poniedziałek, 11 grudnia 2023

Kraków - Prace Igara Gardzijonaka w Muzeum Archidiecezjalnym

 








Twórz sztukę, która cię  uszczęśliwia.

Twórz sztukę, która czyni cię lepszym.

Twórz sztukę, która zarabia pieniądze.

Twórz sztukę, która zmienia świat.

(Sahil Lavingia)








W pierwszy czwartek grudnia odwiedziłam Kraków... Z wieloletnią tradycją w tym dniu szopkarze przynoszą swoje prace na Rynek Główny... Za każdym razem ustawiano je na stopniach pomnika Adama Mickiewicza... Ten rok był inny...  Ze względu na ogromne opady śniegu szopki były ustawiane od strony północnej w ostrołukowych arkadach Sukiennic... Szopki przyszły oglądać tłumy ludzi z kraju i zagranicy... Niektórzy przyjechali do Krakowa specjalnie na to wydarzenie...  Robienie zdjęć było niezwykle utrudnione... 

Zrobiłam kilka i skierowałam swoje kroki na ulicę Kanoniczą do Muzeum Archidiecezjalnego... W cenie biletu były wystawy stałe oraz czasowe... Wystawy czasowe prezentowane są w piwnicach muzeum... Ich temat to: Domena Sacrum... Są tam prezentowane prace dwóch białoruskich autorów: Igara Gardzijonaka oraz Siergieja Szemieta... Nie byłam zbytnio przekonana aby zobaczyć te wystawy... Zrobiłabym błąd gdybym ich nie obejrzała...








Moim oczom ukazała się niezwykła ekspozycja  Igara Gardzijonaka... Muszę przyznać, że od razu wzbudziła mój zachwyt... Główną koncepcją wystawy jest przedstawienie historii i tradycji chrześcijaństwa... Te prace nie są duże ale niezwykle interesujące... To były prawdziwe dzieła sztuki... Jego prace są jak obrazy... Można też powiedzieć, że jest to złożona wielowarstwowa rzeźba... Oglądałam te prace z bliska... Zauważyłam, że niektóre części metalowe są ruchome, np. szyszak z nosalem (dwa zdjęcia poniżej)... Prace tworzone na desce, a użyto do nich materiałów takich jak: tempera, olej, żelazo, lewkas... Oglądałam z podziwem portrety książąt Wielkiego Księstwa Litewskiego ale i Korony Polskiej...

Jednym z najbardziej wymownych i na różny sposób interpretowanych obrazów religii chrześcijańskiej jest wizerunek Maryi...  Matka Boża Częstochowska, Matka Boża  Budsławska przedstawiana jako opiekunka wszystkich chrześcijan w Polsce, na kresach Polskich jak również na Litwie... Każdy wizerunek jest inny, a jednocześnie spójny i bogaty w swoim przekazie... 

Na portretach widzimy: Stefana Batorego elekcyjnego króla Polski, króla Polski Władysława Jagiełłę, króla Polski  Wielkiego Księcia Litewskiego Aleksandra, króla Polski Władysława Wazę, króla Polski Zygmunta Augusta, króla Polski Zygmunta Starego... Są również portrety świętych: Święty Jerzy, Michał Archanioł oraz portrety: Wojownika, Jeźdźca, Królowej,  Króla...






Kilka słów o Igarze Gardzijonak... Urodził się w 1971 roku w Kubliszczynie w powiecie Uszackim w obwodzie Witebskim... W 1989 roku ukończył Państwową Szkołę Muzyki i Sztuki Plastycznej w Mińsku... W 1995 roku ukończył  Białoruską Państwową Akademię Sztuk Pięknych wydział Grafika...

Igar Gardzijonak pracował jako wykładowca w Państwowej Akademii Sztuk Pięknych... Zajmował się grafiką sztalugową, grafiką książkową, malarstwem i projektowaniem... Był organizatorem i uczestnikiem ogólnokrajowych, międzynarodowych plenerów artystycznych... Uczestniczy w wystawach ogólnokrajowych i międzynarodowych na Białorusi, w Polsce, Rosji, Niemczech, Serbii, Słowacji, Słowenii, Włoszech, Japonii...







Myślę, że każdy lubi miłe sercu niespodzianki, które mogą przyjmować różne formy... Jakże byłam zaskoczona i zdziwiona gdy w piątek wieczorem otrzymałam  przesyłkę... Zostałam  obdarowana niespodziewanym i  pięknym świątecznym  prezentem, który był przecudnie zapakowany... Muszę  Wam się do czegoś przyznać,  po prostu żal mi było go rozpakować... Prezent był od Anity z niezwykłego bloga : * Moje pasje w obiektywie *

Droga Anitko, stokrotne dzięki za podarunek, który  wzruszył mnie tak bardzo, że nie wiedziałam co powiedzieć... Mało tego nie umiałam z wrażenia skupić myśli... To była naprawdę cudowna niespodzianka...

Otrzymałam prześliczny, świąteczny ręczniczek, ogromną torbę suszonych szlachetnych borowików, niezbędnych do przygotowania wigilijnej kolacji oraz oryginalną kartkę bożonarodzeniową z życzeniami... 

Droga Anitko, gdy w Wigilię  będę jadła ulubioną zupę grzybową, pierożki i uszka z grzybami, będę myślami i całym sercem przy Tobie, życząc wszystkiego najlepszego...


Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawione komentarze...

Serdecznie wszystkich pozdrawiam...



45 komentarzy:

  1. Muy buenas las imágenes que has captado, de ese interesante museo.
    Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria11 grudnia 2023 19:52

      Dear Antonia!
      This museum was extremely interesting. I am glad that I came back here after many years and saw very interesting exhibits. There will be further reports.
      Hugs and greetings:)

      Usuń
  2. Bardzo ciekawe prace:)))miło ze strony Anitki:)))Pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria11 grudnia 2023 19:54

      Zachwyciły mnie prace dwóch białoruskich artystów. Anitka zrobiła mi niesamowitą niespodziankę a jej prezent bardzo mnie ucieszył.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  3. Oryginalne a zarazem piękne. Dzieła warte zobaczenia.
    Grzybki suszone, ale będzie uczta!!! Pozdrawiam - Małgorzata N.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 13:40

      Witaj Małgosiu wierna moja czytelniczko!
      Cieszę się, że zobaczyłam wystawę. Już po chwili zorientowałam się, ze byłby to błąd gdym jej nie zobaczyła. A co tych pięknych. suszonych borowików, to faktycznie będzie uczta.
      Serdecznie Cię pozdrawiam:)

      Usuń
    2. Pozdrawiam.

      Usuń
  4. Łucjo, będzie mi bardzo ciepło na sercu... bo i Ciebie Kochana zachowam w ten wigilijny czas w czułych myślach.
    Ściskam mocno :-))
    Anita

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 13:52

      Moja Kochana! Nawet nie wyobrażasz sobie jakie emocje i uczucie radości towarzyszyło mi gdy otwierałam a później oglądałam Twój prezent. Jeszcze raz bardzo dziękuję.
      Ściskam najserdeczniej, Łucja:)

      Usuń
  5. Woooow prace są naprawdę ciekawe głównie ze względu na ich kształt. Widać tę oryginalność w tej sztuce oraz piękno. Naprawdę bardzo ciekawe prace do podziwiania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 13:56

      Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz.
      Nie sadziłam, że te prace zainteresują takie grono ludzi. Cieszy mnie to ogromnie.
      Przesyłam moc serdeczności:)

      Usuń
  6. Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 13:59

      Dear Anne
      I'm glad you're also interested in this art.
      I send you hugs and greetings:)

      Usuń
  7. The artworks are really interesting. Greetings.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 14:02

      Sami!
      I am very glad that these artistic works have sparked your interest.
      Greetings.

      Usuń
  8. Zgadzam się, że byłoby błędem nie obejrzenie taj wystawy, prace są naprawdę piękne a technika bardzo interesująca. Mam wrażenie, że twórca skutecznie sięgnął do źródła kultury, z której się wywodzi a poza tym w tym pomyśle wspaniale połączono sztukę malarską z rzemiosłem. Cieszę się, że tam dotarłaś a dzięki Twoim zdjęciom my również mogliśmy to zobaczyć. Gratuluję prezentu, nie tylko użytecznego, ale i pięknego co jest naprawdę uroczą niespodzianką. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 14:19

      Nie lubię sztuki współczesnej, chociaż podobają mi się dzieła surrealistów, a w szczególności Salvadora Dali. Odwiedziłam Muzeum Salvadora Dalí w Figueres (Teatro-Museo Dalí) i byłam jego pracami oczarowana. I w obecnym przypadku sądziłam, że zobaczę prace abstrakcyjne i nieprzypadającie do mojego gustu a tymczasem byłam nimi zachwycona. Prezent niespodzianka bardzo mnie ucieszył i sprawił naprawdę mnóstwo radości.
      Droga Sukieneczko, życzę Ci dużo zdrowia i serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  9. Łucja - Maria12 grudnia 2023 14:00

    Sreyna, dziękuję za odwiedziny.
    Serdecznie pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa wystawa. O tym artyście nie słyszałam.
    Pozdrawiam:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 17:35

      Mnie też zachwyciła wystawa czasowa. Ja też pierwszy raz usłyszałam o tym artyście.
      Pozdrawiam:)

      Usuń
  11. Bardzo miła niespodzianka i piękny prezent.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 17:38

      To był dar od serca. Piękny i niespodziewany prezent.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  12. Auténticas obras de arte captadas magistralmente con todo lujo de detalles.
    Un abrazo,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria12 grudnia 2023 17:41

      Hello Miguel!
      I agree with you. It was the first time I saw this artist's works. I like it a lot.
      They are extraordinary.
      Hugs and greetings.

      Usuń
  13. Bardzo ciekawe prace. Takie połączenie widzę pierwszy raz. Jak dobrze, że się zdecydowałaś i dzięki temu i my możemy je poznać. Prezent od Anitki aż pachnie z ekranu. Bardzo miła niespodzianka. Pozdrawiam cieplutko:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 18:45

      Janeczko!
      Prezent Anitki był ogromnie miłą niespodzianką. Grzybki pachną obłędnie. Już sobie wyobrażam jaka pyszna będzie wigilijna zupa i pierożki.
      A co do wystawy? byłoby wielkim błędem gdybym jej nie zobaczyła.
      Pozdrawiam Cię bardzo serdecznie:)

      Usuń
  14. Rzeczywiście, prace te są bardzo niezwykłe i bardzo interesujące! Bardzo mi się podobają, autor wykonał je w niespotykanej technice, której do tej pory nie widziałam. Zdolny artysta. Dobrze, że o nim piszesz, bo w internecie nie znalazłam żadnej wzmianki, a warto go poznać.
    Dzięki ci Łucjo. Przyjemnego oczekiwania. Pozdrawiam:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 18:48

      Usiu, ja też szukałam jakichkolwiek informacji na temat tego artysty. Zero. Jakby ten człowiek nie istniał. Trudno mi to zrozumieć. Byłam ciekawa czy swoje prace prezentował w jakimś innym muzeum czy miejscu... Zaskoczyła ale i spodobała mi się technika w jakiej te prace zostały wykonane.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  15. Prace są trudne do zdefiniowania ale niezwykle interesujące. Napiszę tylko, że oglądałem Twój wpis kilka razy. Dobrze, że zdecydowałaś się tam zajrzeć i z nami podzielić wrażeniami. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 18:51

      Było mi trudno zdefiniować te prace. Przypominały formę rzeźby a momentami również ikonę. Bardzo mi się podobały. Na jednej z prac było dosłownie trzy zdania na temat artysty. Całkowity brak informacji w internecie.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  16. Absolutnie prześliczne i piękne prace. Bardzo klasyczne i eleganckie. Idealne do pokoju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 17:41

      Bardzo dziękuję za odwiedziny i pozostawiony komentarz. Co się tyczy wystawy, to faktycznie jest bardzo interesująca.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  17. Ja też lubię niespodzianki. Super a taka wystawa prac na pewno spodobała by się mojemu mężowi... Z resztą świetne prace. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 17:40

      Agatko, domyślam się, że prace te bardzo kojarzą się z ikonami i dlatego spodobały by się Twojemu Mężowi.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  18. Naprawdę wyjątkowa wystawa! Niezwykłe prace :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 17:38

      Zgadzam się z Tobą, że to wyjątkowa wystawa.
      Pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  19. Piękne prace, świetna wystawa, Autor w wieku mojego brata :) Lubię takich kreatywnych, zdolnych ludzi. Uściski!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 17:37

      Wystawa bardzo ciekawa i prace tego artysty i sam artysta całkowicie mi nieznany.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  20. Piękne rzeźby, wspaniała sztuka. Dobrze zrobiłaś, że się wybrałaś na tę wystawę.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 17:36

      Hanno, to właśnie Ty byłaś inspiracją, że do Krakowa pojechałam w listopadzie i kolejny raz w grudniu. Cieszę się, że dotarłam również do Muzeum Diecezjalnego.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  21. Rzeczywiście wystawa robi wrażenie ! Prace są niezwykłe i wręcz niespotykane. Dziękuję za tę relację.
    Dobrego tygodnia Tobie życzę :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucja - Maria13 grudnia 2023 17:33

      Wystawa mnie zaskoczyła i jednocześnie zachwyciła, tym bardziej, że ten artysta był mi całkowicie nieznany.
      Serdecznie pozdrawiam:)

      Usuń
  22. Hola Lucja María. Que maravillosas y curiosas obras de arte, es un placer poder disfrutarlas a través de tus preciosas fotos. Un abrazo.

    OdpowiedzUsuń
  23. Łucjo, Mimo że pogoda w czasie Twojej wizyty w naszym Krakowie nie dopisała, znakomicie spożytkowałaś czas. Jeśli aura nie pozwala na artystyczne doznania na zewnątrz, trzeba zajrzeć pod mury i dachy Krakowskich muzeów i wystaw. Lepiej trafić nie mogłaś, rzeczywiście artysta zasługuje na wielkie słowa uznania. Zdjęcia z Jego prac jakie tutaj prezentujesz są ciekawe, interesujące i mające ogromną wartość historyczną. Wszystkiego dobrego, serdecznie pozdrawiam Cię :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...