środa, 5 czerwca 2019

Zamek królewski w Będzinie






Przyjacielem może być tylko ten, kto potrafi rozumieć i przewidywać;
nigdy nie będzie nim ktoś,
kto jest ślepy na jedno oko i widzi jedynie własne ja.

(Zenta Maurina)








Była piękna, słoneczna czerwcowa niedziela... Postanowiliśmy odwiedzić jeden z bardziej znanych zamków  zaliczanych do systemu Orlich Gniazd... Zamek w Będzinie ma bardzo długą historię...  Gród obronny Wiślan na Górze Zamkowej istniał już w IX wieku... W drugiej połowie XIII wieku Bolesław Wstydliwy po walce z opozycją i utracie jednego z dwóch szlaków handlowych, wzmocnił  drewniano-ziemny gród przez postawienie cylindrycznego, murowanego stołpu, czyli wieży ostatecznej obrony...

Według legendy   czternastowieczny zamek w Będzinie swoją nazwę zawdzięcza ponoć Kazimierzowi Wielkiemu, który przejeżdżając przez okolicę, rzekł: "Tu będziem odpoczywali".

W przeszłości twierdza strzegła granicy Królestwa Polskiego przed atakami ze Śląska i Czech oraz traktu handlowego prowadzącego do Krakowa...








Malowniczo położona warownia została wybudowana przez Kazimierza Wielkiego i znajduje się na wzgórzu  nad Czarną Przemszą... Wzgórze nazywane jest Górą Zamkową  a jej wysokość to 285 m n.p.m. a rzeka płynie 31 metrów niżej na wysokości 254 m n.p.m.

Za panowania Kazimierza III Wielkiego dobudowano czworoboczną, pięciokondygnacyjną wieżę... Budowla jest zakończona czterospadowym dachem namiotowym... Do wieży dobudowano trzypiętrowy dom mieszkalny z dachem dwuspadowym o wysokości 20 metrów (zamek górny) a całość otoczono dwoma pierścieniami murów... W XIV wieku powstał jeszcze zamek dolny i mury opasujące miasto, których do dziś przetrwały fragmenty...

Wybudowany przez Kazimierza Wielkiego zamek, jako pograniczna strażnica królewska, zawsze miał charakter militarny... Znajdowała się tu niezbędna broń jako osobiste wyposażenie załogi, a także zgromadzone w arsenale, gotowa do użycia w razie zewnętrznego zagrożenia... Stała ekspozycja dawnej broni i uzbrojenia doskonale wpisuje się, zatem w obronne mury zamku i stanowi jego integralną część...

W salach zamkowych znajduje się Muzeum Zagłębia... Na pierwszym piętrze zaprezentowano kolekcję broni palnej, głównie zachodnioeuropejskiej oraz broni lontowej... Będzin jest bezsprzecznie związany z historią Żydów więc w zbiorach nie mogło zabraknąć judaików... Jest wspaniale zachowana Tora, jarmułka,  zbiór książek żydowskich, pas na święto Jom Kippur, fragment świecznika (chanukija)... 








Na drugim pietrze znajduje się ekspozycja broni białej i uzbrojenia ochronnego... Najstarszym eksponatem jest polski miecz wczesnośredniowieczny z X lub z początku XI wieku.. Miecz prezentowany jest na wystawie archeologicznej... Wśród eksponatów są:  tarcza  "sipar" z Persji z XVIII wieku, kolczuga środkowoeuropejska, szyszak " kula-chud",  karwasz na lewą rękę, szabla typu wschodniego...

W skład akcesoriów strzeleckich wchodzą też prochownice wojskowe, muszkieterskie oraz myśliwskie, głównie rogowe... Uzbrojenie ochronne to hełmy, tarcze, zbroje płytowe i ich części oraz kolczugi... Są tutaj przyłbice, hełmy szyszaki, napierśniki zbroi kopijniczej...







Pokaźny zbiór stanową pamiątki przekazane przez mieszkańców Będzina i okolic... Są tutaj różne świadectwa, dowody osobiste, akty ślubu, zdjęcia rodzinne... Wśród eksponatów na wspomnienie zasługują świetnie zachowane banknoty...







Cylindryczna wieża wybudowana za czasów Bolesława Wstydliwego służyła jako więzienie i latarnia... Wieża  posiada cztery piętra,  jej wysokość  20 metrów, a  średnica  wynosi około 10 metrów... Na wysokości trzeciego piętra znajdowało się  wejście... Obecnie na szczyt wieży  gdzie znajduje się taras widokowy prowadzą kręte schody... Z wieży można podziwiać piękną panoramę Będzina...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


42 komentarze:

  1. Muy bien conservado y con hermosas vistas desde la altura. Me encantan esos viejos castillos.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam takie miejsca, te zameczki na Jurze są przepiękne! Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też bardzo lubię odwiedzać takie miejsca. Jednak w niedzielę nie zapuszczam się na żaden z zamków na Jurze ponieważ są zbyt wielkie tłumy. W takim przypadku spacer po zamku nie jest żadną przyjemnością, a moja wyobraźnia nie może nawet na chwilę przenieść się w odległe bądź odleglejsze czasy.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  3. Hi Lucja-Maria! Great to see old weapons and clothes. Good night;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I also like to see old weapons and historical clothing.
      Greetings.

      Usuń
  4. No nie, byłaś tuż za miedzą i nic nie powiedziałaś - strzelam focha...

    A tak na poważnie to praktycznie każdego roku w podstawówce mieliśmy wycieczkę na zamek będziński, na pobliskim stadionie przez lata miałam treningi lekkoatletyczne, a w kościele widocznym na jednym ze zdjęć moja chrzestna brała ślub, zaś na położonym nieopodal cmentarzu spoczywają moi bliscy. Więc Będzin jest mi dosyć dobrze znanym miastem.

    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Karolinko!
      To był bardzo spontaniczny wyjazd. Musiałam poczuć powiew historii i klimat średniowiecza.
      Zamek w Będzinie i pałac Mieroszewskich wart jest odwiedzenia.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. Gasp!

    Wonderful preservation of history.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi esposo disfrutaría visitándolo, interesante, saludos.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lovely castle ! Great pics !!!
    Thanks for sharing !
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  8. Impresionante castillo dominando el paisaje. Aparte del museo que alberga me llama la atención esa hermosa floración de rosales silvestres y saucos.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten zamek jest wsumie niedaleko mojego miejsca zamieszkania a nawet noiewiem czy kiedykolwiek w nim byłam ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mieszkasz niedaleko tego zamku i nigdy nie miałaś okazji zawitać do niego?
      Nie mogę w to uwierzyć. To mnie ciągle gdzieś "nosi", przypuszczam, że mam ADEHD.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  10. Ciekawy zamek. Bogaty asortyment eksponatów, wart zwiedzenia. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Faktycznie. Byłam zaskoczona dużą ilością eksponatów.
      Zamek ma bardzo interesującą historię,leży przy ruchliwej drodze nad Czarną Przemszą. Obecny wygląd zawdzięcza XIX-wiecznej przebudowie w duchu romantyzmu i powojennej rekonstrukcji.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Uwielbiam takie miejsca, warto się wybrać, zwłaszcza, gdy pogoda taka piękna ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też uwielbiam takie miejsca. Jestem maniaczką zamkową, więc chętnie odwiedzam każdy taki obiekt.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Świetna wycieczka po nieznanym mi miejscu. O ile czytałam o Bolesławie Wstydliwym to nic nie słyszałam ,że były takie banknoty. No to teraz wiem;) Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypuszczam, że wiesz dlaczego Bolesław miał przydomek Wstydliwy?
      Otóż Bolesław cieszył się opinią nadzwyczaj bogobojnego władcy. Chętnie nadawał Kościołowi przywileje, hojnie uposażał świątynie. Średniowieczna religijność skłoniła książęcą parę do złożenia ślubów czystości. Nad ich przestrzeganiem czuwały damy dworu, towarzyszące małżonkom w sypialnej komnacie.
      W efekcie Bolesław i Kinga nie doczekali się potomstwa. W roku 1279 r. Bolesław „umarł dziewiczo czysty wśród oznak głębokiej pobożności”. Pomimo wybitnych dokonań, dla potomnych na zawsze pozostanie Wstydliwym.

      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Droga Mario, a ja kiedyś czytałam, że ów Bolesław wcale nie był taki Wstydliwy.
      Ponoć kazał utopić jedną z nałożnic, która nie dała mu syna... Ale może to tylko pomówienie...
      Znam ten zamek jeszcze z okresu studiów. Koniecznie muszę zabrać tam M.:)
      Pozdrawiam Cię serdecznie.

      Usuń
  13. Zamek pięknie się prezentuje ^^ Urokliwe miejsce aż chciałoby się zobaczyć na żywo :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamek pięknie się prezentuje pomimo, że znajduje się w centrum miasta.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  14. Fantastic. Thank you for an interesting tour of the magnificent castle.

    OdpowiedzUsuń
  15. A magnificent castle!!!
    Thank you for sharing all sides of castle, I feel like I'm there :)

    xoxo

    OdpowiedzUsuń
  16. To przepiękna budowla, warta odwiedzenia.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  17. Piękny zamek, nie wiem, dlaczego do tej pory go nie odwiedzilam?
    Pozdrawiam Cię serdecznie.:))

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie znałam etymologii nazwy Będzin ale zawsze mi się z "byciem" kojarzyła i z tym, że będziemy w Będzinie, aczkolwiek nigdy nie byłam. Średniowieczne zamki albo ruiny takowych mają w sobie wielkie pokłady romantyzmu i tajemniczości aczkolwiek ten w Będzinie wygląda na raczej mały i skromny a przez to przytulny. Jak bym miała być królową to zdecydowanie wolałabym w takim właśnie :).

    OdpowiedzUsuń
  19. I w kolejnym miejscu w naszym kraju, niestety nie byłam.
    A koniecznie warto tam pojechać.
    Pozdrawiam słonecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Dawno tam nie byłam- warto wrócić.

    OdpowiedzUsuń
  21. Imponujący zamek. Nie byłam w Będzinie, a z Twojej słowno-fotograficznej relacji wnioskuję, że warto. Tyle ciekawych miejsc jest do zobaczenia, ale nie wszystko się da. Łucjo, dobrze, że mogę oglądać zdjęcia i czytać Twoje opisy. Zawsze dużo się z nich dowiaduję.
    Pozdrawiam bardzo ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Zaciekawiły mnie te banknoty. Nie wiedziałam, że w czasie wojny Bank emisyjny powołany przez Hansa Franka gubernatora Generalnego Gubernatorstwa wydawał banknoty o polskiej nazwie choć z symboliką inną od tych przedwojennych (pozbawioną wizerunków polskich bohaterów, choć podobno nie rozpoznali Emilii Plater i pojawiła się na banknotach. Natomiast na 10 zł znalazł się choć zniekształcony pomnik Chopina). Zaintrygowały mnie podpisy Prezydenta i zastępcy prezydenta -sprawdziłam, że chodziło o prezydenta -prezesa banku Feliksa Młynarskiego, od którego nazwiska nazywano banknoty młynarkami. Twój wpis był inspiracją do poszukiwań i dowiedziałam się czegoś nowego.

    OdpowiedzUsuń
  23. Tutto bello e molto molto interessante. Grazie.
    Felice weekend, un abbraccio
    enrico

    OdpowiedzUsuń
  24. Cieszy mnie, gdy jakiś średniowieczny zabytek dotrwał w dobrym stanie do naszych czasów.
    Cieplutko pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  25. Piękne twoje opisy ciekawych miejsc Czytam zawsze z ogromnym zainteresowaniem Niestety mam obecnie bardzo duże kłopoty rodzinne i to determinuje moje życie Serdecznie pozdrawiam moja droga.Zawsze o Tobie myślę Moja internetowa przyjaciółko Bądż zdrowa.

    OdpowiedzUsuń
  26. Bardzo ładny Zamek z bogatą historią. Miałem przyjemność jakiś czas temu zwiedzać to miejsce, a dzięki Tobie przypomniałem sobie ale i poznałem nowe, ciekawe historie związane z budowlą. W mojej kolekcji mam oba te banknoty :-) Super :-) Bardzo dziękuję Lusiu za wspaniały post :-) Serdeczności.

    OdpowiedzUsuń
  27. W zasadzie z tych stricte strażniczych warowni granicznych, będziński zamek jest jedynym który przetrwał do naszych czasów w stanie nienaruszonym. Daje wgląd na cel i nakład środków jakie zaangażowano w ochronę granic od strony południowo-zachodniej. To nie były bezpieczne ziemie.

    OdpowiedzUsuń
  28. Super ten pierwszy, wjazd niczym na Wawel. Pogoda podkreśliła bogactwo na zdjęciach.
    W tym drugim byłam kilka lat temu. Szkoda, że w Będzinie to tylko jedna z dwóch ciekawostek turystycznych. Zwiedzaliśmy też pałac, tam nawet większe zbiory.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...