środa, 9 sierpnia 2017

Skansen na Jędrzejkówce w Laskowej








Pewnego dnia coś zrobisz, coś zobaczysz albo wpadniesz na pomysł,
który pozornie pojawi się znikąd.
I poczujesz, że coś w tobie drgnęło, jakieś ciepło w piersi.
Kiedy tak się stanie, nie wolno ci tego zignorować.
Otwórz umysł i podążaj za tym pomysłem.
Podtrzymuj płomień.
A wtedy na pewno znajdziesz swój ogień.

(Beth Hoffman)








Beskid Wyspowy to raczej mało popularny i niedoceniany kierunek wycieczek... Ja  dopiero  teraz  (lepiej  późno  niż  wcale) zaczynam  poznawać  ten   jeden z najpiękniejszych regionów  w naszym kraju...  Odkrywam  tutejsze, pojedyncze sterczące kilkaset metrów ponad górski krajobraz wzniesienia, które są niczym "zielone  wyspy"...  Każde z nich jest wyjątkowe i niepowtarzalne... A tutejsze doliny nadają  terenowi  wyjątkowego  klimatu...










Gdzieś  na  uboczu,  pośród   malowniczych  wzgórz, polan i lasów Beskidu Wyspowego położona jest wieś Laskowa... Miejscowość o długiej historii osadniczej... Pierwsze wzmianki pisane pochodzą z 1402 roku... I właśnie tutaj, w Laskowej znajduje się niewielki ale jakże oszałamiający Skansen na Jędrzejkówce...






W ciągu ostatnich dziesięcioleci z krajobrazu Polski zaczęły bardzo gwałtownie znikać drewniane budynki wiejskie, kuźnie, wiatraki, karczmy, młyny, spichlerze, stodoły... Niewiele już takich budowli  pozostało w polskim krajobrazie...

Dzięki ogromnej  pasji, którą rozwijał  od najmłodszych lat, Pan Krzysztof Jędrzejek  uratował i zgromadził wiele obiektów budownictwa ludowego... Swoje zamiłowanie, swoją miłość do tego co było, pragnie pozostawić dla przyszłych pokoleń...  Dba o swoje korzenie, które bardzo często  skazane były na zagładę, a tutaj odzyskały dawny blask... Swoją pasję dzieli z żoną Barbarą... Dzieli się swoją pasją również z nami, możemy oglądać to piękne miejsce... Przypuszczam, że z tego powodu jego serce wypełnia się wielka miłością do tej ziemi...







Skansen na Jędrzejkówce  położony jest w urokliwej dolinie rzeki Łososina...  Jest to bardzo zaciszna, pełna uroku okolica,  z pięknymi widokami na okoliczne wzgórza...







Skansen  jest prywatną kolekcją etnograficzną tworzoną przez Państwo Barbarę  i Krzysztofa Jędrzejek... Już po przekroczeniu progu skansenu jego widok zachwyca swoim niespotykanym pięknem...  W pierwszej chwili pomyślałam, że jestem w Ogrodzie Botanicznym... Witały nas piękne, kolorowe łany kwiatów... Jak dowiedziałam się od syna Państwa  Jędrzejek, który był naszym przewodnikiem po skansenie, to namiętność Pani Barbary... One są wszędzie... Dziesiątki przepięknych pelargonii i fuksji zdobi nie tylko parapety okienne ale króluje w wielu miejscach wokół wspaniałego domu...







W skansenie prezentuje się kulturę mieszkańców Gminy Laskowa i okolic... Są suszarnie do owoców z Laskowej i Michalczowej, kuźnia Michalczowej, mały młyn wodny ze Żmiączej, spichlerze z pobliskich miejscowości, stara pasieka... Temu miejscu patronują: święty od pszczelarzy - Ambroży,  Franciszek - święty od miłośników przyrody, jest święty strażaków - Florian... Nad wszystkim czuwa Jezusek  Frasobliwy... W pobliżu jest biała kapliczka a na  ogromnej lipie, prawdopodobnie pomniku przyrody niewielka kapliczka z figura Matki Boskiej... W ogrodzie, wśród kwiatów stoi XIX - wieczny kamienny krzyż...






W pewnym momencie nie mogłam uwierzyć w to, co widzę... Tam była nasza Bellusia... Niestety, ten cudowny West Terrier okazał się pieskiem... Spacerując po skansenie, naszą uwagę przykuły piękne kury ozdobne prawdopodobnie rasy:  cochin, jedwabiste i inne...  Dostaliśmy pozwolenie  na  chwilowy relaks w bajecznym miejscu, wypicie herbaty i zjedzenie kanapek...  Jest też piękna karczma w której można napić się piwa, pysznego, bardzo mocnego...








 Nadszedł czas, w którym przyszło  pożegnać się z ukwieconym skansenem... Przyznaję,  było to jednak bardzo trudne... Te piękne chwile pozostały na wielu zdjęciach, pragnę przedstawić je przynajmniej w jednym a może dwóch postach... Już teraz Was zachęcam... Jeżeli będziecie w pobliżu Limanowej lub Laskowej koniecznie odwiedźcie Skansen na Jędrzejkówce... To miejsce oczaruje i zapadnie na długo w Waszej pamięci... Jest to miejsce bardzo przyjazne dla każdego turysty...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...
Serdecznie wszystkich pozdrawiam...


67 komentarzy:

  1. Co za niesamowite miejsce, nie wiem, skąd się o takich perełkach dowiadujesz, ale dzięki Ci za to, że przybliżasz nam tyle ciekawych i inspirujących miejscówek.
    Słowa uznania dla Gospodarzy, podziwiam takich pasjonatów.
    Serdeczności całe naręcza przesyłam.:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cecylio
      uważam, że miejsce to jest niezwykłe. Jestem szczęśliwa, ze je poznałam. Niestety, nie jest rozpropagowane w Internecie. I chociaż nie lubię pochmurnych dni to tym razem marzyłam aby na niebie pojawiła się chmura przysłaniająca słońce. Zbyt ostre nie pozwalało na robienie zdjęć wręcz przypalało kolory. Zaraz wpadam do Ciebie, zauważyłam, ze opublikowałaś nowy post.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  2. Jestem oczarowana ale i mocno zaskoczona. Nigdy nie słyszałam o takim skansenie a mieszkam na południu Polski. Przedstawiłaś prawdziwą perełkę. Kocham kwiaty. Czekam na kolejny post a może posty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Urszulo, bardzo dziękuję za odwiedziny i komentarz. Przypuszczam, że słyszałaś o Limanowej? Odległość między nią a Laskową to zaledwie kilka kilometrów. Ja tez uwielbiam kwiaty. To taka moja mała słabość.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  3. A ja mieszkam tak niedaleko Laskowej a jakoś tam nie byłam:)))w najbliższym czasie muszę to naprawić:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Reniu,
      mieszkasz blisko Laskowej? ależ to piękne przyrodnicze tereny. W ubiegłym roku zakochałam się Sądecczyźnie a teraz w Beskidzie Wyspowym. Marzy mi się wypad na któryś weekend. Oczywiście z noclegiem w agroturystyce aby wcześnie rano wyjść w góry. Reniu, zazdroszczę Ci troszeczkę, że możesz podziwiać takie krajobrazowe piękno.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  4. Łucjo, ludzie pasjonaci, miłośnicy kultury rodzimej potrafią swoja miłość urzeczywistnić w ten właśnie sposób , dla dobra następnych pokoleń. Piękne zdjęcia, piękny , wartościowy tekst. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tomaszu
      ciągle to powtarzam, że jestem pełna podziwu dla takich niezwykłych ludzi.
      Oni ratują od zapomnienia stare przedmioty, chaty, wiatraki. Dbają o otaczającą ich przyrodę, są proekologiczni.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  5. Coś pieknego! Dobrze, że istnieją tacy ludzie, którzy swoje marzenia mogę przekształcić w rzeczywistość.Pasja pomogła uratować wiele ciekawych budynków! Szkoda, że to tak daleko ode mnie. Kocham takie miejsca gdzie jest cisza i spokój i pełno naszej historii:) Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też kocham takie miejsca i z ogromną przyjemnością zawsze je odwiedzam.
      Moje ochy i achy nie mają końca. A gdy jest jeszcze takie mnóstwo kwiatów, to chętnie bym została na bardzo... długo.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  6. Ale piekne to i urokliwe miejsce. Super że tyle jeździsz i się dzielisz z nami.
    Chciałabym być chociaż w jednej-dziesiątej tam gdzie Ty.
    pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sikoreczko
      z całego serca, życzę by spełniły się Twoje marzenia. W ten weekend prawdopodobnie zostaniemy w domku a tak mi się marzy jakiś wyjazd.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. O Limanowej słyszałam niestety tam nie byłam. Nie wiedziałam, że jest tam tak urokliwe
    miejsce. Dziękuję za wycieczkę:):):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Janeczko
      w naszym kraju jest wiele miejsc godnych uwagi. Warto je poznawać i pokazywać na swoich blogach.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  8. Jakie piękne krajobrazy, zieleń i okolica :-)
    Pozdrawiam ciepło :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu,
      zakochałam się w Beskidzie Wyspowym. Tam jest tak pięknie, malowniczo.
      Jest jeden problem, brak poboczy przy drogach aby się zatrzymać i zrobić jakieś zdjęcia.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Es precioso el lugar y muy bellas las imágenes que has conseguido.

    Besos

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow!! such a beautiful place...

    OdpowiedzUsuń
  11. Anka, Twoja wierna czytelniczka10 sierpnia 2017 06:39

    Wstyd mi się przyznać, ale nigdy o takim miejscu nie słyszałam a to takie niezwykłe miejsce.Podobają mi się Twoje zdjęcia. Przypuszczam, że kanapki w takim miejscu, wśród kwiatów pysznie smakują:))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu,
      ja to rozumiem. Nie można znać i widzieć wszystkiego. To przecież jest niemożliwe.
      Jednak warto poszukiwać. Kanapki w takim miejscu smakują przewybornie. Muszę się przyznać, że nie jem pewnych rzeczy a i zapachy też sprawiają mi pewien problem dlatego zabieram w podróż swoje jedzenie. Nic z nim się nie dzieje bo jest w lodówce. Wiem z czego jest przygotowane i nie mam żadnych sensacji.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Tam jest naprawdę niesamowicie - te widoki, malownicze wkomponowanie kwiatów w skansen - wow! To wspaniałe, że są ludzie, którzy realizują swoją pasję, tworząc takie miejsca pełne żywych pamiątek z dawnych lat. A równie wspaniałe jest to, że się tym z nami dzielisz :). Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Patrycjo! Zgadzam się z Tobą. To jest maleńki raj na ziemi.
      Pewnie już wiesz, że mam malutkie skrzywienie na punkcie przyrody i kwiatów i kiedy zobaczyłam to miejsce, nie umiałam od niego oderwać oczu. Tam było cuuuuudnie!
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  13. Hi. Beautiful ,beautiful place. What a sunny day. Here is raining almost every day.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. HI Sami!
      I am so sorry that you are raining every day. Such days were with me in April and May. I know that you will still have beautiful, sunny days.
      Greetings.

      Usuń
  14. Wow. What a amazing place. Very beautiful. Have a great day.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You're right Matti!
      It is a beautiful, full of flowers place.
      I'm delighted.
      Greetings.

      Usuń
  15. A ja od początku postu zastanawiałam się, dlaczego ten skansen taki zadbany. Teraz już rozumiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wietrzyku
      w wielu skansenach jest mnóstwo przepięknych kwiatów. Jednak w tamtych muzeach obiekty poustawiane są na ogromnych obszarach. Tutaj wszystko jest pięknie wkomponowane, chociaż blisko siebie.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  16. Czasem z niczego można zrobić coś pięknego. Trzeba tylko chcieć! Kogut ma niesamowite "szarawary".
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewuś! od razu widać, że jesteś miastową (Warszawianką) dziewczyną. To są dwie kurki.
      To nie jest taka prosta sprawa postawić jakiś obiekt muzealny n.p. chatę. Na to wszystko muszą być wszelakie zezwolenia, konserwator zabytków, prawdopodobnie sanepidy, straż i Bóg wie co jeszcze i oczywiście sporo kasy.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  17. Prześlicznie tam! Widać pasję i zaangażowanie Właścicieli:) I cudne lato! Pozdrawiam serdecznie Łucjo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepięknie. Widzę tam nie tylko pasję ale i ogrom pracy i angażowanie Właścicieli.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  18. Lovely place and great photos!
    Have a nice weekend!

    OdpowiedzUsuń
  19. Pokazałaś samo piękno. Też nie słyszałam o tym skansenie.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
  20. Hello dear LUCIA!
    Amazing places, so much beauty and color and the text pleased me, thank you for sharing!
    I wish you a nice and nice day, my dear!
    Pupils with love, hugs and thank you for visiting!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ELENA!
      Actually. This is a small paradise that everyone will enchant.
      A happy weekend:)

      Usuń
  21. Oh, how there is beautiful! Best regards

    OdpowiedzUsuń
  22. Łucjo pokazałaś nam kolejne piekne miejsce -:) Lubię oglądać skanseny, czuję w nich ducha dawnych czasów. Polska jest piekna :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Och , ile jest pięknych miejsc w koło nas :) Nie słyszałam o tym skansenie , tym bardziej z miłą chęcią poczytałam o nim i go zobaczyłam Twoimi oczami :)
    Tak , zbieram pocztówki z pozdrowieniami od rodziny i znajomych :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Wspaniałe zdjęcia. Prawdziwe lato. Piękne kwiaty -
    to chyba one tworzą taką cudowną atmosferę.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Kocham chodzić po skansenach i przenosić się w ten sposób w świat, w którym żyli nasi przodkowie. Dlatego bardzo cenię sobie tego typu wpisy. Skansen na Jędrzejówce w Laskowej wpisuję na listę miejsc, które chcę zobaczyć. Pozdrawiam wakacyjnie

    OdpowiedzUsuń
  26. I znów moje klimaty. Trochę głupio, ale musiałam sprawdzić co to takiego ten Beskid Wyspowy i gdzie leży. Człowiek całe życie się uczy;)
    Wspaniałe miejsce! Dzięki takim pasjonatom czar dawnych czasów przetrwa.
    Pozdrawiam Lusiu i dziękuję za kolejną edukacyjną wycieczkę:)

    OdpowiedzUsuń
  27. Cóż za wspaniałe miejsce. Żal, że dla mnie nie zmotoryzowanej starszej turystki to już za daleko. Dobrze, że mogłam chociaż na fotografiach zachwycić się tym miejscem. Jak dobrze, że są tacy pasjonaci. Nieraz zastanawiam się co pozostanie po dzisiejszej czasach szkła, betonu i metalu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  28. Piękny skansen, jest co podziwiać. Podziwiam również pasję Pana Krzysztofa Jędrzejek, jest godna naśladowania. * Lusiu dziękuję za myśli o mnie. Wczoraj w szpitalu w Krakowie zostałam zakwalifikowana do zabiegu. Będzie on nie wcześniej jak za cztery tygodnie. Mam czekać na telefon. Nie jestem z tego zadowolona, bo czekanie będzie dla mnie wielkim stresem. Wolałbym mieć konkretny termin. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  29. An other great post !!!!
    Hug
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  30. Precioso Lucia. Siempre nos traes lugares maravillosos. Gracias y besos.

    OdpowiedzUsuń
  31. Dziękuje za namiary. Pierwszy raz słyszę o tym miejscu. W czerwcu przejeżdżałem przez Limanową, gdybym wiedział, pewnie odwiedziłbym to miejsce. Bardzo ładnie je opisałaś a zdjęciami zachęciłaś do odwiedzenia.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  32. love those mountains and all the pretty, colorful flowers!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  33. Zatrzymałam się Łucjo na dłużej i tak w dół i w górę i podziwiam i zachwycam się ,gdyby nie tacy pasjonaci,już byśmy dzisiaj nie oglądali takich urokliwych zakątków,to pewne.
    A kiedy tak podziwiałam zdjęcia ,to zobaczyłam Belusię jak żywą,dopiero potem doczytałam że to inny piesek,ale skojarzenie było natychmiastowe...
    Pozdrawiam Ciebie kochana najmocniej i dziękuję że Jesteś i tak pięknie opowiadasz o urokliwych zakątkach,buziaki zostawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  34. Zdecydowanie muszę tam kiedyś pojechać. Jestem zachwycona. Miejsce jak z bajki jak ze starych filmów. Zdjęcia zrobiłaś przecudne. No zachwycam się. Bardzo mnie zachęciłaś, by tam pojechać. Świetna relacja.

    Pozdrawiam i życzę bardzo udanych dni. :)

    OdpowiedzUsuń
  35. Oh so many lovely and beautiful places! I would love to visit them :)
    Have a great saturday and take care...
    Love from Titti

    OdpowiedzUsuń
  36. Cudowne miejsce, wspaniałe zdjęcia magia kolorów aż chciałoby się tam pojechać
    Szacunek dla założycieli za ogrom pracy włożony w stworzenie tego skansenu
    uściski Lusiu

    OdpowiedzUsuń
  37. Wspaniałe,niezwykle miejsce. Zawsze coś pięknego wynajdziesz,Lusiu i się z nami o tym podzielisz.
    Dobrze,że są ludzie pasjonaci,którzy ocalają naszą historię.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  38. Przepiękne kadry.
    Beskidy to dla mnie wciąż kraina nieodkryta.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  39. Bardzo lubię zaglądać w takie miejsca ... choć ostatnio inna fotografia pochłonęła mnie całkowicie ... Pięknie opisane i cudnie pokazane. Bardzo ładnie wygląda to miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  40. Ja osobiście szalenije Wyspowy lubię,choć ostatnio częściej jestem w Niskim i na Pogórzach. Skansen sympatyczny choć pewnie bardziej przydomowa wystawa plenerowa.

    OdpowiedzUsuń
  41. Αγαπητή μου φίλη
    Λατρεύω τα υπαίθρια μουσεία κι αυτό είναι καταπληκτικό! Έχω δει πολλά στην Ευρώπη και τα θαυμάζω πολύ, γιατί μας θυμίζουν τις ρίζες μας!
    Το blog σου, μου αρέσει πολύ! Θα έρχομαι συχνά, αλλά μετά το φθινόπωρο, γιατί στην Ελλάδα το καλοκαίρι είναι μακρύ.
    Πολλά φιλιά

    OdpowiedzUsuń
  42. rzeczywiscie urocze miejsce :) a nigdy o Beskidzie Wyspowym nie slyszalam :)

    OdpowiedzUsuń
  43. Pięknie, nie znajduję innego słowa. :)

    OdpowiedzUsuń
  44. Kochana Lusiu dziekuje Ci za namiar na tego posta. Tak pieknie napisalas, ze az mi sie lezka w oku zakrecila. Oby jak najwiecej takich ludzi jak pani Basia i pan Krzysztof. Zdjecia sa cudowne Lusiu. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...