środa, 2 października 2019

Zamek Dunajec w Niedzicy







Każde z tych miejsc
trzeba zapamiętać dokładnie
kamień po kamieniu
rysę po rysie
krok po kroku
bo zdarzyć się może
każdego dnia
że wejdziesz
na drogę
w doliny 
bez powrotu

(Aleksander Wojciechowski)









Najpierw na szczycie wysokiej, wapiennej góry naprzeciwko  polskiego Czorsztyna  była tutaj drewniano-ziemna strażnica, która chroniła granicy węgierskiej...

Imponujący zamek Dunajec w Niedzicy został wzniesiony prawdopodobnie około 1320 roku, niedługo po nadaniu  tutejszych  ziem przez króla węgierskiego  Belę IV rodowi rycerskiemu  Berzevicsych... Do zamku przywiązana została posiadłość składająca się  z szeregu wiosek i obszarów sięgających aż po Tatry... Majętność  nazywana później "państwem dunajeckim". Przyjmuje się, że zamek powstał dzięki staraniom węgierskiego rycerza Rykolfa Berzeviczego ze Strążek... Zbudowano go przy  rozwidleniu trzech historycznych traktów handlowych z Budy do Krakowa przez Sącz lub przez Nowy Targ oraz na Orawę... Zamek wkrótce rozbudowano, a podzamcze otoczono murem z basztą bramną... 

W zamku spisany został akt zastawu 16 miast na Spiszu oddanych przez Zygmunta Luksemburczyka Władysławowi Jagielle za udzieloną pożyczkę... Suma zastawna nigdy nie została zwrócona, a przedmiot zastawu wywoływał liczne nieuzasadnione spory... Zamek przechodził z rąk do rąk, pozostając prawie zawsze we władaniu rodów węgierskich... Wiele razy zdobywany i łupiony, odgrywał ważną rolę  w czasie walk o tron węgierski...

Na arkadowy dziedziniec wchodzi się przez bramę z tablicą erekcyjną Palocsayów Horvathów z 1601 roku... Zamek dolny ma 5 baszt związanych murem z renesansową attyką (w tym baszta kapliczna z tarczą zegarową - dawny wjazd do zamku...








Zamek zachował się prawie w całości... Kamienne schody prowadzą do zamku średniego, który wchodzi klinem w dziedziniec... Sień wjazdowa wiedzie stromo przez basztkę czatowniczą i doprowadza do dawnych lochów więziennych oraz strażnicy - kazamatów w zamku górnym... Tutaj znajduje się wykuta w skale  studnia o głębokości 60,5... Wg legendy kopali ją jeńcy tatarscy i posiadała ona połączenie z Dunajcem... Ze studnią wiąże się inna interesująca legenda o księżniczce Brunhildzie i księciu Bogusławie... * Legenda *

Przed wykopaniem studni wodę czerpano z cysterny do której zbierano deszczówkę... Nad cysterną zbudowano kaplicę... Obecnie możemy zobaczyć jej pozostałości... Na zamku  górnym znajduje się taras widokowy, sypialnia żupana i izba żupana spiskiego... Eksponaty reprezentują sztukę regionalną i kulturę materialną Spisza... Jest ceramika, stroje ludowe, epokowe,  przedmioty codziennego użytku...









Schodząc z zamku górnego wchodzimy do dwóch umeblowanych komnat zamku średniego... Obszerne komnaty są bogato wyposażone w meble, obrazy, kobierce, różne przedmioty artystyczne,  wspaniałe, drewniane stropy... Należały one   do ostatnich właścicieli Salamonów... Rodzina wspaniale zapisała się w tragicznej historii Polski przypadającej na II wojnę światową... Ilona uratowała grupę zwiadowców AK, przedostających się do Lewoczy, przekazywali żywność dla PCK...  Na jeden ze ścian możemy zobaczyć piękny portret hrabiny Ilony Bethlen Salamon... Wnętrza są piękne i wprowadzają nas w świat minionych epok... Zamek pozostawał w rękach Salamonów do 1943 roku... A muzeum działa od 1963 roku...










Zamek jest niezwykle ciekawy a dodatkową atrakcją są tarasy widokowe... Z tarasu widokowego na zamku górnym można podziwiać Jezioro Czorsztyńskie oraz przepiękne pienińskie krajobrazy... Z zamku średniego można dostać się drewnianymi schodami na taras widokowy...

Z zamkiem Dunajec związana jest historia Inków... Otóż w 1946 roku na dziedzińcu pojawia się mężczyzna, który w asyście milicji, straży granicznej i sołtysa rozbija stopień zabytkowych schodów i wykopuje ołowiana tubę... Wewnątrz niej znajdują się rzemienie powiązane w supełki... To kipu, inkaskie pismo węzełkowe... Na trzech złotych  blaszkach splecionych rzemykami widnieją napisy: Vigo, Titicaca, Dujanecz... Mężczyzna to Andrzej Benesz, potomek Tupaca Amaru, ostatniego władcy Inków i jednego z przywódców powstania przeciw Hiszpanom w 1781 roku... Niestety, spadkobierca złota Andrzej Benesz nie doprowadził do rozwiązania zagadki, ponieważ zginął w wypadku samochodowym pod Kutnem... Zamkniętego  w tubie pisma do tej pory nikomu  nie udało się odczytać...







Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


55 komentarzy:

  1. Ostatnio, gdy tam byłam, był deszcz, smutne niebo i zdjęcia wyszły nieciekawe.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam mnóstwo zdjęć, które leżą w archiwum ponieważ wg mnie są szare, bure i nie nadają się do publikacji. Niestety, nigdy nie przewidzi się pogody, gdy wyjeżdża się na zaplanowana wycieczkę.
      Pozdrawiam serdecznie;)

      Usuń
  2. Faktycznie niezwykły zamek. A pies jak żywy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek Dunajec jest przepięknie położony nad Jeziorem Czorsztyńskim.
      Wystarczy rejs łodzią i można zobaczyć kolejny zamek w Czorsztynie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. You introduced us to a great place. The scenery is beautiful. Have a nice evening.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ tam pięknie, cudownie ogląda się takie zdjęcia! Uroczy ten piesek.Miłego wieczoru ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie bardzo tam pięknie. Malownicze krajobrazy, cudowna przyroda sprawiają, że chętnie odwiedzam takie miejsca.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Piękne zdjęcie dałaś na początek, te kolory...
    A potem wspaniała przechadzka po zamku i okolicach.
    Byłam tam bardzo dawno, więc z przyjemnością oglądałam to teraz wszystko z Tobą.
    Dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam zaskoczona zwiedzaniem zamku. Kiedy byłam poprzednim razem chodziliśmy indywidualnie. Obecnie bilety sprzedawane są na godzinę i zwiedzanie odbywa z przewodnikami.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Piękne, niezapomniane widoki . Krajobraz z tego miejsca jest przepiękny! Byłam tam 10 lat temu, a teraz znów podziwiam zamek i jego zakątki i patrzę na góry pokryte lasami... jest zjawiskowo.
    Pozdrawiam ciepło i dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pieniny to przepiękne góry chociaż są maleńkie. Z wielu szczytów roztaczają się piękne krajobrazy. Podobnie jest z na zamku Dunajec. Z tarasów widokowych można podziwiać piękne panoramy Tatr, Jeziora Czorsztyńskiego.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  7. Łucjo, kolejna wspaniała relacja, pełna niezwykłych ciekawostek !!! Dziękuję Ci za piękne zdjęcia, dzięki którym odpamiętałam sobie moją wizytę na zamku w Niedzicy.
    Przesyłam moc serdeczności :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jadąc do Niedzicy odświeżyłam swoje wspomnienia ponieważ już się trochę zacierały. Lubię wracać w strony, które znam, po wspomnienia...
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  8. Bellissime fotografie, mi piacerebbe visitarlo questo castello.
    Buon giovedi.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zamek piękny i widoki z zamku również ładne zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potwierdzam, Agnieszko. zamek i krajobrazy przecudne.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Twoje zdjęcia zawsze są piękne może zrobisz posy jakim aparatem fotografujesz lub komórką?
      Pozdrawiam cię serdecznie Łucjo.

      Usuń
  10. Byłam, podziwiałam, faktycznie pięknie🤗
    Cudna foto-relacja❤️
    Pozdrawiam serdecznie na miły dzień 🏵️🍁🌞🙋

    OdpowiedzUsuń
  11. Um belo castelo, gostei de ver e aproveito para desejar a continuação de uma boa semana.

    Andarilhar
    Dedais de Francisco e Idalisa
    O prazer dos livros

    OdpowiedzUsuń
  12. What a beautiful place and view !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Love it !!!
    Thanks for sharing those lovely pictures !!!
    Have a nice day !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  13. I love visiting old castles, Lucja. Here are stony walls, staircase, prison, portraits, furniture... Lovey views from the towers.
    Happy days!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nadezda, I also love visiting castles.
      They have legends and secrets.
      Greetings.

      Usuń
  14. Un bello lugar en el que se mezclan el carácter defensivo y residencial del castillo.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  15. Byłam, bardzo dawno ... Ostatnia historia jest najbardziej intrygująca ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja byłam kilka lat temu. Przyszła pora aby odświeżyć swoje wspomnienia.
      Historia inkaska jest bardzo interesująca. Szkoda, że nie odczytano pisma węzełkowego.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Piękny zamek i piękna okolica,zwłaszcza o tej porze roku:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu, gdy zawita tam polska jesień to będzie prawdziwe zjawisko. Niezwykłe, kolorowe, bardzo piękne.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  17. Nie byłam ale wszystko przede mną jak widzę warto się tam wybrać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy początek października i prawdopodobnie jeszcze będzie piękna, polska jesień. A tutaj w górach będzie zjawiskowa. Warto się wybrać!
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Od jakiegoś czasu bardzo chcę tam pojechać. hehe Bardzo piękny zamek, no i jego okolice tak malownicze. W takim miejscu na sto procent bym się zrelaksowała, pewnie poczułabym się na chwilę oderwana od rzeczywistości. Piękne zdjęcia. Podróże w taki sposób i do tego z Tobą są wielką radością. Duży serdeczny uścisk posyłam. :))) <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okazały zamek w Niedzicy jest pięknie położony nad Jeziorem Czorsztyńskim.
      Jest tutaj wiele miejsc spacerowych, szlaków górskich. Można też odbyć rejs łodzią do pobliskiego zamku w Czorsztynie. I chociaż jest to trwała ruina i jej czas świetności zamku skończył się w XVIII wieku to warto ja zobaczyć bo to niezwykłe miejsce.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  19. Na tym zamku byłam lata temu. Jest tam przepięknie.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też byłam wcześniej. Jednak trochę zatarły się moje wspomnienia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Piękny zamek i widoki z niego również. Miałam okazję być tam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widoki z tarasów widokowych są prześliczne, bardzo malownicze.
      Ja też byłam wcześniej, postanowiłam odświeżyć swoje wspomnienia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Odpowiedzi
    1. Oh yes. The castle is beautifully situated on a rock by the lake.
      Greetings:)

      Usuń
  22. Pięknie jest zamek położony i sam jest bardzo ładny. Byłam i ja tam też. Lusiu kochana, dziękuję za troskę. Psychicznie mam się już dobrze, ale chęci nie są jeszcze już takie jak były. Nie siedzę w domu. Wyjeżdżam z dziećmi, wnuczki i z koleżanką. Zdrowie szwankuje, ale to już taki wiek, trudno. Myślę, że się zdopinguję i wrócę na bloga. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Domyślam się, że nie siedzisz w domu. I bardzo dobrze! Od zawsze przecież lubiłaś nie tylko zwiedzać świat ale i nasz kraj. Grażynko, mam nadzieję, ze szybko pojawi się twój post.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  23. Przepiękne i klimatyczne miejsce :) Pozdrawiam :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo piękne miejsce na wyjazd weekendowy.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Ale pięknie! Cóż za wspaniałe, jesienne krajobrazy. Piękna, złota polska jesień. Zamek jest niezwykle ciekawy, ma wszystko to, co lubię :-) Wieki już tam nie byłem. Ale dzięki Tobie wszystko sobie przypomniałem :-) Dziękuję bardzo Lusiu, wspaniały post :-) Serdeczności :-)

    OdpowiedzUsuń
  25. Byłam tam jeszcze z rodzicami jako młodziutka nastolatka. Piękny, klimatyczny zameczek. Koniecznie muszę tam wrócić. Na weekend wycieczka w sam raz :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Me ha encantado visitarlo contigo. Feliz día.

    OdpowiedzUsuń
  27. Zamek jest bardzo pięknie połozony, a w otoczeniu złotej, polskiej jesieni wygląda bajkowo. Jest zjawiskowy.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  28. Such a wonderful castle, so much to see. And the colours of autumn are decorating your landscape too. Soon it will be replaced by the white of snow, both in your country and in mine.

    OdpowiedzUsuń
  29. Poękne miejsce w pięknej krainie.

    OdpowiedzUsuń
  30. Kiedy tam byłam, tak strasznie wiało, że miałam wrażenie, że zaraz zacznie się jakaś burza piaskowa. Miałam jakieś 10 lat i piach wiejący w oczy zrobił na mnie niemałe wrażenie :D Do środka niestety nie wchodziłam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Kolejna wspaniała wycieczka. Ciekawe opowieści, ten zamek jest na mojej liście od lat.
    Zdjęcia zachwycające.
    Oj, chciałabym zobaczyć kiedyś to miejsce,

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...