niedziela, 15 grudnia 2019

Skansen w Tokarni







Raz w roku pojedź w miejsce, w którym jeszcze nie byłeś.

(Dalajlama)







Skanseny, muzea wsi czyli Parki Etnograficzne na wolnym powietrzu gromadzą i prezentują tradycyjne, drewniane budownictwo wiejskie i małomiasteczkowe... W Polsce mamy około 30  tego typu obiektów... Trudno nie zauważyć, że lubię odwiedzać takie miejsca, nigdy mnie nie nudzą gdyż są bezstresowe, bardzo przyjemne i przenoszą mnie w przeszłość... Są też niepowtarzalną okazją do poznania danego regionu...

Przy drodze krajowej nr 7 z Krakowa do  Kielc, 8 km za Chęcinami w województwie świętokrzyskim znajduje się Skansen w Tokarni ... Na ogromnym obszarze  65 hektarów zgromadzono zabudowania wiejskie z różnych zakątków Kielecczyzny...

Pomysł powstania Parku Etnograficznego w Tokarni  powstał w latach 70 - tych XX wieku...  Skansen zaczął funkcjonować od 1977 roku... Jest realizacją założeń naukowych etnografa i znawcy tradycyjnej kultury ludowej profesora Romana Reinfussa... Profesor był również konsultantem przy tworzeniu innych skansenów.:










Modrzewiowy poszpitalny kościół drewniany przeniesiony z Rogowa nad Wisłą, wsi położonej w gminie Opatowiec, jest jednym z najcenniejszych zabytków w Parku Etnograficznym w Tokarni... Został podarowany do skansenu w 1996 roku przez Kurię Diecezjalną w Kielcach...

Kościół został zbudowany w 1763 roku z fundacji podkanclerzego wielkiego koronnego Michała Wodzickiego, biskupa przemyskiego... Wyposażenie świątyni jest w stylu rokoko i pochodzi głównie z XVIII wieku... Około 10 metrów od kościoła znajduje się drewniana dzwonnica pochodząca z Kazimierzy Wielkiej, której powstanie datuje się na 1848 rok...








Na rozstaju dróg ustawiono wysoki dębowy krzyż drewniany...Zabytek małej architektury pochodzi z okolic Włoszczowy... Według tradycji ustnej, krzyż ufundowany został przez małżeństwo Maupów w 1918 roku... Na krzyżu znajdują się postaci: Chrystusa, czterech ewangelistów oraz symbole Męki Pańskiej...

Oddzielną zagrodę z Bukowej Woli zajmuje unikatowa w Polsce ekspozycja rzeźb Jana Bernasiewicza z Jaworzni... Tytuł wystawy: Ocalić od zapomnienia. Jan Bernasiewicz twórca Ogrodu Rzeźb... Rzeźbiarz  w swej twórczości bardzo często porównywany był do Nikifora...  Nie posiadał żadnego przygotowania teoretycznego, stworzył własny styl i jako prosty człowiek osiągnął zdumiewające rezultaty... 







Park Etnograficzny w Tokarni to jeden z największych skansenów w Polsce... Udało się  tutaj zgromadzić około 80 budowli z różnych subregionów Kielecczyzny... Mogliśmy zobaczyć  układ osadniczy z Gór Świętokrzyskich, Wyżyny Sandomierskiej, Niecki Nidziańskiej i Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej... Wspaniale przygotowane ekspozycje sprawiają wrażenie jakby mieszkający tu ludzie tylko na chwilę oderwali się od swych codziennych zajęć... W czasie spaceru możemy zaglądnąć do apteki, gabinetu lekarskiego, do kowala, krawca, zakładu fotograficznego, sklepu... Zaglądamy do chat i podziwiamy ich dawne wyposażenie... Skansen w Tokarni to ciekawe, niezwykle malownicze miejsce, które przenosi nas w odległe czasy... 







Tak jak w innych tego typu Parkach tak i w Tokarni w sektorze wyżynnym postawiono wiatraki... Jednym z nich jest wiatrak rolkowy, który został do tego skansenu przywieziony z Grzmucina...  Został zbudowany w 1921 roku na zamówienie młynarza Józefa Jaszewskiego... We wnętrzu prezentowane są wystawy poświęcone produkcji mąki  ze zbóż... Drugim jest wiatrak holenderski pochodzący z Pacanowa... Wybudowano go w latach 1917 -1919, w 1976 roku został uznany za zabytek, następnie wykupiono go i przekazano do Parku Etnograficznego w Tokarni...

Spacer po tym rozległym terenie z mnóstwem chat, spichlerzy, zagród pozwala na przeniesienie się w odległe czasy do dawnych wiosek i zobaczyć jak wówczas żyli ludzie...  Te kilka godzin spędzone na wolnym powietrzu minęły szybko, jednak  sprawiły, że zgłodnieliśmy... Na szczęście jest tutaj karczma gdzie podają różne, przepyszne pierogi... Na talerzu podano nam trzy rodzaje: z grzybami mięsem, kapustą...

Powolne zwiedzanie skansenu było dużą przyjemnością... Tego dnia, kolejnym celem naszej wycieczki był zamek królewski w Chęcinach...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

63 komentarze:

  1. Ależ ja uwielbiam takie klimaty <3 Z ogromną przyjemnością przeczytałam post i obejrzałam zdjęcia. Bardzo chętnie odwiedziłabym to miejsce, może kiedyś się uda :)
    Pozdrawiam ciepło, Agness:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam takie miejsca gdyż w obecnym czasie tylko tam można spotkać chaty kryte strzechą, stare sprzęty domowe, żurawie przy studniach. Skansen jest krainą, w której można przejść z teraźniejszości do przeszłości.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. How beautiful old buildings. A fine place

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I really like to visit such places. They are very beautiful and you can meet history there.
      Greetings:)

      Usuń
  3. Fantastic buildings. The windmills are super cool. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Windmills are a thing of the past in the Polish countryside.
      The Ethnographic Park is also a living history lesson.
      Greetings.

      Usuń
  4. Lubię skanseny bo to jakby na chwilkę zatrzymać się w czasie. Kieleckie to dla mnie mało znany region tak więc z zaciekawieniem wybrałam się na wycieczkę razem z Tobą. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię skanseny i staram się odwiedzać je regularnie bo są to niezwykłe miejsca.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Jak ja kocham takie miejsca, jakby czas zwalnial podczaz zwiedzania, cudny klimat i piękne miejsce☺

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dużą radość sprawiłaś mi tym wpisem. Byliśmy tam z żoną, gdy na rowerach zwiedzaliśmy Ziemię Kielecką. Mam zdjęcie żony jak siedzi przed tym białym domkiem z drugiego zdjęcia. Było to bardzo dawno - byliśmy tuż po ślubie, więc dzisiaj wróciły wspomnienia tego czasu. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WOW!
      To macie niesamowite wspomnienia. Wiesławie, to takie piękne, że do tej pory uwielbiacie razem poznawać nowe miejsca w kraju i na świecie. Wasza pasja podróżowania ma wiele wspólnego ze szczęściem. Uważam też, że dzielenie pasji ze współmałżonkiem daje cholernie dużo radochy.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Chata fajnie urządzona :) Chętnie bym w niej zamieszkała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy chciałabym zamieszkać w takiej chacie? może dzień, najwyżej dwa.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Super oddałaś klimat na zdjęciach.
    Z tych wszystkich skansenów największe wrażenia mam z Sanoka, może z powodu chat bojkowskich i cerkwi. Tak jak Ty lubię chodzić po skansenach. Nieduży ale bardzo klimatyczny jest w Łowiczu przy Muzeum Etnograficznym w samym centrum miasta. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jestem oczarowana skansenem w Sanoku. Kolejny wspaniały skansen znajduje się w Kolbuszowej i w Szymbarku. Czytałam o skansenie w Łowiczu i cały czas mamy go w planach.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Takie miejsca to wspaniałe wehikuły czasu. Koleżanka fotograf też tam była na sesji kiedyś. Cudowne obiekty. Dziękuję za tę niezwykłą wirtualną podróż Łucjo. Bosko. Mam nadzieję że kiedyś mi się uda tam trafić. Całuje mocno

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, życzę abyś kiedyś dotarła do Skansenu w Tokarni bo jest nie tylko ciekawy ale w jego pobliżu są ciekawe miejsca, które również warto poznać.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  10. Wszystko tam jest zadbane i bardzo dobrze przemyślane. W Polsce jest tak dużo pięknych miejsc. Chyba nie sposób je wszystkie odwiedzić.
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Julo
      wszystkie skanseny, które dotychczas odwiedziłam są świetnie utrzymane, zadbane i znajdują się w ciekawych miejscach. zawsze oprócz skansenu jest jeszcze jakiś ciekawy obiekt do zobaczenia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Skanseny lubię zwiedzać najbardziej:))Dziękuję za kolejną wspaniałą wycieczkę:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, znam Twoją słabość do skansenów. Wszak w swoim domu masz namiastkę skansenu.
      Można u Ciebie zobaczyć wiele ciekawych eksponatów.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. W Tokarni oczywiście byłam, bo to niedaleko od moich Rodziców🤗
    Skanseny mają swój niepowtarzalny klimat 💚🏵️
    Serdeczności zostawiam na miłe kolejne grudniowe dni 🍵😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kojarzyłam, że Twoi Rodzice mieszkają w tamtym terenie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Wow! Piękne miejsca zwiedzasz! Po prostu pozazdrościć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Precioso conjunto de edificios y molinos construidos en madera y, como es habitual en sus entradas, complementado todo con bellas flores.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  15. Agnieszko, o skanseny dba cały sztab fachowców.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Stunning wooden architectures, and they are well maintained.
    Thank you for amazing photo Lujca that bring me to the beautiful place!
    Happy Sunday.

    OdpowiedzUsuń
  17. Tego skansenu nie miałam jeszcze przyjemności zwiedzić, ale uwielbiam te muzea na otwartej przestrzeni. Pozwalają odbyć fascynującą podróż w czasie, a że moja dusza ciągnie do staroci, dlatego tym przyjemniejsza to podróż.
    Łucjo, jak zwykle ciekawa opowieść wzbogacona piękną fotorelacją.
    Pozdrawiam cieplutko życząc Ci udanego tygodnia :-)
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że twoja dusza ciągnie do staroci, których z każdym dniem i rokiem jest coraz mniej na giełdach. A skanseny mają wyjątkowy klimat i jedynie tam możemy poczuć ducha historii.
      Pozdrawiam serdecznie, Anito:)

      Usuń
  18. Lubię takie miejsca pachnące drewnem. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. As always, Lujca,a fine tour of a Polish historic site, showing us in great detail how life was lived in the past, without all of our modern conveniences. The windmills look very appealing, and the Dutch influence is there for all to see. These ancient windmills were part of the landscape, but modern wind turbines simply impose themselves on the landscape and look ugly, no matter how functional and beneficial they might be.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. David,
      in Poland we have many Ethnographic Parks in which we can see how former inhabitants of our country lived.
      Greetings.

      Usuń
  20. I ja uwielbiam skanseny...a prof. Reinfuss odkrył Zalipie.Był prekursorem konkursu " Malowana chata".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miałam pojęcia, że prof. Reinfuss odkrył Zalipie. Bardzo dziękuję za tą informację.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Buena selección de casas de madera. Hasta los molinos de viento, están hechos del mismo material.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  22. Też uwielbiam te klimaty. Ciesze się że mogłam z Tobą chociaż wirtualnie pospacerować.
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
  23. Me encantan estos museos. Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  24. Jak ja lubię skanseny. Łatwo można się przenieść w odległe czasy.

    OdpowiedzUsuń
  25. Uwielbiam wnętrza muzealne, które są w pełni wyposażone i sprawiają wrażenie jakby gospodarze gdzieś na chwilę wyszli. Uwielbiam :) Pięknie tam jest... ach...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uwielbiam odwiedzać skanseny ponieważ 99,9 % tamtejszych wnętrz jest udostępniona do zobaczenia. Oddziela nas jedynie niewielka bramka i wszystkie eksponaty mamy na wyciągnięcie ręki.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  26. Hola Lucja Maria, espectaculares tus fotos, es un lugar precioso, besos y feliz semana.

    OdpowiedzUsuń
  27. Dziękuję kolejny raz za piękną wycieczkę. Na pewno tam byłam, ale jeszcze nie robiłam zdjęć, tym milej obejrzałam Twoje piękne zdjęcia, przeczytałam też tekst:))
    Pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ileż to razy jedziemy na wycieczkę a ja zapominam o aparacie fotograficznym. Nie lubię robić zdjęć telefonem.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  28. W tamtym roku nie zdążyłam, w tym nie miałam czasu, może w przyszłym się wybiorę. Uwielbiam ziemię świętokrzyską.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ileż razy mam podobnie. Nasze plany czasem realizujemy dopiero po jakimś czasie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  29. Byłam na wycieczce w Tokarni w czwartej klasie, więc prawie 20 lat temu. Niestety, niewiele z niej pamiętam, nad czym bardzo ubolewam. Jednak dzięki Tobie mogłam sobie coś z niej przypomnieć. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo trudno pamiętać skansen gdy miało się dziesięć lat. Jednak gdy go teraz zobaczysz jestem pewna, że sobie wszystko przypomnisz.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  30. Un paseo de ilusiones, me parece como estar viviendo en un cuento,
    FELIZ NAVIDAD

    OdpowiedzUsuń
  31. Bel post molto interessante. Mi piacciono queste antiche costruzioni di legno. La prima volta che ne ho vista una e stato a Wilamowice.
    Felice giornata, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  32. Bellissime immagini! Le case in legno sono le mie preferite e quelle classiche mi mettono proprio un senso di pace! Complimenti! Ti auguro delle buone festività e un buon inverno :)

    OdpowiedzUsuń
  33. osobiście wolę kręcić się pomiędzy "żyjącymi" zabudowaniami (nieco takich jeszcze zostało u nas w okolicach) niż zwiedzać skanseny - z drugiej strony mam świadomość że to co robię dla większości ludzi jest trudne do realizacji z wielu przyczyn. Dlatego dobrze że skanseny powstają, tym bardziej iż ze wsią kielecką, czy mazowiecką lub zgoła gdzieś na Pomorzu kontaktów rzecz jasna "Życiowych" nie mam żadnych.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...