piątek, 11 czerwca 2021

Róże z Ogrodu Botanicznego w Kielcach

 







Możemy narzekać,

że różane krzewy mają ciernie 

lub cieszyć się,

że cierniste krzewy zakwitają różami.


(Abraham Lincoln)









Kwiaty róży od wieków zachwycają swoim nietuzinkowym wyglądem i intensywnym zapachem... Według mitów greckich pierwsza róża zakwitła z kropli krwi najpiękniejszej z bogiń, bogini miłości - Afrodyty... Róża była jej symbolem... Te wspaniałe kwiaty kochali Rzymianie,  wykorzystujący ich płatki jako konfetti,  a Anglicy w XV wieku prowadzili wojnę pod sztandarami białej i czerwonej róży...

Spacerując alejkami ogrodu botanicznego docieram do Placu Różanego oznaczonego na mapce Nr 5 i oczom moim ukazują się zachwycające kwiaty o  pastelowych kolorach... Powoli stają się ozdobą tego miejsca... Zaczynam marzyć aby znaleźć się w tym miejscu za trzy tygodnie, kiedy zakwitną setki różanych krzewów...

Niech róże w gamie barw ich tła
przypomną Tobie tych wrażenia
chwil, kiedy kwitła miłość Twa,
ta, której nigdy czas nie zmienia.

Różowa róża. Jeden kwiat
niech tak się w bukiet innych wplecie,
jak pojedynczy kwiatu płat
potrzebnym, by piękniało kwiecie.

Niech moje słowa będą też
dla Ciebie jak róża kwitnąca,
takie, jak ta, o której wiesz,
jak moja wdzięczność jest. Gorąca.

(Alexander Czartoryski) 











Prezentowane przeze mnie róże pochodzą z Ogrodu Botanicznego w Kielcach... Mamy dopiero początek sezonu a one już zachwycają... W tutejszym ogrodzie posadzono 80 odmian róż, z czego 27 to  odmiany historyczne datowane na koniec XIX wieku... Róże te kwitną raz w roku...  Musimy jeszcze  poczekać na prawdziwy  spektakl kwitnienia...  W tutejszym Ogrodzie Botanicznym zakwitnie cała gama róż bukietowych, okrywowych, wielkokwiatowych, pnących, miniaturowych, parkowych...







Wśród róż  obecnie kwitnących była m.in.: Mary Rose wyhodowana w Anglii w 1983 roku, cudowna miniaturowa Little Artist, przepiękna bordowa  Tuscany, zachwycająca Heidetraum...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Życzę miłego, słonecznego, relaksującego weekendu...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

21 komentarzy:

  1. Jak tu napisać która mi się podoba najbardziej gdy wszystkie są piękne. Lubię różowe i herbaciane. Piękne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam róże😀
    A ten ogród odwiedziłam kiedyś z koleżanką,byłyśmy zachwycone kolorami i tymi zapachami!

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne! Jak tylko skończę remont balkonu to prędzej czy później, ale pojawią się na nim róże :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zdravím z Bratislavy!
    Dávno som nebola na tvojom blogu. Teraz som sa k tebe preklikla z môjho posledného príspevku na blogu Potulky svetom, kde si mi písala komentár.
    Z tvojho článku je cítiť vôňu ruží, vidieť ich nádheru. Asi nie je na svete človek, ktorému by sa ruže nepáčili. Aj ja som bola pred pár dňami v našej bratislavskej botanickej záhrade, kde tiež práve kvitnú ruže. Blog už nepíšem, ale fotky zdieľam na Instagrame. Ak by si ich mala záujem vidieť, som tam ako Daniela Augustka.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepiękne odmiany są w tym ogrodzie botanicznym. Na blogu cieszą oko, a w rzeczywistości jeszcze kuszą zapachem. Czekamy na nasze ogrodowe, kiedy zakwitną. Dawno nie byliśmy w Kielcach, a tu kolejne ciekawe miejsce. Trzeba rozważyć ten kierunek w najbliższym czasie. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. As I look at the pictures of these beautiful flowers I can't help but imagine the fragrance in the air. It must be quite heavenly.

    OdpowiedzUsuń
  7. I jak tu nie kochać się w różach?
    Pozdrawiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Lots of beautiful roses. Thanks for the great photos. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  9. Brak słów żeby skomentować to całe piękno - to bajeczny ogród! Wyobrażam sobie też jak tam pachnie:) Uściski Lusiu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Królowe podbiły świat! zaczynają swój spektakl. Dziś rozpoczęłam sesję tym damom bo zaczynają się pięknie prezentować.

    OdpowiedzUsuń
  11. La primavera se hace notar, en esas bellas y coloridas rosas.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspaniała kolekcja róż i niemal wszystkie zaprezentowane przez Ciebie Łucjo, są w mojej ulubionej kolorystyce... W moim ogrodzie śpią jeszcze w pąkach, a ja już toczę walkę z mszycami i mączniakiem!
    Ślę najcieplejsze pozdrowienia i życzenia pięknej niedzieli :-))
    Anita

    OdpowiedzUsuń
  13. Todas me gustan sean del color que sean. Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  14. ...you visited a beautiful rose garden and I thank you for sharing with me! Enjoy your weekend.

    OdpowiedzUsuń
  15. Łucjo, pokazałaś mi prawdziwy różany raj !!! Dziękuję, napawam się pięknem róż bo nie mam ich w swoim ogrodzie, zrezygnowałam bo nie mam cierpliwości do mszyc...!
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Przepiękne róże, aż czuje się ich zapach ;) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękne są te róże.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  18. Ach wspaniałe miejsce:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  19. Kocham róże, ogród botaniczny w Kielcach jest wspaniały i na pewno pięknie pachnący. U mnie róże jeszcze w pąkach.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam róże szczególnie białe i bladoróżowe. W moim mieście kwitną od maja do grudnia na jednej z rabat.
    Świetne zrobili rozarium w tym ogrodzie.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...