wtorek, 3 maja 2016

Wiosna w Ojcowskim Parku

Płynie korytem woda szmer wydając w żwirze
Rzeki Prądnika, w dani Wiśle w dal niesiona,
Wierzby, łozina, olchy biorą ją w ramiona,
W splotach miłości szczerej tkwią od wieków wirze.

W górę strzelają skały w kolumn drzew zdobione
Jodeł, brzeziny, dębów co kojąco szumią.
Białość kamiennych cyplów z roślinną zieloną
W łąk harmonijną całość przez Stwórcę złączone...

Dolina   -   Józef  Cyra

Wiosna to dobry czas na odwiedzenie  OJCOWSKIEGO  PARKU NARODOWEGO... Jeszcze  nigdy  tu  nie  byłam,  o  tej  porze  roku...  I to był mój błąd, gdyż  jest  zjawiskowo... Niedzielnego wyjazdu do Pieskowej Skały nie mogę zaliczyć, ponieważ spacerowałam jedynie wokół zamku...

Czas zatem nadrobić zaległości i ruszyć na spotkanie z przyrodą... Wróciłam zachwycona... Jest to  wyjątkowo urokliwy,  zielony   zakątek pełen  malowniczych  skałek,  ostańców,   krzewów    i kwiatów... Teraz wiosną, drzewa pokrywają się różnymi odcieniami zielonych liści... Ta zieleń jest taka soczysta, tak bardzo energetyzująca...  Okoliczne wzgórza, porośnięte są grądami  oraz buczynami karpackimi... Największą osobliwością Parku jest brzoza ojcowska, którą przez dłuższy czas uważano za gatunek endemiczny...

Wiosną  niewątpliwego uroku dodaje przepięknie kwitnące poszycie,  w którym na wyróżnienie,  zasługują  kępy fiołka psiego, leśnego,  bagiennego  a  nawet  skalnego...  Tych  maleńkich  kwiatów  jest  tak  dużo  i  takie piękne, że tutejsze dolinki powinny nazywać się Fiołkowymi... Na setkach pojedynczych łodyżek zakwita rzeżucha łąkowa, kwitną błękitne niezapominajki, tu i ówdzie białymi kwiatami okryła się czeremcha i  wiśnia stepowa...   Wzdłuż potoku Prądnik, lada moment rozkwitną całe łany lepiężnika białego...

A skoro jest wiosna, nie mogło zabraknąć  zawilców gajowych, szczawika zajęczego, miodunki,  żywca  gruczołowatego,   śledziennicy  skrętolistnej,  jasnoty  pospolitej  i wielu innych roślin... Mówiąc  szczerze, wróciłam radosna jak ptaszek na wiosnę...Mogłam  obcować z przyrodą, nasycić wzrok soczystą zielenią,  posłuchać śpiewu ptaków...

Z  drogi  krajowej  nr 94  (w kierunku Krakowa)  zjechaliśmy  na  parking  w Czajowicach... Świetnie  położony  na obrzeżu  Ojcowskiego Parku... Stąd, to dosłownie kilka kroków i znajdujemy się na jego terenie... Naszym celem jest Jaskinia Łokietka zwana Grotą Łokietka, dawniej Jaskinią Królewską a nawet Jaskinią Czajowską...  Jej długość wynosi 320 metrów...\

Jak głosi legenda, to właśnie tutaj ukrywał się Władysław Łokietek, przed wojskami Wacława II   króla czeskiego... Łokietka ponoć uratował pająk, który w otworze jaskini uwił sieć pajęczą, dzięki czemu wydawała się być zapomniana i niezamieszkała... Władca do groty, został  spuszczony na sznurze, wąskim otworem...

Przed wejściem do jaskini jest kasa biletowa, tam również na zwiedzających czekają przewodnicy...  Jaskinia jest oświetlona, łatwa do zwiedzania... Posiada kilka korytarzy i sale: Rycerską, Kuchnię i Sypialnię Łokietka...  Wnętrze  jest mocno zakopcone... Dawno zwiedzano je z łuczywami i pochodniami...  Jak w większości jaskiń jurajskich, szata naciekowa jest bardzo uboga... W surowym środowisku żyją zwierzęta a do najciekawszych zalicza się nietoperze... Teraz wiosną można zobaczyć pojedyncze sztuki... Po zwiedzeniu jaskini, udajemy się do Wąwozu Ciasne Skałki...

Idziemy szlakiem niebieskim, który prowadzi przez niezwykle malowniczy Wąwóz Ciasne Skałki...  Jestem  wąwozem oczarowana... W środku lasu cisza, atmosfera spokoju i zero... ludzi.  Cudowne miejsce na wyciszenie i relaks...  Strome zbocza porasta las grądowy i buczyna karpacka... Wąwóz jest suchą doliną... Na trasie znajduje się wiele progów i wapiennych głazów porośniętych mchów... Nachylenie drogi jest dosyć duże... Różnica poziomów wynosi 90 metrów... U wylotu jaru znajduje się skalna bramka, tzw. Czarci Źreb... Stąd jeszcze kilkadziesiąt metrów i dochodzimy do Doliny Prądnika z charakterystyczną dla dolin jurajskich, bramą skalną... Tą bramą jest Brama Krakowska... Tworzą ją dwie bryły wapienne o wysokości 15 metrów, które powstały w wyniku procesów erozyjnych...

Naprzeciw Bramy Krakowskiej masyw skalny Koronna Góra... Góruje nad Doliną Prądnika... Zielonym szlakiem idziemy do Jaskini Ciemnej... To najcenniejsze stanowisko archeologiczne w Polsce... To miejsce uważa się za najstarszą siedzibę człowieka na ziemiach polskich... Najprawdopodobniej było zamieszkiwane 125 tys. lat temu....

Ciekawym elementem masywu jest skała przypominająca ludzką rękę, tzw. Rękawica... W czasach, kiedy Tatarzy nękali ziemie polskie, jedna z ord zapuściła się w Dolinę Prądnika... Tatarzy najeżdżając na ziemie Rzeczypospolitej grabili, mordowali i masowo  pędzili mieszkańców w jasyr, toteż biedni ludziska chowali się, gdzie mogli... Mieszkańcy tych terenów schronili się w Jaskini Ciemnej bo była największa... Tatarzy sprawdzali każdy kawałek lasu, zaglądali do grot, jaskiń... Wtedy sam Bóg zmartwiony losem ludu, własną dłonią zakrył wejście do jaskini... W miejscu Bożej ręki pozostała wielka kamienna dłoń nazywana po dziś dzień Rękawicą...

Źródło

Idziemy dnem Doliny  Prądnika... Pomiędzy Skałami Panieńskimi i Skałami Kawalerskimi wznosi się samotnie Igła Deotymy... Ta charakterystyczna, smukła wapienna iglica zbudowana jest z jurajskich wapieni... Nazwa skały pochodzi od pseudonimu Jadwigi Łuszczewskiej, poetki, która mieszkała w willi "Pod Koroną"   obok wapiennego ostańca... Spacer Doliną Prądnika należy do bardzo przyjemnych ponieważ jest to miejsce niesamowitych walorów, bardzo malownicze, pełne wdzięku... Dla mnie liczy się tutejsze piękno, czar i mnóstwo legend związanych z Ojcowskim Parkiem Narodowym...

Pragnę poinformować, że w czwartek 5 maja wyjeżdżam na urlop, wracam 22 maja...

Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

1. Hi. An awesome place. In such national parks are wonderful to visit. Stunning pictures you have taken.

2. Hello. The great thing is that places like that, and they are selected. Stunning pictures fabulous place.

3. Co za piękna wiosna w Ojcowskim Parku, można patrzeć, patrzeć i zachwycać się.
    Lusiu, udanego urlopu Ci życzę, a przede wszystkim dobrej, "suchej" pogody.
    Zwiedzaj i fotografuj jak najwięcej :-)

1. Tak, ja też życzę odpowiedniego poziomu wilgotności i odpowiedniej liczebności tłumów ;)

4. Piękna ta nasza wiosna, zieleń jeszcze taka czysta i soczysta :)

5. Wonderful great images and natural, thanks for letting me join.
    Have a great May week.

6. Pięknie, aż mnie zatkało :-)

7. Bardzo miło mi było spacerować po Ojcowskim Parku i przypomnieć wspaniałe widoki.
    Życzę Wam miłego odpoczynku i bardzo jestem ciekawa, dokąd tym razem zawiodą Was marzenia.
    Serdecznie pozdrawiam.:)

8. Kojący kolor zieleni... wszystko budzi się do życia; cudne byliny rosnące w naturze; w ogrodzie tak ładnie się nie prezentują;
    wieki temu byłam w tym miejscu... ale byłam... z tego co pamiętam to bodajże w czerwcu;
    Lusiu... wspaniałego wypoczynku Ci życzę ... oj widzę jak piękne zdjęcia majowe przywieziesz ze sobą... bo chyba zabierasz aparat ?
    pozdrawiam słonecznie :) mimo, że jest już późno

9. Bardzo lubię to miejsce a dawno nie byłam! Pięknie! ten czas jest chyba najpiękniejszm, zieleń delikatna, kolory intensywne! Spacer w takim otoczeniu to niesamowita przyjemność!

10. Takie spacery kocham najbardziej, bo wokół jest piękna wiosenna przyroda. Zwiedzaj i baw się na wakacjach. Do zobaczenia, być może w czerwcu :)

11. Przepięknie. Jeśli kiedykolwiek będę w okolicy na pewno tam dotrę.

12. Wspaniałe widoki,przecudna natura,zapach też pewnikiem był co najmniej miły.Pozdrawiam serdecznie.

13. Łucjo, jak tam pięknie! Zjawiskowe zdjęcia!! Ii bardzo ciekawe opowieści:) Fajnie, że udało się Wam zwiedzić takie piękne plenery:) Z zdjęć wynika, że Wiosna u Was już w pełni, kwitną roślinki, które u nas ledwie, ledwie wychodzą z ziemi..Dziękuję za piękny spacer i życzę Wam cudownego urlopu!!

14. Los ciągle nosi mnie w inne miejsca. Była tu moja babcia. Wróciła zachwycona.
    Pozdrawiam:)

15. Cudowny spacer:)))zachwycające widoki:)))Pozdrawiam serdecznie i miłego wypoczynku życzę:))))

16. Można powiedzieć, że Parki Narodowe mnie "prześladują" zawsze przychodziło mi robić w szkole prezentacje właśnie na ich temat, za każdym razem zachwycałam się wszystkimi zdjęciami znalezionymi w internecie, ale jeszcze nigdy nie byłam w żadnym osobiście nad czym bardzo ubolewam. Ojcowski wiosną wygląda majestatycznie :)

17. fantasic rocks, lovely trees and gorgeous wildflowers

18. Wróciły wspomnienia :) My zwiedzaliśmy Dolinę Prądnika na rowerach 9 lat temu. Dzięki Tobie poczułam jakby to było wczoraj :)

19. Wiosna to dla mnie najpiękniejsza pora roku. Tylko wtedy przyroda jest taka świeża i zachwycająca. Pozdrawiam:)

20. Wowww what a beautiful pictures !!....happy week love Ria x

21. Pięknie- nic mądrzejszego nie da się napisać.

22. The splendor of spring, is evident in each of these images,
    this is as if a fairy had touched each tree with his magic wand.

Kisses

23. Maravillosa primavera. Un abrazo.

24. Cudowne miejsce, aż mi się jęknęło z zachwytu :) wieki temu tam byłam :/ i dużo już nie pamiętam... myślisz ze dalibyśmy radę pospacerować jakąś trasą z wózkiem?
    od nietoperza to ja bym uciekła! bo boję się strasznie tego czegoś ;)
    Lusiu dobrego czasu urlopowego Wam życzę, pięknej pogody, dużo odpoczynku i samych najpiękniejszych wrażeń
    Jak wrócicie pewnie będziemy w szpitalu :/
    Ściskamy Was bardzo serdecznie

25. Przepiękne miejsce, żałuję, że nie mogę tam być wiosną.
    A Ty cudownie nas poprowadziłaś- dziękuję.

26. Z wielką przyjemnością spacerowałam i podziwiałam uroki Parku.Zdjęcia cudne,zachwycam się pierwszym zdjęciem.Miłego urlopu i wymarzonej pogody.

27. Przyznam szczerze że nigdy tam nie byłam, szkoda bo pięknie tam :-) Pozdrawiam Lusiu :-)

28. Just an awesome place. Thank you for your photo journey :-)

29. Such amazing place!!
    Great photos!
    Greetings.

30. Fotografias fantásticas da natureza no seu melhor.
    Um abraço e continuação de uma boa semana.

31. Wow, wiosna w Ojcowskim Parku naprawdę robi wrażenie! Ta zieleń i te krajobrazy...Po prostu zazdroszczę Ci Lusiu tej wycieczki:)

32. Really nice post with fantastic photos. I would like to visit here someday... Thank you for sharing, and have a nice vacation!

33. The perfect day to be in touch with nature and her beauty !!!!
    Thanks for sharing !
    Have a nice day !
    Anna

34. Nie byłam tam 2 lata , a jest tam tak pieknie, wspaniałe lasy, skały, spacery za rekę,marzenie ale moze w jakiś weekend:)Pozdrawiam Luciu:)

35. Łucjo, miałaś wspaniałą wyprawę. Ta zieleń przetykana kolorami kwiatów jest urzekająca.
    Wczoraj jechaliśmy drogą przez las na działkę i zachwycałam się kwitnącą czeremchą, ale nie zatrzymaliśmy się, aby powąchać te dziwnie pachnące kwiaty.
    Zazdroszczę Ci, że masz tyle siły i zapału, aby przejść tyle kilometrów. Nie dałabym rady.
    Życzę atrakcyjnego urlopu.

36. Piękne miejsce. Byłam tu kiedyś wiosną. Pamiętam, że czułam się jak w raju.
    Pozdrawiam serdecznie :)

37. Great shots - wonderful place - very interesting!
    Blessed day
    Hug Crissi🙋

38. Dziękuję za ciekawy spacer po Ojcowskim Parku Narodowym. Jest tam bardzo pięknie wiosną.Soczysta zieleń i kobierce przeróżnych gatunków kwiatów radują oczy. Skałki też są niesamowite. Na pewno naładowałaś tam akumulatory.
    Pozdrawiam serdecznie :)

39. Przepiękne miejsce. Można naładować akumlatory.
    Pozdrawiam:)

40. Wspaniałe miejsce!!! Może kiedyś się wybiorę! Pozdrawiam serdecznie! :))

41. Toda la serie es una explosión primaveral en la que no podían faltar las violetas y su aroma, una de mis flores preferidas.
    Un abrazo,

42. widzę, że prawdziwa wiosna w Ojcowie. :) też jeszcze nie byłam tam w maju, ale chyba nadrobimy niedługo te zaległości, zwłaszcza że wreszcie można zwiedzać Pieskową Skałę, w której w ogóle nie byłam. ;) bo te zdjęcia tutaj tylko mnie zachęciły, żeby wreszcie gdzieś się ruszyć. :))
    pozdrawiam serdecznie.

43. Siempre queda algún lugar para visitar, pero afortunadamente que lo hiciste, son preciosas las tomas de este parque ya que reboza de belleza.
    Un abrazo.

44. Uwielbiam wiosnę , uwielbiam ten kolor zieleni:)
    Już na początku oglądania , spacerowania miałam ochotę choć chwile położyć się na gołej zielonej trawie obok , zamknąć oczy i słuchać tej muzyki.
    Lusiu piękne zdjęcia .
    Miłego zwiedzana życzę i czekam na kolejne relacje.
    Pozdrawiam serdecznie

45. Łucjo, ależ ten mój kochany Ojców jest piękny na Twoich zdjęciach:)

46. Kochana Lusiu, wiosna na Twoich zdjęciach mnie zachwyciła.. Jakie mamy w Polsce cudowne miejsca..
    Bardzo dziękuję za odwiedziny, ja ostatnio trochę zaniedbałam blogowanie...
    Przesyłam gorące pozdrowienia:)
    J.

47. Przepiękny Ojców... Cudowne fiołki... Niesamowity nietoperz, który za moich szczenięcych czasów nazywany był dla przekory nierzotopem ;-) Wirtualny spacer po Ojcowskim Parku Narodowym to niezwykła przyjemność, a wszystko to dzięki Twoim cudownym zdjęciom i fantastycznym opisom. Bardzo dziękuję Lusiu! Serdeczności!

48. Cudowne miejsce.Śliczne zdjęcia. Dzięki Tobie zwiedzilam urokliwe miejsce.Nigdy tam nie byłam. Pozdrawiam serdecznie.

49. Z wielką przyjemnością spacerowałam i podziwiałam uroki Parku.Zdjęcia cudne, Ojców po prostu cudowny pozdrawiam wiosennie

50. Ale wspaniały spacer :-) Kurczę już zapomniałem jak tam jest pięknie a wiosną to już wyjątkowo podobnie zresztą jak jesienią :-) Świetne zdjęcia!

51. Cudowne miejsce do zwiedzania !! Lusiu, życzę wspaniałego wypoczynku i czekam na fotorelację !!
    Pozdrawiam serdecznie :)

52. Miejsca bliskie memu sercu.Parę lat temu miałam szczęście bywać tam regularnie przez długi czas przez wszystkie pory roku .Niezapomniane chwile kiedy szłam sama przez puściusieńki Ojców w niedzielny poranek .Polecam pojechać tam kiedyś wcześniej zanim zacznie się tłok.Po kilku latach przerwy obiecywałam sobie wycieczkę w tym roku zwłaszcza , że podobno Pieskowa Skala po remoncie.Ale złamana noga uziemiła mnie w domu.Dziękuję za piękną wycieczkę!!!! Perfekcyjne zdjęcia.

53. Wiosną i jesienią jest tam szczególnie ładnie. Ładne kadry tylko to podkreślają.
    Piękny czas na urlop, mam nadzieję , że pogoda ci dopisze i będziesz miała same słoneczne posty :)

54. Wiosna to jednak szczególny okres w roku...początek wegetacji i wiosenna zieleń....samo piękno natury, która budzi się po długim czasie ze snu....
    Powędrowałam sobie Twoim śladem.

Pozdrawiam ciepło.....

55. Love spring and your photos Lucja are beautiful, showing a beauty of a season. High white rocks and tender flowers..
    Have a nice weekend!

56. Dziękuję za wspaniałą wycieczkę. Jestem zachwycona.
    Życzę cudownego wypoczynku:))

57. sempre una infinita bellezza nelle tue immagini, sono un inno alla natura
    grazie

58. SPACERUJĘ TWOIMI ŚLADAMI ...
    UDANEGO URLOPU LUSIU ...

59. Byliśmy w tym miejscu w latach siedemdziesiątych. Jechaliśmy z Nowej Huty, gdzie stacjonowała nasza Kolonia Zuchowa. Jeszcze wtedy stał pomnik Lenina. Zwiedzaliśmy Jaskinię Łokietka i byliśmy koło Maczugi Herkulesa. Miło powspominać. Dziękuję, zdjęcia cudne, jak zwykle. Pozdrawiam najserdeczniej.

60. Piękna ta Twoje wiosna.
    W moim ogrodzie też można sie teraz pozachwycać. Niestety niektóre kwiaty są już wspomnieniem, ale na szczęście inne czarują
    Z okazji kolejnego majowego weekendu życzę Ci wielu słonecznych promyków słońca, także w sercu, ciepłej, kolorowej i pachnącej wiosny

61. Wow, such a beautiful park and the woods. I almost smell breeze through the green!!it is very interesting to lean about the old history of Poland with the big cavern.

62. Wiosna zawsze jest fantastyczna,to moim zdaniem najpiękniejsza pora roku,co widać na Twoich zdjęciach .Z Ojcowskiego Parku mam piękne wspomnienia,młodość,beztroska i dużo wolnego czasu,och...:)
    Pozdrawiam najmilej Lusi :)

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..