10. Piękne Sanktuarium! Nigdy tam nie byłam, chociaż wiele słyszałam. Cudowna magnolia!
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też oczarowała kwitnąca magnolia. Była prześliczna.
      Pozdrawiam świątecznie:)

      Usuń
  11. Happy easter ..stay safe...love Ria 💕🐰💕🐰💕

    OdpowiedzUsuń
  12. Byłam tam już dosyć dawno temu.Dziękuję za przypomnienie tego wyjątkowego miejsca:))pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  13. Byłem kilkukrotnie w Kalwarii, jest to niesamowite miejsce, czuć w nim obecność Matki Bożej... Pozdrawiam cieplutko! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kalwaria Zebrzydowska to nie tylko miejsce dla pielgrzymów. Cudowny las w którym znajdują się dróżki Matki Boskiej, zarówno obiekty sakralne jak i piękne widoki zapierają dech w piersiach. Można tutaj do woli spacerować i podziwiać cudowną przyrodę.
      Pozdrawiam wielkanocnie:)

      Usuń
  14. Feliz Pascua de REsurrección.
    Un abrazo y cuidense.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ahora nuestras iglesias están cerradas al Culto y sólo podemos asistir a ellos, por medio de la televisión.

    ¡FELICES PASCUAS!

    OdpowiedzUsuń
  16. Przepiękne miejsca. Uwielbiam Twoje zdjęcia :) wesołych świąt :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję Agatko.
      To amatorszczyzna ale cieszę się, że się podobają.
      Zdrowych Świąt!

      Usuń
  17. Nie byłam tam, piękne zdjęcia , namawiają do odwiedzin :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz.
      Bardzo to sobie cenię.
      Pozdrawiam świątecznie:)

      Usuń
  18. Piękne i ważne miejsce przypomniałaś w cudownym wiosennym czasie. Dawno już tam nie byłem a jest się czym zachwycać. Miejsce zarówno piękne jak i szczególne dla skupienia i kontemplacji. Pozdrawiam życząc miłego świętowania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kalwaria Zebrzydowska to nie tylko wspaniały klasztor i bardzo piękna okolica. Warto przyjechać chociażby na spacer, na chwilę. Pochodzić po lesie, wejść na tzw. Ukrzyżowanie. Za niewielkie pieniądze można zjeść pyszny obiad w klasztornej restauracji i w kawiarni zjeść przepyszne ciasto zrobione przez tutejsze zakonnice.
      Pozdrawiam wielkanocnie:)

      Usuń
  19. What a magnificent place!
    Happy Sunday Easter, Lucja!

    A hug.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dear Evi!
      The Marian Sanctuary is a beautiful place in a picturesque landscape.
      Easter greetings:)

      Usuń
  20. Nie byłam tam a rzeczywiscie piękne miejsce. Ciewe kiedy znów będzie można podróżować... Tymczasem życzę spokojnych świąt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kalwaria Zebrzydowska to magiczne, bardzo piękne godne polecenia w którym Bóg zamieszkał i pozwala tam zaglądać zwykłym śmiertelnikom. Zachwyca tutejsza przyroda i cudowne krajobrazy.
      Pozdrawiam świątecznie:)

      Usuń
  21. Moj dziadek św,p.Edward Widera cale swoje życie jeżdził po miejscach kultu religijnego Znał wszystkie drogi i dróżki każdego miejsca kultu Kochal te miejsca. Zawsze mi opowiadal co widział a teraz widze u Ciebie na blogu Cudnie to robicie.Kalwaria Zebrzydowska to dla mnie miejsce magiczne też tam byłam i podziwiałam .Serdecznie pozdrawiam moja kochana i życzę ci dużo zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
  22. Chyba w tym czasie izolacji najbardziej bi brak widoku kwitnących pąków kwiatów i drzew. Magnolia prześliczna, niestety w tym roku jej nie zobaczę.
    Pozdrawiam jeszcze świątecznie i już poświątecznie.
    Gosia

    OdpowiedzUsuń
  23. Urocze miejsce, byłam tam lata temu, ale bardzo krótko, więc dziękuję za totorelacje.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  24. Byłam tam tak bardzo dawno, że niewiele pamiętam. Dziękuję za piękne zdjęcia i za tyle informacji o nim. Lusiu bywam u Ciebie, ale nie mam na razie komputera(dzisiaj cieszy mnie użyczony)więc odwiedzam Cię za pomocą telefonu. Jednak pisanie komentarzy jest dla mnie bardzo niewygodne. Zawsze coś pomieszam. Nawet życzeń nie składałam, ale mam nadzieję, że wszystko jest dobrze czego życzę Tobie i Twojej rodzince:):):)

    OdpowiedzUsuń
  25. Dobrze znam to miejsce, a jednak zawsze tak jak bym odkrywał je od nowa.

    OdpowiedzUsuń
  26. Que bonito lugar!! y más para visitarlo en estos día primaverales, espero que estés bien y que hayas tenido una buena Pascua, un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  27. Byłam w tym cudnym miejscu.. Zdjęcia przepiękne:) Lucjo mam nadzieję że Święta minęły w zdrowiu i spokoju.. Życzę wszystkiego co najlepsze dla Ciebie i Rodzinki. Serdecznie pozdrawiam
    jola

    OdpowiedzUsuń
  28. Me ha encantado Lucía. Gracias y besos.

    OdpowiedzUsuń
  29. Droga Łucjo, jak zawsze pięknie i ciekawie przedstawiłaś kolejne wspaniałe miejsce.
    Kalwarię Zebrzydowską "znałam" z opowieści mojej Babci. Jeździła tam bardzo często.
    Niestety, jeszcze tam nie dotarłam, chociaż byliśmy przecież blisko, zwiedzając Lanckoronę.
    Jest na naszej liście.:)
    Po Twojej relacji, bardzo pragnę tam pojechać.
    Pozdrawiam Cię bardzo ciepło!

    OdpowiedzUsuń
  30. W Kalwarii Zebrzydowskiej byłam kilka razy, raz spędziłam tam cały dzień i obeszłam wszystkie dróżki i odwiedziłam wszystkie kapliczki. Miałam tam podjechać w połowie marca, w drodze do Zakopanego, ale zrezygnowałam całkowice z wyjazdu. Obecnie odwiedzam tylko kościół, ostatnio jestem za leniwa.
    Piękna relacja Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...