piątek, 4 października 2019

Jesienne kwiaty topinamburu






Tęsknię za słońcem
nawet wtedy
gdy żarem osiada na moich oczach
szukam jego blasku
 w sercach słoneczników i rudbekii
wytrwale podnoszących oblicza ku górze
złoty kolor płatków
zanurzonych w kolejnych smugach światła
rozświetla moje serce
wciąż spragnione ciepła
i marzeń co nie maja początku ni końca.
Szukam dotyku słońca
w pochmurne dni
z wiarą że nie zabraknie mi blasku
podtrzymującego kruche życie.







Topinambur, zwany jest słonecznikiem bulwiastym, karczochem jerozolimskim, cytrusem północy, lub ziemną gruszką... To  roślina wyjątkowa, bardzo piękna, niepozorne warzywo o wykwintnym smaku... U mnie zawsze zakwita na początku jesieni i wtedy przynoszę do domu całe naręcza tych efektownych bardzo pięknych kwiatów... Zachwycają mnie jego dekoracyjne koszyczki kwiatowe osadzone na szczytach pędów... Topinambur ma dosyć duże kwiaty barwy żółtej, które wyglądem przypominają inne kwiaty z rodziny astrowatych, blisko spokrewniony z doskonale znanym słonecznikiem zwyczajnym...

Dzisiejszy dzień był słoneczny jednak bardzo chłodny, miałam dosłownie godzinkę na zrobienie sesji zdjęciowej z topinamburem ponieważ jesienią szybko robi się  "szarówka"...








Topinambur pochodzi z Ameryki Północnej... W czasach jeszcze przed Kolumbem był tam uprawiany i wykorzystywany przez Indian... Przywiózł go do Europy  w 1615 roku francuski podróżnik Samuela de Champlain...  A kiedy przybył do Polski na polskich stołach budził skrajne odczucia... Na dworze króla Augusta III był uważany za mało interesujący, wręcz wstrętny okaz kulinarny, na dworze króla Augusta Poniatowskiego znalazł zastosowanie jako wykwintny dodatek do zupy... 







Podaruję ci piękny uśmiech jesienny,
by mglistym porankiem cię zbudził -
uśmiech do śniadania i to z samego rana
sprawi, że chętnie dziś wyjdziesz do ludzi.

Podaruję ci w południe
uśmiech rzucony w przelocie
i ciepłe słowa na dni chłodniejsze,
życie wtedy będzie łatwiejsze.

Podaruję ci wieczorem ciepło bezpiecznego domu
i szeroko otwarte ramiona,
znów uśmiechnę się do ciebie,
troski całego dnia w liściach zagrzebię...

(Barbara Leszczyńska)






Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Życzę uroczego, jesiennego weekendu...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...

49 komentarzy:

  1. Wow! Tak kwitnie topinambur? Przepięknie. Mi oczywiście już sam tytuł skojarzył się z... jedzeniem. Potem doczytałem w Twoim poście, że te piękne kwiaty są faktycznie z tego warzywa, o którym na początku pomyślałem. Chyba nigdy ich nie widziałem na żywo. Albo nawet jak widziałem, to nie wiedziałem, że to topinambur. A jak już o jedzeniu... Szkoda, że ser żółty nie kwitnie, albo schab surowy wędzony ;-) Jak widzisz, mi wszystko kojarzy się z jedzeniem :-) Serdeczności Lusiu, miłego weekendu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem pewna, ze widziałeś tę roślinę.Chętnie rośnie na terenach ruderalnych - przydrożach, nieużytkach, wysypiskach, nasypach, obrzeżach pól, także nad brzegami rzek. Na glebach słabszych udaje się lepiej niż ziemniaki. Oczywiście są też plantacje. Do ogrodu raczej nie powinno się go wprowadzać ponieważ jest zbyt inwazyjny. Schab surowy wędzony? Koniecznie muszę zrobić.
      Ja robię zupę grzybową z topinamburem, pieczony w grubych plastrach w piekarniku oraz placki z dodatkiem jednego dwóch ziemniaków. Jest pyszny.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Beautiful autumn flowers ....happy weekend ...love Ria 🧡🍁🍂🍄🌽🌾🌻🧡

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękna jesienna sesja, pierwszy raz widzę kwiaty topinamburu, nie wiedziałam, że są takie ładne ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypuszczam, że już widziałaś te kwiaty ale nie kojarzyłaś co to za roślina.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Mam w ogrodzie ale nigdy ich nie jadłam:)))w Twoim domu cudnie rozpanoszyła się jesień:))Pozdrawiam serdecznie:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, spróbuj z ciekawości. Placki sa przepyszne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. El color amarillo queda impresionante en tus preciosas fotografías.

    Te deseo que pases un buen fin de semana.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie rośnie wokół naszej starej chatki- klimatycznie.
    Nigdy nie próbowałam go w kuchni:-)
    Dziękuję za wiersz...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Topinambur jest piękną rośliną i na dodatek bardzo smaczną.
      Basiu, uwielbiam Twoje wiersze i chętnie umieszczałabym je w każdym poście.
      Miłej, słonecznej niedzieli:)

      Usuń
  7. La natura ci regala sempre dei fantastici colori, bellissime fotografie.
    Buona serata.

    OdpowiedzUsuń
  8. Darujmy sobie ostatnie promyki słońca i barwy jesiennych kwiatów, przed nami słota i zimna aura.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację Eljocie. Wczoraj był chłodny ale słoneczny dzień a dzisiaj cały czas pada.
      Niestety, też jest chłodno, można powiedzieć, że zimno.
      Miłej niedzieli:)

      Usuń
  9. Beautiful yellow Jerusalem artichoke!
    Have a wonderful weekend!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Evi, I like it too.
      His flowers are beautiful.
      Have a nice weekend:)

      Usuń
  10. Que bonitas flores que alegran tu hogar, vives en un lugar privilegiado, un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo dziękuję, Agnieszko.
    Miłego weekendu:)

    OdpowiedzUsuń
  12. To ja nie wiedziałam ,ze to jest topinambur.... a mam tyle tych kwiatów na działce...I one mi się jakoś tak same zasiały. A może "przeszły" od sąsiadki???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdopodobnie przeszły od sąsiadki. Topinambur jest rośliną bardzo inwazyjną jednak bardzo piękną. Stokrotko, teraz masz w swoim ogrodzie interesujące warzywo.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Bardzo żałuję, że nie można skopiować zdjęcia i umieścić akcji na blogu.
    Czy oprócz Skarbonki jest konto na które można wpłacać pieniądze?

    OdpowiedzUsuń
  14. Jako że często oglądam programy kulinarne, znam dobrze nazwę "topinambur", nawet kiedyś sprawdzałam, co to takiego, ale już zapomniałam.
    Pięknie wykorzystałaś kwiaty do dekoracji swego mieszkania.
    Gorąco pozdrawiam w obrzydliwą sobotę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie też sobota była typowo jesienna. Dzisiejszy dzień nie jest lepszy.
      Na szczęście w domu włączone jest C.O. i jest cieplutko.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Kwiaty z widzenia znane,ale nazwa raczej mniej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. One są bardzo popularne ale mało znane z ze swej ciekawej nazwy, która wywodzi się od plemienia indiańskiego.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Wonderful flowers.
    Superb photos.
    Have a nice weekend
    Maria

    OdpowiedzUsuń
  17. They are so beautiful. Happy weekend.

    OdpowiedzUsuń
  18. Piękne i takie dostojne. Przypominają lato :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Topinambur przypomina słoneczniki i cudowne, ciepłe lato.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  19. W dodatku ma właściwości lecznicze. Ja mimo wszystko nie mogę się do niego przekonać, ale jako roślina śliczny.
    Pozdrawiam Lusiu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, ich lekko orzechowy smak jakoś Ci nie służy?
      Są pewne smaki których nie przyswajamy.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Piękne, słoneczne na jesienne dni idealne, rozjaśniają pokój i poprawiają nastrój😀
    Pozdrawiam najserdeczniej na miły dzień ❤️🌺🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj jest szary jesienny dzień. Te kwiaty rozjaśniają całe mieszkanie gdyż są umieszczone w kilku wazonach.
      Miłej niedzieli:)

      Usuń
  21. Tu casa se ve preciosa. La planta la tengo ( no en el jardín ) en otro lugar, siempre tenemos ganas de probarla pero al final no lo hacemos, tal vez esté año. Besitos.

    OdpowiedzUsuń
  22. That wonderful burst of yellow would make even the most disconsolate person smile. Flowers are nature's tonic, I think.

    OdpowiedzUsuń
  23. Espectaculares y maravillosas fotos Lucja-Maria, aquí en mi tierra también crece muy bien y es una planta preciosa. Un beso.

    OdpowiedzUsuń
  24. Pięknie jesienne dekoracje są w Twoim domku.Cudownie wyglądajs kwiaty topinamburu. W poblizu mojego domu rosną, ale jakoś nigdy niewykorzystałam tej rośliny w swojej kuchni, muszę koniecznie w tym roku spŕóbować cos z nuej zrobić.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękna jesienna sesja z topinamburem w roli głównej. Bardzo lubię to pięknie kwitnące warzywo. Niestety u mnie bulwy są takie maleńkie, że ich nie jadam. Do jedzenia kupuję, bo lubię ten smak, a nasz zdobi jesienny ogród. Jest bardzo inwazyjny więc trzymam go w ryzach, ale szkoda mi jednak pozbyć się go. Pozdrawiam serdecznie:):):)

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie słyszałam o kwiatach topinamburu.
    Jesienne kwiaty - urocze.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  27. Kwiaty - warzywo, niesamowite.
    Wiesz Basi - wspaniały.
    Piękne zdjęcia, ślicznie wygląda Twój salon w jesiennych barwach. :)
    U Ciebie nie można się nudzić :)

    OdpowiedzUsuń
  28. gta 5 apk
    We zijn aanbeland in week 27.
    De sneeuwpoppen uitdaging loopt nog , doe gezellig (weer) mee!
    Hier komen de reminderkaartjes van ons DT team....

    OdpowiedzUsuń
  29. Thanks for provide great informatic and looking beautiful blog, really nice required information & the things i never imagined and i would request, wright more blog and blog post like that for us. Thanks you once agian

    birth certificate in delhi
    name add in birth certificate
    birth certificate in gurgaon
    birth certificate correction
    birth certificate in noida
    birth certificate online
    birth certificate in ghaziabad
    birth certificate in india
    birth certificate apply online
    birth certificate in bengaluru

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...