niedziela, 20 października 2019

Kościół Farny w Poznaniu







Główną wartością w życiu nie jest to, co dostajesz.
Główną wartością w życiu jest to, kim się stajesz.

(Jim Rohn)










Nie przepadałam za barokiem... Nie lubiłam tego przesadnego przepychu, nadmiaru zdobień,  kapiącego złota, wielobarwnych marmurów, kolorowych  fresków, pyzatych amorków... Aż  do momentu gdy zobaczyłam * Sycylijskie barokowe Noto *  od tamtego czasu zaczęłam zauważać  i doceniać urodę architektury barokowej...

W czasie pobytu w Poznaniu odwiedziłam  kościół farny pod wezwaniem św. Stanisława Biskupa Męczennika... Urzekający przykład baroku, najwspanialsza świątynia tego miasta oraz jedna z najpiękniejszych w Polsce... Ma ona bardzo starą historię sięgającą 1651 roku kiedy to rozpoczęto jej budowę a konsekrację w 1705 roku...

Kościół zachwyca wyjątkową architekturą... Bogato zdobiona różowa fasada frontowa, jest bogato ozdobiona dwoma niewysokimi wieżami, podwójnymi białymi pilastrami... Nad monumentalnym portalem, którego autorem jest  Franciszek  Koźmiński wznosi się figura świętego Ignacego  Loyoli, założyciela zakonu jezuitów...

We wnękach umieszczono postaci świętych związanych z diecezją poznańską i wezwaniem kościoła: Stanisława Kostki - z Dzieciątkiem, Wojciecha - z włócznią, Stanisława biskupa - z pastorałem, Alojzego Gonzagi - z krzyżem...

Szczyt jest zwieńczony krzyżem, pod nim znajduje się monogram IHS, otoczony przez cztery symbole Ewangelistów...

Ta wysoka bardzo piękna, barokowa fasada kościoła farnego to projekt Jana  Catenazzi'ego... Architekt wywodzi się z budowniczych szwajcarskich, którzy pracowali przy budowie wielu kościołów Poznania m.in. karmelitów, bernardynów, reformatorów...  









Kiedy weszłam do wnętrza świątyni oniemiałam z wrażenia... Widząc ten nadmiar piękna łzy nabiegły mi do oczu i przez długą chwilę stałam bez ruchu... Ściany i sufity empor, podobnie jak i wnętrze kościoła miało  bardzo bogaty wystrój barokowy z dekoracją rzeźbiarską i malarską... Wnętrze jest trójnawowe, bazylikowe z transeptem... Przy międzynawowych filarach stoi szesnaście ogromnych kolumn z przepięknymi kapitelami...








Nawa główna i transept nakryto sklepieniami kolebkowymi z lunetami, zaś nawy boczne sklepieniami krzyżowymi... Polichromie główną wykonał Karol Dankwart, szwedzki malarz, który ożenił się z Barbarą Elżbietą, córką chmielarza z Głogowa... Założył rodzinę i miał troje dzieci...

Malowidła  na sklepieniu nawy głównej przedstawiają sceny z życia świętego Stanisława... Autorem bogatej dekoracji stiukowej i figur stojących nad gzymsem jest włoski rzeźbiarz  Albert Bianco...

Filary oraz mury naw bocznych  pokryte są stiukiem, sztucznym marmurem utrzymanym w tonacji  czerwonobrązowej... Stiuk to masa na bazie gipsu, wapna palonego, mączki marmurowej, drobnego piasku...

Na skrzyżowaniu nawy głównej i transeptu iluzjonistyczne malowidło - pseudokopuła... Dach nad nawą jest w istocie płaski...








W nawach bocznych znajduje się 11 kaplic... Kaplica Michała Archanioła, św. Alojzego Gonzagi, św. Franciszka Borgiasza, św. Jana Franciszka Regis, św. Rozalii, św. Męczenników Jezuickich, św. Franciszka Ksawerego, Świętego Krzyża, św. Józefa, MB Nieustającej Pomocy oraz Wieczystej Adoracji Najświętszego Sakramentu...

Kościół jest w doskonałym stanie dzięki gruntownej renowacji przed kilku laty, w 75 % sfinansowanej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz 13 % dotacji z Urzędu Miasta Poznania...








Na chórze nad głównym wejściem znajdują się bardzo cenne organy, które urzekają i zachwycają dźwiękiem... Zostały wykonane przez jednego z najlepszych organmistrzów tamtych czasów pochodzącego z Saksonii... Organy maja ponad 7 metrów wysokości i 8,50 metra szerokości i ponad 2500 piszczałek... Fundatorką była anonimowa parafianka...

Kościół opuszczamy bocznym wyjściem z kaplicy Świętego Krzyża, prowadzącym do zakrystii i krużganków... Kościół farny w Poznaniu jest wizytówką miasta, prawdziwą perłą wśród jego zabytków... Nade wszystko jest to, jak głosi napis nad portalem w fasadzie głównej  - "Dominus Domini  porta coeli" - Dom Boga i brama do nieba...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


26 komentarzy:

  1. Jestem zachwycona. Dokładnie obejrzałam fotografie, przeczytałam tekst i wiem, że chciałabym tam pojechać.

    OdpowiedzUsuń
  2. I am not a big fan of churches, nor of religion, but I have no hesitation in agreeing that the buildings are splendid. Great photography as always and an impressive narrative.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też było mi dane zwiedzić ten zabytek, w końcowej fazie remontu.Robi kolosalne wrażenie.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kojarzę ten kościół z Oratoriady, jednak nie miałam okazji zwiedzić jego wnętrza.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. Me ha encantado verla Lucia, es muy bonita. Muchos besos.

    OdpowiedzUsuń
  6. ...I don't think that I could find such an ornate church here. The artwork is beautiful, thanks for sharing.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przepiękne wnętrze kościoła :).

    OdpowiedzUsuń
  8. Ogromny przepych :) Rzeczywiście robi wrażenie. Serdeczności ślę :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Najbardziej lubię małe drewniane kościoły ale takim pięknem również się zachwycam:)))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
  10. Hola Lucja-Maria. Es un placer visitarte ya que siempre nos regalas belleza. Que lugar más espectacular y tus fotos son geniales, enhorabuena. Feliz semana y muchos besos. Me encantan las Monardas de la última foto, hacía mucho que no las veía.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witaj Lusiu :-) I ja jestem "tam-bylcem" :-) Znam ten kościół. To chyba jeden z najpiękniejszych barokowych kościołów w Polsce. Wg mnie może równać się urodą z wieloma kościołami barokowymi w słonecznej Italii. Przepiękne zdjęcia! Dzięki Tobie przypomniałem sobie mój ostatni pobyt w tym kościele sprzed roku z haczykiem :-) Serdeczności i ogrom słoneczka, które u nas nieprzerwanie ociepla jesień :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Przepiękny jest ten kościół a Twoje fotografie najlepszą zachętą aby go zwiedzić. Dzięki zaprzyjaźnionym postom można dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy. Dziękuję i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Si buenos son los detalles de su fachada , aún son más los detalles y las decoraciones de su interior.

    Me ha encantado conocer esa hermosa iglesia aunque sólo se a través de imágenes.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  14. Wnętrze koscioła robi niesamowite wrażenie, jest piękne. Nie tak dawno zwiedziłam go.Piękne zdjęcia.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  15. Le decorazioni sono interessanti ma molto appariscenti, forse colori più tenui sarebbero stati meglio.
    Grazie per il bel post.
    Felice settimana, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  16. I tuoi post sono sempre pieni di stupende fotografie.
    Buon inizio settimana.

    OdpowiedzUsuń
  17. Też tak zareagowałabym po zobaczeniu takiego wnętrza. Wspaniały sufit, genialne detale i ta kolorystyka, tak inna, tak ciekawa. Nie wiem dlaczego, ale czuję magię świąt, patrząc na te zdjęcia, wspaniałe zdjęcia droga Łucjo. Od lat marzy mi się zwiedzenie Poznania, już prawie było, ale nadal nie po drodze. Na wszystko jest czas. hehe Świetny post, ciekawy i piękny. Radosnego dnia Łucjo. :) <3

    OdpowiedzUsuń
  18. El barroco en su grado más elevado prevaleciendo el adorno y la decoración sobre las soluciones constructivas. Las fotos interiores son muy buenas con un gran dominio de la luz.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie lubię takiego przepychu, ale trzeba przyznać, że jest to wyjątkowy zabytek architektoniczny.

    OdpowiedzUsuń
  20. Woow, na prawdę Łucjo ten Kościół jest w Poznaniu? Pięknie. Zapisuję sobie to miejsce, by podczas naszej kolejnej wizyty zobaczyć go na żywo.
    Nie lubisz przepychu? My też nie!! Niemniej jednak bardzo się nam ten Kościół spodobał. Woow!!

    OdpowiedzUsuń
  21. Zwiedzałam ten kościół.
    Po trykaniu koziołków o godz. 12 odbywa się bezpłatny
    koncert organowy.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  22. Nawet nie musiałem czytać tekstu, by od razu zorientować się że świątynia jest jezuicka, ten ich charakterystyczny barok, będący apoteozą i polemiką jednocześnie (apoteoza rzymskiego katolicyzmu i polemika z twierdzeniami protestanckimi), rozpoznać można zawsze i wszędzie.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...