poniedziałek, 22 kwietnia 2013

Kwiaty wiosenne pod ochroną

 

     Czy to nie kawał nieba
     na ziemię upadł czasem,
     że jest szafirowo,
     niebiesko, tam pod lasem?

     Na zeszłorocznych liściach,
     wśród drzew, pod samą górą,
     gdzie wczoraj było szaro,
     dziś skrawek lśni lazuru.
               
     (Przylaszczki    Maria Terlikowska ) 

Wczorajsza, wiosenna pogoda zachęcała ciepłym słońcem do wyjazdu do Doliny Chochołowskiej... Przypuszczałam, że  zakwitły już krokusy... Podjęliśmy decyzję o wyjeździe... Góry były spowite mgłą... Śniegu sporo... "Tramwaj" nie kursował... Rowery jeszcze nie były wystawione...  No bo jak jechać w śniegu... 

Polany na Chochołowskiej tylko w 1/3 są odsłonięte i tutaj tylko kwitną krokusy... Dla mnie to to trochę za mało... Mam nadzieję, że uda mi się jeszcze raz  pojechać przed długim weekendem... I wtedy nacieszę oczy wiosną i całymi połaciami kwitnących krokusów...
Wracając, postanowiliśmy zatrzymać się w lesie...

Las wabił wiosennymi kolorami, zapachami i dźwiękami... Kiedy do niego dotarłam, patrzyłam i nadziwić się nie mogłam bo parowy, ścieżki, pagórki  pokrywały niebieskości...  Małe, bardzo delikatne kwiatki rosły na zeszłorocznych liściach tworząc zachwycające przylaszczkowe dywany... Niebieskich kwiatów było tysiące... Wyglądały jakby ich płatki skropiono ultramaryną... W przyrodzie niewiele jest takich błękitów... W połączeniu z rudymi liśćmi wyglądały bardzo malowniczo... Runo leśne pokryło się pięknym dywanem kwitnących zawilców... Biel kwiatów w połączeniu z zielenią ich liści i szarością pni drzew tworzy wyjątkową kompozycję... Muszę przyznać, że te kwiatowe dywany są urzekające...

Wiele kwiatów wiosennych ze względu na rzadkość ich występowania, intensywną ekspansję, zbieranie ich na sprzedaż, w celach leczniczych, bądź zagrożenia wyginięciem, znajduje się pod ochroną...  Nie wolno ich zrywać...  Ochrona i bogactwo tych kwiatów zależą od nas samych... Chrońmy dziką przyrodę i nie przeszkadzajmy jej w normalnym funkcjonowaniu...

To był cudowny, wiosenny dzień...  Kiedy oglądałam cuda przyrody, takie widoki radują moje serce...





     Dziękuję za odwiedziny i bardzo miłe komentarze...
     Życzę miłego, słonecznego, wiosennego tygodnia...
     Serdecznie pozdrawiam...



102 komentarze:

  1. Jak dla mnie i tak pięknie! :)
    Pozdrawiam serdecznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Izo, dla mnie też. Pragnęłam zobaczyć ośnieżone góry.
      Zaskoczyły mnie zwały śniegu. To był piękny 10 km spacer. Oczywiście w jedną stronę...Brakowało mi troszeczkę słońca w górach...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. ...pięknie!
    Serdeczności :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wunderschön liebe Łucja-Maria. Danke!!!

    Liebe Grüsse aus der Schweiz

    Hans-Peter

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak wiele wiosennych kwiatów jest pod ochroną. te krokusy przypomniały mi Chochołowską albo szlak na Zawrat. Pamiętam jako dziecko uwielbiałam kosmate sasanki a nie wolno ich było zrywać. Ciekawe czy dziś tłumaczy się dziecku jakie szkody można zrobić w przyrodzie? Cudowne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na sasanki w górach musimy jeszcze trochę poczekać. Uwielbiam kiedy zakwitają...Miałam nadzieję, że wyjdziemy na Grzesia, przy takiej pogodzie odpuściliśmy sobie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. O JAKIE CUDOWNOŚCI !!!!
    cieszę się, że już wróciłaś bo pusto bez Ciebie Lusiu ...
    Ta mgiełka błękitna na dywanie liści to wprost bajka ..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu, mnie też Was brakowało...
      Tak się cieszę, że mamy tylu wspólnych, cudownych Przyjaciół...
      Tęsknimy, martwimy się...To bardzo miłe.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  6. No i zostaną już na zawsze nieśmiertelne, uwiecznione przez Ciebie na zdjęciach, wiosenne kwiaty. Pięknie tam:)
    Zdjęcia Ci się udały, zwłaszcza to z rozwidlonym drzewem w tle:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Dolinie Chochołowskiej jest bardzo pięknie. Zaskoczyły nas ogromne połacie śniegu...Drzewa rzucały cienie. Przylaszczki mają różne odcienie niebieskości...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Sehr schöne Bilder Łucja-Maria!
    Viele Grüße Crissi

    OdpowiedzUsuń
  8. Wspaniałe wiosenne obrazy:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. the wildflowers are just beautiful! congratulations for spring!

    OdpowiedzUsuń
  10. Lindo teu post. Adorei as flores ,todas! beijos,tudo de bom, linda semana!chica

    OdpowiedzUsuń
  11. Cudna opowieść i pięknie fotografowane kwiaty.Zrobiło to na mnie ogromne wrażenie.Przecież ja tego w życiu nigdzie nie zobaczę.Dziekuję Lusiu!za super wrażeniaZebym takie miała w ogrodzie.Nasze krokusy zjadły chyba nornice.Wszystkie gdzieś znikły.Zostały tylko botaniczne tulipany.Tam gdzie są zwierzaki trudno prowadzić ogrod.U nas wogole jest problem.Córki nigdy nie ma,dużo pracuje a my oboje już mamy mało sił do pracy w ogrodzie.Pozdrawiam cię serdecznie.W tym Onecie tylko mam problemy z zdjeciami.Wszedzie mozna ppyblikowac spokojnie bardzo latwo a w Onecie blog.pl to jest koszmar.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Halinko, tak mi przykro, że masz problem w Onecie.
      Ja nie mam pojęcia jak tam się wkleja zdjęcia.
      Czy nie macie możliwości zatrudnić kogoś do pracy w ogrodzie?
      Teraz jest dużo chętnych, którzy za 15 zł na godzinę podejmą się pracy...
      Większość cebulkowatych sadzimy w koszyczkach. Znam problem nornic i turkuci podjadków...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. jestem absolutnie zachwycona tym blekitem!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też się podobają. Uwielbiam przylaszczki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. LUSIU - a u mnie na blogu KOTY ROZRABIAJĄ i na pamiątkę Wasze sympatyczne nicki - odnajdziesz swój pod szczęśliwą trzynastką ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lusiu - Twój głos jest !!!! - zobacz - mumer 9, w pierwszym rzędzie. Numer 12 to dzisiaj zapromowałaś ! też jest . WIDAĆ KOTY DOBRZE CZARUJĄ

      Usuń
    2. Haniu, byłam i sprawdziłam. Długo nie mogło się opublikować.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Zawilce są przepięknymi leśnymi kwiatami. Są cudowne. Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zauważyłaś kilka zawilców. Poświęcę im kolejny post...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  15. gorgeous flowers, soft pretty light on the "purple" crocus!! i love the color!! spring, is it finally here?!?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Debbie, I love the blue, spring flowers.
      They are very beautiful.
      Regards:)

      Usuń
  16. Nareszcie mozna oczy nacieszyć wiosennym kiweciem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basiu, wiosna z każdym dniem czymś nas obdarza.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Ooo my dear friend Lusja Maria
    What wonderful blue photos!!!!
    Is my favorite color!!!
    Congratulations!!!
    Many greetings and kisses

    OdpowiedzUsuń
  18. ...pięknie i wszystko w moim ulubionym kolorze...

    ...dzięki za informacji o bramkach...

    OdpowiedzUsuń
  19. tak... zdecydowanie takiej ilości kwiatów mi brakuje... cudnie je przedstawiłaś w fotach !
    niebieski kolorek powalający ...
    takie maleństwa a jak cieszą
    serdeczności Lusiu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Asiu, dla takich pięknotek warto pokonać wiele kilometrów.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Cudowne zdjęcia zrobiłaś tym kwiatom. A wszystko tak ładnie kwitnie. Jestem po wrażeniem. A góry, jak to góry zachwycają. mogłabym jechać już teraz. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, mam niedosyt...Miałam nadzieję, że chociaż trochę sobie po górach pochodzę...Może mi się uda pojechać w sobotę. Oby tylko była pogoda.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. These crocuses are as mine: open their buds with first warm sunny ray.
    Great photos, Lucia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadezda, I know that you love flowers.
      Crocus is a wonderful spring flowers.
      Regards:)

      Usuń
  22. Rzeczywiście wygląda jakby niebo spadło na ziemię. W żadnym ogrodzie nie zobaczymy takiego widoku. Coś pięknego! Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewuś, w żadnym ogrodzie takich ilości nie zobaczymy.
      Gdy zniknie śnieg. Hale będą tonęły w niebieskościach..
      Warto jechać dla takich widoków.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Piękne, piękne, piękne kwiaty.... Jakże mi ich brakuje w tych skamieniałych blokach... :)
    Odpowiedziałem na Twój komentarz, jeśli chcesz - przeczytaj :)
    Jak dotąd jako jedyna zrozumiałaś ten wiersz :)
    Jest o bólu, tęsknocie, cierpieniu, o pamieci i o nadzieji...;)
    A i zapraszam do Lemkowyny bo znów się nic nie wyświetla ;) I pamietaj Lusiu - piszę wiersze jako Evan :)
    Pozdrawiam
    Twój Evan ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem Cię. Kochasz przyrodę, góry, lasy...
      Mieszkanie w blokowisku w Twoim przypadku to koszmar.
      Wiem, że twój wiersz jest o tęsknocie, bólu, nadziei...
      Już rozumiem Twoje wiersze.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Świetne.. piękne zdjęcia, ujęcia. :)
    A ta muzyka w tle z połączeniem - po prostu się zakochałam.
    Piękne. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Najpiękniejsze wiosenne kwiaty można spotkać o tej porze w lasach grądowych. Miliony kwitnących na biało i żółto zawilców, różnokolorowe kokorycze , przylaszczki i wiele innych roślin wiosennych. Osobiście znam lasy grądowe w okolicach Legnicy ( Wąwóz Myśliborski) i Góry Śląskiej. Moim zdaniem najpiękniejszy spektakl przyrody w naszym kraju.Wystarczy zapytać leśników. Oni wskażą z pewnością drogę do takiego zaczarowanego lasu. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edwardzie, zapraszasz mnie abym przyjechała w lasy grądowe w okolicach Legnicy...We wtorek popołudniu będę przejeżdżać przez Legnicę w kierunku niemieckiej granicy. Niestety, nie będę miała czasu na spacer po lasach.
      Przede mną będzie prawie 6 godzin jazdy...Zapamiętam może w przyszlym roku...
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Przepiękne cudowne zdjęcia :-)
    Piękne niebieskie kwiaty ,
    a ja bardzo lubię ten kolor w ogóle a w kwiatach w szczególności :-)))

    OdpowiedzUsuń
  27. Wspaniałe zdjęcia, piękne przylaszczki i krokusy! Serce i dusza radują się wiosną!!! pozdrowienia. Miłego wieczoru!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przylaszczki i krokusy są bardzo piękne.
      Zachwycają ich kolory.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  28. Krysiu, bardzo mało jest kwiatów w niebieskościach.
    Ja też bardzo lubię krokusy i przylaszczki.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  29. So beautiful pictures of blue flowers.
    Spring is really a wonderful time!

    Kisses and hugs!

    OdpowiedzUsuń
  30. Piękne wiosenne kwiatki. Zaraz wraca optymizm i chęci planowania nowych wycieczek. :)
    Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Ale pięknie, może i mnie uda się kiedyś zobaczyć gdzieś takie łany przylaszczek, cudownie to wygląda.
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  32. Śliczne zdjęcia, ale najbardziej mnie urzekły krokusy. Aż mi dech zaparło, patrząc na polanę krokusów, pięknie to wygląda :) Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Hello Lucja!
    You have so many beautiful Spring flowers today.
    I love the ones with the Crocuses peeking up through the snow.
    Perhaps i will have some to photograph in a few weeks
    Greetings from snowy Canada.
    ....peter/piotr:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Błękit - prawdziwie wiosenny kolor:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  35. Przylaszczki są super! Wyglądają pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  36. Lucia, these are so very beautiful!
    I especially love those little ones that look like wild violets.
    They have such beautiful centers.
    Thank you for sharing these here!
    I hope you've had a wonderful Monday!

    OdpowiedzUsuń
  37. Krokusy na śniegu wymiatają :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  38. Pięknie U Ciebie,
    nie to co u mnie na Polu.
    Pozdrawiam.
    LAW

    OdpowiedzUsuń
  39. Takie przylaszczkowe połacia widziałam 4 lata temu w Poniatowej na końcu marca. Byłam tak wykończona po operacji męża, iż myślałam, że robi mi się niebiesko przed oczami. Był to jedyny raz gdzie po raz pierwszy widziałam przylaszczki w naturalnych warunkach.
    Odnośnie krokusów to Twoje są cudowne bo fioletowe, a nie jak w kalendarzu Wyborczej w barwach biskupich. Muszę przyznać, że Chochołowska, to najmniej ulubiona przeze mnie dolina tatrzańska. Może gdybym zobaczyła te krokusy.
    U mnie w parku przekwitły w ciągu tygodnia, chyba za długo leżały pod śniegiem. Bo "wykluły" się jeszcze przed śnieżycą wielkanocną.
    Pozdrówki.

    OdpowiedzUsuń
  40. Such an amazing Spring display, the blue flowers are so beautiful, like a tapestry of blue amongst the leaves of the forest floor.
    Happy week dear Lucia.
    Warm greetings
    xoxoxo ♡

    OdpowiedzUsuń
  41. The crocuses are wonderful, and I love the blue forest flowers!

    OdpowiedzUsuń
  42. Una entrada de primavera azul, que belleza esas flores silvestres!
    Hermosas fotografías, te dejo un fuerte abrazo.

    http://perfumederosas-cristina.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  43. Hei Lucia!
    Kyllä on paljon kauniita sinisiä kukkia,en ole koskaan nähnyt näin paljoa sinivuokkoja ja krookuksia
    Ihana kevät on tullut, saadaan nauttia kauiista kukkasista.Kiitos Lucia että jaat meille kauniita kuvia
    Hyvää aurinkoista kevättä sinulle:)

    OdpowiedzUsuń
  44. Oh, those spring shots are just wonderful!

    OdpowiedzUsuń
  45. A w naszym lasku zakwitły zawilce, całe polany... Uwielbiam ten widok!

    OdpowiedzUsuń
  46. Hello dear friend, Lucia!
    Wow, how much beauty in the flowers!
    I say symphony in blue-light blue!
    A beautiful spring day to you!
    With love embrace you, Lucia!
    Kisses.
    *ELENA*

    OdpowiedzUsuń
  47. Pierwsze uczucia, to kwiaty wiosenne,
    Co się własną upajają wonią:
    Przed żywszym blaskiem jeszcze w cień się chronią
    I wierzą jeszcze w swe trwanie niezmienne.

    Po nich, ach! inne stubarwne, płomienne,
    Znów zakwitają i za słońcem gonią:
    Wiedzą, że zwiędną, więc czasu nie trwonią
    I gaszą tylko pragnienia codzienne. ....

    dalej jest o jesieni i zimie :). Wiersz napisał Adam Asnyk.

    Lusiu uwielbiam Chochołowską, od dwóch lat nie byłam w górach, ze względu na różne figle losu i teraz z zachwytem patrzę na krokusy i błękitne przylaszczki. Przypominam sobie swoje wędrówki i czuję, że zaraz wyciągnę zdjęcia by poczuć klimat wiosennych Tatr. Przytulam Cię w podziękowaniu za całokształt :). Ina

    OdpowiedzUsuń
  48. So beautiful carpets of blue flowers in the woods! It must be nice to have so much beautiful to look at. Have a great day, Lucia!

    OdpowiedzUsuń
  49. Nareszcie wiosna!
    Do moich stron też dotarła.
    Pąki na drzewach cudowne, no i te kwiateczki.
    Maleńkie a dają tyle radości!
    Cudowne są Twoje zdjęcia:))))

    OdpowiedzUsuń
  50. PRZYTUPTAŁAM TU NASYCIĆ OCZY BŁĘKITEM PSZYLASZCZEK ... muszę naładować się tym optymizmem ... pozdrawiam Lusiu ... niedługo zajrzę tu znowu - może coś jeszcze zakwtnie ... masz czarodziejską różdeżkę - uderzasz i fruuuuu
    a u Ewci z kolei ptaki
    Ech dziewczyny - świat piękny jest

    OdpowiedzUsuń
  51. Lucia, ya llego la primavera. Besos.

    OdpowiedzUsuń
  52. magnifique tous ces bleus

    OdpowiedzUsuń
  53. The spring flowers are delightful. I love purple in nature.

    OdpowiedzUsuń
  54. W niedzielę byliśmy w parku i takie niebieskie i białe dywany widzieliśmy z bliska. Bardzo ładne i delikatne są to kwiaty i szybko po zimie cieszą oczy. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  55. Wiosną kwiaty są szczególnie piękne,może dlatego że takie pierwsze i wyczekiwane:))))piękny spacer:))))Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  56. Nigdy jeszcze nie udało mi się odwiedzić gór w okresie kwitnięcia krokusów. Dziękuję za piękne zdjęcia, chociaż nimi mogę się nacieszyć:)

    OdpowiedzUsuń
  57. Piękne kwiaty.

    Impress, aby zobaczyć je kiełkować w środku, z lodem.

    Buziaki

    http://ventanadefoto.blogspot.com.es/

    OdpowiedzUsuń
  58. przepiękne, chciałabym się tam znaleźć choć na chwile :)

    OdpowiedzUsuń
  59. Piękne kwiaty. Dobrze wiedzieć, że są chronione. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  60. Super zdjęcia, niesamowicie tam musiało być. Pozdrawiam i czekam co znów nam pokarzesz.

    OdpowiedzUsuń
  61. Nigdy nie widziałam takich połaci przylaszczek... cudnie to wygląda.
    Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  62. Jak te przylaszczki na pięrwszym zdjęciu wyszły,
    pamietam,że w zeszłym roku przylaszczki kwitły miesiąc wczesniej. Lecz w tym roku, wiosna mocno spożniona była

    OdpowiedzUsuń
  63. może mi się pszylaszczkowe niebo przyśni ???

    OdpowiedzUsuń
  64. Jestem zachwycona tym przepięknym widokiem.
    Kocham wiosnę,pozdrawiam najmilej Lusi,cudnie tu u Ciebie:)))

    OdpowiedzUsuń
  65. Bardzo lubię przylaszczki, ale w tym roku ich jeszcze nie spotkałam.

    OdpowiedzUsuń
  66. Kochana, nie dane mi było oglądać w naturze krokusów i przylaszczek w takiej ilości - niesamowity widok, cudowny!!!

    OdpowiedzUsuń
  67. Przecudne widoki, mogłaś po zimie nacieszyć oczy kolorami wiosny w duuużych ilościach.pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  68. Piękne bzy między lodem!
    Całować.

    OdpowiedzUsuń
  69. Impressive!!
    Between the snow, flowers are born ... flowers that draw a beautiful painting, a meadow of flowers.
    Beautiful photos
    W.

    OdpowiedzUsuń
  70. Niesamowite zdjęcia. Jestem zachwycona. Najbardziej mi się krokusy podobają. Ty wiesz co ja lubię Lusiu.

    OdpowiedzUsuń
  71. Wiosenne kwiaty maja w sobie radość i skromność zarazem...

    OdpowiedzUsuń
  72. Wiosną gdy wszystko się budzi do życia kwiaty są jednym z najpiękniejszych oznak przychodzącego ciepła. Na pewno jeśli sadzimy kwiaty to trzeba dokładnie zapoznać się z zaleceniami ich uprawy. Aby szybko nie przekwitły czy się nie zniszczyły.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...