sobota, 8 grudnia 2018

Szopki krakowskie 2018








Każda szopka jak gwiazda pełna wież, wieżyczek,
galeryjek i okien, portali i drzwiczek.

Pełno dzwonków tu srebrnych, zegarów wąsatych,
chorągiewek na wietrze i kopuł pękatych.

A wszystko to się świeci, iskrzy się i żarzy,
I w barwach się prześciga rysunkiem witraży.

Jakby zima koronę z głowy swej zdjęła
bo dziś jest święto szopki - teatr rękodzieła.

( Tadeusz Śliwiak)








Tradycyjnie w pierwszy czwartek miesiąca grudnia przed pomnikiem Adama Mickiewicza w Krakowie odbywa się konkurs szopek... W tym roku jest to już 76 konkurs...

Tradycja szopki krakowskiej wywodzi się z jasełek, które organizowano w okresie Bożego Narodzenia w kościołach... Najstarsze figurki jasełkowe przechowywane są w Krakowie i pochodzą  z XIV wieku i znajdują się w kościele świętego Andrzeja na ulicy Grodzkiej...

Krakowska szopka bardzo różni się od betlejemskich stajenek... Jest to budowla z wieżami i zawiera charakterystyczne dla architektury detale... Najczęściej szopki są budowane na wzór krakowskich kościołów...

Wokół pomnika Adama Mickiewicza dosłownie kłębił się tłum turystów... Na Rynku Głównym słychać było niemal wszystkie języki świata... Szopki krakowskie w listopadzie 2018 roku zostały wpisane na Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO... Szopki krakowskie są znane  już na całym świecie... Wierzę, że to już   zwiększyło popularność tych niewielkich, jednak bardzo pięknych dzieł sztuki...








Szopki krakowskie są magiczne, kolorowe, błyszczące ponieważ używa się dużo  kolorowej stanioli... Zbudowane są z tektury, papieru, szkła i drewna... Wewnątrz umieszcza się postaci m.in. Świętą Rodzinę, bohaterów legend, często znajdują się figurki współczesnych bohaterów - artystów, polityków...

Szopka krakowska to jedna z najpiękniejszych tradycji krakowskich... Łączy prostotę z wyrafinowaną finezją... Jest symbolem miasta i wspaniałym znakiem Bożego Narodzenia...








Na przełomie XVIII i XIX wieku narodziła się mała szopka przenośna o charakterze teatrzyku... Jej powstanie przypisuje się krakowskim murarzom... Chodzili z tymi szopkami od domu do domu by zarobić zimą  na swoje utrzymanie...

Najpiękniejsze szopki powstawały na Krowodrzy, do 1910 roku wsi podkrakowskiej, zamieszkanej przez liczne rodziny murarskie... Krakowskie szopki są prezentowane w wielu miastach Europy i świata... Stanowią najbardziej rozpoznawalną,  międzynarodową  wizytówkę Krakowa...

* Szopki krakowskie - grudzień 2017 *

* Kraków w pierwszy czwartek grudnia 2014 *

* Tradycyjne szopki krakowskie - 2012 *






Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę szczęśliwego, słonecznego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...



58 komentarzy:

  1. Śliczne szopki , jakie kolorowe . bardzo mi się podobają ***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sofi Elizo, witam Cię na moim blogu. Bardzo dziękuję za komentarz.
      Ja też jestem zachwycona szopkami krakowskimi. Co jakiś czas jestem na konkursie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Piękny i jakże treściwy przegląd niemal wszystkich wystawionych Szopek, wiele z nich umknęło mi, lub jak się potem okazało zwyczajnie je pominąłem moim obiektywem, co nie oznacza że nie zapadły mi one w mojej pamięci. Niby to parę godzin i kilka chwil a przecież ile razy będziemy do tych obrazków wracać, zwłaszcza podczas okresu świątecznego i poprzedzającego. Każda taka relacja to dopełnienie całości, spojrzenie na prezentację nieco z innej strony... Miłego przedświątecznego okresu, życzę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłeś, więc wiesz jaki był tłok w pobliżu szopek. Dominowali mężczyźni z długimi, niemal "metrowymi" obiektywami. Jeszcze ta obawa aby się nie wywrócić przy przekraczaniu grubych łańcuchów otaczających pomnik "Adasia", dlatego byłam zadowolona z każdego zrobionego zdjęcia.
      Tobie również życzę wyjątkowego, radosnego okresu przedświątecznego:)

      Usuń
  3. Z przyjemnością obejrzałam zdjęcia, które pięknie przybliżają świąteczny czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Inko!
      Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz.

      Należy to powiedzieć, że Polska jest dziś, prawdopodobnie jednym z niewielu europejskich krajów, w którym można jeszcze zetknąć się z niektórymi przejawami żywego folkloru. Na szczęście przetrwała do dziś, wielowiekowa tradycja przygotowywania szopek bożonarodzeniowych, stanowiąca chyba najpiękniejszą tradycję czasu oczekiwania na Boże Narodzenie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Incredibly beautiful miniature models;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miniature sacred buildings are very colorful. It's a Polish old tradition.
      Have a nice weekend:)

      Usuń
  5. Szopki Krakowskie z roku na rok są coraz piękniejsze.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W krakowie możemy zobaczyć szopki małe, średnie i duże. Wszystkie są bardzo piękne. Lecz wszystkie mają jedno zadanie: przypomnieć o wydarzeniu sprzed dwóch tysięcy lat i skłonić do refleksji nad jego wpływem na nasze życie…
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Beautiful and very skillfully made.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. These small sacred buildings refer to architecture in the city of Krakow.
      They are beautiful and have a long tradition.
      Have a nice weekend,Sami:)

      Usuń
  7. Fantastic. I like a lot these little buildings. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miniature sacred buildings are lovely.
      I like them very much.
      Happy weekend, Matti:)

      Usuń
  8. Prześliczne, kolorowe i każda w swoim rodzaju. Nie potrafiłabym wybrać faworyta, bo wszystkie są piękne. Pozdrawiam:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jurorzy mają trudny orzech do zgryzienia. Wiele szopek zasługuje na miejsce na podium.
      Pozdrowienia, Janeczko:)

      Usuń
  9. Ach Kraków! Pięknie! Uwielbiam szopki krakowskie :-) To wspaniała tradycja i znak, że Boże Narodzenie już blisko :-) Serdeczności Lusiu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraków jest miastem, które bardzo chętnie odwiedzam. Jest tutaj wiele interesujących miejsc, które warto zobaczyć.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Są przepiękne:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  11. Todella kauniita värikkäitä pyhiä rakennuksia pinnasänkyjä :) Ystävällisin terveisin :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Muy buenas manifestaciones Navideñas. Es una preciosidad todo lo que he visto.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie byłam w takim dniu w Krakowie, dlatego Twoje relacje są bezcenne. Szopki to prawdziwe dzieła sztuki i dobrze, że weszły na listę, bo są znakiem rozpoznawczym na całym świecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, ja też nie jestem w każdym roku. Staram się już dużo wcześniej zaplanować wyjazd ale nie zawsze mi się to udaje. Ja też się cieszę, że są na Liście UNESCO.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  14. Fantásticas estas decorações de Natal, aproveito para desejar um bom fim-de-semana.

    Andarilhar
    Dedais de Francisco e Idalisa
    Livros-Autografados

    OdpowiedzUsuń
  15. To bardzo miłe, że UNESCO doceniło naszą, tę jakże piękną, tradycję. Każda szopka to małe arcydzieło. Zachwyca mnie rożnorodność wykonania, pomysłowość i te bajeczne kolory. Bożonarodzeniowe szopki przyozdobiły Kraków zatem czas najwyższy zacząć szykować się do Świąt.
    Spokojnych przygotowań życzę i Tobie oraz radosnych dni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mo, ja też uważam, że krakowskie szopki to małe arcydzieła.
      Szopki faktycznie zdobią miasto. Są poustawiane w szklanych gablotach.
      Przyznaję, budzą zainteresowanie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Me gustan mucho. Es una bonita tradición. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  17. Molto interessante, una bella tradizione per festeggiare il Natale.
    Felice weekend, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. La natività è una tradizione di Cracovia.
      Baci e saluti.

      Usuń
  18. what a beautiful, colorful sight to see...the nativites are astounding!!

    OdpowiedzUsuń
  19. Piękne szopki. Trzeba mieć nie lada talent, aby takie skonstruować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu, pewne osoby już tradycyjne zajmują się wytwarzaniem szopek.
      Wierzę, że doszli już do rutyny.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Hello dear Maria Lucja!
    Such a lovely tradition you have with thiose cribs!
    Wow! Those colorful miniatures are so beautiful!
    Each one of them is a masterpiece! Thank you for sharing!
    Wishing you a lovely day! Hugs!
    Dimi...

    OdpowiedzUsuń
  21. Wszystkie wspaniałe :) Moją uwagę zwróciła ta w obwarzanku. Też z ciasta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To był normalny obwarzanek. Oczywiście z ciasta. Mnie też zaciekawił.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Witaj w ten szary, jesienny, a może zimowy dzień. Chociaż pogoda....
    Piękne jak zawsze są twoje zdjęcia.
    Tak, nastał grudzień, miesiąc napełniony oczekiwaniem i nadzieją. W tym roku początek adwentu był dla mnie szczególny. Niespodziewanie wędrowałam moimi ukochanymi praskimi uliczkami. Tak, uciekłam na chwilę, chociaż do jeszcze większe miasto. To dodało mi energii i optymizmu na te krótkie dni. Mam też nadzieję, że ten dobry nie opuści mnie tak szybko. Wszak przede mną jeszcze tyle miłych świątecznych dni.
    Przepraszam, że dzisiaj piszę krótko, ale trochę mam zaległości.
    Dziękuję zatem, że nie zapominasz o mnie w te najdłuższe, czasem mroźne dni w roku. Bardzo mi teraz potrzeba ciepłych słów, które rozgrzewają, a ja nie lubię marznąć.
    Życzę Ci aby ten przedświąteczny czas był dla Ciebie jak najcieplejszy i radośniejszy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szare, pochmurne dni na mnie również nie działają pozytywnie. Kocham ciepło i słońce.
      Staram się nie zapominać o Przyjaciołach. Chyba, że w tym sporym wykazie coś mi umknie.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Gorgeous colors ! Gorgeous creations and pictures !!!!
    Thanks for sharing !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  24. Kochana
    Bywam ostatnio często w Krakowie, podziwiam:)
    Milutko pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kraków jest tym miastem do którego bardzo chętnie się wraca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  25. Piękne zdjęcia i opisy szopek :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Aż oczy bolą od różnorodności kolorów tych charakterystycznych szopek.
    Widziałam już je w telewizji i zapamiętałam jedną z nich, niedużą, zrobioną we wnętrzu obwarzanka.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno, mnie też zaciekawiła szopka wkomponowana w obwarzanek. Wyglądała batdzo interesująco.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  27. Wspaniałe dzieła sztuki! Nie potrafiłabym wybrać tej jedynej, najpiękniejszej.
    Jeszcze raz pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  28. They are som colourful and cheerful models

    OdpowiedzUsuń
  29. ...such lovely colorful Christmas decorations, thanks for sharing.

    OdpowiedzUsuń
  30. En la variedad está la belleza, aunque sean distintos para mi no obstante tienen su particularidad y curiosidad a la vez.
    Una feliz semana.

    OdpowiedzUsuń
  31. I ciągle jeszcze nie wdarła się tu komercja, może nigdy się nie wedrze? A dziedzictwo piękne i ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  32. O tak, szopki krakowskie zapadają w serce na zawsze. Ileż to trzeba mieć cierpliwości,wyobraźni i samozaparcia, by wyczarować takie cudeńka.
    Dziękuję Łucjo za tą foto relację i rys historyczny,dzięki Tobie wiemy i widzimy więcej.
    Przytulam mocno .

    OdpowiedzUsuń
  33. Bellas y originales realizaciones con motivos navideños. Resultan atractivas y coloridas.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo się cieszę, że Krakowski Szopik zostały wpisane na Listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO...!

    OdpowiedzUsuń
  35. Przepiękne...
    Byłam tylko raz z młodzieżą na wycieczce. Jeszcze z moją Anią...
    Cudowna relacja.
    Moc uścisków.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...