czwartek, 22 maja 2014

Telč, bajeczne miasteczko...


     







                    






Bardzo chętnie odwiedzam Czechy, kraj naszych południowych sąsiadów... Ten piękny, niewielki  kraj ma tak wiele nam turystom  do zaoferowania... Staram się tam być każdego roku... 

Tym razem pragnę pokazać Telč wspaniały przykład włoskiego renesansu... Miasteczko położone jest na południowo-zachodnich krańcach Moraw... Wtłoczone w przesmyk między trzema jeziorami i dlatego nosi przydomek Morawskiej Wenecji... Patrząc na miasteczko z wieży kościelnej, wygląda jakby zostało zbudowane na niewielkiej wyspie otoczonej wodą...  Do Starego Miasta wchodzi się przez jedną z dwóch bram... Telč to stara królewska twierdza wodna założona w XII wieku na skrzyżowaniu ruchliwych szlaków handlowych...






Telč przywitał nas piękną słoneczną pogodą, jednak z każdą godziną na niebie zaczęły pojawiać się czarne chmury... W sercu Starego Miasta znajduje się duży, trójkątny Rynek a przy nim przepiękne mieszczańskie renesansowe i barokowe kamienice ... Patrząc na te urocze budynki zauważa się, że są uosobieniem czystego renesansu weneckiego... Zachwycają kolorowe elewacje... Każda z kamieniczek ma podcienia a ich szczyty urzekają wykończeniami... Po obiedzie ponownie wracamy na malowniczy Rynek, długości  około 300 metrów i szerokości około 50 metrów... Pogoda zmienia się... Nadciągają chmury burzowe...





 Na wielu budynkach znajdują się religijne malowidła... Są sceny ze Starego Testamentu, Ukrzyżowanie, elfy, i postaci historyczne... Patrząc na  Ryneczek miałam wrażenie, że czas się tutaj zatrzymał... A wszystko co nas otacza wygląda bardzo uroczo i jak z kolorowej bajki... Jestem zaskoczona jak na taką uroczą perełkę, brakiem turystów... A przecież jeszcze kilka wieków temu to miejsce tętniło życiem... Teraz jest tutaj cisza, spokój...






Na Rynku mogłam podziwiać wspaniałą Kolumnę Morową poświęconą Maryi Pannie oraz dwie bardzo piękne renesansowe fontanny... Wokół Rynku stoi 71 zabytkowych kamieniczek... Wśród nich są kawiarenki, restauracje, ciastkarnie... Krótka przerwa na  obowiązkowe ciastko i czeskie piwo oczywiście z pianką... 

Przypuszczam, że każdego ciekawi kto stał się "budowniczym malowniczego Telča"... Najważniejszą postacią miasta był Zachariasz z Hradca... Ten młody arystokrata wielokrotnie podróżował do Włoch... Był oczarowany Italią i  rezydencjami tamtejszej arystokracji... A kiedy w miasteczku spłonęły drewniane domy, postanowił odbudować je w stylu  renesansowym... To one miały duży wpływ, że miasteczko zostało w 1992 roku wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.







Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...




54 komentarze:

  1. wow! impressive architecture with such detail and color!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I am also delighted architecture of this town.
      Greetings.

      Usuń
  2. Prześliczne to miasteczko:) Prawdziwa perełka:) Dziękuję za cudny spacer Łucjo:) I pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  3. W Czechach takich miasteczek jest wiele. Są śliczne.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Miasteczko jest bardzo ciekawe i urocze, Pięknie je pokazałaś na zdjęciach i zachęciłaś do odwiedzenia go. :)))

    OdpowiedzUsuń
  5. Lovely town with a lot of interesting buildings. I wish you a nice and quiet evening, Lucia!

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj Lusiu ! Urocze miejsce i fantastyczne zdjęcia ! Podobają mi się kolorowe elewacje kamieniczek i ten okazały wybrukowany rynek !
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Rzeczywiście urocze, bajkowe miasto. Czesi mają czym się pochwalić, mają wiele zabytków i dbają o nie.
    Z wielką przyjemnością Lusiu pospacerowałam z Tobą:)
    Ostatnio też mniej jestem na blogu, ale mam nadzieje , że nadgonię zaległości. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  8. Oh my goodness you certainly do get to have quite the lovely travel times and I am so pleased that you share them with us. Beautiful to stroll through the town with your lovely photos !

    OdpowiedzUsuń
  9. Wonderful shots of the beautiful landscapes and buildings.

    OdpowiedzUsuń
  10. Zadbane, kolorowe, takie "tyci", ale przez to przytulne:)
    Serdecznosci:)

    OdpowiedzUsuń
  11. La plaza central con las imágenes me gusta mucho, aunque hay que decir que toda la ciudad es bonita, ya ves no la conozco.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja też bardzo lubię odwiedzać Czechy. Jestem zachwycona prawie wszystkimi czeskimi miasteczkami. Także tym, że nie są tak popularne i że można w spokoju rozkoszować się ich urokiem,
    Ale w Telczu jeszcze nie byłam, tylko dużo o nim słyszałam.
    Dziękuję Ci więc wyjątkowo serdecznie za to, że mnie do tej Bajki zabrałaś...:-)

    OdpowiedzUsuń
  13. What a charming town - great shots too.

    OdpowiedzUsuń
  14. I loved the architecture, the lovely lanes, the sky etc..such a wonderful post..

    OdpowiedzUsuń
  15. A truly charming town ... great photos!

    OdpowiedzUsuń
  16. Very charming town Telc! Where is it? in Poland? I liked the third photo, nice baroque style.
    Thank you for telling about so old and nice town Lucia!

    OdpowiedzUsuń
  17. Czarujące i pełne wdzięku miasteczko! A jak jest na jego obrzeżach? Równie stylowo i ładnie?

    OdpowiedzUsuń
  18. W Czechach byłam bardzo dawno temu i pamiętam z tej wyprawy piękne, romantyczne, małe miasteczka. Pozdrawiam Luciu serdecznie i dzięki za wspaniałą wycieczkę.

    OdpowiedzUsuń
  19. Telc must be a wonderful city from what I can see here on your blog. I don't know it but I'm deeply impressed by your wonderful photos and thank you for sharing them with us.
    I like this type of architecture so much. :-)

    Lots of warm greetings to you from me
    Christa

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo klimatyczne jest to miasteczko. Uwielbiam brukowane ulice i takie kamieniczki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Se ve muy lindo, me gustaría ir. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  22. Hello dear Lucia!
    Gorgeous Czech Republic, thanks for the beautiful pictures!
    A nice weekend as my dear!
    Kisses and hugs!
    *ELENA*

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam Cię ciepło,gorąco, upalnie z chłodnego pokoju.Dziękuję jak zwykle za cudowną wycieczkę i za wszystko inne.Radość to dla mnie wielka móc z Tobą "podróżować" Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  24. Jakbyśmy cofnęli się w czasie,bardzo pięknie w tym czeskim miasteczku i kolorowo.
    Pozdrawiam Lusi

    OdpowiedzUsuń
  25. Beautiful place ! Beautiful pictures !
    Thanks for sharing !
    Have a nice weekend !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  26. W Telczu nie byłam...za tak wspaniałą po nim wycieczkę dziękuję...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Such a beautiful town! The architecture is amazing and so different from anything in my part of the world. I love to see your wonderful photos of these old European towns. Thank you for taking me on another very interesting tour.
    Hope you have a great week-end Lucia.
    Betty ox

    OdpowiedzUsuń
  28. To rzeczywiście bajeczne miasteczko. Piękne zdjęcia i ciekawe opowiadanie. Bardzo dziękuję Lusiu i życzę Ci miłego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  29. Oglądam Twój blog i mam wrażenie że jestem na wycieczce i zwiedzam miasto na pięknych fotkach. Znakomicie i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  30. Zachwycające kolorowe kamienice. Piękne miasteczko. Widać że wycieczka bardzo udana.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja też uwielbiam Czechy a Czechów darzę wielką sympatią. Przedstawione przez Ciebie miasteczko jest bardzo piękne a określenie "bajkowe" jest epitetem świetnie określającym jego urok. Małe i kolorowe kamieniczki wzbudzają zachwyt a ciemne burzowe chmury tylko dodają uroku. Wcale się nie dziwię, że UNESCO zainteresowało się tym miejscem. Radosnego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
  32. To miasteczko to prawdziwa perełka. Jestem zachwycona!

    OdpowiedzUsuń
  33. Czechy wypiękniały to widać w wielu miejscach.

    OdpowiedzUsuń
  34. Hei Lucy-Maria:)
    Bare innom for å ønske deg god helg:)
    Flotte bilder fra Tjekkia...der har jeg ikke besøkt men håper på å få se en dag:))

    OdpowiedzUsuń
  35. Ach te Twoje cudowne miasteczka:)))zawsze wprawiają w cudowny nastrój:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  36. Miło było z Tobą podróżować. A czy zastanawiałaś się Łucjo nad wydaniem specjalnego albumu z podróży.Pozdrawiam, Tomasz

    OdpowiedzUsuń
  37. Niesamowite te kamienice!!!Robią wielkie wrażenie!!!Nie dość,że piękne kolory to architektura oryginalna!!!

    OdpowiedzUsuń
  38. Bardzo urokliwe są te czeskie miasteczka takie zadbane, kolorowe. Różnią się od niemieckich miastwczek też przecież pięknych. Te czeskie mają taką włoską lekkość, widać ją w renesansowych obiektach ale różnicę szczególnie widać w barokowych. Ciężki niemiecki monumentalny barok omijał te miasteczka, może dlatego, że w sztuce bardziej czerpali ze sztuki włoskiej a ta wyjątkowo jest lekka. No fantastyczne wrażenia - bajka. Zawsze zazdrościłam Czechom tego koloru i radości może nasze miasta bardziej były zniszczone a potem czasy słusznie minione przydeptały nasze kolorowe zabytki ... tera już pięknieją i nasze miasteczka powoli stają się perełkami.
    Lusiu - za tydzień, 31 wyjeżdżam do Dusznik , cieszę się, jadę z Danusią

    OdpowiedzUsuń
  39. Wspaniałe miasteczko! Jak będę na południu Polski to na pewno się tam wybiorę. Dziękuję Lusiu za piękne zdjęcia i jak zawsze profesjonalny opis. Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
  40. Witaj nadal majowo

    Pytasz mnie, co słychać
    dziękuję, u mnie maj
    melancholii śladu jakoś brak

    Maj... Nareszcie zrobiło się ciepło (może trochę za bardzo), niebo przejaśniało, ptaki śpiewają radośnie, kwiaty pachną.... Cóż więcej mogę chcieć do szczęścia?
    Dziś mam mój Dom i Ogród. Oczywiście jest tutaj dużo pracy, która jednak daje mi dużo satysfakcji. Do tego rankiem lub wieczorem są chwile wytchnienia, zatopienia się w zieleni, zapachach, śpiewie ptaków.... Chciałabym, aby te momenty trwały jak najdłużej.
    A Czechy...to moja miłość. Kocham te małe urocze miasteczka, przycupnięte przy rzekach. Jednak na Morawach jeszcze nie byłam.
    Pozdrawiam nadzieją na spokojną i wiosenną majówkę

    OdpowiedzUsuń
  41. Bardzo piękna Lucia, jeśli wygląda jak z bajki. Bardzo dobre zdjęcia szczegółów.
    Mieć dobry weekend:)))
    pocałunek.

    OdpowiedzUsuń
  42. Piękne miasteczko, również bardzo lubię odwiedzać Czechy, mają dużo do zaoferowania. Zresztą ubiegły weekend spędziłam w Czechach.
    Lusiu jeżdżę turystycznie kiedy tylko mam czas, więc sporo wyjeżdżam. Chciałabym tak służbowo podróżować, ale niestety firma w której pracuje nie daje mi takich możliwości, a szkoda. :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Łucjo z wielką przyjemnością obejrzałam zdjęcia i przeczytałam Twoja relację. piękne miasto, zadbane, tyle zabytków, dziekuje za tę wycieczkę. Pozdrawiam i serdeczności zostawiam.

    OdpowiedzUsuń
  44. Pamiętam, jakie na mnie wrażenie zrobiło to miasto. Spacer po długim rynku to prawdziwa przyjemność. Co domek to ładniejszy. Czasem w miastach spotyka się dwie, trzy kamienice mające po kilkaset lat. A Tutaj mamy ich całe pierzeje. Ładnie pokazałaś jego urodę.
    Pozdrawiam, milej niedzieli :)

    OdpowiedzUsuń
  45. Tam jeszcze nie dotarłam, ale zachęciłaś mnie swoim postem bardzo mocno, dziękuję.
    Jak ja uwielbiam takie cudne ryneczki, kolorowe kamieniczki jak z bajki.
    Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę wspaniałego weekendu :-)

    OdpowiedzUsuń
  46. Napatrzeć się nie mogę. Fantastyczna zabudowa. Popieram Malinkę, to jest to, co nieczęsto można zobaczyć. Nie miała Polska szczęścia, oj nie miała. Chociaż, Czechy też miały "wątpliwe szczęście", należeć do bloku socjalistycznego, jednak jakoś dbali o swoje zabytki. No i zniszczeń mieli mniej.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  47. Kolorowe kamieniczki rzeczywiście wyglądają jak domki z bajki.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  48. It looks like a wonderful town, Lucia.
    I love the architecture, and the cheerful color of the buildings.
    Wishing you a wonderful weekend, my friend!

    OdpowiedzUsuń
  49. Jak dobrze jest mieszkać na południu naszego pięknego kraju- wszędzie macie blisko!
    Pokazałaś mi malownicze miejsce- dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  50. Ja też uwielbiam Czechy dziekuje za wspaniałą wycieczkę serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...